Racisme en politiegeweld

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door momwithcamera, 2 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

maliro Niet meer actief

Met alle respect. Maar waarom moeten we eraan denken hoe die vrouw zich voelt als ze er dag in dag uit mee te maken heeft? Heel rot voor haar, begrijp me niet verkeerd. Maar je moet elkaar kunnen aanspreken zonder dat gelijk de racisme-kaart wordt getrokken.
    Mijn dochter heeft een meisje in de buurt waar ze niet meer mee wil spelen. Dat meiske heeft namelijk al een paar keer het speelgoed van mijn dochter gesloopt. En ook daar hoorden we: racisme. Dat is gewoon niet eerlijk, ongeacht wat die mensen mee hebben gemaakt. Dat betekend nog niet dat wij nu racistisch zijn omdat we hen aanspreken.

Ik ben op de basisschool vaak uitgescholden, ik was het enige witte kind in de klas. En als je dagelijks te horen krijgt dat je een balanda bent, een melkfles, een poekie ajam, etc. doet dat écht wel iets met je.
    Maar wanneer een persoon met andere kleur mij of mijn kinderen aanspreekt op pestgedrag is dat geen reden om de racisme-kaart te trekken.
    Dus ik kan me de frustratie van @riga01 best voorstellen

Gewooniemand en soppie vinden dit leuk.
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113

Dat denk ik ook. Dat is ook niet voor te stellen. De pijn niet en ook niet de emoties daaromheen ( woede, et cetera..)

3. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Dit dus. Je bedoelt iets niet racistisch maar je word er wel gelijk mee bekogeld. Je durft er bijna niks meer van te zeggen omdat je anders een stempel racist op je voorhoofd gedrukt krijgt en dat is ook niet normaal.

Gewooniemand en Cindy1977 vinden dit leuk.
  4. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Heb je een gesprek met de ouders gehad wat er voor gevallen is? Heb je uitgelegd waarom jullie dochter niet meer met haar wil spelen?

5. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Ik snap dat dat het moeilijk is, maar mijn man zou het misschien ook denken. Hij zou er alleen niet meteen mee roepen want hij is fatsoenlijk. Bij mijn man zit het zó diep dat hij inderdaad ook vaak meteen denkt misschien komt het door mijn kleur.

Aan de andere kant is het voor hem ‘normaal’, dus hij laat het gewoon gaan.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. maliro

maliro Niet meer actief

Natuurlijk. Anders zou het makkelijk praten zijn over andermans rug.

7. maliro

maliro Niet meer actief

Maar, en dit bedoel ik echt niet verkeerd, dat is óók een probleem van je man. Als mens moet je elkaar kunnen aanspreken op gedrag, dat heeft niks met huidskleur te maken. En nu snap ik wel dat het diep zit en dat dit redenen heeft. Maar in het voorbeeld ging het niet om racisme op grote schaal, of "ingesleten/onbewust" racisme
    Kan ik zeggen dat donkere mensen het verleden moeten verwerken en loslaten zoals witte mensen aan hun deel van het racisme moeten werken? Of zie ik dat verkeerd?

Felice vindt dit leuk.
  8. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Dat zeg je inderdaad perfect.

Het is inderdaad het probleem van mijn man want ontstaan is uit een leven lang opmerkingen over zijn huidskleur krijgen.
    Zolang mensen nog steeds racistische opmerkingen maken zoals Johan Derksen zal dit zo blijven.

Ik ben het absoluut eens dat je normaal over dingen moet kunnen praten, maargoed sommige mensen zijn sowieso snel op hun ziel getrapt als het over hun bloedjes van kinderen gaat ;)

trillian vindt dit leuk.
  9. Nehneh

Nehneh Niet meer actief

Ik denk dat het al gedaan wordt. We leven gewoon ons leven, en zijn ook gelukkig. Als je fout zit, zit je fout ongeacht je huidskleur. Maar als je zo je best doet om het te 'verwerken', maar je wordt er toch dagelijks mee geconfronteerd (institutioneel racisme) en helemaal rond Sinterklaas periode. Hoe moet het proces dan verder gaan?? Gewoon vergeten?

Wat er nu gebeurd is juist een deel van het proces en dat is de oorzaak weghalen, zover dat kan. En dat is al op talloze manieren, eeuwenlang al vaak genoeg geprobeerd. Als je steeds aan je verleden wordt herinnerd, word verwerken heel lastig.

10. Elizah

Elizah Niet meer actief

Dat snap ik wel ja, van je man.
    Je man houdt dan netjes zn mond, maar veel anderen zullen gelijk hun mond open trekken.

Ik herken t ook wel als 'zwaar gereformeerde'. Ik krijg ook enorm vaak iets naar mn hoofd geslingerd of minachtende blikken of snoeihard commentaar.
    Vaak ga ik er dan ook van uit dat iedereen zo over mij en ons gezin denkt. En als iemand een keer een aardige opmerking maakt dan vertrouw ik dat als snel niet..

Gewooniemand, citroenrasp en YaelStone vinden dit leuk.
  11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je vergist je echt met die 0,001% hoor. Echt flink. Want het gebeurd gigantisch vaak dat er onterecht geroepen wordt dat je een racist bent. Heb het al zo vaak mee gemaakt dat dit geroepen word. Buitenlandse cliënt die niet op gewenste tijd geholpen kon worden. Collega was racist want het kwam zeker omdat hij buitenlander was. Want blanke buurvrouw verderop kreeg wel vroeg hulp en bij hun kon dat (op dat moment) niet. Tja, collega die zouko en was ziek dus dan wordt het bij iedereen later.

M'n vader zet 2 buitenlandse mannen z'n winkel uit omdat ze o.a. aan het rondsnuffelen waren op plekken waar ze niet mochten komen, keken hoe het alarm liep enz. Hij was een racist en ze gingen de politie bellen. Die stond inderdaad 10 minuten later op de stoep maar m'n vader kreeg gelijk.

Buitenlandse die verzocht werd om niet de auto voor de uitrit te parkeren. " Oh, zeker omdat ik een hoofddoek om heb hè"? Nee, omdat we er niet uit kunnen met de auto en al was je de buurman, gewoon hier niet staan.

Ik heb een Iraakse collega. Zelfs zij geeft aan dat vele al snel in de slachtofferrol kruipen en alles op racisme gooien. Kind van klasgenoot wordt nooit uitgenodigd voor feestjes en spelen en vast omdat hij buitenlander is. Nee, omdat het een etter is die elk kind loopt te zieken. Maar dat willen de ouders niet horen. Terwijl er nog veel meer buitenlandse kinderen in de klas zitten waar wèl mee gespeeld wordt...

M'n zus werkt op een zwarte school. Veel collega's van Turkse en Marokkaanse komaf. Kinderen van verschillende nationaliteiten. Zelfs van de kinderen hoort ze dit soort dingen al.
    Jochie heeft steen door de ruit gegooid en krijgt straf. Hoppa, juf je bent een racist. Zeker omdat ik Turks ben hè? Ik ga straks m'n broer en m'n neef halen en die maken je hartstikke dood. " Nee,,... Je hebt straf omdat je die steen door de ruit gegooid hebt terwijl je net nog gewaarschuwd was." En ja hoor, smiddags ouders op de stoep dat ze een klacht gaan indienen omdat juf een racist was. En zo meerdere verhalen gehoord.

Meisje met hoofddoek bij m'n op school. Dringt voor in de kantine. Wringt zich tussen de wachtende leerlingen door om snel wat te pakken en naar de kassa te gaan. Er werd gevraagd of ze netjes in de rij kon staan net als iedereen . Hoppa, ze liep schreeuwend weg dat we allemaal racisten waren. Buitenlands vrouw in m'n klas voor opleiding tot verzorgende. Aartslui en er zat werkelijk geen actie in. Zat onderuit gezakt, maakte geen schoolwerk, kwam te laat of helemaal niet, ongeïnteresseerd enz en en ze had na 2 maanden nog niet zelf boeken gekocht want, " ze kon toch met diegene naast haar meekijken"?
    klasgenoten waren dat zat. Dat kwam vast omdat ze zwart was:rolleyes: nee omdat iedereen het zat wordt dat je geen initiatief neemt...
    Ik mocht vanwege ernstige faalangst icm ASS m'n presentatie op een alternatieve manier geven. Wilde zij ook maar dat mocht niet. " Zeker omdat ik zwart ben hè juf? Ik ga dit melden".
    Docent,"Nee, niet omdat je zwart bent maar omdat sommige leerlingen wat aanpassingen nodig hebben om het te redden en omdat ik zie dat ze stinkend haar best doet, goede cijfers haalt maar het op de reguliere manier niet voor haar werkt. Jij toont geen enkel initiatief dus dan voel ik me ook niet genoodzaakt jou hierbij te helpen en zeker niet als je me het niet rechtstreeks vraagt". Leerling heeft een klacht ingediend vanwege racismeo_O

En zo kan ik nog veeeeeeeel voorbeelden noemen.

Ik vind trouwens ook dat mensen niet zo in het verleden moeten blijven hangen om iets wat hun voorouders ooit mee gemaakt hebben. Dat de regering excuses moet gaan maken om iets van een paar honderd jaar geledeno_O
    Echt ophouden hoor. Gezeur. Dat is voltooid verleden tijd. Ik ga toch ook niet boos worden op de Duitsers en Duitsland om excuses vragen om iets wat ze mijn joodse voorouders in de oorlogen aan hebben gedaan?ik was er toen nog niet eens. Of wat ze m'n opa en oma aan hebben gedaan? Ja, verschrikkelijk wat er gebeurd is maar je doet er niks meer aan. Je kan er niks aan veranderen. En om dan excuses te gaan vragen aan ministers of een koning om iets wat z'n oma of overgrootmoeder gedaan heeft? Wat heeft dat voor zin?
    Wat heeft het voor zin om te bouwen blijven hangen met de gedachte dat je voorouders vroeger als slaven gebruikt werden? Helemaal niks.

Gewooniemand, Armina en Gootje1988 vinden dit leuk.
  12. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Zeker moeten we niet blijven hangen... in Amerika mocht er in 1960 voor het eerst een zwart kind naar een witte school... dat is 60(!!) jaar geleden. Tot 60 jaar geleden was er nog steeds segregatie, het duurt echt nog wel een paar generaties.

Over mensen die alles op racisme gooien, dat is vreselijk, dat vind ik zo tokkie en heel makkelijk om niet een eerlijk gesprek aan te gaan of je eigen verantwoordelijkheid te nemen.
    Die mensen weten vaak ook dondersgoed dat als ze de racisme kaart spelen, ze een vrije kaart hebben om alles te zeggen en iedereen te beschuldigen.

Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. Nehneh

Nehneh Niet meer actief

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Er worden geen mensen benadeeld door hun huidskleur? Omdat jij heeeeeeel voorbeelden hebt van mensen die onterecht de racisme kaart trekken?

14. Elizah

Elizah Niet meer actief

Volgens mij zegt ze dat niet hoor.
    Ik denk dat jij t eerder heel vervelend vind dat zij dit aankaart, of heb ik t mis?

Gewooniemand, Anan en Felice vinden dit leuk.
  15. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik ken ook een hoop van deze voorbeelden, maar durf ze niet hier aan te kaarten omdat ik t idee heb dat dat niet altijd gewaardeerd wordt.
    Want t gaat in dit topic eigenlijk om mensen die benadeeld worden vanwege hun huidskleur. Dan is t niet de bedoeling dat je gaat zeggen dat die mensen zelf ook heel vervelende uitspraken kunnen doen of vervelend gedrag kunnen vertonen.
    Zo vat ik t tenminste op, maar misschien heb ik t mis.

Gewooniemand en Felice vinden dit leuk.
  16. Nehneh

Nehneh Niet meer actief

Nee hoor. Ik vraag me alleen echt af, wat de toegevoegde waarde is om al die voorbeelden te melden. Die vallen m.i namelijk in het niets tav de cijfers van institutioneel racisme.

17. Nehneh

Nehneh Niet meer actief

Maar wat wil je bereiken met die voorbeelden?
    Ik weet ook dat het gebeurd hoor. Volgens mij is dat ook vaak genoeg gezegd. Maar ik vraag me nogmaals af of we hiermee het probleem oplossen, door dit te benoemen. Of wil je gewoon je ei kwijt over deze mensen. Dat kan ook natuurlijk.

English en YaelStone vinden dit leuk.
  18. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Er is hier niemand die je gaat vertellen dat dat niet gebeurd, dat weten we allemaal wel.

Het is heel simpel uit te leggen met dit voorbeeld:

Willem zijn vader is overleden, hij verteld dat aan jou en jij reageert meteen met: mijn vader is drie jaar geleden overleden.

Daar heeft Willem op dat moment niets aan want hij heeft er nu last van, echter betekent dat niet dat Willem dat niet erg voor jou vind, maar hij wil nu gewoon steun en begrip van jou.

Als je hem eerst steun en begrip geeft dan kan je daarna een gesprek beginnen over je vader. Als je er meteen overheen praat voelt Willem zich niet gehoord en serieus genomen.

Dat is hetgeen wat nu gebeurt.

English, MyMiracle, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Elizah

Elizah Niet meer actief

#599 Elizah, 22 jun 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2020
    Zo zou je t inderdaad kunnen zien.
    Maar in mijn ogen gaat t niet over 'meteen overheen' praten.
    Het ging er om dat de term racisme ook wel eens onterecht wordt gebruikt.

Maar er is hier dus allereerst behoefte aan steun en begrip.
    Helemaal prima. Steun wil ik zeker geven, want heel veel dingen kunnen echt niet door de beugel wat betreft racisme. Begrip heb ik ook zeker dat er geprotesteerd wordr tegen zulk soort onterecht gedrag.

Maar
    begrip hebben voor bepaald gedrag van mensen die zich gediscrimineerd voelen kan ik niet altijd opbrengen.Maar dat is een ander verhaal, maar voor mij er toch ook wel mee verbonden. Soms is t dan best lastig om respect te blijven houden.

Gewooniemand en bosi333 vinden dit leuk.
  20. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik wil mn ei niet kwijt hoor, als dat zo was had ik dat al eerder gedaan. Ik reageer op een ander omdat ik t herken. Niks meer en niks minder.
    Wat ik er mee wil bereiken? Weet ik eigenlijk niet. Maar ik zou het wel fijn vinden als dit gedrag, net zoals hey onterecht discrimineren, uit onze samenleving zou verdwijnen. Want ik word er niet altijd blij van. Misschien kan dit probleem opgelost worden dmv een stukje bewustwording.
    Net zoals ik al schreef, ik ben zelf ook altijd op mn hoede wat betreft reacties over mn zwaar gereformeerde geloof. Ik reageer soms ook onterecht op een opmerking. Als mensen me daar bewust van maken zet me dat wel tot nadenken.

Deel Deze Pagina