Hoi Ik werk momenteel 10 jaar als verpleegkundige in een rust- en verzorgingshuis. (Ben van België, ik weet niet hoe jullie dit hier noemen) Ik ben het wat beu, altijd hetzelfde doen... De mentaliteit van nieuwe collega's, de vele zieken die niet vervangen worden waardoor er een negatieve sfeer is met veel geroddel. De thuisverpleging spreekt mij hard aan. Zijn er die deze overstap gemaakt hebben? Zo ja , viel dit mee? Icm een gezin? Ook zijn er technieken die ik verleerd ben op al die jaren ....
Wil niet negatief doen maar in de wijkverpleging lopen wij ook tegen die mentaliteit aan hoor en zijn niet alleen de jongere ook bijv 40 plussers waarvan je zou denken je hebt een gezin en weet hoe bepaalde dingen werken. Al werk je in de wijk wel veel zelfstandiger en dat kan als vrijheid voelen ipv dat je tussen 4 muren werkt met collega's.
Ik ben verzorgende IG, ongeveer 4 jaar geleden van kleinschalig verpleeghuis naar de wijkverpleging gegaan. Ik vind t werk veel leuker, meer afwisseling, sommige cliënten langdurig in zorg, andere maar kort. En geen zwaar dementerende cliënten, dat vind ik ook een voordeel. Ik zie collega’s erg weinig, dat heeft voor- en nadelen. We kunnen elkaar wel altijd bellen als er wat is. Maar het zelfstandige vind ik wel erg prettig. Nadeel vind ik wel dat het wat flexibel is qua diensten. Ik werk meestal wel op vaste dagen, maar de route kan lang of kort zijn wat betekent dat je veel of weinig uren hebt. In een periode dat het druk is krijg je een langere route, dat is dan meestal van 7-12. Als t rustig is, bijv meerdere cliënten in korte tijd overleden of opgenomen, kan de route korter zijn bijv 7-10 uur. Dan werk je maar 3 uurtjes. 8 uurs diensten hebben we niet, dat is met een groot contract wel lastig denk ik. Maar dat zal in België misschien anders geregeld zijn er verschilt denk ik ook per organisatie. Ik vond de overstap niet zo groot, was snel gewend en prima naar m’n zin. Voordat ik solliciteerde heb ik een avondje meegelopen in de wijk, dat vind ik echt een aanrader! De collega waar je dan mee mee gaat kan je vast ook veel vertellen.