Beste leden, Volgende week woensdag is mijn zoontje 3 weken en die week daarop willen mijn man en ik op vakantie met de kleintje. Dan is hij 4 weken. Wij willen wel naar het buitenland en dan met de auto. Familieleden zeggen allemaal dat ze het zelf ook hebben gedaan en het goed is gegaan. Hebben jullie hier ervaring mee?
Geen ervaring, maar hier zou ik het bij beide kinderen geen lolletje gevonden hebben. De eerste had reflux, bij de tweede zaten we nog volop in borstvoedingsontdekkingsfase. En bij de tweede kon ik ook nog niet echt uit de voeten. Maar dat is ieders eigen keuze. Moet je lang rijden? Heb je het gevoel dat je kindje het aankan? Kan jij het aan? Doen, dan.
De kleine heeft jullie, voeding, luier en een slaapplek nodig (er vanuit gaande dat met de kleine alles oke is). Dat kun je op vakantie ook bieden. Ik denk dat je vooral moet kijken of jij je oke genoeg voelt om te gaan.
Wat fijn! Heeft hij toen al zijn inentingen gehad? Mijn schoonzus is zelf vorige jaar oktober met haar 3 maanden oude baby naar Turkije geweest all inclusief en had hem niet ingeënt. Waar ben jij toen geweest?
Jaa ik geef borstvoeding dus dat is wel makkelijk. Vakantienhuisje van mijn schoonouders dus huisje is lekker schoon en heeft zijn eigen bedje en badje daar. Ik zelf voel mij goed. Geen klachten!
Ik geef borstvoeding en dat gaat goed. Ik maak voldoende aan en drinkt zowel uit de borst als de gekolfde melk. Jaa ik zelf kan het zeker aan. Ben er ook aan toe... even weg.
Dan zou ik het wel aandurven hoor. Maarre, hoezo ál zijn inentingen? Als je daarop moet wachten, moet je wachten tot de kleine minimaal 14 maanden is Ga je in Nederland op vakantie? Dan kan op vakantie gaan met een kleine van vier weken mijns inziens wel. Zou je naar Turkije oid gaan, dan zou ik het niet doen.
Als jij je goed voelt (en de baby ook) en het is een vakantiehuisje dan zou ik zeker gaan. Misschien zo'n auto reiswieg huren bij de ANWB, is wel fijn voor onderweg. Fijne vakantie!
Dan doen hè. Even ongevraagd advies: opletten met nu al kolven en flesje geven. Voor jou risico dat je je productie in de war brengt, voor je baby risico dat hij slechter aan de borst gaat drinken.
Nee, zijn eerste kreeg hij toen we terug kwamen van vakantie. Wij zijn in Limburg, Duitsland, Italië en Oostenrijk geweest. Fietskar mee waar hij lekker in zijn babyschaal in zat zodat we wat mobieler waren ( maar wij waren met de camper ) wij hebben wat extra stops gemaakt zodat hij even uit de maxi cosi kon en zijn flesje kon drinken. Het was echt een perfecte vakantie!
Flesje alleen in de nacht. En heel soms overdag. Ik kolf maar 2 keer per dag en vries in. Ik gebruik tepelhoesjes trouwens super handig!
Mja er zijn veel lactatiekundigen die daar iets over zouden te zeggen hebben. Maar ik wil het je niet opdringen. Dus veel succes nog
Oh zo was ik t bij een evt tweede ook van plan, kijken of ik t dan wél volhoud. Klinkt als even verder in verdiepen of weer de bv vroeg staken...
Ik zeg altijd je moet op gevoel afgaan en kijken wat jij het beste vind. Mijn zoontje pakte mijn tepel niet goed vast waardoor hij onvoldoende voeding binnen kreeg. Kreeg ook de tip niet de tepelhoestje te gebruiken. Ik ging op mijn gevoel af en deed het toch. Kraamzorg zei ook doe maar wat jij het beste vind natuurlijk hebben we liever de tepel. Nu krijgt hij voldoende binnen en maak ik ook voldoende borstvoeding aan. Want dat was eerst niet zo. Ook zeiden ze beter geen speen geven. Maar na het drinken vind hij het fijn om de speen de krijgen en slaapt hij lekker. Door juist ook een beetje te kolven blijf je ook voldoende melk aan maken. Maar goed ieder zijn manier natuurlijk.
Ik zeg altijd je moet op gevoel afgaan en kijken wat jij het beste vind. Mijn zoontje pakte mijn tepel niet goed vast waardoor hij onvoldoende voeding binnen kreeg. Kreeg ook de tip niet de tepelhoestje te gebruiken. Ik ging op mijn gevoel af en deed het toch. Kraamzorg zei ook doe maar wat jij het beste vind natuurlijk hebben we liever de tepel. Nu krijgt hij voldoende binnen en maak ik ook voldoende borstvoeding aan. Want dat was eerst niet zo. Ook zeiden ze beter geen speen geven. Maar na het drinken vind hij het fijn om de speen de krijgen en slaapt hij lekker. Door juist ook een beetje te kolven blijf je ook voldoende melk aan maken. Maar goed ieder zijn manier natuurlijk.
Bv werkt obv vraag en aanbod, zeker de eerste weken. Door te kolven verstoor je dat evenwicht. Je vraagt meer melk van je lichaam op momenten dat het eigenlijk niet nodig is, waardoor je overproductie in de hand kan werken. Overproductie klinkt handig, maar is het niet. Het kan maagproblemen en reflux veroorzaken, een borstontsteking bij jou. Omgekeerd: een kindje dat te vroeg de fles krijgt, kan moeilijker aan de borst gaan drinken. Ten eerste omdat het twee compleet verschillende technieken zijn. Ten tweede omdat drinken met de fles veel makkelijker gaat (opgelet weer voor reflux), waardoor de baby vaak te veel gaat drinken, zijn maag uitgerekt wordt en hij niet meer tevreden zal zijn aan de borst waar hij kleinere hoeveelheden krijgt. Tepelhoedje is een goed redmiddel in het begin, maar wordt best z.s.m. Afgebouwd. De baby drinkt daarmee immers minder efficiënt, waardoor het risico op borstontsteking door verstopte kanalen vergroot. Allemaal redenen waarom algemeen aangeraden wordt om niet voor zes weken oud te kolven en de fles te geven. Het kán goed gaan, zoals bij ts blijkbaar, maar de risico's zijn er. Sorry TS voor het off topic gaan.
Dan lekker gaan. Let wel op jezelf, je doet makkelijk teveel als je je goed voelt, maar verder geniet ervan!
Toen de oudste zo'n 2 weken was hebben we 8u in de auto gezeten. Was niet voor vakantie maar noodzaak. Ik ga er van uit dat je circa elke 3u voed, die tijden zoveel mogelijk aanhouden, en dan een goeie stop maken waarin je ook verschoont etc (en zelf genoeg eet en drinkt). En tip: neem een kleedje ofzo mee zodat je de kleine op een tafel kan leggen zodat hij/hij alle ledematen kan strekken Zorg dat je luiers etc bij de hand heb (ook genoeg schone kleren), plan de dag er na "niks" zodat de kleine goed kan bijkomen en bereid je psygisch voor op een flinke gebroken nacht (die dan best kan meevallen)