baby 3 maanden moeilijk slapen overdag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Alayna, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alayna

Alayna Actief lid

25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zoals de titel zegt slaapt mijn dochter overdag vrij slecht.
    's nachts is er niets op aan te merken. Dan doet ze het super! Nog wel een nachtvoeding, maar ze valt zelf in slaap, en slaapt ook gewoon 4 uur achter elkaar. Af en toe slaat ze de nachtvoeding zelfs over en slaapt ze 8 uur!
    Hier dus het bewijs dat ze het kan... tot overdag.
    Overdag kan ze niet zelf in slaap vallen. Als ik haar in haar bedje leg kijkt ze nog wat rond, dan begint het mopperen, wat overgaat in huilen, en als ik dan niet snel kom wordt het krijsen. Ondertussen weet ik dat ik haar in slaap kan krijgen door mijn hand op haar buikje te leggen en dan zachtjes wiegen, dat vind ze lekker ontspannend en dan slaapt ze vaak wel binnen een 5 minuten. Maar maximaal 30 a 40 minuten later is ze wakker en begint echt half in paniek te huilen! Dan moet ik haar echt oppakken, want liggend troosten dringt niet door. Ze is duidelijk nog moe dus na het troosten kan ik haar terug leggen, weer over haar buik wiegen, en dan slaapt ze weer. voor max 30 a 40 minuten.
    Heeft iemand een idee of dit normaal gedrag is, en of ik eventueel iets kan doen waardoor ze wel gewoon doorslaapt tot ze genoeg geslapen heeft? Ergens ben ik bang om teveel te proberen, omdat het 's nachts nu zo goed gaat, en dat ook al heel anders is geweest. Zou het proberen overdag beter te laten slapen, effect kunnen hebben op de nachtrust?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik vind dat jouw dochter het al prima doet. Ze heeft al een mooi dag-nachtritme en dat is het begin. Overdag heeft ze nog je nabijheid nodig om te slapen en dat is ook heel logisch. Ze is nog zo klein. Het zal per baby verschillen wanneer ze zelf in slaap kunnen vallen en wanneer ze meerdere slaapcycli aan elkaar kunnen plakken. Je kan haar iig niet verwennen door haar te helpen slapen. Je weet wat ze nodig heeft om te slapen en als je daar aan toe geeft, zal ze vanzelf een keer leren om het zelf te doen.

Mijn zoontje moest op de arm in slaap vallen. Hij startte altijd in zijn bedje en als hij mopperde ging hij op de arm. Duurde vaak maar 5 min. en tijdens een sprongetje wat langer. Dan legde ik hem slapend weg. Vanaf 7 mnd was het opeens over en sliep hij zelf in. En vanaf toen ging hij ook langere slaapjes doen. Mijn dochters konden al eerder zelf in slaap komen.

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Heerlijk dat ze 's nachts doorslaapt zeg!

Hier slaapt ze (10 weken) van 23 tot 7.00 in haar wiegje naast ons bed. De rest van de dag meestal in de kinderwagenbak. Overdag wilde ze niet boven slapen en de laatste weken heb ik het niet meer geprobeerd. Komt vanzelf wel.

4. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Fijn dat ze s nachts goed slaapt, maar ik snap dat je overdag niet echt lekker vind gaan. Wat bij mij goed helpt is de kamer goed donker maken, inbakeren (hij slaat zichzelf anders wakker) en op tijd op bed leggen, rust en regelmaat dus. Mijn zoon (15 weken) gaat na max, 90 minuten naar bed (maar vaak eerder als hij een beetje jengelig word) en slaapt dan vaak 1,5-2 uur, met een uitschieter naar 3 uur. Soms word hij tussendoor even wakker en dan geef ik heb een speentje. In de wagenbak slaapt hij ook wel, maar licht en onrustig, word altijd na 1 slaapcyclus wakker. Daarom leg ik hem liever boven in zn bed. Het had even wat voeten in de aarde om hem dat aan te wennen, maar na 2-3 dagen ging het heel veel beter en nu gaat het echt goed eigenlijk.

Oh en mijn ervaring is juist: als er overdag goed word geslapen, word er snachts ook goed geslapen :)

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mijn zoontje kon ook niet gelijk een lange ruk slapen overdag.
    Waren iedere keer korte slaapjes en dan liet ik hem verder slapen op mij.
    Pas na een tijdje sliep hij 2 a 2.5 uur overdag in zijn kamertje.

Kunnen het trouwens geen krampjes zijn waardoor ze zo overstuur is?
    Met het wiegen masseer je haar buikje wat een beetje pijnstillend werkt tegen de krampjes...misschien de reden waardoor ze ontspannen kan slapen tot ze weer in haar lichte slaapje komt en de krampjes voelt.

6. Alayna

Alayna Actief lid

25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben toch wel gerustgesteld nu dat het niet zulk raar gedrag is dus :) vooral omdat het s nachts goed ging was ik bang dat er misschien wat mis was. Of dat ik iets mis deed. Eerste kind hè ;)

Het zouden nog wel wat krampjes kunnen zijn, daar heeft ze een tijd erg veel last van gehad, maar het ging eigenlijk wat beter nu. En nu je het zegt klinkt dat ik wel logisch dat ze daardoor misschien in haar lichte slaap wakker wordt.

Deel Deze Pagina