Hallo allemaal Mijn dochter is nu 6 maanden en we gaan dus nu echt beginnen met bijvoeding... maar ik heb een paar vragen.. *ik geef nu een theelepel bijvoeding (gister wortel) NA de bv... is dit oke of moet ik meer geven? Het cb zegt dat ik vaart moet maken omdat ze binnenkort ook brood ed mag... * ik wil watvoeding invriezen maar de ijsblokjeshouders die ik heb weet ik niet of die bpa vrij zijn...hoe vriezen jullie het in? * wanneer moet ik meer voeding gaan bijgeven? Ik wil wel dat ze nog een tijdje bij me blijft drinken..wat is jullie ervaring hiermee? Gr baby001
Ik ben zelf een voorstander om bij te voeden via de Rapley methode. Gewoon een paar gekookte worteltjes geven en haar dan zelf lekker laten eten. 1 theelepel lijkt me wat weinig eerlijk gezegd. Je zou bijv tussen 2 voedingen door wat meer kunnen geven. En op een gegeven moment vallen er voedingen af die door de bijvoeding bijgevuld worden. Welke bakjes je het beste kan gebruiken weet ik eerlijk gezegd niet ik gebruikte de bakjes van Avent altijd, maar die nemen mega veel ruimte in beslag haha
Ja precies en om daar maar een klein beetje in te doen is ook wat ... Ik ben zelf ook wel van rapley methode maar gister stiktte ze zowat in een stuk wortel...dat is dan ook niet echt het plan lijkt mij hoe doen andere dit met deze methode?
Vaart maken dat bepaal je altijd zelf nog wel. Hier met 4 maanden begonnen tussen 2 bv in. Ging direct zo goed dat ze al snel op 125 gram zat. Daarnaast ging de bv ook super. Uiteindelijk zal er iets afvallen als ze echt meer gaan eten maar betekend niet dat de bv helemaal weg valt. Dl van nu 7.5 maand krijgt nog 3 melkvoedingen (2 fv, 1 bv) dus daar kan je gewoon mee doorgaan, je lichaam regelt in de meeste gevallen zelf de veranderingen wel goed. Bewaren deed ik gewoon in de ijsblokjes tray, eerlijk gezegd helemaal niet aan de bpa gedacht...
Gaat er uiteindelijk een bv afvallen dan? Ze moet toch dan sowieso wat drinken?? Misschien denk ik er wel teveel over na en loopt het vanzelf wel
Ik heb de bv van 16.00 afgebouwd, hier krijgt ze nu een tussendoortje; soepstengel/rijstwafel met wat drinken; water of thee daar krijgt ze dus ook het vocht van. Ik vond het ook lastig hoor maar kreeg gelukkig goed advies van het cb. Misschien dat het jou helpt maar dit is nu ons schema: 8.00 borstvoeding 10.30 fruithap (200 g) 12.30 1 bruine boterham met boter en fles 180+6 15.30 tussendoortje 18.30 warme maaltijd (potje of vers) 200 g, vaak nog toetje in de vorm van een schaaltje volle yoghurt. 19.30 fles 180+6. wat bij mij de flessen zijn kan natuurlijk ook bv zijn. Verder is ze nu al een week s nachts een keer wakker. Dan meestal nog een klein flesje 90+3 maar dat is niet gebruikelijk. Succes ermee. Wellicht kan je het cb nog advies vragen voor jou specifiek maar volg vooral ook je gevoel
Ik zie dat jou kindje ruim een maand ouder is dan mijn dochter (eind oktober) Ik heb vanmorgen wortel en vanmiddag banaan gegeven(niet echt logisch maar bedacht de banaan smiddags pas ). Ik begreep van het cb (heb gebeld) dat ze dit allebei al mocht en zelfs over een week of 2 een broodkorstje mag proberen. Ik dacht dat het introduceren van voeding veel trager ging?! Of komt dat omdat ze 'al' 6 maanden is?
Ik ben vanaf 6 maanden de bv gaan afbouwen dus was meer een voorbeeld waar je evt naar toe zou kunnen gaan met de bijvoeding. Ze adviseren tegenwoordig om met 4 maanden met bijvoeding te beginnen maar uiterlijk met 6 maanden. Denk dat het belangrijkste is om te kijken naar je kindje. Mijn dochter vond fruit en groenten al direct erg lekker (werd boos als de paar hapjes op waren) en heb ik al vrij snel meer gegeven (125 G max). Vanaf 6 maanden zijn wij begonnen met brood, eerst paar keer een korstje, toen een halve boterham en nu eet ze 3/4 tot een hele boterham. Als ze er nog niet aan toe was geweest of steeds had geweigerd dan was ik gestopt en een week later weer gaan proberen. Denk dat het cb dus wat sneller met de adviezen gaat omdat je later bent begonnen met het introduceren van vast voedsel. Wat mijn dochter ook erg lekker vind is (en wat ze vanaf 4 maanden kreeg) mango (evt gemengd met appel/banaan/peer), stoofpeertjes (zonder suiker, klein scheutje diksap in het kookwater en kaneelstokje), zoete aardappel (gemengd met bloemkool, courgette) en pompoen. Je kan het (zachte) fruit en groenten ook in stukken aanbieden. Ik zelf pureer het wel altijd. Op borstvoeding.com staat trouwens een handig schema wat ze bij welke leeftijd allemaal mogen, dit schema gaat echter wel uit vanaf 6 maanden maar zou dus goed bij jou aansluiten.
De Rapley methode is er juist op gebaseerd dat kindjes van zichzelf een heel sterk kokhalsreflex hebben (dat ze juist behoedt voor verstikking) maar ik geef toe, zeker in 't begin kan het er heel vervelend uitzien. Wij zijn gestart met bijvoeding via de Rapley / Kleintjes methode met zes mnd. Een struikje broccoli of bloemkool deed het heel goed. Dat houdt ook makkelijk vast. Ongeveer zo een stukje geven als het vuistje groot is. En met Rapley wordt juist geadviseerd om na het voeden te geven, want dan is je kindje voldaan en raakt het niet gefrustreerd als het eten niet wil lukken. Eten moet vooral ontdekken, spelen, leren zijn en hoeft nog geen "voeding" te zijn. En het CB zou ik eerlijk gezegd laten praten... die wilden mijn baby destijds al met vier mnd aan de bijvoeding hebben. Overigens... als je borstvoeding op verzoek geeft, heeft je kindje het eerste levensjaar eigenlijk verder niets nodig, dus alles wat je kindje eet is bonus. Mijn dreumes begon pas met 20 mnd meer te eten dan één hapje per maaltijd.
Kijk vooral niet te veel naar schema's op internet. Die zijn voornamelijk geschikt voor kindjes die kunstvoeding krijgen. Als je kunstvoeding geeft, ga je de flessen afbouwen, die moeten worden vervangen door zuivel en gewoon vocht. Je hoeft de borstvoeding niet af te bouwen. De eerste maanden nadat je bent begonnen met bijvoeding, is borst nog de belangrijkste voeding, ook als je gewoon met 6 maanden (nog steeds het WHO advies, ondanks de pogingen van sommige cb's om je met 4 maanden al te laten beginnen) met hapjes begint. En haast is er al helemaal niet. Je kindje krijgt via jouw melk alles wat ze nodig heeft. Eerst borst, dan vaste hap. Omdat het maagje meer gevuld is, zal je kindje gewoon minder bij jou gaan drinken qua hoeveelheden.Dus een natuurlijk verloop. En wellicht bouwt je kindje zelf een voeding af, dat kan. Maar hier zaten mijn kids alledrie nog gewoon op 5 voedingen. Zoon ging met 1 jaar naar 4 voedingen. En die at gewoon keurig zijn maaltijden en tussendoortjes. Drinken hoef je nu nog helemaal niet aan te bieden. Als je wil, kan je een beetje oefenen met wat water uit een bekertje. Maar zolang je gewoon de borst geeft, is extra vocht niet nodig. Rapley is superleuk! Je kindje de regie geven. Eigenlijk ook een beetje zoals aan de borst, je kindje bepaalt hoeveel het wil eten. Je kan het ook combineren, dat deden wij hier. Dus zelf eten, en sommige dingen met een lepel (stamppot bijvoorbeeld, of bietjes). Soms duurt het even voordat ze het doorhebben, en sommige kinderen gaan meteen helemaal los.Leuk! https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
Die replaymethode is het helemaal voor mijn dochter. We zijn nu iets langer dan een week bezig en ze vind wortel en peer helemaal het einde om te eten. Banaan is ook favoriet en het gezicht wat ze trok toen ik een broccoli gaf...hahaha onbetaalbaar...dat vond ze dus echt ranzig Ik geef wel wat hapjes geprakt en laat haar dan zelf met de lepel proberen... we zitten dan dus allebei onder de broccoli of peer haha... Op het kdv eet ze wel met hulp vd lepel... helaas doen ze daar niet aan replay
Fijn dat het met rapley zo goed gaat! Jammer dat het KDV er niet aan doet, maar een combinatie van beiden is helemnaal prima. Maar las je graag wilt dat het KDV dit ook doet, kun je misschien het gesprek aangaan. Bij mijn KDV deden ze het ook niet, maar heb aangegeven dat ik het graag wilde en na een week of 2 eerst thuis oefenen aangegeven of ze het ook wilden gaan proberen. Daar rapleyt ze nu ook gezellig en scheelt de leidsters nog tijd ook met het pureren van fruit en het naar binnen lepelen Als je er meer over wilt weten kun je het boek Eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes bestellen. Gaat over bijvoeden met behoud van borstvoeding.