Ik hoop dat iemand me kan helpen. In het kort: Ik heb een dochter van 1,5 jaar die ik ruim 10 maanden heb gevoed. Tijdens die periode heb ik ongeveer 5x een borstontsteking gehad, veel kloven en aldoor terugkomende spruw. Daarbij had ik een enorme productie. Op 6 maart ben ik opnieuw moeder geworden van een mooie dochter. Ze drinkt goed aan de borst maar de ellende begon al snel. Op dag 7 had ik weer een borstontsteking waarvoor ik een ab-kuur heb gehad. Ook had ik vanaf dag 2 last van kloven. En nu begint de spruw weer waardoor de pijn tijdens het voeden bijna ondraaglijk is. De linker borst geef ik nu via een flesje. Mijn productie is weer enorm waardoor ik aldoor op spanning sta. Omdat ik het niet zie zitten om weer maanden pijn te hebben en zo niet optimaal kan genieten van mijn meisje, heb ik besloten dat ik wil afbouwen. Ik weet dat het heel geleidelijk moet gezien mijn aanleg voor ontstekingen. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Volgens de LK moet ik om de drie uur mijn beide borsten leegkolven en kan ik mijn dochter middels een flesje blijven voeden. Maar ik ben bang dat ik mijn productie dan nog verder omhoog breng. Verder de spruw aanpakken, ik begin morgen met Gentiaan Violet. Iemand tips? Ik zie het eventjes niet meer zitten namelijk. Op dit moment kan ik er alleen nog maar om huilen.... Gr Lisszy
Goh meid, wat een ellende seg. Ik kan je helaas geen tips geven voor deze (naar mijn mening toch wel ingewikkelde) problematiek maar ik wil je wel een dikke knuffel geven! Hoop dat je snel kan genieten van jullie tweede wondertje, al dan niet in combinatie met BV.
Wat vervelend dat je telkens zo'n last hebt van enorme productie en kloven. Wat betreft de kloven, denk ik dat je kindje niet goed is aangelegd. Maar aangezien je toch wilt gaan stoppen, heeft het geen zin meer om een lactatiekundige bijv aan te raden. Met kolven kan je langzaamaan afbouwen. Om de 3 uur kolven voor nu is zeker wel nodig. Anders kan je juist een borstontsteking krijgen. Als je veel kolft, dan krijg je een overproductie. Als je steeds minder gaat kolven, dan zal je productie juist steeds verder gaan afnemen. Maar geleidelijk aan. Je hoeft je borsten niet helemaal leeg te kolven, maar dat er ongeveer 75% melk uit is. Dan kan je je borsten niet meer gaan stimuleren namelijk, maar krijgen ze het seintje om minder te gaan produceren. Suc6 en geniet van je dochtertjes
ik zou even naar iemand van borstvoeding natuurlijk bellen. daar zijn allemaal borstvoedingsdeskundigen die zelf ook hebben gevoed en ndus ervaring hebben. (weten vaak meer dan alleen een lk) ze beantwoorden vragen via telefoon of via email. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk ik hoop dat ze je kunnen helpen!
Ik heb hier een afbouwschema, misschien kan je er iets mee? Kruidvat - Baby - Babyvoeding - Flesvoeding