Te weinig melk? Kolven lukt niet voldoende

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ana leigh, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hoi!

Ik zit met een vraag in mijn maag..

Mijn zoontje is nu 12 weken, ik geef bv, met aangevuld 2x een fles kunstvoeding vanwege niet voldoende groeien. Ik kolf als ik een fles heb gegeven, maar ik krijg er nooit meer méér uit dan 40 cc in totaal... Wat kan ik hier aan doen?

Bv is goed op gang gekomen, gelijk na de bevalling, en ik had de eerste 2 weken een heel goede productie, waar ik regelmatig ruim 130 cc per borst kolfde...

Ik baal hier best wel van, want omdat mijn zoontje nogal spuugt is voeding uit de fles (afgekolft) handig om de voeding zo af en toe te kunnen indikken met JBPM. :(

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Heb je het kolven in stappen geprobeerd?
    Warm de borst goed door, masseer kort (masseren kan 30 sec. genoeg zijn, langer mag!)
    kolf 1 borst 7 min.
    masseer en kolf de andere borst 7 min.
    masseer en kolf de eerste borst 5 min.
    herhaal bij de andere borst
    tot slot allebei de borsten nog eens 3-5 min. of zolang als er melk komt.

Door massage en kolven af te wisselen geef je signaal aan je lichaam dat er meer mag komen en stimuleer je makkelijk het toeschieten.

Probeer ook eens met de hand (dus zonder kolf) af te kolven. Vrouwen die niet makkelijk met een kolf kolven, kunnen soms net zo snel en makkelijk met de hand afkolven. Zo houd je wel je productie op peil en voorkom je ongemakkelijke spanning op de borst tijdens je werk.

Je kunt ook tussendoor proberen te kolven, of kolf 1 kant wanneer je kindje aan de andere kant drinkt. Je maakt dan gebruik van het toeschietreflex. Wanneer je dit een paar keer doet kun je ook een voeding bij elkaar sparen.

jbp bindt overigens niet met borstvoeding: het zal snel weer waterig en vloeibaar worden. Dit komt door een enzym in de borstvoeding. Persoonlijk vindt ik jbp niet zoveel toevoegen, buiten stress dat er voeding moet zijn om te binden en het extra handelingen zijn...;)

Succes!

3. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Bedankt voor je reactie!

Dat van jbpm is dus helemaal niet nodig bij bv? Ik kreeg dat advies van zowel het cb als de kinderarts... maar als het niet helpt schiet dat in ieder geval niet op.

Je kolfadvies ga ik opvolgen! Eens kijken of dat gaat lukken. Kolven met de hand gaat niet zo geweldig, komt wel iets uit, maar krijg al snel kramp in mijn handen.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoe is het nu?

5. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Heb je tips opgevolgd, maar zag geen verbetering. Inmiddels zat ik in een negatieve stress spiraal, en heb ik de borstvoeding moeten opgeven i.o.m de arts gistermiddag. Mijn zoontje groeit niet voldoende en moet dus over op flesvoeding.... :(

Probeer nog wel zoveel mogelijk te kolven, maar durf niet tezeggen hoelang ik dat ga volhouden, ben de hele dag met niets anders bezig dan voeden of kolven. De productie loopt hoe dan ook fors terug. :(

Toch bedankt voor je advies. :)

Deel Deze Pagina