Radeloos slecht slapen 5,5 maand baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tiroler, 7 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tiroler

Tiroler Nieuw lid

28 dec 2015
    2
    0
    1
    receptioniste
    Fryslan
    Onze jongen wou aan het begin (toen hij een maand-2 maand was) nog wel eens 6/7 uur achter elkaar slapen. Nu zijn we blij als dit er eens 3 uur achter elkaar aan zijn in de nacht.

Inmiddels zijn wij aardig radeloos, want hij krijgt nu ook zijn eerste tandjes die zorgen voor gigantische jankbuien en door te weinig slaap zitten zowel papa en mama er inmiddels volledig doorheen, please, adviezen zijn welkom.

Ter info: voor het slapen gaan kolf ik borstmelk af en krijgt hij fles, wanneer niet genoeg dan kunst erbij. In de nacht krijgt hij volledig borstvoeding.

Wij hebben over het algemeen een goed ritme in de dag gekregen, ik had hem zover dat hij 3x daags na 2-2.5 uur wakker tijd weer ging slapen, soms een halfuur en soms 1.5 uur per slaap.

In de avond rond half 7 verschonen wij hem, brengt papa of ik hem naar boven en geven wij hem liggend zijn flesje (hij wil niet in zithouding bij ons liggen). Meestal valt hij dan in slaap, waarna wij hem voorzichtig in zijn bedje leggen, hier gaat het dan vaak al fout want soms begint hij gelijk te huilen en kunnen we weer vanaf 0 beginnen.

Wanneer het dan eindelijk is gelukt merken we dat hij naar zijn buik rolt en oneindig veel met zijn hoofd heen en weer beweegt om een comfortabele houding te vinden, voorheen lukte een goede slaaphouding vinden wel vaak en ging hij dus lekker slapen maar sinds enkele weken word hij hier zo geïrriteerd om wanneer dit niet snel genoeg lukt dat hij gelijk weer gaat huilen en we wederom bij 0 belanden. Zo duurt het al met al soms 2,5 uur voordat hij eindelijk echt slaapt. Dan is het 3 uren later (maximaal) en soms zelfs om het uur en dan heeft ie weer last van scheetjes die hem dwars zitten waardoor hij weer gaat huilen. Ik krijg hem dan alleen maar in slaap door hem weer borstvoeding te geven en dan weer terug te leggen waarna het hele cirkeltje weer begint.

Ik weet echt niet meer wat we moeten. De pick up / put down methode heb ik gisteravond geprobeerd maar was zo ontzettend drama dat ik zelf begon te huilen omdat ik het niet meer kon. Uiteindelijk heb ik hem alleen op mijn borst in slaap kunnen laten vallen om hem uiteindelijk telkens naast mij te leggen in ons bed tegen mij aan, hij slaapt dan goed, ik lig zo rot dat ik rugpijn krijg en weinig slaap.

Help aub, nog ideeën, adviezen? Want deze fase lijkt geen einde aan te komen en nu komen die tandjes er ook nog bij en is overdag slapen inmiddels ook drama :(

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Pittig hoor, hier gaat het ook niet van een leien dakje, maar meestal slaapt ze van 19.30 - 0.30/1.00,dan een flesje en slapen tot 5.00/6.00, dan weer een flesje en slapen tot 7.00/8.00. Hier trouwens flesvoeding en duurt nu ook al weken. Overdag ook een stuk mopperiger dan voorheen inmiddels.
    Wat wij 's avonds doen is haar de fles in d'r eigen bed geven. Helemaal strak instoppen met een laken en dan als de fles op is snel de speen erin en kunnen we weglopen. In de nacht krijg ik d'r ook bijna nooit meer stil met een speentje of muziekje. Ze gaat gelijk op standje maximaal en wordt alleen stil met een fles. Verkeerde slaap associatie, weet ik, maar ik zie ook even weinig andere opties. We hebben nog 2 kinderen en als ze wel eens iets langer krijst in de nacht dan staan die ook gelijk naast hun bed en zij moeten de volgende dag weer naar school.
    Geef je al een zetpil voor de nacht? Dat hij in elk geval misschien wat minder last heeft van z'n tandjes?
    En de fase van het rollen moeten ze echt even doorheen. Hier rolt ze denk sinds 6 weken in d'r bed en er komt nu meer rust. Ze valt weer makkelijker op d'r rug in slaap ipv gelijk te draaien en als ze draait dan kan ze nu steeds langere stukken op d'r buik slapen, vooral 's nachts dan. Overdag is ze vaak snel weer wakker.
    Onze oudste was ook zo'n rommelige en onrustige baby, ik heb me er bij neergelegd dat we dat eerste jaar maar weer uit moeten zitten. Niet dat ik niet geniet hoor, maar vind het wel weer pittig.

3. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

11 jan 2023
    141
    144
    43
    Vrouw
    #3 ZomerBloemen, 7 okt 2023
    Laatst bewerkt: 7 okt 2023
    Mijn zoon is nu 11 maanden en sliep tot 6 maanden heel goed. Sinds hij in de eenkennigheidsfase/verlatingsangst fase zit word hij om de zoveel uur wakker en wil hij ook alleen maar borstvoeding.

Overdag gaat slapen wel goed. Wat bij ons heeft geholpen is hem leren zelfstandig in slaap te laten vallen, als hij wakker wordt kan hij zelf weer in slaap vallen. Dus misschien kun je kijken of je hem wakker na z’n flesje in bed legt? Ik snap dat dat pittig is, maar uiteindelijk hebben jullie daar baat bij.

Verder hebben wij reiki gedaan en zijn we naar een osteopaat gegaan om uit te sluiten dat het iets fysiek is. Bij ons kwam het er op neer dat mijn zoon zich heel verbonden met mij voelt en dat is icm met verlatingangst een lastig iets. De fase waar jullie in zitten is helaas heel pittig en het ene kind reageert dat heftiger op dan de ander.

Onze zoon wilde met 10 maanden overdag en in de avond lastig slapen, waardoor we in overleg met CB op 1 slaapje overdag zijn gegaan. Daar doet hij het heel goed op. Ieder kind heeft een ander slaappatroon.,

gebruik je Dentinox voor de tandjes? Bij ons hielp dat wel.

En als je hem een keertje bij jullie in bed laat slapen omdat je het even niet trekt zal ik gewoon lekker doen. Een goede nachtrust voor je is ook belangrijk.

4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Oooh lieve mama,
    Niet slapen en je eigen gebrek aan slaap kunnen zo slopend zijn. Mijn advies zou tweedelig zijn.
    1) langs de huisarts of het cb om uit te sluiten dat er fysiek iets aan de hand is.
    2) een slaapcoach inschakelen

Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Je gaat meerdere dingen proberen, maar doordat je zelf twijfeld over of je het wel goed doet, hou je het vaak niet lang genoeg vol en ben je niet consequent genoeg.
    Onze dochter is echt een spook qua slapen, altijd al geweest. Wij hebben zo veel baad gehad bij een slaapcoach, ook toen ze nog zo klein was.
    Hier was de shuffle methode uiteindelijk succesvol. De coach heeft ons er echt doorheen gesleept. Zonder haar waren we na anderhalve nacht gestopt. Maar doordat er een professional meekijkt en je weet dat wat je doet dus niet schadelijk is, is doorzetten en consequent zijn echt een stuk makkelijker (+anders is het zonde van je geld).
    Wij hebben de dag voor we begonnen dochter uit logeren gedaan, zodat we zelf een goede nacht hadden. Zo veel mogelijk bijgetankt en er toen vol voor gegaan. Na 2 nachten aanzienlijk verschil. Na een weekje sliep ze binnen 15 minuten na neerleggen, minder onrustig, minder wakker, als ze wakker was sneller terug in slaap. Wat ons betreft nog steeds een van de beste investeringen die we gedaan hebben.

Cinnabun vindt dit leuk.
  5. Maud1995

Maud1995 Actief lid

24 dec 2021
    181
    213
    43
    Vrouw
    Lieve mama,

Ik las je reactie in mijn topic, over het vroeg wakker worden.
    Moet je bekennen dat ik mezelf erop betrapt heb dat ik me schuldig voel na het lezen van jouw bericht.
    Ja, het vroeg wakker worden van mijn baby is soms lastig. Dan kan ik wel huilen als hij om 5 uur klaar wakker is. Maar, twee uur later gaat het wel weer. Dan is het weer licht buiten en breng ik alles weer in perspectief.
    Want al met al krijg ik als mama genoeg slaap, en jij/jullie zo te lezen niet. En dat vind ik niet eerlijk en vind ik verdrietig om te lezen.

Bij ons is het doorslapen vooral resultaat van zelfstandig in slaap vallen. Dus consequent zijn in het niet altijd bij je baby kunnen blijven wanneer hij moet gaan slapen. Maar, makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik denk dat het advies van @Oilell heel waardevol is. Echter is het voor ons financieel niet haalbaar een slaapcoach in te schakelen en dat vind ik het lastige aan dat advies (wie weet is het voor jullie wel haalbaar, dan zou ik het zeker proberen!).

Veel raad en advies heb ik dus niet voor je. Wel medeleven en dus sorry dat ik mopper over een vroege vogel terwijl jullie dus uren bezig zijn met jullie baby.
    Hang on there!

6. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.022
    4.996
    113
    Vrouw
    Heb niet alles goed doorgelezen, maar is samen slapen voor nu geen oplossing? Je geeft 's nacht live borstvoeding, begrijp ik dat goed? Hier slaapt mijn zoontje van 4 maanden de laatste tijd ook onrustiger, en ik heb eerlijk gezegd geen zin hem elke keer weer in slaap te krijgen en dan te moeten wachten tot hij in diepe slaap is voordat ik hem weg kan leggen. Dan ben ik als het tegenzit elk uur bezig. 's Avonds doe ik dat wel totdat ik naar bed ga. Wordt hij daarna wakker, dan neem ik hem bij me. Zo slapen we allebei lekker. Hij wordt dan af en toe wakker, hapt aan, en we slapen weer verder. Zo zijn we beide lekker uitgerust. :)

Edit: sorry, helemaal overheen gelezen dat je zelf dan niet goed slaapt. Dat schiet ook niet echt op dan. Dan nog kun je je afvragen wanneer je een rustigere nacht hebt: als je telkens naar hem toe moet (want dan slaap je ook niet), of als hij wel slaapt (bij jou in bed), maar jij niet zo goed. Dat kan alleen jij inschatten. Verder weinig tips hier.. Veel sterkte!

JupitR vindt dit leuk.
  7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Zijn allergieën uitgesloten?

8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Als met borstvoeding hem in slaap laten vallen goed lukt, zou ik hem in een eenpersoonsbed met uitvalbescherming leggen. Dan kan jij naast hem liggen tijdens het voeden en daarna wegsluipen.

En kan je hem in bed zijn flesje geven, zodat hij niet overgetild hoeft te worden? Draagt hij een slaapzak? Dan komt hij iig niet met zijn kleertjes direct in een koud bedje. Is het verder een optie hem bij je te houden op de bank in de avond?

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Krijgt hij al vast voeding en zo ja hoeveel en hoe laat? En hoe groot is die avondfles?

Ik lees liggend voeden en daarna naar bed onrust. Is verborgen reflux uitgesloten? Omdat je schrijft dat hij wel gaat slapen als hij tegen jou aan ligt is dat het eerste waar ik aan denk.

Slaapt hij onder een deken of in een slaapzak? Heb je zijn bedje al eens voorverwarmd met een kruik?

Deel Deze Pagina