Radeloos..verborgen reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door CindyJessie, 6 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is nu 9 weken oud en ik ben onderhand radeloos..
    Ze huilt zo veel. Als ik mijn draagdoek niet had, zou ze echt de hele dag huilen. Alvast excuses voor het lange verhaal.
    Ze is al sinds de kraamweek onrustig, je denkt aan krampjes, mammahonger, etc.

Ik geef borstvoeding en ik had een sterke tsr, we dachten misschien heeft ze daar last van en er is een lk geweest. Ik voed haar nu plat op mijn rug, buik tegen buik. Dit gaat best goed heb ik het idee.
    Ze groeit ook goed, plassen en poepen is ook voldoende.

De onrust bleef en leek alleen maar erger te worden. In bed slapen gaat 's nachts met moeite, overdag slaapt ze alleen maar in de draagdoek. In de kinderwagen of de auto, huilt ze voornamelijk.
    Tijdens en na de voeding is ze onrustig. Soms is ze vlak na de voeding even op haar gemak, maar al gauw is het huilen. Eerst klagerig, daarna echt brullen tot aan krijsen aan toe. In de draagdoek kalmeert ze, maar ik moet het slapen echt afdwingen door rond te gaan lopen met d'r.
    Ik heb zelf ook gedacht dat het met vermoeidheid te maken kan hebben, dus ik leg haar standaard een uur tot max 1,5 uur nadat ze wakker is geworden op bed. Maar dat is drama, dus maar weer in de draagdoek. En echt krijsen uit vermoeidheid lijkt me niet toch?

Ik ben bij een osteopaat geweest, die constateerde onrustige darmen en dacht aan verborgen reflux.
    ik had zelf ook dat idee, ze slikt veel, overstrekt, constante onrust, huilen, hikken, kokhalzen, steeds melk/vocht wat uit haar mond loopt.

Ik ben naar de huisarts geweest en in eerste instantie was het advies indikken. Hier kreeg ze vreselijke kramp van.
    Uiteindelijk Ranitidine gekregen en een week gegeven. Dit leek iets meer rust te brengen. Na het stoppen met de medicatie nam de onrust weer toe. Weer begonnen en sinds gisteren is de dosering verhoogd, omdat ze onderhand was gegroeid en dus zwaarder was.
    Ik kan nog voor een behandeling bij de osteopaat terecht en ik ben sinds gisteren begonnen met de hogere dosering Ranitidine.

Voor ervaringsdeskundigen onder ons, bracht de medicatie snel rust? Hoe weet je eigenlijk zeker dat het verborgen reflux is?
    Zal ze ooit een slaapje in haar bedje doen, zodat ik weer eens echt tijd heb voor mijn andere dochter?:(

Alvast bedankt voor het lezen.

2. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik heb zelf fv gegeven, Friso Comfort en kreeg er Ranitidine bij. Ik weet dat je bv geeft maar als ze krampen krijgt van het indikken, dan moet je toch wat anders! Hier hielp friso heel heel erg goed! Binnen 24uur had ik een ander kind!

Misschien dat er nog bv tips zijn?
    Veel sterkte, ik weet wat het is! :(

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als de onrust mindert met medicatie, dan lijkt het me duidelijk.

Volg je verder de leefregels op? Bedje, kussen, park, wandelwagen sterk verhogen (en dan bedoel ik echt heel schuin) bijvoorbeeld.

Indikken, daar kreeg mijn dochter ook krampen van. Daar zijn we dus mee gestopt. Door de juiste medicatie ging het na enkeke dagen al beter qua huilen. Maar het spugen is gebleven tot een jaar. Niet leuk qua was,maar aangezien ze geen pijn meer had door de medicatie, was het ergste toch achter de rug.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klinkt als verborgen reflux toch wel echt.
    Medicatie duurt vaak even voor het werkt, dus dat zal nu weer even tijd moeten hebben.
    Voor de rest leefregels opvolgen. Dat doe je al door haar rechtop te houden in de draagdoek, maar met slapen zou je het bedje (flink!) op moeten hogen, of over naar buikligging. Dat laatste was hier echt de sleutel tot vele malen rustiger slapen. Bedje dan nog steeds wat opgehoogd, (cm of 15-20), maar dan sliep ze langer achter elkaar, terwijl ze op haar rug binnen 5 minuten wakker was en het op een krijsen zette.
    Verder goed laten boeren tijdens en na de voeding.
    Vanwege het onrustig drinken en de heftige tsr die je aangeeft: hoe hard stroomt de voeding? Bij mij spoot het er echt uit, zo een meter of 2 van mij af, en dat was natuurlijk veel te hard en te veel om goed te kunnen drinken. Voorkolven tot het niet meer vanzelf eruit spoot, was hier de sleutel tot rustiger drinken en minder last van lucht, (wat bepaald niet bevorderlijk werkt voor refluxklachten). Ik had behoorlijke overproductie en door het voorkolven kon dat stapsgewijs afgebouwd worden naar wat onze dochter ook werkelijk dronk.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook een kindje met verborgen reflux icm borstvoeding.

Bij ons hielp JBPM voor en na de voeding. Maar nog sliep ze overdag slecht en huilde zodra ik haar ergens weglegde. Overigens wel in de draagzak of gewoon bij mij op de borst/arm/schoot..

Ik heb begrepen dat de eerste maanden overdag slapen er ook wel bij hoort.. Veel Huid op huid contact is gewoon erg belangrijk, vandaar dat ze ook niet huilt in de draagzak.

Hier ging met het 13 weken ineens een heel stuk beter. Ik kon haar wegleggen en deed 2 a 3 slaapjes per dag boven in bed.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Hier zoon met reflux.
    Leefregels hielpen niet
    Jbpm ook niet
    Losec geprobeerd, hielp ook niet

6 maanden later en een ziekenhuis opname verder, kregen
    we nexium/motilium
    En dat werkte!
    Na een week een ander kind

Laat je niet afschepen, niet doormodderen, je gaat er bijna aan onderdoor.(ik wel na 6 maanden van 4 uur slaap per nacht)
    En voor baby is het zo naar!

Verder, hoe is je tsr, de melkstroom?
    Herken je iets in wat Rozemarijke schrijft?
    Het kan.voor een baby echt een hele klus zijn om
    hier mee om te gaan.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zoals anderen al zeggen, volg de leefregels op en geef de medicatie de tijd.

Hier werkte ranitidine niet voldoende en heb ik, na de ervaring met de oudste, om nexium gevraagd. Dit hielp wel goed. Dus mocht je blijven aanmodderen met de ranitidine is dat ook nog een optie.

8. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Allemaal erg bedankt voor de reacties.
    Het niet alleen willen slapen herken ik van mijn oudste dochter, die sliep veel bij me.
    Maar de constante onrust zit me zo dwars. Ze is constant in beweging, gespannen en daarbij komt het vele huilen nog.

Mijn tsr is wel sterk ja. Ik denk dat ik de 2 meter niet haal, maar het spuit er wel uit. Als ik plat op m'n rug lig spuut het recht omhoog zeg maar.
    Probleem met het voorkolven is dat ik bang ben dat mijn productie daar weer een boost van krijgt, want die was de eerste weken ook hoog. De lk raadde me dat om die reden af.
    Dus het spoot er niet alleen uit, alles was ook kletsnat.
    Dat is nu minder, maar de onrust tijdens het drinken zou natuurlijk wel met de tsr te maken kunnen hebben.
    Ik probeer het voorkolven gewoon, kijken hoe ze dan drinkt.

Ik volg de leefregels op. Ze ligt niet plat in de box en het bedje staat wat omhoog.
    Zou nog meer kunnen, maar ik zit ermee dat ze ingebakerd ligt en ze zakt naar beneden. Dat vind ik doodeng.
    Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?
    En hoe verhoog je het aankleedkussen het beste? Gewoon wat hydrofielen eronder ofzo?

Buikligging heb ik geprobeerd maar dat wil ze niet. Daarbij ligt ze ingebakerd omdat ze zo maait. Ik ben helemaal niet zo'n fan van inbakeren maar het lijkt rust te brengen. Hoewel ik soms het idee heb dat ze graag haar handjes in haar mondje/bij haar gezichtje heeft. Ik vind het zo lastig..

Ik heb het idee van "genieten van je baby" al totaal losgelaten. Ik ben nu meestal aan het overleven. Kom nergens aan toe en durf d'r bij niemand achter te laten, door het vele huilen en niet slapen.
    Ik had het me zo anders voorgesteld, ik dacht een tweede is vast niet zo onrustig als mijn eerste. Mijn eerste viel dus achteraf reuze mee..
    Nogmaals erg bedankt allemaal.

9. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    als het rust lijkt te brengen, moet je dat echt niet veranderen! Bij mijn dochter duurde het ook een tijdje (denk zeker een week) voordat ze er helemaal aan gewend was. En juist dat heb ik niet veranderd omdat ik merkte dat ze veel rustiger werd!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Nee hoor, je hoeft niet anders.
    Gewoon borstvoeding blijven geven.

11. AnnaKat81

AnnaKat81 Nieuw lid

6 nov 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    CindyJEssie,

Nexium!
    Ik herken je hele verhaal tot het nare gevoel toe dat je niet kan genieten, dat gaat ook niet als je kleine er zo aan toe is.

Ik heb eerst iets anders gekregen van de huisarts (weet niet meer wat) en anderhalf week later ben ik met Nexium verder gegaan. Ook op aanraden van mijn schoonzusje die hetzelfde had bij haar eerste zoontje. Ook ben ik drie keer bij de Osteopaat geweest. Vanaf dat hij een week of 6 was ben ik begonnen met Nexium en Osteopaat en rond 10 weken kon ik pas gaan genieten omdat het veel beter ging. (ben ook wel gaan kolven omdat ik moest weten wat hij dronk en hij dronk aan de borst een stuk minder, kolven ging bij ons gewoon beter, dit heb ik tot 5 maanden gedaan, toen over op flesvoeding)

Ik hoop dat je wat hebt aan al onze tips en dat het binnenkort beter gaat. Ga op je eigen gevoel af en laat je bij de huisarts iig niet makkelijk wegsturen. Mijn huisarts was super en heeft me geen moment het gevoel gegeven van: daar heb je weer zo'n moeder. Geef gewoon aan dat je op bent.

Sterkte!

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ik herken het hoor, ik dacht na 2 kids, ach, zo'n derde, daar draai ik mijn hand niet meer voor om :$....what was I thinking...

Wat betreft je tsr,voorkolven is wellicht wel erg rigoreus, kan je de boel niet laten weglopen in een hydrofieldoek?
    Dus even afkoppelen (ja dat zal ze niet leuk vinden) en dan weer aanleggen.

Wat betreft inbakeren en het hoofdeinde ophogen, wij hebben ook beide gedaan. Eigenlijk nooit een probleem mee gehad.
    Hij lag inderdaad wel eens onderin, maar ben je daar erg bezorgd over?

Heel veel sterkte, hopelijk komt er hoe dan ook een oplossing!

13. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Dank je wel.
    Ik ga het bij de voeding proberen, bedankt voor de tip.
    W.b. het inbakeren, ik ben zo bang dat ze onder de deken terecht komt.

14. raspberry

Matrozenbedje! Typ maar eens in op youtube :)

15. raspberry

#15 raspberry, 6 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2014
    O, en productie en boost van voorkolven: echt enkel kolven tot het niet meer spuit. Toen ik begon was dat 80-90 per borst, en dat werd steeds wat minder.
    Als je dat goed doet, stimuleer je niets meer dan als je het enkel weg laat lopen. Was hier op advies LK, omdat het echt niet te houden was en we toch IETS moesten. Tegen alle logica in, was dat toch uiteindelijk de beste oplossing :)
    Eerst aanleggen tot tsr werkte hier niet, maar ik voedde ook nog met tepelhoedje, omdat oudste de borst anders niet goed gepakt kreeg. Maar die zette het alleen maar op een krijsen als ze afgekoppeld werd en dat veroorzaakte zoveel onrust dat ze dan echt compleet over de zeik ging.
    Tweede borst kolfde ik dan niet, maar had ik wel een handdoek bij nodig, omdat door kolven en drinken aan de andere kant, die ook ging lopen.

16. raspberry

O, en herkenbaar. Wij dachten ook: nou, bij een tweede weten we tenminste hoe en wat en dan hebben we het vast eerder onder controle. Viel even flink tegen :(
    Ja, we herkenden het wel, en ik wist dus wat er gebeuren moest, maar dan moet je de artsen nog meekrijgen en als vervolgens het eerst nog zoeken wordt met medicatie en ze krijgen last van bijwerkingen.... pffff :(
    Maar goed, ik kon het wel eerder los laten, in die zin dat ik bij Thirza regelmatig mezelf wel even verloor in de oneindigheid van de sores, terwijl ik bij Caitlyn meer kon denken: dit gaat ooit weer over. Misschien duurt het een paar maanden, misschien een jaar, misschien weer twee jaar....
    Nouja, we zitten op 25 maanden nu en we zijn er nog niet helemaal, maar vergeleken met een jaar geleden gaat het erg goed, dus volgend jaar deze tijd zal het ws weer een stuk beter zijn en komen we dus ergens nog wel een keer uit de onrust enzo ;)

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Zoon sliep trouwens in warme slaapzak....daarom maakte het niet uit dat ie wat "mobiel" was in bed. Ik snap dat je met een dekentje dan wél een probleem hebt.
    Wellicht ook een slaapzakje proberen?

18. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Ons verhaal is precies hetzelfde. 2 ziekenhuisopnames, ranitidine, nexium...
    Uiteindelijk bleek ons meisje na 3 maanden een koemelkeiwitallergie te hebben. Wij gingen nutramigen gebruiken en 12 uur later totaal ander kind. Wij zijn dit zelf gaan proberen omdat de kinderarts totaal geen aanwijzingen zag voor een allergie. Ze huilde toch 10 uur per dag en overstrekte veel. Wij vonden het de moeite waard, gelukkig maar. Nu de allergie bekend is blijkt het met de reflux ook allemaal wel mee te vallen.
    Dus mijn tip; probeer een tijdje een koemelkarm te eten/drinken. Ik heb verder geen ervaring met hoe dit werkt met borstvoeding, wij gaven al flesvoeding. Helaas is een allergie bij baby niet op een andere manier te testen.

19. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Nexium werkte hier wel direct alleen alle slik en verslik problemen bleven
    Kinderarts geweest en we dikken nu enorm in 4 scheppen op 100ml en ze krijgt daarom een middel voor dr darmen/ ontlasting
    Ook 3e behandeling van osteopaat deed goed

Kinderarts zei dat onrustige darmen of verstopt zitten een erg negatief effect hebben op de reflux omdat er dan ook spanning op de maag komt

20. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Oja en wij idd ook koemelk allergie en neocate voeding

Deel Deze Pagina