schoonmoeder over uiterlijk van mijn baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joeja, 28 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Mijn schoonmoeder roept al vanaf het begin over mijn dochter van "dit heeft ze van haar opa" en "dat heeft ze van haar oud oom" en "dat heeft ze van haar overgrootmoeder" en "zus heeft ze van de familie uit Duitsland georven" en en en.... terwijl... mijn dochter juist heel erg lijkt op mij (en nog meer op mijn zus) :( Het begint mij toch langzaam te irriteren dat ze lijkt te negeren dat het kind van haar zoon toch wat meer van zijn schoonfamilie weg heeft... Ik snap het ook niet... Ze is nogal een (ont)vlammende persoonlijkheid dus ik weet nooit zo goed wat ik erop moet reageren om de goede vrede te bewaren. Dus ik reageer maar helemaal niet erop. Maarja... telkens als ze het weer zegt erger ik me een stukje meer ... Ik probeer het me niet aan te trekken, maar ik ben eens gaan nadenken erover en ik denk dat ik het gevoel heb gewoon niet erkend te worden door mijn schoonmoeder (ze heeft me nooit echt geaccepteerd) mbt. mijn bloedeigen kind. Alles is mooi, alles is prachtig en alles heeft ze georven van zijn kant van de familie.... Ik denk als ze mijn babyfoto's ziet ze zwaar teleurgesteld zal zijn hihi..

Iemand tips over hoe ik hiermee om kan gaan? Ik wil mijn man niet voor het hoofd stoten door zijn moeder uit te lokken tot een rare discussie ofzo. Niet dat ik op mijn mondje gevallen ben, maar ik wil die discussies niet meer...

2. lieniej

lieniej Actief lid

24 mei 2007
    497
    0
    0
    Ik zou zeggen: laat dr maar lekker kletsen, t kan best zijn dat ze er geen kwaad mee bedoelt, maar als ze ook maar een beetje op mijn schoonmoeder lijkt dan doet ze t om jou te treiteren. En mijn ervaring leert dat je het rare gedrag van je schoonmoeder t beste kunt negeren want je schiet er helemaal niks mee op om tegen dr in te gaan.
    Succes!

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

tjah, ze is OF heel trots OF ze accepteerd jou inderdaad niet of het is een beetje van beiden, heel moeilijk, zou je niet eens voorzichtig kunnen zeggen dat ze dit of dat van jou heeft en dat jij dat ook deed als kind of er zo uitzag als kind? misschien ff met een fotootje van jou erbij als baby/kleinkind (en dan laten overkomen alsof je dit ook met de beste bedoelingen zegt ;) ) ik denk dat veel opa's en oma's het liefste zien dat hun kleinkind veel van hun of hun familie heeft, dat is erg kortzichtig maar gebeurt heel veel volgens mij.

4. acire

acire Fanatiek lid

ik heb allebei jullie foto al eens gezien en ik vind haar echt veel van jou hebben, vooral die ogen zo opvallend, daar kun je echt niet omheen.

je schoonmoeder ziet dat denk ik ook wel, maar wil graag dat ze ook iets van hun kant heeft?

mijn schoonmoeder doet het ook, alles wat sascha doet deden haar kinderen vroeger ook en qua uiterlijk is het de miniversie van mijn schoonzusje.. ach laat ze maar..

5. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Jouw verhaal kon ik wel getypt hebben!

Vanaf de geboorte lijkt Joris op mij en had hij totaal niks van zijn vader weg. Nu 21 maanden verder lijkt Joris nog steeds niet op zijn vader. Maar hoevaak ik ook te horen krijg van mijn schoonouders dat hij iets van zijn familie heeft... Vooral elke keer over zijn ogen, die ogen heeft hij echt van zijn oom :( Terwijl wij allemaal blauwe ogen hebben!

Wat hier geholpen had was om erop te reageren (wat ik dus gedaan had): Joris heeft alles van zichzelf! Heeft niks van anderen, hooguit van papa of mama!

Sindsdien horen we het nog sporadisch, dus het had wel effect :)

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Mijn moeder deed dit ook.... ik vind dat hij op mijn man ljkt maar volgens haar lijkt Tygo op mijn kant van de familie.... todat ze de babyfoto's van mijn man ziwt... 2 druppels water ;) hihihihi toen was ze uitgepraat :p

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Haha ik moet wel even lachen omdat mijn schoonmoeder ook een beetje zo is. Het is bij haar een beetje een combi van dommigheid en onzekerheid waar ze op die manier boven wil staan. Op de één of andere manier heeft ze best ontzag voor mijn vader (is ook wel een imposante verschijning) en toen ze hoorde dat hij trots gezegd had dat Jari op hem lijkt zei ze het meteen ook. "Ja, hij begint steeds meer op jouw vader te lijken!" Nog steeds niet dat hij veel op mij begint te lijken maar dit is voor mij meer dan voldoende haha.

Ik kan me je irritatie goed voorstellen hoor. Kun je niet eens met je man afspreken dat hij precies op het juiste moment zegt: "Goh, als ze zo kijkt is ze sprekend jou!" Of kun je je man daar niet voor inschakelen?

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Mijn schoonmoeder deed dat ook. Mijn zoontje lijkt echter sprekend op mij en heeft eigenlijk niks van zijn vader, maar zij wist elke keer weer wat te verzinnen. Zo zei ze dat hij de stand van zijn horen van zijn vader heeft.. Hoe kom je erop.

Ik ben wel een keer heel boos geworden en toen is het opgehouden. Ze zei letterlijk" hij lijkt nog steeds op Suzanne, maar dat geeft niet'. Dus toen was ik echt pissed.

9. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    lieve Joeja, hier zit waarschijnlijk de sleutel voor jou.
    De woorden en daden van een ander kunnen ons in feite niet raken, TENZIJ we ons er door laten raken, omdat het resoneert met iets in onszelf.
    Ik denk dat je dus inderdaad niet de oplossing moet zoeken in een discussie of confrontatie met je schoonmoeder, maar in een confrontatie met JEZELF.

De kans bestaat dat zij er geen enkel kwaad mee in de zin heeft, dat zij er helemaal niet op uit is jou te kwetsen en ook niet ziet dat ze dit doet. Waarschijnlijk wil ze net als elke oma of opa iets van haar/zijn kind(je) terugzien in het kleinkind.
    En dat is toch ook heel goed te begrijpen? Het is niet omdat het de schoonfamilie is dat er ineens minder (recht op herkenning van) erfelijk materiaal zou (mogen) zijn ;)
    Bedenk je eens dat jouw kindje later weer kinderen krijgt. Dan her(be)leef je toch ook weer even hoe het vroeger (nu dus) was met jouw kleine hartedief? En dan vind je het toch ook schitterend om te zien dat ook jouw genen in dat kleine mensje zitten?

Ga eens bij jezelf na waarom je precies het gevoel hebt niet erkend te worden door haar. Wat doet of zegt zij dat je dit gevoel geeft? Waar is het ooit begonnen? En kom je dit ook bij anderen tegen? Maw. is het iets dat alleen bij je schoonmoeder voorkomt of heb je dit gevoel ook wel eens bij anderen? Dat ze je niet erkennen/accepteren?

Je vraagt hoe je er het beste mee om kunt gaan?
    Geen kant-en-klaar-instant-oplossing, maar ik denk dat wanneer jij jezelf gaat erkennen en accepteren het bovenstaande geen probleem meer voor je zal zijn.

Veel sterkte ermee!
    Liefs,
    Chipske

10. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Wat je ook zou kunnen doen (als je er dan echt iets mee wilt doen) is de eerstvolgende keer wanneer jullie haar zien heel enthousiast zeggen 'moet je kijken! ik kwam een foto van mijzelf, of zus, tegen en ik zag ineens hoe ontzettend veel ze op mij lijkt zeg! wat leuk om te zien!' En dan afwachten hoe s.m reageert....Gaat ze er dan fel tegenin dan denk ik dat ze echt de overhand wil hebben en t je op de een of andere manier niet echt gunt (want laten we wel wezen zulke schoonmoeders zijn er natuurlijk ook! en als ze ziet dat jij zo enthousiast bent...?)
    Of misschien ziet ze dan idd dat jouw kindje ook veel van jou heeft!

Verder ben ik t ook helemaal met Chipske eens....Mijn voorbeeld is meer voor als je er ook echt iets mee wilt doen (met foto en s.m)

Succes en houd ons maar op de hoogte!

11. ceylon

ceylon Actief lid

19 feb 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Meid, links je oor in rechts je oor uit. Mijn schoonmoeder doet dat ook maar ik zeg altijd tegen mezelf: In mijn ei, uit mijn aura! Gewoon ja zeggen, en meer niet. Dan wordt het vanzelf oninteressant Voor haar om iets te zeggen.

12. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ow wat erg zeg... ik herken hier veel van en dan niet alleen van mijn schoonmoeder! mensen roepen ze lijkt op een verre achteroom en ze lijkt op der tante ow en ook nog op de andere tante. Maar ze lijkt absoluut niet op haar eigen papa en mama word er ook nog bij gezegt...
    Vind het helemaal niet erg als ze op mijn vriend lijkt en niet op mij maar het word wel vervelend als ze blijven zeggen dat ze op veel familieleden lijkt en helemaal niks op ons :-S

13. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Heb je een leuke babyfoto van jullie allebei?
    Maak er een leuk 3luikje van bijv in zwart wit, jij links, jullie uk in het midden en papa rechts en dat leuk op de kast zetten!
    Is voor jullie ook leuk!
    (doet het ook altijd leuk op het toilet, allerlei foto'tjes, kan ze er meteen tijdens het draaien van een mooi bruin figuur eens goed over nadenken hoe ze erop zal reageren ;))

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn schoonmoeder zegt dat Nathan heel erg op mij lijkt (is ook zo) Als je baby foto's van mij ziet, is Nathan sprekend mij. Daar kan je echt niet omheen :)
    Mijn man is wel erg donker, maar dat heeft hij van zijn biologische pa die hij nooit meer ziet. De kant van zijn moeder is hoog blond, en mijn familie is erg donker.

Wel heel erg vervelend dat ze zo doet, ik zou er gewoon eens iets van zeggen. Op een nette manier natuurlijk, maar dan weet ze wel hoe je er over denkt.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

:)

16. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Bij mij is dat ook zo als we bij mijn schoonfamilie zijn dan lijken ze sprekend op mn vriend en daar weer familie van..
    En als we bij mijn familie zijn dan hebben ze weer alles van mij en familie..
    Dus toen heb ik ook gezegd ze lijk op papa en mama maar vooral op zichzelf.
    Ze zijn gewoon een eigen persoon met een beetje van ons!
    Nu lijken ze met mijn babyfoto's echt op mij maar al zouden ze op mn vriend lijken dan ben ik even trots want ik vind mn vrien de knapste en de mooiste haha!
    Het maak me echt totaal niet uit op wie iedereen ze vinden lijken we zijn hardstikke trots op ze..

17. Robijntje82

5 nov 2008
    64
    0
    0
    Mijn schoonmoeder heeft het er iedere keer over dat hij sprekend op mijn vriend lijk, Dat is ook wel zo, moet ik eerlijk toegeven het is net een kopietje maar het is wel vervelend om iedere keer aan te horen dat ik het net zo goed een adoptiekind van mij zou kunnen zijn omdat hij volgens haar helemaal niks van mij heeft. Vind zulke reacties helemaal niet leuk, mijn vriend vind het eniggg dat hij dat steeds te horen krijgt. :evil:

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hier krijg ik ook van iedereen te horen dat ze precies die en die is, ddan weer precies der nichje, dan weer der oom etc. trek me der niet veel van aa en denkd at ze van iedereen wel wat weg heeft. ze is nu eenmaal een mix van me vriend en mijn haha dus ja dan zou het allemaal best. mijn dochter was eerste precies mijn vriend en lijkt nu steeds meeer op mijn :)

19. annetje

annetje Lid

11 mei 2007
    99
    0
    0
    Mijn man en ik werden ook steeds geconfronteerd met 'hij lijkt het meest op...' en dat heeft hij van die en dat van die, enz.

Wij zeiden toen gewoon: Weet je op wie hij nog het allermeeste lijkt? Op zichzelf. En dan over iets anders beginnen.

Maar ik zou me er niet zo aan storen. Je weet zelf wel beter toch!

20. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ik zou je schoonmoeder gewoon negeren en als ze weer begint (liefst met heeeel veel bekende mensen erbij) hard zeggen "Ja, dat moet wel kloppen want toen ik een baby was had ik hoorntjes en was ik paars met gouden stippen"... Moet je eens opletten hoe ze dan kijkt :confused: :)

Deel Deze Pagina