Hallo dames, Ik heb een probleem waar ik op dit moment eerlijk gezegd geen raad mee weet. Mijn zoontje, nu ruim 3,5 jaar, was voor de zomer zindelijk, ging hartstikke goed, tenminste overdag.. Ongelukjes kwamen eigenlijk niet meer voor. En hij had in no-time zijn plasdiploma verdiend op het KDV. Echter, sinds we deze zomer vakantie hebben gehad, is het op het KDV weer mis. Daaar plast hij nu elke dag in zijn broek. Meestal in de ochtend alleen. En wat we ook doen, of afspreken, elke dag halen we hem op met andere kleren aan dan wat hij bij het afgeven aanhad. We hebben al geprobeerd uit te vragen of er wat gebeurd is daar, en hij heeft 2 namen genoemd van juffie die boos geworden zijn, toen het een keer misging. Maar de dames in kwestie, zeggen dat dit niet zo is. Ook na vragen of er daar iets anders aan de hand is, wordt ontkennend op gereargeerd. Nu hebben we met mijn zoon de afspraak, dat als de wijzer van de klok op de 6 staat, dat hij dan gaat plassen. Dat gaat over het algemeen goed. Soms gebeurt het dat hij dan niet moet, maar dan 10 minuten later dan weer wel. Nu geven we aan, dat als dat gebeurt hij wel de gelegenheid moet krijgen om te gaan. Maar vaak als we hem dan halen, horen we dat hij dan toch weer moet wachten. Verder is hij echt overal zindelijk, thuis, bij de opa's en de oma's, en als we bij vriendjes spelen ook. Overal gaat het goed. Dus ik begrijp echt niet wat er op het KDV mis is. Wat zouden jullie doen? Ik heb zelf de neiging om een gesprek op het KDV aan te vragen, zonder mijn zoon erbij, en om dan ook heel duideljk de gemaakte afspraken op papier te zetten, zodat ook voor de leiding duideljk is, wat de afspraken zijn. Of hebben jullie andere tips om hier mee om te gaan. Beloningssysteem werkt niet meer, stickers plakken hebben we al geprobeerd, werkt niet meer.. Ik weet het echt niet meer..
Privacy? Op kdv gaan ze vaak met een heel stel tegelijk... En zelfs als hij alleen gaatbkan er altijd iemand binnenkomen. Ergens anders is dat niet het geval.
Hoi Nee denk niet dat dat het probleem is. De wc's daar zijn gewoon apart.. Dus niet 2 of 3 op een rijtje.. En thuis gaan we in principe ook altijd even met hem mee.. Vind het gewoon raar dat het ineens weer elke dag fout gaat..
gek.. Maar ik weet dat mijn jochie soms heftiger reageerde op een actie van de leidster dan ze zelf had gedacht. Zij had hem dan alleen een beetje streng aangesproken, en voor hem was dat gelijk een grote issue. Dan kwam mijn jochie met een verhaal thuis, en bleek het gewoon iets redelijk neutraals te zijn wat iets te hard aan gekomen was. Toen de leidster dat later afzwakte was het ook weer opgelost. (iets met onhandig spelen tijdens het knutselen, en hij vatte het op als "ik mag niet meer knutselen". Terwijl de leidster alleen gezegd had dat hij even moest ophouden met spelen richting de buren, omdat hij anderen dan dwarszat) Ben je al eens samen met hem naar de wc geweest. Dat deed ik in het begin om hem elke ochtend even aan die situatie te herinneren. En rustig gesprek kan misschien geen kwaad, omdat het zoveel verschilt met de andere plekken?
Ja we gaan sowieso mee naar de wc. Altijd, en na binnenkomst op het KDV gaat hij ook meteen even naar de wc. Nu weet ik wel, dat de leidsters, na de zomer zijn gaan "zeuren" dat hij vaak naar de wc moest. Hij heeft een periode gehad, dat hij soms wel 2 of 3 keer in 1 uur naar de wc moest. Ze hebben toen tegen hem gezegd jeetje moet je nu weer, nou je wacht maar even.. En tegen ons begonnen ze er ook over te zeuren. En ik ben bang, dat hij dat opgepikt heeft, en dat hij daardoor zo onzeker wordt, en niet meer durft te zeggen dat hij naar de wc moet, en dus in zijn broek plast. Dit heb ik al aangegeven bij het KDV.
@ingrid: dat klinkt wel als iets wat oko bij mijn dochter volslagen uit de hand zou lopen ja maar ook als iets wat de leidsters zelf moeten oplossen.. jij kunt 100 keer zeggen dat ze het niet zo bedoelden.. maar die hele toonzetting begrijpt een peuter gewoon niet. misschien dat ze zelf aan kunnen gaan geven wanneer het plastijd is? dat zullen ze toch ook doen met peuters die net zindelijk beginnen te worden? (bij ons waren ze er altijd zeer fanatiek in onder het mom van "beter 20x te veel naar het toilet lopen dan een plasbroek verschonen" )
Nou dames.. Bedankt voor het meedenken.. Vandaag is het 4x misgegaan.. Dus de wasmachine staat hier inmiddels alweer volop aan!! Ik heb inmiddels een gesprek gehad met de leidster en de eigenaresse. En het valt hun ook op dat Wayne in zijn broek plast als hij geen aandacht krijgt. Ze hebben hem geobserveerd daarin, en zijn tot die conclusie gekomen. Ik heb wel aangegeven, dat hij waarschijnlijk dat "gezeur" over dat vaak plassen wel aangevoeld heeft, en dat dat de boel verergerd heeft. Nu een paar dingen afgesproken. We gaan om te beginnen het "probleem" daar laten.. De eigenaresse zei ook al, het probleem ligt hier, dus moet hier opgelost worden. Het eerste wat ze gaan doen is Wayne leren dat hij geen aandacht meer krijgt door in zijn broek te plassen.. Dus als hij in zijn broek plast, dat hij gewoon moet wachten tot het tijd is om te plassen. Bij hem is dat dan dus, als de grote wijzer van de klok op de 6 staat. Dus ook al is het net 5 min daarna, plast hij in zijn broek moet hij erin blijven lopen tot het weer tijd is om te plassen. In de hoop om dit gedrag van hem te doorbreken. Verder afgesproken dat de leidsters, opletten op hun toonzetting, en zeker niet boos of een geirriteerde klank in hun stem krijgen, als het fout gaat. Dus.. Nahjah.. We gaan hopen dat het zo opgelost gaat worden. En dat hij dan binnenkort weer gewoon zindelijk is, en dan gewoon ieder uur als de grote wijzer van de klok op de 6 staat, naar de wc gaat, zonder in zijn broek te plassen.. Echte ongelukjes buiten beschouwing gelaten natuurlijk.. Maar ben wel blij me het gesprek, en dat de eigenaresse het met mij eens was dat het probleem bij hun ligt..