Hallo allemaal Vorige wk had ik er neer gezet dat ik mijn dochter wou proberen zinnelijk te maken. is ze 1 jaar en 9 maand. Ben nu 1 wk bezig!! ze zegt nog niet zelf dat ze moet plassen gister zei ze het 1xtje en soms als ze moet poepen. Voor de rest let ik er goed op en vraag haar om half uur/uur of ze moet plassen en dan zegt ze ja en dan doet ze altijd wel wat op de wc. Maar moet ik hier nou mee doorgaan? want zolang ik het steeds tegen haar moet zeggen is ze nog niet zinnelijk toch? moet ze toch zelf door krijgen en zelf zeggen? Iemand nog tips of moet ik hier gewoon maar weer mee ophouden? ik weet het ff niet meer zit zo te twijfelen. Groetjes Emmie
Ik vind het nog wel erg jong, maar goed mijn meisje is nu overdag thuis wel zindelijk, gaan nu opbouwen buitenshuis. Maar zei geeft wel aan dat ze moet plassen en daardoor ben ik ermee begonnen.
ik zou zeggen nee!waarom begin je als je kindje niet eens zegt dat ze naar wc moet. ik zou haar n paar keer per dag op wc zetten zodat ze het went om het daar te doen. en voor de rest luierom.pas nadat je droge luiers hebt en de tijd tussen zeggen en doen lang genoeg is om naar wc te kunnen gaan kun je het zonder luier proberen. als ze zelf naar wc wil dan gewoon op potje zetten of wc met verkleiner.
als een kind interesse begint te tonen in wat er daar beneden allemaal gebeurd kun je beginnen met zindelijkheidstraining. eerder heeft het nog niet zo erg veel zin. en als je begint zou ik het vooral gezellig en positief doen. bijv. op gezette tijden op het potje zetten en als er toevallig iets in 'valt' complimentjes geven. een stickerkaart ophangen boven het potje, en iedere keer dat er iets in zit een stickertje plakken. Zelf de luier aan en uit laten trekken (als er geen poep in zit). succes!
ze vind het wel heel leuk als ze in de wc plast en wil ook graag op de wc zitten! en plast ook elke x als ik haar erop zet kijkt ook echt zo van wat komt eruit mij wel grappig!! Ik ben begonnen met zinnelijk maken omdat ze zo aan die luier zat te trekken en best al veel op potje plaste en poepte dacht kan altijd us kijken wat er gebeurt vandaar..........
Niet vervelend bedoelt maar het is zinDelijk en niet zinNelijk. Zinnelijk is iets heel anders: zinnelijk (Betekenis/definitie van)
en wat gebeurt er als je niet vraagt?misschien komt ze wel zelf?kijk als je begint dan moet je je kindje de tijd gunnen en de ongelukjes zodat ze zelf het door heeft.snap zij dat natte broek door haar eigen plas komt? want de bedoeling is dat het kind leert dat ze niet elke moment overal n plasje poep kan doen. zo leert ze op houden en totdat naar wc gaat. zo komt binnen 2-3 weken een tijd tussen de plasjes dat ze 2uur of zoiets droog blijft, niet plast. ze moet wel de groot genoeg blaas ervoor hebben die goed werkt met de spieren.
Dan plast ze wel gewoon in de broek deed ze vanmorgen 1x toen ik niet vroeg maar komt dan meteen bij me en zegt poept.
Mijn mening is dat een kind pas klaar is om zindelijk te worden als hij/zij zelf kan aangeven wanneer het moet. In jouw gevalt leert je dochter alleen maar plassen op commando en niet het signaal herkennen. Ik denk dat je te vroeg bent
Zo zijn wij ook begonnen, al was mijn dochter al drie. Eerst steeds op ons verzoek, daarna ging ze het zelf aangeven, maar dat duurde wel even. Ik zou zeggen, doorgaan en dweilen dus
Ja dweilen is geen probleem haha kga nog wel ff door.. geen idee hoelang het ongeveer gaat duren!! hoelang duuurde het bij jou dochter dan?
owja en wou ook nog ff zeggen dat sanne nu voor de 2e keer droog is toen ik haar net van bed haalde! meteen op de wc en plaste gelijk!! toch goed? of is het toeval?
volgens mij gaat het wel goed daar. maar je moet haar niet zo vaak vragen. laat haar leren. en niet forceren
oke dankje! wel!! zal haar niet zo vaak meer vragen kan ze het ook leren he.. maar ze wil altijd wel graag hoor dus gaat niet tegen haar zin in.
het is omdat je niet wil dat ze plast op vraag zoals iemand hier ook zei. je wilt dat ze leert het te voelen. het kan ook zo zijn dat ze eerst snachts zindelijk wordt en bij middagslaap. mijn jongen is ook al weken snachts en middagslaap droog(eerste weken moest ik wel vaak uit mijn bed komen omdat hij steeds om po vroeg in de nacht of vroeg in de ochtend rond 4uur)maar nu slaapt hij weer tot tegen 7uur en blijft droog. het is wel omgekeerd, overal staat het dat ze eerst overdag zindelijk worden daarna snachts, en dat ze eerst plas leren dan poep, dit is hier ook helemaal omgekeerd. maar dus het kan wel...
Ik zou ook gewoon opletten dat ze het zelf aangeeft of als ze bijv. echt gaat staan wiebelen, vragen of ze moet plassen. Het is wel vroeg, maar het ene kind is er sneller aan toe dan het andere en oefenen kan toch geen kwaad als ze het zelf ook leuk vindt.
o ja, ik moet je wel zeggen dat cb het veel te vroeg vond met 18maanden oud. toen gaf mijn zoontje alles aan, maar ik moest echt toch wachten van cb, omdat spieren en blaas nog niet rijp zijn voor zindelijkheid op deze leeftijd, dat, ook als het lukt,krijg je een jaar later een moeilijke terugval als je te vroeg begint. dat advies wanneer mijn zoontje het wel keurig aan gaf. ik zette hem dan met kleding en luier en al in zijn bed om het te doen. maar tegen 22 maanden oud heb ik een po geintoduceerd(dat is advies van cb op rond 20 maanden oud, mee nemen naar wc of po laten zien)nou mijn jongen wilde het meteen doen. omdat hij niet meer in luier wilde doen en het ophield met poep, moest ik wel beginnen met zindelijkheid. hij wil ook geen luier meer om enzo.pff. hij heeft vandaag tandjes poep en kreeg ook schimmel infectie daaronder.ik heb hem met veel ruzzie wel een luier om gedaan omdat hij al 5 dunne poepjes had en ik krijgt het gevoel dat het elk moment mis kan gaan. dat heb je dus ook als je vroeg begint, hij moet nog 4 kiezen krijgen...pff.
ja dat is misschien wel zo!! maar ja ze wil het zo graag! ik heb ook met het cb gebeld en die vrouw zei van ja probeer maar als ze het graag wil!! Net ook kwam ze uit bad weg zegt ze van mamma poepe en plaste meteen op wc!! helemaal blij en zonder wc verkleiner grote meid haha. Sanne word 15 februari 2 jaar. over ongeveer 3 maand. Owja vanmiddag heeft ze vanaf 4 tot 6 niet geplast. 6 uur ff gevraagd of ze wou plassen voor het eten. En was ook zo klaar. vandaag maar 1 natte broek gehad... ben benieuwd
nou we zijn weer trug bij af!! dikke buikgriep achter de rug! ze heeft constant luier aan gehad was zo in de dia!! ze zegt soms dat ze naar de wc moet dan ga ik er op in verder laat ik het eerst maar even zo.. iedereen bedankt voor jullie reacties!!