10 weken reflux en medicatie

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door LiefBloempje, 30 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiefBloempje

23 dec 2010
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn dochter 10 weken geworden vandaag.
    Sinds ze een week of 4 is krijgt ze voor haar reflux klachten Ranitidine. 1,5 ml en dat 2x per dag. Ook ivm verdenking KMA krijgt ze nutrilon pepti. Hiervoor was het alleen maar krijsen en niet willen liggen op de rug, onrustig, slecht slapen etc.
    Had even nodig om in te werken maar toen ze een week of 6 was was het een heel ander meisje geworden. Vrolijk, dronk haar flesje (120cc pepti, met nutriton) leeg. Dit heeft ze 2 weken volgehouden en aardig gehamsterd. Daarna ging het weer bergafwaarts.. Slechter drinken, meer onrust, huilen tijdens drinken noem maar op.
    Vandaag weer bij KA in ziekenhuis geweest (ze drinkt inmiddels meeste flessen maar 40cc, enkele keer is 70cc Max) en in overleg is de dosering ranitidine verhoogd naar 1,9ml 2x per dag, en krijgt ze omeprazol erbij. Ook 2 keer per dag. Mocht dit niet gaan helpen heeft de KA het over een strenge dieetvoeding gehad; neocate.
    Mocht ook dát niet helpen, dan is een opname onvermijdelijk.

Nu is mijn vraag: zijn er moeders met ervaring betreft deze geneesmiddelen e.o. voeding? Hoe lang duurde het bijv voordat omeprazol ging werken?

L krijst het nu echt uit af en toe, en merk toch echt dat ze wel honger heeft, maar kan óf de voeding niet verdragen, óf slikken doet zo'n pijn. Zit echt met m'n handen in het haar..
    Moet er wel bij zeggen dat ze ondanks alles wel heerlijk glimlacht af en toe naar me!

Hoop dat ik zo alles een beetje begrijpbaar heb verteld

Alvast bedankt voor evt reacties.

Liefs, MamaSL

Ps.: lees vaak dat baby's "zantac" voorgeschreven krijgen (ook ranitidine) maar dit bevat alcohol! Slecht voor je baby. Vraag naar een sociale variant ranitidine zónder alcohol want deze bestaat gewoon.

2. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ja, mijn dochter heeft Nexium en Neocate, eerst kreeg ze de Nexium want de verdenking van allergie kwam later, maar de Nexium werkte niet genoeg bij haar, toen ze Neocate kreeg begon ze binnen 24 uur op te knappen en daarna maar 1 tot 2 keer in de week krampjes en dat was maar 2, 3 weken zo, werd steeds minder alleen had ze nog andere klachten zoals plotseling erge pijn, dan gilde ze en stopte ze ff met ademen en daarna weer huilen. Toen ze 2 maal daags een zakje kreeg ging het heel snel beter. En nu gaat het behoorlijk goed :D Oke ze heeft nog wel wat dingen maar ach, ze hoefde van de ka zelfs bijna 2 maanden niet terug te komen :D

3. LiefBloempje

23 dec 2010
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn voor je dochter dat ze zo opknapte zeg!

Waarom heeft de KA voor neocate gekozen? Wat waren haar klachten precies?
    L lijkt wel echt honger te hebben, maar zodra de fles heeft en ze drinkt ongeveer 30 a 40cc, begint ze heel zielig te huilen en spuugt telkens de speen eruit. Blijf steeds proberen en telkens weer een slokje en dan begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw..

Ze heeft verder geen rode vlekken (wat ik veelal lees bij KMA) maar wel wat droge plekjes op voorhoofd in huidskleur, en allemaal pukkeltjes, waarvan gezegd wordt: hormonen.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter kreeg neocate in combinatie met zantac. Pepti hielp niet voldoende, maar neocate werkte wel. Ze heeft het tot 15 maand gedronken.

5. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ja zeker fijn, hopelijk bij jouw dochter ook!

Ja, die baby acne heeft mijn dochter ook ff gehad. De klachten zijn wat ingewikkeld, ze had vanaf dat ze heeel klein was heftige huiluurtjes maar dat hebben veel baby's, vanaf ongeveer 3 weken ook dat ze soms begon te overstrekken en met haar mond open, was niet te zien of het naar lucht happen was of kolhalzen, en dat duurde maar ff en dan heel hard huilen, toen ze 7 weken was duurde dat langer dan 10 minuten en is ze opgenomen in het AZM, daar was het vermoeden epilepsie of reflux, heeft ze aan de monitor gelegen, uiteindelijk 2 dagen maar, de bedoeling was eerst bijna een week. Ze zijn toen wel begonnen met indikken van de voeding, dat hielp wel wat maar niet genoeg, ze spuugde trouwens nooit. Huilen en alles bleef, ze was ook al ontzettend winderig toen ze net geboren was, echt de 1 na de ander en haar ontlasting werd al snel vreemd, te dun, na een paar dagen was dat. Ze is geboren met een slechte huid, erg droog en vervelde heel erg maar dat trok met veel insmeren met huidolie weg. Omdat het huilen en alles bleef kreeg ze 1 maal daags Nexium, krampen waren zo erg dat ze te horen en te voelen waren. Omdat de Nexium wel iets hielp maar ze nog steeds veel klachten had begon de ka koemelkeiwitallergie te vermoeden en heeft ze Neocate gekregen, als ze zou opknappen dan was het duidelijk dat het een allergie was, vandaar dat ze ook tijdelijk alleen Neocate mocht krijgen en totaal niets anders. En dat was dus zo. Al had ze wel 2 maal daags Nexium nodig. Ze krijgt nu ruim 2 maanden Neocate, over ongeveer een maand krijgt ze de provocatietest maar moet nog besproken worden wanneer precies, wel is besloten dat het met een opname nodig is. Ze heeft vlak voor de ka het vermoeden van koemelkeiwit allergie kreeg wel droge armpjes en beentjes gekregen maar dat is ook flink minder geworden.

Neocate is ontzettend smerig, ze ervaren het nog niet zo maar lekker vindt Daniëlla het niet, mss dat je dochter het ook niet zo lekker wordt? Daniëlla drinkt ook slecht al een tijdje. Niet huilen maar dat speen uitspugen ook ja, en tegen de fles meppen, schreeuwen, etc. Al begint ze soms ook gewoon te kletsen en te lachen en drinken ho maar. Zodra ze dat doet stop ik, niet te veel proberen of pushen. Ik gebruik normaal 2 flessen, als eerste de dr Brown en dan de Difrax 3 standenspeen, heeft ze honger dan krijgt ze best veel of alles uit de eerste maar wilt ze niet dan krijgt ze de 2de en kan ze makkelijker drinken, niet ideaal maar het helpt wel wat. 30 a 40 ml is wel erg weinig. Drinkt ze wel genoeg over de hele dag? Of kleine beetjes heel vaak? Dan kreeg ze tussendoor honger en kreeg ze gewoon nog wat (groot voordeel van Neocate voorgeschreven krijgen, je krijgt een machtiging en je kan gewoon bestellen, het wordt vergoed, ik krijg via Sorgente het thuisgestuurd, helaas heb je daar wel een machtiging voor nodig) Nu ben ik aan het proberen met 4 flessen per dag zodat ze meer honger heeft maar die moeten wel leeg dan, lijkt wat te helpen maar 10 weken is wat te jong om zo zelf uit te proberen lijkt mij. Misschien es overleggen met cb, ka of huisarts?

6. LiefBloempje

23 dec 2010
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje meid wat een verhaal..
    Wat lijkt me dat angstig ook dat ze van die 'aanvallen' had!
    Ik heb soms ook het idee dat ze de voeding niet lekker vind. Maar tegelijk bedenk ik me dat ik me van alles in m'n hoofd haal. Heb het wel aangegeven maar CB zegt dat ze daar nog nooit van hebben gehoord (dat kindjes de smaak niet lekker vinden..)

Ik hoop zo dat ze wat beter gaat drinken nu ze omeprazol en ranitidine krijgt.. Als ik zo om me heen hoor en lees, krijgen kindjes van dezelfde leeftijd al flesjes van 150-180cc, nou dat red L bij lange na niet. Mag blij zijn als ze een keer 100 heeft gedronken!
    Ze was nu in 2 weken bijna 2 ons aangekomen. Het is gelukkig wat, maar niet veel.

Ik zou me zo schuldig voelen als uiteindelijk blijkt dat ze echt last heeft van die pepti. Maar zover zijn we nog niet. Heb besloten dat we het aankijken tot dinsdag. Mocht er dan nog steeds zo weinig verbetering in zitten dan neem ik contact op met KA om te overleggen over neocate.
    Overigens krijg ik de pepti ook volledig vergoed dmv machtiging.
    Heb al wel gelezen dat de neocate nog veeeel duurder is..

7. LiefBloempje

23 dec 2010
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, en dat jij 2 flessen gebruikt met verschillende spenen vind ik een goeie tip! Kan ik zeker wel eens proberen.

Ze drinkt nu uit de difrax fles met speen M, die ik overigens al een klein stukje groter heb gemaakt omdat de voeding toch best dik wordt door de nutriton.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nutriton maakte het bij ons overigens veel erger door extra krampen. Wij gebruikten dus niets voor het spugen. Met de Zantac had ze geen last meer van pijn, enkel natte kleren. Dus we hebben het maar zo gelaten.

Neocate wordt in Nederland denk ik ook volledig vergoed? Daar hebben jullie sowieso erg veel geluk mee, in België wordt maar een deeltje terugbetaald.

9. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Kan het niet zijn dat het te veel ingedikt is? Neocate is trouwens heeeel moeilijk in te dikken, mijn dochter spuugt daardoor alles onder maar dat maakt haar gelukkig niet uit. Mss dat pepti juist heel makkelijk indikt? Want dan kan het ook zijn dat ze de energie niet heeft om het eruit te krijgen en daardoor erna nog zo huilt.

Ja, Neocate is idd ontzettend duur, bij Sorgente meen 62 euro per blik. En in Nederland met machtiging volledig vergoed Shakes. Ja daar hebben we idd geluk. Ach, in België zijn andere dingen weer goedkoper of beter.

Deel Deze Pagina