Hoi meiden, Ik heb al eerder advies gevraagd over het verhogen van de melkproductie omdat onze kleine meid minder goede slokken neemt, huilt en snel gaat trekken en gefrustreerd raakt. Na bijvoeding, is ze wel rustig. Ik volg al dagen de adviezen op; geen bijvoeding (kunst) alleen gekolfde melk extra en zo vaak mogelijk aanleggen. Dit komt in de praktijk neer op elk uur aanleggen en 50 minuten bezig zijn met een kind dat alsmaar gefrustreerder raakt omdat er al snel echt niks meer uitkomt. Borstcompressie, borstvoedingsthee, zwart sesamzaad, dadels, cashewnoten en veel drinken en rust. We zijn nu dagen verder en ik merk geen verschil buiten dat ik aan niets meer toekom. Met moeite vind ik tijd om wat te eten tussendoor. Hoelang moet ik dit volhouden voor ik verschil ga merken in de hoeveelheid melk? En andere tips zijn heel welkom.
Groeit je dochter nog steeds goed, en heeft ze voldoende plasluiers? In dat geval komt ze in ieder geval geen voeding te kort. Mijn zoontje kwam ook heel vaak, in de eerste periode. Soms met huilen, overstrekken, onrustig, etc. Uiteindelijk werd hij rustig van een speen (en bleek hij koemelkallergie te hebben). Op de speen ben ik pas op over gestapt toen ik zeker wist dat hij wel genoeg binnen kreeg (goede groeilijn). Hierdoor kon de tijd tussen voedingen iets langer worden, en werd het voeden iets korter. Het evenwicht werd daardoor beter gevonden. Écht lang tussen voedingen heeft er de eerste maanden niet tussen gezeten (2 tot 3 uur). Tot 4 maanden dronk hij wel 10-11x per dag. Nu met 6 maanden is het nog maar 5-6x per dag.
Dat klinkt erg intensief. Mijn tweede dochter wilde alsjonge baby iedere anderhalf uur drinken. Erg pittig. Hoeveel groeit ze? En heb je al advies ingewonnen bij een lactatiekundige? Heeft ze altijd honger of kan de onrust ergens anders vandaan komen? Ik weet niet hoelang het duurt. Vaak merkte ik dat er een aantal regeldagen waren, zo'n 2-3 dagen.
Hmmm, geen verbetering dus. Ik ben even terug gegaan naar je vorige topic en zie dat het inmiddels een week oud is. Ik zou inderdaad een lk laten meekijken. Of bel anders om te beginnen eens met La Leche League, dat is gratis en zij kunnen je alvast wat verder helpen. Ik hoop echt dat het snel wat makkelijker en ontspannener wordt, zodat je ook weer een beetje kunt genieten!
Wat de anderen ook zeggen: laat een lactatiekundige meekijken! Die kan bijvoorbeeld je dochter voor en na een voeding wegen om te kijken hoeveel ze (ongeveer) heeft binnen gekregen. En heb je al domperidom gebruikt (althans, ik geloof dat je het zo schrijft...). Is een middel om de productie te verhogen. En oxytocine neusspray? Zodat je sneller een toeschietreflex krijgt? Maar misschien ben ik de spreekwoordelijke mosterd; ik heb je vorige topic niet gelezen. Sterkte in ieder geval!
Bedankt meiden: Domperidon gebruik ik nog 1 keer per dag. Heb 1 kuurtje gehad met 3 per dag en dat ging goed maar ik kan dat niet blijven gebruiken. Ze groeit goed; laatst in 11 dagen 500 gram en daarna in 10 dagen 230 gram. Wisselend dus maar dat hoort bij bv toch? Plasluiers heeft ze regelmatig alleen ik verschoon vaak (dan hebben we even wat tijd tussen de voedingen) dus ik weet niet of ze aan 6 flinke per dag komt. Poepen doet ze ook regelmatig; 1 keer per dag en soms meer. Gisteren 3 keer. Volgens de lactatiekundige die ik even geleden had geraadpleegd, drinkt ze op de juiste manier (we hebben 3 houdingen die we afwisselen) en pakt ze de tepel goed vast. Als er melk komt, neemt ze krachtige slokken. Haar advies was ook; veel wisselen van borst maar pas als de achtermelk eruit is. Gisteren een wanhoopdag maar kv wilde ze ook niet; naja 20 cc. Misschien is er ook iets anders aan de hand. Het is zo moeilijk! Wel heb ik veel aan jullie steun en advies. Moet ik die oxitocine neusspray op recept halen?
Ik denk dat je focus verkeerd ligt. Volgens mij is er niks mis met je productie. Ze groeit goed, luiers zijn goed, dus hoeveelheid voeding is prima. Als de lk gekeken heeft en haar techniek goedgekeurd, dan is dat ook geen issue. Honger heeft ze ook niet, want er is geen interesse in kv. Dus dan moet je verder kijken. Heeft ze misschien veel last van krampjes? Mijn oudste reageerde daar vb. altijd heftig op, dat had meer met karakter te maken dan wat anders. Of is er sprake van (verborgen) reflux? Heeft ze ergens pijn (oortjes? nekje? zware bevalling geweest?)? Reageert ze op dingen die jij eet? Lees eens hier voor inspiratie ivm mogelijke oorzaken. Misschien herken je een situatie? Tot slot heb je ook de leeftijd, met de gekende sprongetjes. Ook dat kan heftig zijn voor haar, en kan makkelijk een week of langer duren. Mijn zoon is 1 dag jonger dan jouw dochter, en de voorbije 10 dagen had hij 3 moeilijke nachten (1 nacht van 3u en 2 nachten van 1u onbedaarlijk huilen). Dat is niet van zijn gewoonte, moet wellicht ook dat sprongetje geweest zijn denk ik dan maar. Ook overdag merk je nl. dat hij zich geen houding weet te geven. Het "willen maar nog niet kunnen" zit hem duidelijk even dwars. Maar dadelijk kan hij plots weer iets, en dan zal hij weer meer tevreden zijn.
hier wilde zoon ook veel drinken (en groeide als kool), maar in de draagdoek sliep hij wel. Achteraf had hij gewoon heel veel mamahonger. Misschien dat dragen een optie is?
Op basis daarvan, en op basis van de goede groei en (naar het klinkt) goede plasluiers, ben ik het met Mamamaya eens: Is dit wel een borstvoedings-issue? Bel eens met La Leche League voor een informatief gesprek. Zelfs als het niet aan de borstvoeding ligt, kunnen zij met hun ervaring hier misschien de vinger wat beter op leggen. De meeste meiden hier zijn ervaringsdeskundigen die 1 of 2 kindjes aan de borst hebben (gehad), en sommigen hebben daarnaast veel gelezen en hebben veel kennis daar vandaan, maar La Leche League vrijwilligers krijgen bij hun vrijwilligerswerk te maken met allerlei verschillende situaties. Ik ben blij dat je schrijft dat je veel aan ons hebt, zelf heb ik het gevoel dat we een beetje in het duister tasten! Als je haar eens tot in detail observeert, welk gedrag zie je dan waar je je zorgen om maakt? Houd eens een dagje een logboek bij, waarin je schrijft wat het tijdstip, lengte 9en links of rechts) is van de voedingen, verschoning van poep-en plasluiers, wanneer ze slaapt en welk gedrag je observeert. Vaak krijg je er zelf al meer inzicht door en zo niet, dan kun je dat logboek altijd nog aan iemand voorleggen die er wat mee kan!
De osteopaat heeft haar al behandeld en dat hielp bij de beweging van haar nekje. Er zal vast ook wel wat anders zijn en/of regeldagen. Wat mij vooral opvalt is het verschil in het aantal goede slokken die ze kan nemen als ik kijk naar de kraamweek en nu; dat is zoveel minder! Dat is toch ook al een reden om aan te nemen dat ik minder heb? Zal La Leche League en die andere site raadplegen. Ik hou al een boek bij met voedingen l en r en poep/plasluiers. Poep en plas zijn wel iets afgenomen en voedingen namen in aantal toe maar in lengte af als je kijkt naar wanneer er effecties wat uitkomt.
Zolang ze goed groeit hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je te weinig hebt. Schijnbaar is er genoeg om goed te groeien. Heb je haar groei in een borstvoedingscurve staan? Dan kun je zelf ook goed zien hoe ze groeit.
Ik sluit me aan bij mijn voorgangsters, ik denk niet dat het aan je productie ligt. Het is zo zoeken met een kleintje, ik herken het heel goed. Heb nu mijn tweede dochter aan de borst en dat is soms echt puzzelen. Ze kan ook heel ongeinteresseerd aan de borst 'hangen', maar als ik haar er dan probeer af te halen reageert ze enorm boos en gefrustreerd. Echt het tutteren en clusteren is dan wat ze wil doen. Ze komt hier ook om de 1,5 uur, 's nachts om de 4 uur (heel blij mee uiteraard). Al twijfel ik niet over mijn productie en of ze genoeg binnenkrijgt,daarvoor kijk ik echt naar de plasluiers en haar gewicht. Bijvoeden zou ik dus echt niet meer doen, omdat het niets oplost en volgens mij ook echt niet nodig is. Je hebt heus genoeg, maar je meisje kan ook last hebben van andere zaken. Reageert ze sterk op bepaalde voedingsmiddelen, heeft ze krampjes, het koud/warm?
Koud/warm hou ik in de gaten, voeding let ik goed op (geen verschil overigens) en kramp heeft ze soms maar dat herken ik. Nieuws! Ik heb er gisteren een deskunige naar laten kijken; die is van mening dat ik in de nacht en ochtend genoeg heb maar de rest vd dag niet genoeg kan opbouwen omdat ze te vaak komt. Op zich heb ik genoeg want ze groeit, plast en poept maar ze is gulzig en wil meer. Ze is dan na de ochtend bij geen enkele voeding verzadigd! Oftewel; ze krijgt over de dag genoeg binnen maar huilt steeds omdat haar maagje na de ochtend niet vol komt in 1 keer. Advies om overdag 1 voeding te vervangen met kv of gekolfde melk om zo mijn borsten even 3 uur de tijd te geven om zich te vullen. Verder slaapt ze altijd van 9 tot 4 snachts dus ik moet dan om 12 uur gaan kolven voor de productie. Denk dat ik dat maar probeer?
Ik denk dat het misschien geen gek plan is. Je geeft 1x een flesje, maar je kolft later op de dag om dat op te vangen, en wel op een moment dat je productie vrij hoog is en je kindje tevens een aantal uur slaapt. Ik zou het gewoon proberen.
Dank je Raket! Ik bedacht me ook dat we al weken bezig zijn en dat ik haar dus al lang elke dag elk moment aanleg en de productie blijkbaar niet omhoog gaat. Bij mijn moeder stopte de bv na 3 weken al dus ik prijs me al gelukkig (8 weken nu). Een typische dag: 04:00 voeding; half uur lang, kindje verzadigd. 07:00 voeding; half uur lang, kindje verzadigd. 10:00 voeding; 20 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken), minder goede slokken, kindje minder verzadigd en huilt meer. 11:30 voeding 15 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 12:15 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 13:00 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 13:45 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 14:30 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 15:00 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 15:45 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 16:30 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 17:30 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 18:15 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 19:00 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. 19:30 voeding; 10 minuten lang (voor ze gefrustreerd gaat trekken); kindje niet verzadigd, huilt veel, duidelijk minder goede slokken/happen. Dan gekolfde moedermelk/opgevangen mm en/of kv en dan slapen tot 4 uur Tussen de voedingen door huilt ze dus en probeer ik te troosten, verschonen etc om vervolgens heel snel weer verder te voeden. Zo ziet mijn dag eruit de laatste weken. Hieruit maak ik op dat het met de productie niet beter gaat, ondanks het vele, vele aanleggen. Denk dat ik idd maar de andere strategie probeer.
Zwaar zeg. De vermoeidheid heeft natuurlijk ook invloed op de productie. Ik herken het min of meer van mijn oudste, zulke dagen... Elk regelmoment duurde heel lang, maar uiteindelijk raakten we het keer op keer door. Ze heeft tot 15mnd borstvoeding gekregen. Doorzetten loont echt! Wat ik deed om toch even bij te tanken, was bijna elke avond papa op pad sturen met de dochter in de draagzak. Hij wandelde dan 45min tot 1u en zij kwam tot rust (sliep niet altijd, maar wel vaak). Daarna kon zij wat meer drinken voor de nacht. Hij vond het fijn dat hij kon helpen, ik was blij met een uurtje me-time, en dochter werd rustiger zonder mijn geur... iedereen blij. Begrijp ik het goed dat ze al doorslaapt van 20u tot 4u? Da's niet interessant voor de productie. Uiteraard is het fijn zelf ook goed te kunnen slapen, maar ik zou nog kolven voor ik zelf zou gaan slapen. En eventueel de andere borst om 4u (of 7u). Hier valt hij in slaap tussen 19 en 20u, slaapt tot 22u-22u30 en drinkt dan stevig door voor de nacht (wekt meerdere tsr op). Tussen 1 en 7u komt hij dan toch 2 tot 4 keer nog. Maar ik doe maar een half oog open, leg hem liggend aan en slaap verder. Samen slapen en nachtvoedingen vlotter aanbieden, heeft veel gedaan voor mijn productie bij mijn jongste dochter (heb haar moeiteloos gevoed tot ruim 3j). En ik slaap zo meer en beter dan bij mijn oudste. Maar misschien doe je dat al? Succes met de nieuwe aanpak van de lk!
Bedankt mamamaya Ik kolf voor ik ga slapen maar dat is al vroeg aangezien het zo vermoeiend is. Ik ga dat wel later doen nu; mijn man maakt me dan wakker omdat ze zo'n ruk maakt Ik had het graag volgehouden die regel/clusterdagen maar aangezien ze al weken duren, heb ik niet het idee dat de bv vermeerdert. Vandaag 1 flesje 60 cc kv gegeven en mijn borsten hadden dus tussen de middag 3 uur rust en de rest vd dag heeft ze goed kunnen drinken en was ze tevreden en haalde ze de borsten nog steeds goed leeg! Zo'n fijne dag!
Ik slik trouwens nog steeds domperidon. Vier maal daags 10 mg in overleg met de huisarts en lactatiekundige. Waarom zou dat voor jou geen optie zijn? Fijn dat het vandaag goed is gegaan!
HA wil dat niet blijven voorschrijven De eerste 2 dagen van het nieuwe schema gingen geweldig! Onze kleine meid kreeg 1 voeding in de middag uit een fles (kv) zodat mijn borsten 3 uur hadden om op te laden. Niet teveel om de productie te verlagen, maar genoeg om op te laden want daarna dronk ze bij mij en had de rest van de dag elke keer genoeg!. Ze was die middag tevreden en ik heb toch elke 2 a 3 uur gevoed. 's Avonds gekolfd en er kwam dus ook 60cc uit! Ik heb dus in de middag net die vervanging nodig. Had het liever anders gezien maar na wekenlang clusteren/regelen (echt elke dag) zag ik dat de productie echt niet omhoog ging (helaas). Ga wel die oxytocine neusspray regelen.