bijvoeding, verloopt het nou zo stroef hier ?

Discussie in 'Voeding' gestart door melloncollie, 28 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Yelena was op een week na 6 maanden toen ik met de 1e beetjes groenten aankwam. Telkens 2 ijsblokjes groenten ontdooien en opwarmen, dan aanbieden. Dan nam ze 2 hapjes en was het klaar. Vooral wortel vond ze niets, courgette vind ze heel erg lekker.

Ik heb ook broccoli en bloemkool aangeboden, maar ze komt niet verder dan 2 hapjes. Ik ben tussendoor weleens een week gestopt omdat ik het vergat of een hectische tijd had. Ik werk 's avonds en mijn vriend wil dan ook gewoon nog weleens vergeten die groenten te geven. Dus ben niet constant bezig geweest, maar biedt wel veel aan.

Nou, we zitten dus nog steeds op die 2 hapjes. Ook als ik met groenten rouleer. Het lijkt wel alsof ze groenten nog steeds ranzig vindt en ze is nu al bijna 7 maanden. Doe ik het zo wel goed? Is het normaal dat dit proces zo langzaam gaat? Ik lees al over baby's die op haar leeftijd met de pot mee eten en boterhammetjes krijgen, maar die van mij lust naast melk eigenlijk alleen courgette :( Ik probeerde een mini rijstewafeltje speciaal voor baby's. Daar sabbelde ze wel op maar zodra er een stukje in haar mond kwam trok ze een vies gezicht. De papfles heeft ze wel vanaf het begin goed geaccepteerd, tegelijk met de groenten mee begonnen.
    Overigens geef ik eerst een gewone fles en wacht dan een halfuur a 3 kwartier voordat ik de groenten aanbied.

Met andere woorden: is die bijvoeding nou zo'n vermoeiend, frustrerend iets of heb ik gewoon weinig geduld? Ik heb namelijk het gevoel dat ik voor geen meter op schiet.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou het andersom doen denk ik: Eerst de groente en dan de fles. Zeker in het begin (ook met fruit) moest Fae echt wel honger hebben voor ik met m'n hapjes aankwam. Dus in het begin gaf ik om 8 uur een fles en dan om 11 uur pas groente, want eerder moest ze het amper, tot niet. En smiddags net zo, 3 tot 3,5 uur na de fles haar groente en dan weer een half uurtje later (in het begin) de fles.

Haar fles drinkt ze toch wel, omdat ze die goed kent en omdat ze dat 'lekker' vind. Dus ik zou het zeker andersom proberen, ook al kom je dan in het begin op gekke tijden uit, dat komt vanzelf wel goed. Wij begonnen met groente om half 4 - 4 uur en nu eet ze meestal om 17.30 haar groente.

3. melloncollie

Hmm, ik heb het andersom geprobeerd, maar ik kreeg de indruk dat ze daardoor hysterisch boos werd. ;) Ik kan het nogmaals proberen om andersom te doen. Eerst groenten, dan flesje. Maar omdat ze zo weinig groenten eet, ben ik bang dat de honger het toch wint, snap je?
    Met fruit wil ik nog even wachten i.v.m. allergieën (ik weet niet welke fruitsoorten allergische reacties kunnen oproepen en dergelijke, moet ik mij nog in verdiepen). Yelena heeft ook de hypo allergene melk namelijk.

Die tijden maken het extra stressvol. Elke avond denk ik weer shit, kom ik weer niet uit. Ik probeer haar tussen half 5 en 5 het aan te bieden namelijk. Maar als ik het goed begrijp, biedt jij dus vaker per dag groente aan? Gewoon aanbieden op haar verzoek zou een hele opluchting zijn voor mij. Maarja al die tegengestelde adviezen en verhalen maken het lastig om te kijken naar wat Yelena zelf wil.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Probeer het te geven VOOR ze echt rammelt van de honger zeg maar. Zo lukte bij ons in het begin pap van een bordje smorgens ook niet, dan werd ze ook boos omdat ze echt honger had en hetniet snel genoeg haar buikje vulde. Dus je moet er echt proberen tussenin te zitten.

En op verzoek: Dat hebben wij altijd een beetje gedaan, binnen onze grenzen. En merkte ik de ene dag dat half 5 echt te vroeg leek, dan probeerde we het de volgende wat later. En soms liet ik het ook gewoon nog even staan. Koud is het vaak toch wel (zeker nu ze groter is en met haar handjes eet ;) ) . Dan bood ik het inderdaad wat later (maximaal een uurtje hoor) aan als ze er in eerste instantie geen trek in had.

Maar dus niet echt meermalen per dag hoor. Dat zal ik verkeerd overgebracht hebben... en wat ook nog een tussen oplossing is: Als ze wel pap lust: Groentepapje, dan herkent ze de (lekkere) melk misschien maar went ze ook aan de groente en aan het lepelen in grotere porties.
    Succes in elk geval, het blijft proberen en proberen he, met alles! Hier ook nog steeds wel hoor, een tijdje gaat het goed en dan ineens is ze haar ritme weer kwijt (zo at ze 2 weken geleden ineens geen groente meer, terwijl ze dat supergoed gedaan had, maar oke, dat gaat nu ook weer beter ;) )

5. Sandhya

Sandhya Bekend lid

14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    ben nog niet zo lang bezig met bijvoeding hoor maar hier vind hij bloemkool erg vies en wortel ook..courgette is ook zn favoriet, ben een mengpotje gaan proberen, rijst, tomaat met sperzieboon en die gaat er zo in..heb ook wel een kliko hoor ;)

6. melloncollie

kliko...die onthoud ik :p

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    ik was begonnen bij Kyan met 4,5-5maanden, nou ellende he, echt waar pure hel :evil: haha. Tot hij 6,5-7maanden was, van de een op de andere dag lustte hij praktisch alles :confused: ..najaaa Typisch he ;) maar zo kan het dus ook...

8. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Maar moet nog steeds niet met groente aankomen wanneer hij echt moe is hoor, dan is het 5 happen en piepen maar

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoe laat geef je groente? Ik zou bijvoorbeeld om 15:00 uur een fles geven en om 17:00 uur groente. Dan zal ze alweer een beetje trek hebben, maar niet hongerig genoeg om boos te worden. Een half uur of 45 min na de fles lijkt mij echt te kort om nog wat anders te eten.

En verder gewoon geduldig blijven aanbieden.
    Je geeft verse zelfgemaakte groente. Is het smeuïg genoeg? Ik gaf in het begin om en om. Soms potjes en soms verse groente. Nu eet hij met de pot mee, ik pureer niks meer maar zorg wel dat er altijd een sausje overheen zit zodat het makkelijk in gaat. Potjes gingen altijd gemakkelijk in omdat het zo smeuïg was. Misschien een beetje water of een beetje olie toevoegen voordat je de groente gaat pureren?

10. Sandhya

Sandhya Bekend lid

14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    hahaha :)

11. melloncollie

Hoi Kiwi1,

Het probleem is dat ze nog niet zo lang kan wakker blijven. Dan is ze zo moe dat ze ook niet wil eten. Anders had ik het natuurlijk wel zo gedaan.
    Meestal is de groente wel rond 17.00 uur, maar allicht is ze dan al te moe. immers, ze heeft er dan al weer een dag met veel indrukken opzitten.
    Op zich pureer ik de groenten echt helemaal fijn, soms met een beetje kooknat er nog tussen. Maar dan zou ik bijv. kunnen aanlengen met melk en pap.

12. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Hoi,

Bij ons is het ook nog steeds helemaal niks met de bijvoeding. We zijn ruim 4 weken geleden begonnen. (Sverre wordt volgende week 7 maanden) en nog steeds krijg ik er nauwelijks een hapje in. De eerste weken ging steeds gelijk dat mondje op slot en werd de lepel uit mn handen geslagen, zodra het huilen werd stopte ik wel want het moet wel een beetje leuk blijven. Inmiddels heeft hij welgeteld 4 keer vrijwillig zijn mond open gedaan voor een lepeltje, wel gelijk weer uitspugen natuurlijk. Ik krijg er wel eens vaker wat in maar alleen als ik hem aan het lachen maak en zodra zn mondje open gaat snel dat hapje erin :) Wat nu wel lukt is om hem zelf van een bnaan te laten happen. Eerst even aandringen, maar zodra hij het proeft hapt hij wel zelf. Maar ook dat spuugt hij gelijk weer uit :( Hij lijkt het wel lekker te vinden. Maar ook banaan wil hij niet van een lepeltje. Een papfles gaat er goed in, maar pap van een lepeltje vind hij weer helemaal niks.

Ik word er zelf onderhand helemaal simpel van. Ook hier problemen met tijden. Hij slaapt tegenwoordig nogal kort, maar trekt het dan niet tot de volgende fles, als ik hem dan een uur voor de volgende fles fruit of groente probeer te geven krijgt hij gelijk zo'n honger dat dan ook gelijk die fles erin moet. (en we ziten al op 5 flessen van 200ml...en dan wordt hij de laatste tijd ook regelmatig weer 's nachts wakker met honger)

Wat een gedoe..In het begin steeds problemen met spugen en flessen maar half drinken, en tussen de 4 en 5 maanden ging het zo lekker: bijna niet spugen, flessen gingen er goed in, beetje ritme, maar sinds de bijvoeding is alles overhoop.

Ik ga er maar vanuit dat het uiteindelijk vanzelf een keer goed komt, maar pff, wat een geduld moet je hier voor hebben.

Geen tips dus, sorry, maar wel erg herkenbaar,

groetjes Eendje

13. Dolce83

Dolce83 Lid

28 sep 2007
    74
    0
    0
    Isabella is met 5 maanden 3 weken begonnen met fruit.
    Ze at een paar hapjes fruit en dan niet meer. Groente was te bitter denk ik, dat lukte helemaal niet meer.

Nu is dit haar schema;
    08:00 fles 180/6 HA
    slapen 09;30-11:00
    11:30 fruithapje ong. 75-100 gram (3 eetlepels) met mazzel
    12:30 fles 180/6 HA
    slapen 13:30-15:00
    16:00 groente ong. 5 mini-lepeltjes
    17:00 fles 180/6 HA
    slapen 19:30-22:00
    22:00 fles 180/6
    slapen tot 08:00

De groente vindt ze niet zo lekker, maar bruine bonen met appel lukt net.

Geven jullie je kindje ook vlees met 6,5 maand?
    Ik vind het persoonlijk iets minder fijn voelen om nu al vlees te geven, mist ze nu voedingsstoffen?

14. melloncollie

Nee, ik ben zelf vegetarier en Yelena wil ik ook geen vlees geven.
    De fles biedt nu de belangrijkste voedingsstoffen, dus nu komt ze niets tekort. Straks kun je een eitje geven of een stukje vleesvervanger. in sommige groenten zitten ook belangrijke voedingsstoffen die ook in vlees zitten. Raadpleeg anders even de site van het voedingscentrum. Vind het zelf erg informatief.

Jeetje Eendje, klinkt heavy. Heb je al eens met een beetje pap er door geprobeerd? Verschillende soorten groenten? Ik probeer zelf zoveel mogelijk soorten groenten te doen en telkens om de 5 dagen te wisselen. Het schijnt dat baby's lang nodig hebben om aan de smaken te wennen.

Ik ga zelf wat melk/pap erdoor doen, kijken of dat werkt.
    Qua tijden, tsja, ik denk maar gewoon even aanpassen. Ze is nu bijvoorbeeld wakker, maar ik houd even een dagje rust.

15. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Hoi,

Tja, pap van een lepeltje lukt ook niet echt. Het probleem lijkt te zitten in het doorslikken van het eten, of het happen van een lepeltje. Maar...net even brocolli geprobeerd, en na even een zuur gezicht ging zijn mondje vrijwillig ! open. En daarna weer en daarna weer..Ik vraag me af of hij iets doorgeslikt heeft maar we boeken toch heeeeeel langzaam een klein beetje vooruitgang. Ik hoop dat hij het straks opeens door heeft.. Ik zit een beetje te twijfelen: even een paar dagen niet proberen, of juist het aantal oefenmomenten opschroeven. In ieder geval is dat potje broccoli nog lang niet op dus vanavond en morgen nog maar eens proberen.

Misschien is hij er nog niet aan toe, hij stopt ook bijna niets in zn mond, terwijl je toch hoort van de meeste baby's van zijn leeftijd dat ze alles in hun mond stoppen. En pas vorige week zat hij ineens te kijken hoe ik een lepel eten in mn mond stopte, daarvoor interesseerde het hem nog niet.

We houden hoop, ik ga ervan uit dat hij niet op zn 18e nog steeds een fles melk wil :)

groetjes Eendje

16. appeltje

appeltje Niet meer actief

Die van mij blies alles uit tot 8,5 maand. Gek werd ik ervan. Ik had mijn (ijdele) hoop gezet op doorslapen na de introductie van vast voedsel. Hij was namelijk met 6 maanden al aardig aan de maat (9 kilo), maar deed het tot 8,5 maand (10 kilo) nog bijna volledig op borstvoeding. En dus ook steeds meer 's nachts, want hij had wel de energiebehoefte. (Ik mergelde echt uit, maar dat terzijde)

Maar weet je, ineens kwam daar de klik en gaf hij zich er aan over. Nooit gedacht dat ik nog een makkelijke eter zou hebben, maar hij eet alles en alles gaat op. Nog niets gehad dat hij niet lekker vond.

Achteraf bleek rond de intro van de vaste voeding ook zijn eerste tandje door te komen. Ik denk nog steeds dat hij de associatie pijn en vaste voeding heeft gelegd en dat hij daardoor zo lang geweigerd heeft. Bij een volgend kindje zal ik ook - als een tand komt in zo'n cruciale periode - sneller gaan smeren met Dentinox. Daar was ik nogal terughoudend in, maar daar zal ik bij nummer 2 wat makkelijker in zijn vermoed ik.

17. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Kijk, dat geeft hoop! We gaan gewoon door tot ook bij ons de 'klik' er is :)

Ik heb me dat inderdaad ook afgevraagd van die tanden, hij heeft de afgelopen weken wel regelmatig erge kwijlbuien en steeds zn hand in zn mond, maar nog steeds geen tanden. Ik voel ook niets hards. Hoe weet je nou of hij wel of niet last van zn tanden heeft? Overigens lijkt het nu weer over. (Maar nog steeds geen tand)

Maar jeetje, appeltje, dat lijkt me inderdaad een enorme aanslag op je lijf als je kindje tot 8,5 maanden al zn energie uit de borstvoeding moet halen.

groetjes Eendje

18. melloncollie

hmm die van mij is al vanaf 3 maanden bezig met tanden en nu komt er pas een puntje door, dus dat zal het wel niet zijn.

courgette vind ze retelekker dus dat is zo op.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ melloncollie: en je weet 100 procent zeker dat een kleintje wat heel hard groeit niets tekort komt zonder vlees?

20. melloncollie

Ja

Mits je je goed voorbereid.
    Ik heb mijn gehele zwangerschap vegetarisch gegeten en ik heb een gezonde dochter van 4060 gram op de wereld gezet met 39 weken.

Deel Deze Pagina