Radicaal geboortekaartje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door BBoom, 19 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben de kaartjes pas besteld toen ik thuis was. Daarna duurde het nog een dag of 3 voordat ze binnen waren. En daarna duurde het schrijven nog even. Dus pas na een week gingen ze de deur uit. Dat ben ik in mijn omgeving ook gewend.
    Daarnaast heb ik blijkbaar nette mensen in mijn omgeving, verre ooms en tantes stuurden gewoon een kaartje. Mijn mans familie kwam wel en masse kijken, maar daar hebben ze geen uitnodiging voor nodig, dat hadden ze geregeld met mijn schoonvader. Zonder dat met ons op te nemen. Telefoonnummer had niet uitgemaakt. Ik ben blij dat zijn familie veel kleiner is dan mijn familie!

2. BBoom

BBoom Actief lid

24 jul 2015
    134
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sommige van jullie maken inderdaad een goed punt met waarom dan die halve vreemden wel een kaartje sturen. Maar dit is dus precies het dillema. Dat gaat prima als je in een sociaal vacuüm zit waarin iedereen met alles mee gaat. Maar de halve vreemden zijn wel de broers en zussen van onze ouders. En dat ik die mensem kwets doet me niet zoveel maar mn ouders en schoonouders kwets ik dan ook en daar ben ik dus niet ongevoelig voor. Het voelt inderdaad soms als een spel. Mijn schoonvader gaat het ontbreken van telefoonnummers al wel radicaal vinden haha!! En zn oudtantes hoeven ook geen kaartje te verwachten.

Punt is; ergens trek je de grens. En vind het wel interessant om te lezen hoe iedereen hierin navigeert. En is heel persoonsgebonden natuurlijk; niet op facebook of laat sturen van een kaartje werkt hier echt niet, das minder leuk aan een hechte vriendengroep en familie;).

Vond het wel een goede om helemaal niks over visite of tijden of versjes op de kaart te zetten. Komt mn strakke kaartje ook ten goede:)!

Dus ja, ik speel het sociale spel om er zelf zo relaxed mogelijk van af te komen!!

3. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Wij hebben beiden geen Facebook, zo fijn 😊

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij stuurden mensen een kaartje die dicht bij ons stonden en met wie we goed contact hadden. Mijn man heeft veel tantes en neven en nichten. Als ik die allemaal een kaart had moeten sturen was ik blut geweest. Sommige tantes kregen wel een kaart maar dat waren tantes die we regelmatig spraken of zagen. Degene die we nooit spraken en hooguit 1x per jaar op een verjaardag zagen kregen geen kaart. Ja er waren een aantal beledigd maar daar hadden we lak aan. Iemand die normaliter geen interesse toont hoeft dat ook niet bij ons pasgeboren kind te doen.

Je kunt niet iedereen tevreden houden.

V.w.b. een telefoonnummer, wij hadden hem er wel in staan. Je kunt er zelf voor kiezen of je wel of niet opneemt of je telefoon uitschakelen tijdens rustmomenten. Je kraamvisite plan je ook zelf in en als het niet uitkomt dan plan je het een ander moment in.

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Dit hadden wij ook. Vooral de oude garde van de familie die voorzichtig aan mijn ouders vroegen of het wel goed met ons ging want ze hadden nog geen kaartje;)
    Wij hadden er ook geen telefoonnummer op gezet, alleen een emailadres. De meeste mensen hebben toch je nummer wel. In de kraamweek zijn alleen de naaste familie langs gekomen, maar dat zijn ook al gauw 30 mensen met onze grote familie;) dus de rest mocht lekker wat later komen..

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik vind dit topic wel grappig om te lezen. Wij hadden alle ooms en tantes een kaartje gestuurd met telefoonnummer, inclusief degene die van mij niet langs hoefde te komen. Wij hadden zoiets van doe je één moet je ze allemaal doen. En we hadden het ook dezelfde avond nog op facebook staan. Maar wij hebben echt alleen onze naaste familie op bezoek gehad in de kraamweek. De rest heeft niet eens gebeld voor een afspraak, dat kwam pas later. Ik zou het dus weer precies zo doen bij de volgende.

7. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Dat is waar, ik heb een hechte band met mijn (schoon)familie. Daarbij moet iedereen ver rijden (min. 1 uur) om bij ons te komen, dus iets verdere familie belt sowieso wel even van tevoren of het uitkomt. Wat ik hier lees over drie keer per dag bezoek heb ik alleen in het weekend gehad, verder vaak 1 keer per dag en dan soms wel meerdere mensen tegelijk.

Maar ik kan ook gerust zeggen als ze er zijn dat ik moe ben en graag wil dat ze naar beneden gaan. Krijg ik echt geen scheve gezichten :)

Het voordeel van bezoek in de kraamweek vind ik dat je er zelf als kraamvrouw niets voor hoeft te doen. Alles wordt geregeld door de kraamverzorgster; 's avonds door mijn man of familie.

8. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Jullie kaartje dus doen wat jullie willen. Wij hebben er niks over bezoek op gezet. Iedereen vraagt toch eerst of ze langs mogen komen.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik vind het zo'n onzin om kaartjes te sturen naar mensen die je normaal ook niet spreekt. Die mensen hoeven van mij ook niet langs te komen en sommige mensen vatten een kaartje op als uitnodiging.
    Uiteindelijk toch wat kaartjes gestuurd uit beleefdheid. De kaartjes hebben we pas na een week verstuurd, maar mijn vader had op de dag zelf volgens mij al half Nederland ingelicht. We kregen de volgende dag al gefeliciteerdkaartjes.
    Gelukkig zijn al die mensen niet in de kraamweek op bezoek geweest. Zelfs in de weken erna zijn ze gelukkig niet geweest. Wij wonen nu 4enhalf jaar in dit huis, en sommigen van het bezoek komen hier nu voor het eerst, schijnheilig gedoe. Mijn baby is geen museumstuk ofzo wat bekeken moet worden.

Een telefoonnummer niet op het kaartje zetten vind ik niet radicaal, mensen die hem zouden moeten hebben, hebben hem, en mensen die hem nog niet hadden, hoeven hem ook niet. En als ze contact willen opnemen kunnen ze dat wel viavia doen.

Lekker doen waar jullie je goed bij voelen, de rest heeft pech.

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou toch wel je telefoonnummer erop zetten, ik zou het niet relaxt vinden als mensen om die reden aan zouden komen waaien zonder aankondiging. Als ze me zouden kennen hadden ze dat nooit gedaan, maar wij hebben ook kaartjes naar ooms en tantes gestuurd die we normaal weinig spreken en bij wie aan komen waaien normaal is... Wij omzeilen sowieso deze hele toestand de komende keer, want dan gaan we voor een kraamfeest na 6 weken. De mensen van wie ik het leuk vind dat ze langskomen zijn dan al lang geweest.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar dan doe jij toch hetzelfde? Met de druk van je ouders?
    Ik heb zelf alleen de ooms en tantes een kaartje gestuurd met wie ik veel omga of graag zie. De rest niet. Ik persoonlijk vind dat je ouders niks te maken hebben met wie jij een kaartje stuurt.

12. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb ook geen telefoonnummer op het kaartje gezet. Mensen hebben of mijn telefoonnummer of weten me via Facebook wel te bereiken. Had echt geen zin in de telefoon die de hele tijd zou gaan als ik net even lag te rusten met mijn baby ofzo.

Kaartjes ook pas na de kraamweek verstuurd. Ik had niet zoveel zin in allemaal mensen over de vloer terwijl ik met mijn haar alle kanten op in mijn oh zo charmante pyjama en waggelend als een pinguïn door mijn huis zou lopen met de wallen tot op mijn kin en ploftieten door de stuwing. Kon beter wanneer ik me weer wat fitter voelde ;).

Het is toch jouw kraamweek en niet die van het bezoek. Dus doe vooral wat je zelf prettig vindt. Die eerste week is zo bijzonder, die komt nooit meer terug. Niet laten verpesten door sociale verplichtingen waar je geen zin in hebt dus.

13. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.866
    113
    Vrouw
    Nou idd, wij hebben alleen de dichts bijzijnde familie een kaartje gestuurd en vrienden

14. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Wij zetten juist wel de telefoonnummers erop, ik zou het heel erg vinden wanneer mensen ineens onaangekondigd op de stoep staan. Je houdt denk ik altijd twijfel gevallen wie wel of geen kaartje en dus wie wel en niet leuk zijn op bezoek;) ik plan dat dan het liefst zelf in.

Facebook zie ik wel wanneer het voor ons goed voelt. Tijdlijn gaat inderdaad uit net als de tijd van whattsapp. Geen zin in vragen waarom ik al zolang niet online ben geweest:)

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik snap dit soort topics nooit zo goed...

Ten eerste ben ik straks super trots op onze jongste telg en vind ik het alleen maar mooi als mensen interesse tonen en hem willen komen bewonderen (ik ga daarbij ook niet uit van sociale moetjes oid)

Ten tweede, mensen die in de eerste week komen zijn ook mensen die dicht bij ons staan en die ik graag zie in de eerste week. Er zijn volgens mij maar weinig mensen (die daar dus niet bij die groep horen) die zich opdringen. En als dat wel gebeurt, maak ik zelf toch de afspraak voor een aantal dgn/wkn later. Heb je zelf in de hand en zo kan je het ook echt rustig genoeg houden.

Ik zet op ons kaartje: voor bezoek graag bellen of sms'en. En dan maak ik uit wie wanneer welkom is.
    En verder lig ik de eerste 4 dgn in het zkh (ivm keizersnede). Ideaal als dan al mensen op bezoek komen. Ik lig in mijn bed te chillen en hoef niet voor gastvrouw te spelen. Het bezoek blijft nooit te lang. En het is gezellig, aangezien ik op een eenpersoonskamer zal liggen, om af en toe bezoek te krijgen en mijn prachtige kind te kunnen laten bewonderen.

16. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, zo denk ik er ook over. Ik vond het zelfs spijtig dat met mijn dochter die op een dinsdag geboren is ik minder bezoek heb gekregen in het ziekenhuis (waar ik 3 dagen moest blijven telkens) dan bij mijn zoontje die op een zaterdag geboren werd en iedereen gekomen is.

17. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ligt eraan hoe je je voelt natuurlijk.. Bij mij hadden ze verkeerd gehecht waardoor ik niet meer kon lopen en alles op springen stond daaronder. Nou dan heb je genoeg aan jezelf hoor!

Plus dat ik de eerste week van de kleine het meest bijzondere vind, zo mooi. Daar wil ik liever met een klein groepje van genieten. Nog niet met de vrouw van de neef van mijn man, bij wijze van spreken.
    Wij gaan eerst lekker zelf genieten met ons nieuwe gezinnetje zodat de andere kinderen ook in alle rust kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Behalve de ouders en broers en zussen kan de rest me de eerste 2 weken gestolen worden 🙈

18. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik snap dit ook niet zo goed, je kunt toch praten en NEE zeggen als bezoek je niet uitkomt? :p Wij hebben echt geen ongewenst bezoek gehad, en toen mensen langs wilden komen in een periode dat het niet zo lekker ging heb ik ook gewoon nee gezegd en er bij waarom, was ook geen probleem :) De kraamweek was echt alleen voor ons en onze naaste familie (die ik maar al te graag onze mooie dochter wilde laten zien) en dat is prima gegaan.

19. B3ngel

B3ngel Actief lid

2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Mijn eigen ervaring is dat als ik een geboortekaartje ontvang dat ik dan een gefeliciteerd kaartje stuur en pas na een week of 2-4 (afhankelijk van hoe close ik met die persoon ben) contact opneem om af te spreken voor kraamvisite. De eerste weken zijn voor de naaste familie vind ik en dan zitten nieuwe ouders echt niet op allerlei visite te wachten. Zelfs bij mijn beste vriendin ben ik pas na een aantal weken op bezoek gegaan (wel al eerder contact gehad maar we wonen nu verder uit elkaar en zowel ik als mijn man werken onregelmatig, dus het was wat lastig in te plannen).

Ik heb ook al duidelijk gemaakt dat ik het ook rustig aan wil doen. Sowieso de eerste dag geen visite, maar met zn tweeën wennen aan het papa en mama zijn (het is onze eerste). Daarna ouders en zussen en evt mijn opa&oma.
    Wellicht dat we van de 'eerste dag geen visite' afwijken en ouders/zussen wel al laten komen, afhankelijke van de uiteindelijke datum dat de kleine komt, mijn beide zussen gaan namelijk vlak na de uitgerekende datum (ver weg) op vakantie en anders zouden zij de kleine pas na een maand kunnen zien.
    Wij gaan onze tijdlijn op Facebook uitzetten en ook pas na een paar dagen kaartjes sturen.
    En mocht alles super verlopen, de baby makkelijk zijn en we er zin in hebben, kunnen we altijd nog in de eerste week meer kraamvisite laten komen. Maar vooralsnog geven we gewoon aan dat we eerste week lekker rustig willen houden.

20. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Ik snap het probleem wel hoor!!
    Bij ons heeft het niet zoveel met kaartjes te maken, maar met een schoonmoeder die werkelijk met jan en alle man in de eerste weken bij ons langs wil komen, ongeacht hoe het met ons gaat (vorige keer zeer zware bevalling met lang herstel, dan zit je echt niet te wachten op kennissen van schoonouders die je helemaal niet kent).

Daarnaast ook al heisa meegemaakt binnen de familie van een nicht van man die blijkbaar ook niet alle ooms en tantes een kaart hadden gestuurd maar alleen waar ze een band mee had. Nou dat werd ook wel ff een relletje.... Nu is schoonfamilie ook wel een bijzondere (bij vlagen moeilijke) familie.... Zucht.

Maar goed, weetje het draait met de geboorte om jullie en er zullen altijd mensen de plank misslaan of teleurgesteld zijn.
    Kies voor wat voor jullie goed voelt en geef je grenzen goed aan.
    Gaan we hier deze keer ook proberen ;) (maar vinden we ook lastig hoor!)

Deel Deze Pagina