hoeveel kunnen jullie lenen

Discussie in 'De lounge' gestart door Fairytale, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fairytale

Fairytale Niet meer actief

Vanavond gaan mijn man en ik kijken naar wat we kunnen lenen voor een huis. Ik heb er alleen niet zon goed gevoel over. Ik vroeg me af wat jullie verdienen en wat jullie kunnen lenen. Je hoeft natuurlijk niet te zeggen. Het is nogal een vraag maar ben zo benieuwd

2. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Dat ligt natuurlijk aan de inkomens die jullie hebben.
    ik kan wel zeggen hoeveel wij kunnen lenen maar dan weet je nog niet zoveel ;)

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    wij konden 5 jaar terug ook niet genoeg lenen voor ons huis. Terwijl het maar 165 was....

het was een startershuis...we hebben dan geod overleg gepleegd. speciale hypotheek, en wel op mjijn mans naam enkel hypo voor ons 2en...

dus ik wel de lasten geen huis, maar we wilden toch gaan trouwen dus....

wij hebben maximaal bedrag genomen..heel erge hoge investeringshypo..geen aflossing en geluk in het rente bedrag toen.... Geen hypogarantie...dus heel gevaarlijk.

Nu hebben we hem om laten sluiten...en lossen meer af en betalen minder...konden zelfs bij lenen hoewel mijn loon helemaal is weg gevallen. Dus alles kan...snap het ook niet helemaal waarom toen niet en nu wel....maar ja....

succes met uitzoeken! en laat je informeren door diverse banken en hypo verstrekkers (hypotheker!) enz...en kies dan pas...laat je niet zomaar overhalen door een bank hoor...die zijn echt niet de goedkoopste vaak...

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat ligt aan het inkomen, ik denk dat je het op internet ook wel kunt vinden, er waren vroeger tenminste regels voor, bijv 5 x je jaarsalaris. (maar dat is maar een voorbeeld he, ik weet de echte regel niet)

5. Miesee

Miesee Actief lid

5 apr 2010
    157
    0
    0
    Als je enigzins veilig wilt zitten moet je 4,5x je jaarsalaris aangeven wat je kunt lenen. Ligt natuurlijk wel aan de hypotheekvorm maar zo krijg je wel een beetje een beeld.
    Je jaarsalaris kun je op je jaaropgave vinden.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je kunt op de website van een bank (bv Rabo) een indicatie krijgen. Echter, de beste indicatie krijg je door een afspraak te maken met een hypotheekadviseur. Het gaat er nl. niet alleen om hoeveel je kunt/mag lenen, maar m.i. gaat het erom hoeveel je bereid bent te betalen per maand en hoeveel je kunt betalen per maand. En dat is ook weer afhankelijk van de hypotheekvorm die je kiest, en welke extra's je er bij kiest aan verzekeringen etc. Dus het gaat niet alleen om het max. te lenen bedrag.

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik kan het je wel vertellen maar de regels zijn inmiddels enorm aangescherpt. de hypotheek die we nu hebben zouden we nu echt niet meer krijgen.

ik zou geen banken gaan aflopen maar een tussenpersoon inschakelen. die kan veel meer partijen benaderen dan jullie zelf en hij kan ook onderhandelen als het nodig is.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

#8 Amfy, 8 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2011
  9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hihi amfy...leuke link...:p

10. Skye

Skye Niet meer actief

Oh ja, die link is handig hahaha

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

zullen we het maar houden op een klein buikmeisje wat me de hele nacht heeft lopen treiteren';)

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wij hebben in juli vorig jaar een hpotheek afgesloten. In dit geval alleen op het inkomen van mijn man (ik heb nog een negatieve bkr registratie, maar dan nog wilden we zo min mogelijk risico)
    We zouden het huis kopen in september.
    Het inkomen van mijn man is 34.000 per jaar en we konden 186.000 aan hypotheek krijgen, dan kan je dus huis kopen van max 165.000
    Mijn man zou vanaf augustus een periodiek omhoog gaan maar ze sluiten tegenwoordig alleen nog maar af op wat je nu verdient. Dat scheelde ons bijna 10.000 in hypotheek.
    Wij hebben alles via de hypotheker gedaan. dat is ons goed bevallen maar achteraf hadden we ook nog even bij de banken zelf moeten gaan kijken.
    We hebben een hypotheek van delta Loyd.

Het hangt er trouwens ook vanaf waar je wilt kopen. Oh ik zie dat je ook in Groningen woont ;) Wij hebben een huis in Beijum gekocht, 5 slaapkamers, mogelijkheid voor 6 (die we dus nu ook gaan benutten ;))

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    (ons huis was trouwens 153.000 en we hadden 10.000 bouwdepot dus we hebben niet het volledige bedrag dat we konden lenen benut)

14. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ja lastig, gewoon even langsgaan bij verschillende banken of bedrijven...het verschilt nogal namelijk.
    bij de rabo konden wij minder lenen als bij de hypotheker.
    maar volgens mij kan je nu nog minder lenen als wij toen konden...

15. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    hou er wel rekening mee met de nieuwe regels dat je nog maar 50%aflossingvrij hebt en 50% spaar en je dus maar 110% kan gebruiken voor je huis,verbouwing enz kan je nog maar moeilijk mee financieren

16. Fairytale

Fairytale Niet meer actief

Ja we gaan vanavond dus naar een adviseur. Dus ben benieuwd. Als ik het allemaal zo zie. Word het niks haha

17. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik vond die indicaties die je op internet kon doen toen helemaal niet naar waarheid. Er is nl zoveel waar ze op letten niet alleen je inkomen maar ook eigen vermogen, evt andere leningen, hypotheekvorm en welke bank/hypotheekverstrekker je hebt.
    Vooral dat laatste zagen we heel veel verschil in. Misschien dus handig om langs meerdere hypotheekverstrekkers te gaan
    En idd het is allemaal helaas aangescherpt dus ze zijn strenger volgens mij

succes, hoop dat jullie genoeg kunnen lenen voor jullie droomhuisje

18. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Wij hebben 1,5 jaar terug een huis gekocht en konden veel te veel lenen had ik het idee. Naar mijn idee konden we dan echt niet meer rond gaan komen iedere maand. We hebben uiteindelijk een woning via de woningbouw gekocht, een koopgarant. We hebben 20% van het huis niet afgekocht, dat kunnen we in de toekomst alsnog doen of niet maar dan moeten we de helft van de winst of de helft van het verlies delen (nu met de kelderende huizenprijzen is dat laatste wel een geruststellende gedachte). We hebben nu een hypotheek ver onder ons max en kunnen het opbrengen zonder de belastingteruggave (wat voor ons een vereiste was gezien dat zo wankel staat) en kunnen daarnaast nog lekker leven. We hebben een spaarhypotheek.

Ondertussen zijn de hypotheekvereisten flink aangescherpt dus dat valt niet meer te vergelijken. Wij zijn wel iedere bank afgegaan en hebben overal offertes laten maken. Uiteindelijk kregen we de laagste rente bij de Fortis en hebben we dat 10 jaar vast gezet.

19. misa

misa Niet meer actief

Ja, dat is heel verschillend. Tegenwoordig is een hypotheek krijgen niet meer het makkelijkste. Bovendien lijken de huizenprijzen te blijven zakken. Voor het kopen nu is dat gunstig, maar voor het verkopen niet.... Dus soms wou ik dat wij nooit hadden gekocht...

Wij kunnen meer aan hypotheek krijgen dan we nu hebben, maar dat wilden we niet. Wij hebben heel erg gekeken naar de rent e.d. en vooral op welk netto maandbedrag we uit zouden komen. Dat vonden we het belangrijkste zo'n beetje.
    Nu hebben we een hypotheek van 171.000 (dus incl. kk).

Succes met je gesprek.
    Tip: schrijf al je vragen op!

20. liebrando

liebrando Niet meer actief

wij konden 100.000 krijgen en daar hebben wij ons huis ook van gekocht. Allemaal op me man zijn inkomen want ik werk niet....

Deel Deze Pagina