Minder doodgeboren kinderen in Groot-Brittannië sinds rookverbod Het aantal kinderen dat in Engeland dood geboren werd, is sinds de invoering van het rookverbod in openbare gelegenheden gedaald met 8 procent. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Edinburgh, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in Scientific Reports. Jasper Been, kinderarts in het Erasmus MC en research fellow in Edinburgh, en zijn collegas onderzochten meer dan 10 miljoen geboortes in Engeland tussen 1995 en 2011. Vanuit het onderzoek wordt geschat dat bijna 1.500 sterfgevallen rondom de geboorte zijn voorkomen in de eerste vier jaar na invoering in 2007 van de wet die het roken in openbare ruimten verbiedt. Laag geboortegewicht Het aantal babys met een te laag geboortegewicht (onder de 5 pond) is sindsdien eveneens gedaald met meer dan 5000. Een te laag geboortegewicht wordt in verband gebracht met gezondheidsproblemen op latere leeftijd, zoals een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Uit eerder onderzoek bleek al dat het aantal vroeggeboortes en het aantal kinderen dat vanwege aanvallen van astma en luchtweginfecties in het ziekenhuis opgenomen moet worden, gedaald is sinds invoering van het rookverbod. Meeroken Been: "Op het moment wordt slechts 18 procent van de wereldbevolking beschermd door uitgebreide wetgeving gericht op een rookvrije omgeving. Het is belangrijk dat overheden gezien de resultaten van ons onderzoek haast maken met de invoering van rookverboden, omdat die leiden tot een belangrijke gezondheidswinst niet alleen bij volwassenen maar ook voor babys en kinderen. Meeroken is bewezen schadelijk." Door: Gezondheidsnet
Dat is goed nieuws. Kun je gelijk zien hoe slecht roken is voor baby's in de buik, en sowieso natuurlijk, ook als ze al geboren zijn.... Ik snap ook niet dat mensen stug door blijven roken als ze al zwanger zijn.
Lijkt mij een logische uitkomst. Roken is dodelijk en zeker voor (ongeboren) baby's. Jammer dat sommige mensen dit nog steeds niet willen zien.
Helemaal mee eens! Moet wel zeggen dat het me opvalt dat meeroken bijna niet te vermijden is. Nu ik zwanger ben probeer ik er nog meer op te letten, maar nog steeds krijg ik bijna dagelijks sigarettenrook binnen. Ik rook zelf niet, partner niet, bijna niemand van mijn vrienden of familie rookt, maar dan nog. Als je buiten op een terras zit, als je gewoon op straat loopt of waar dan ook buiten, zo vaak dat iemand met zo'n walmende sigaret langskomt. Of net voor je op de fiets, dat alle rook in je gezicht waait. Wat mij betreft moeten ze het maar helemaal afschaffen....snap ook wel dat dat niet kan, maar het zou wel nog beter zijn.
Laatst op een verjaardag met hoogzwangere nicht. We staan buiten aan een tafeltje, komt er een kerel naast haar staan, steekt gewoon een.sigaret op.... Nou ja !
Ik heb het zelfs een keer gehad bij een sollicitatiegesprek. Was zwanger, dat wist de man in kwestie (een kennis) en hij stak zo een sigaret op. Ik was te verbaasd en verlegen om er wat van te zeggen, maar vond het echt niet normaal :x
Meeroken vermijden is niet te doen. Bij de bus, op het winkelcentrum, op een verjaardag, gewoon lopend of fietsend op straat... Ik geloof dat ik een hele sigaret rook aan meeroken per dag. Jammer, zeker nu ik zwanger ben. Aan de andere kant: dit onderzoek zegt mij nog niet zoveel. Er is sinds enkele jaren in Groot Brittanië een verbod op roken in openbare ruimtes. En het aantal doodgeboortes is omlaag gegaan. Maar daarmee is er nog niet meteen een verband. Het is aannemelijk dat het met elkaar te maken heeft omdat het bekend is dat roken (en meeroken is ook roken) veel risico's heeft voor een ongeboren baby (en ook daarna trouwens). Maar het is nog geen bewijs.
Het blijft inderdaad correlationeel, maar ik heb het hele onderzoek gelezen en het is kundig uitgevoerd. Er is voor tal van zaken gecontroleerd en ik vind de conclusie zeer aannemelijk (en heb er enigzins verstand van, ahum ). On-topic: Top! Tijdens beiden zwangerschappen heb ik meeroken altijd zoveel mogelijk vermeden, waar mogelijk tenminste. Mensen die bij tram of bushaltes bleven doorroken sprak ik aan en dat doe ik, als ik nu een zwangere vrouw zie staan, nog steeds. Vaak zijn rokers best bereid een stapje opzij te gaan, maar hebben ze een zwangere niet gezien of er gewoon niet over nagedacht. Hopelijk dragen dit soort berichten bij aan verdere kennisverspreiding omtrent de relatie tussen meeroken en gezondheid van de foetus/baby.