Britse korthaar geen ervaring mee. Wel hebben we ook nog en maine coon ook erg leuk. Qua onderhoud beide 1x per week en bostel erover en klaar heel makkelijk dus.
Ik heb al 9 jaar een Britse korthaar. Precies zo een die je op de Whiskas verpakkingen ziet. Het is echt de liefste kat die ik ooit gezien heb. Hij is superleuk met kinderen, ze kunnen alles met hem doen. Hij zal ze nooit krabben. Hij is heel knuffelig, maar niet té. Hij blijft altijd in de buurt buiten. Ik doe hem niet in een speciale ren ofzo wat je nogal eens ziet bij raskatten, dat vind ik zielig. Hij mag gewoon overal naartoe maar hij zit altijd vlakbij. Ik zou niet anders meer willen!
Ik ben een beetje bevooroordeeld, want ik fok ragdolls Dus veel ervaring met ze. Ze gaan perfect samen met kinderen. Je hebt schootliggers en naast je liggers. Qua kammen etc, dat verschilt heel erg qua lijnen. Je hebt lijnen waarbij je het vaker moet doen (hiervan heb ik er eentje) en je hebt lijnen waarbij je het eigenlijk nooit hoeft te doen (hier heb ik er meerdere van ). Ragdolls zijn enorm nieuwsgierig en achtervolgen je overal. Brits kortharen vind ik ook geweldig leuk, maar ze zijn iets tammer (iets te tam voor mij). Ik heb er niet echt een klik mee. Je noemde nog de Britse fold, denk dat je de scottisch fold bedoelde (flapoortjes?) Daar ben ik een beetje tegen, omdat het een kraakbeenafwijking betreft. Mocht je daarvoor gaan let er dan op dat het kitten niet uit twee ouders komt met van die flapoortjes anders is de kans op een kraakbeenafwijking groter. Zowel bij de Brit en de ragdoll is het verstandig om op te letten dat de ouderdieren getest zijn op bepaalde erfelijke afwijkingen. Ik ken zowel een aantal goede brits korthaar als ragdollfokkers. Dus als je info wilt stuur me even een privéberichtje.
Ik heb Maine Coons gehad, geweldige katten! Mijn Tante heeft een Ragdoll en een Siberische kat, ook vreselijk mooi en dan heb je nog de Neva Masquerade. Dit vind ik de 3 mooiste langharige katten. Hieronder even twee fotos van een Siberische kat.
Wij hebben 2 ragdolls en ik kan geen betere katten met kinderen bedenken. Ze zijn er gek op! Zodra de kinderen uit bed komen, zijn ze dol gelukkig. Zo zachtaardig, lief, voorzichtig. Ik wil er heel erg graag nog een kitten bij, maar mijn man wik niet. Grrrrr! Wij hoeven de ene kat trouwens nooit te kammen, en de andere zijn vacht wel. Als er een kitten bij komt dan gaan we wel weer voor de makkelijke vacht. Het zijn trouwens ex dek katers, maar daar merk je niets van.
Ik heb een Britse Korthaar silvertabby gehad, prachtige kater en ontzettend lief. Een echte knuffelkont en als ik werkelijk ooit weer een kat zou willen dan wordt het zeker een Britse Korthaar, weinig onderhoud en heel lief met kinderen en volwassenen. Kan niet snel een foto van mijn Diezel vinden maar hieronder een foto daar lijkt hij echt sprekend op, als ik dat zie dan mis ik hem toch vreselijk. Bekijk bijlage 440969
Grappig, ik heb het juist precies andersom ervaren. Vroeger altijd HTK-katten gehad en nu juist twee (Siberische) raskatten. Maar wat een plakkerds zeg!!! Soms is het weleens teveel van het goeie (het is ook nooit goed ), want er zijn tijden dat ze me echt achtervolgen en constant maar bij me in de buurt moeten zijn en daar heb ik niet altijd zin in (zeker niet nu ik zwanger ben!). Maar het zijn echte lieverds hoor, doen geen vlieg kwaad. (Weet alleen nog niet hoe ze met kinderen zijn, maar ik denk dat ze wat extra aandacht wel op prijs stellen.) Maar er zijn ook zat HTK-katten die heel aanhankelijk zijn. Vaak kan je aan een kitten al zien of het een zelfstandig beestje is of juist heel erg aanhankelijk. Mijn twee dames hebben ook veel overeenkomsten, maar er zijn ook ontzettend veel verschillen, dus het karakter hangt echt niet alleen van het ras af. Ik weet niet of ik in de toekomst nog eens voor Siberische katten zou kiezen. Ik vind het hele leuke beesten, maar die haren... Ik word er gek van! (En dan nog: eentje kan ik echt dagelijks borstelen en die blijft klitten en haren verliezen, de ander heeft eigenlijk vrijwel geen vachtverzorging nodig en verhaart ook een stuk minder.) Geen pijl op te trekken dus! Edit: Als je trouwens besluit om voor een Britse korthaar te gaan, dan weet ik wel een goede fokker te vinden. Ze heeft vaak wel een wachtlijst, maar dat vind ik alleen maar een goed teken.
Familie heeft een Britse korthaar met stamboom en alles. Laat hij nou heel vreemd langharig zijn geworden hahaha! Hij is gewoon een Britse langhaar als je het mij vraagt.. Heel lief beestje overigens
Ik heb ook nog een sibeer (ze is nog een kitten) Ook superleuk met kinderen, maar wel iets actiever en eleganter dan de ragdolls.
hahaha OMG Wauw wat een prachtige katten hier! Ik wil de mijne wel showen maar dat is geen ras. Ja iets van dit en iets van dat met de vacht van een Pers.
Wij hebben een siberische kat. Geweldig lief en nog liever voor kinderen. Hij en onze dochter zijn een. Ik vind het een prachtig ras.
Wij hebben 2 Ragdolls waar we nog een goed huisje voor zoeken. Het zijn een moeder en dochter van 7 en 5 jaar oud. Moeder is een sealpoint en dochter een seal-lynx-mitted. Beide houden ze van knuffelen en schoot liggen. Heel aanhankelijk en makkelijk karakter hebben ze. Sinds de sterilisatie hebben ze beide wel wat vachtverzorging nodig. 1 x per week goed kammen. Ze zijn beide helemaal gezond. Ze moeten wel buiten kunnen af en toe in een tuin met schutting. Daar gaan ze niet overheen. Bij ons is het niet mogelijk om de tuin af te zetten als we straks verhuizen (boerderij met bedrijf aam huis) en we weten zeker dat ze dan doodgereden zullen worden. daarom zoeken we nu vast een fijn huisje voor ze..
Mijn lynx is inderdaad niet zo arbeidsintensief als de mitted. Deze is nu jammer genoeg geschoren omdat kammen te stressvol was geworden.
Wij hebben een brits korthaar, superlief beestje, ze zal nooit naar de kids uithalen. Ze komt ook graag bij je liggen en is gek op aaien en kriebelen. Op schoot liggen wil ze niet, maar dat ligt aan haar en niet aan het ras, want ik ken er genoeg die dat wel doen. Ik vind die ragdolls ook prachtig, maar het elke keer kammen is niet zo mijn ding en met kleine kids lijkt me dat persoonlijk niet zo fijn en kost veel tijd. We hebben ook nog een huis tuin een keuken kat, een draak met leuke eigenschappen, hij loopt bijv. Vijf straten mee naa de supermarkt en wacht dan bij de ingang tot ik weer terug kom! Maar die is wat minder betrouwbaar, hij kan ineens uithalen of bijten als hij het zat is. Wij hebben onze brits korthaar gekregen toen ze bijna 2 jaar was, via marktplaats. Gratis en voor niks van een fokker. Ze had voor de tweede keer een nestje gekregen, maar wilde ze niet voeden. Daar had de fokker niks aan. Een volwassen raskat kun je vaak voor een kleinere prijs kopen dan een kitten. Ik sou dat volgende keer weer doen. Voordeel is dat je de kitten zelf niet meer hoeft op te voeden, nadeel is wel dat ze dan al een geschiedenis hebben. Daarom is onze waarschijnlijk geen schootkat. Ik vind kittens super schattig, maar ben ook wel weer zo dat een volwassen kat veel moeilijker een huisje kan vinden als tie herplaatst moet worden om welke reden dan ook. Succes met het uitkiezen van een kat! Het blijft toch altijd afwachten wat het karakter is van die kat, het ras zegt daar niet alles over.
Wij hebben een maine coon x europese korthaar. Super lief en mooi. Onze stoute dochter kan alles met haar doen ze bijt haar niet en krabt haar niet, kind sjouwt haar de hele dag als het kan. Mijn poesje komt gewoon bij een gezin vandaan waar vader en moeder beide aanwezig waren. Ik weet niet hoe dat zit met een puur ras of dat echt persee bij een fokker vandaan moet komen. Ik vond het zelf belangrijk dat de kitten al van alles gewend zou zijn ( vooral kinderen )
Ik heb jaren Brits korthaar gefokt en het zijn echte teddybeertjes en heb 1 pointje ook een Brit en die is wat meer op der zelf al de andere waren stuk voor stuk heeel aanhankelijk en echte schootkatten. En tja denk dat dit ook voor de ragdoll zal gelden hun vacht zeker in de lente als ze hun wintertruitje uit doen is het goed borstelen
Hier ben ik het niet mee eens als er katten plassen in huis heeft dit een oorzaak. Dit is echt niet Brits Korthaar gebonden. Dit komt even goed voor bij andere rassen en huis tuin en keuken katten.