Tips slaapkamer indeling

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 2 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    We hebben net de sleutel van ons nieuwe huis en hebben drie weken om boven wat schilderwerkzaamheden en een nieuwe vloer te leggen (we hebben geen zolder). Het liefste zou ik alle kamers al helemaal af schilderen en behangen maar we twijfelen over de slaapkamer indeling.
    Er zijn zes slaapkamers en aangezien we vier kinderen hebben zullen we er 5 gebruiken als slaapkamer en eentje als werk kamer.
    Wij komen in slaapkamer 1 te liggen en onze oudste zoon in ieder geval in slaapkamer zes. De rest twijfelen we nog over. Slaapkamer 2 en 3 zijn de grootste kinderkamers en Daarom wil ik in iedere onze oudste daar eentje van geven. Zij wil het liefste slaapkamer 2 want daar zit een wastafel en aangezien ze nu een heel grote kamer heeft en achteruit gaat in afmetingen zou ik het liefste die wens inwilligen.
    Dan zou kind nummer 3 in slaapkamer 3 of 4 kunnen en de jongste in slaapkamer 5 aangezien dat de kleinste kamer is. Nadeel daarvan is dat hij heel ver weg ligt van ons. Hij heeft tot nu toe bij ons op de slaapkamer gelegen dus dat is wel een flinke overgang en hij wordt ook nog regelmatig wakker. In die zin zou het dus handig zijn als hij direct naast ons zou liggen maar het voelt een beetje gek om hem dan zo'n grote kamer te geven. Slaapkamer 5 zou dan werkkamer worden en dat is op zich prima ware het niet dat deze uitkijkt over de tuin van de achterburen en die hebben nogal veel rommel erin dus dat ziet niet zo gezellig eruit.
    Slaapkamer 1 tot en met 4 kijken uit over onze eigen fijne tuin.
    Het is natuurlijk ook een optie om de kamers die nog niet zeker zijn niet te verven en het eerst een paar weken te proberen . Nadeel ervan is dat je dan weer alle meubels moet gaan verslepen en Het behangen ed later nog moet doen dus dat vind ik verre van ideaal.
    Iemand nog goede tips in deze??
    ( ps Ik had een tijd geleden een topic gestart over een mogelijk de verbouwing boven maar dat gaan we voorlopig in ieder geval niet doen)

Bijgevoegde bestanden:

2. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Ik zou de jongste gewoon een grote kamer geven.
    En van kamer 5 een werkkamer maken.

Ysabella en Suzy85 vinden dit leuk.
  3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit en je dochter slaapkamer 2 als ze dat graag wil!
    S nachts ‘zo ver’ lopen voor de jongste lijkt me niet ideaal! Ben je gelijk klaar wakker.

Succes met de verbouwing! Heerlijk 6 kamers op 1 verdieping :)

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.036
    113
    ik zou het meteen inrichten/ verven, over zoveel weken heb je daar echt geen zin meer in. Daarnaast is er is overal wel iets voor te zeggen.

Ik lees in je verhaal dat kind nummer 3 in slaapkamer 3 of 4 kan en de jongste in slaapkamer 5 aangezien dat de kleinste kamer is. Maar waarom niet de jongste ook in slaapkamer 3 of 4? Vooral met het ongezellige uitzicht, hang er raambekleding voor en je hebt er met een werkkamer weinig last van. Ook is kamer 3 iets dichterbij. Ik zou het als volgt doen:

Slaapkamer 1: ouders
    Slaapkamer 2: 2013
    Slaapkamer 3: 2021 (toch iets dichterbij jullie) of 2018
    Slaapkamer 4: 2018 of 2021
    Slaapkamer 5: werkkamer (vanwege het ongezellige uitzicht)
    Slaapkamer 6: 2015

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    ik zou vooral kijken naar wat voor jullie het meest praktisch is. je hebt 4 kinderen, die allemaal 10 of jonger zijn. die mogen best hun voorkeur hebben, maar jij bent uiteindelijk degene die het zal beslissen.

de indeling heb ik even overgenomen van dubbelgeluk,

Slaapkamer 1: ouders
    Slaapkamer 2: 2013
    Slaapkamer 3: 2021 (toch iets dichterbij jullie) of 2018
    Slaapkamer 4: 2018 of 2021
    Slaapkamer 5: werkkamer (vanwege het ongezellige uitzicht)
    Slaapkamer 6: 2015

ik weet natuurlijk de reden niet waarom 2015 in kamer 6 gaat, maar is daar nog in te ruilen, bijv. met 2021?

2013 in kamer 2, snap ik wel met het wasbakje, en zo;n bijna puber die misschien graag haar eigen plekje heeft. maar misschien vind ze het ook fijn om juist wat meer afstand van jullie te hebben en in kamer 4, met veel ramen, of 5 te zitten?

2021 is ook al 2 jaar, dus hoe lang zal die nog vaak wakker worden snachts? zal toch ook wel steeds beter gaan worden? maakt het veel verschil als deze in kamer 3 of 4 zou liggen? de deuren zitten immers naast elkaar op de gang. en beide ver weg. als je de jongste dicht bij wil hebben moet die in 6 of 2.

misschien kun je ook kijken of je de kamers enigszins neutraal kunt houden. en met leuke dekbedden, en wat ingelijste posters er een persoonlijkere touch aan kunt geven, zodat je wel de kamers kunt wisselen.

6. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Ik zou je verdeling aanhouden zoals je hem schetst, m.u.v. de jongste, die zou ik dan in 3 of 4 doen.

En ver lopen, het zijn maar meters toch? Hier ook de kinderslaapkamers aan de ene kant van het huis en de onze aan de andere. Went vanzelf.

Werkkamer met slecht uitzicht? Ik zou zelf denken: ik zit er om te werken en niet om naar buiten kijken :oops:
    Eén van de kinderen in die kamer met uitzicht op die tuin zou ik vervelender vinden eerlijk gezegd, ook voor de buren.

Zuul, Soof1992 en Sado vinden dit leuk.
  7. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.131
    1.830
    113
    Hey das leuk haha.

Maar zou de kinderen lekker dicht bij je houden.
    Dus alle slaapkamers om de master bedroom voor hun.
    En de oudste 2 die schuine geven en dan 2 aan de overkant.
    En dan slaapkamer 4 en 5 voor werkkamer was hok logee kammers houden.
    Weetje iedereen heeft misschien wel wensen maar ze hebben nu wel hun eigen stekje, waarin ze zich terug kunnen trekken.
    En de oudste 2 zouden wel moeten snappen dat de jongste dichtbij mamma en pappa moeten maar ook dat de wc dichtbij handig is.
    Dus zou zeggen tegen hun dat.
    De oudste 2 de kamer 6 en berging krijgen of die er tegen over 2 en 3.
    Maar de achterste zou ik zelf niet willen gebruiken

Ben wel heel erg nieuwsgierig hoe beneden is als je boven ziet hoe groot is dat beneden dan ook niet zo?
    Dan zou je dus ergens nog een kamer zitten of heb je een garage groot.

8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.760
    113
    Vrouw
    Ik zou de 2 oudste laten kiezen en de rest gewoon vullen naar eigen gevoel.
    De 5 zou ik als werkkamer doen.

De afstand richting de jongste zou ik niet te veel laten doorwegen, dat gaat uiteindelijk maar over 1 of 2 stappen verder.

Felice vindt dit leuk.
  9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Aanvulling: jullie hebben zelf de grootste slaapkamer, dus indien nodig kan de jongste toch ook nog (tijdelijk/af en toe) bij jullie op de kamer slapen als overbrugging?

Dan kan hij wennen aan het nieuwe huis en zijn nieuwe kamer, maar als het echt niet wil kan hij nog bij jullie slapen.

10. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Onze kinderen liggen ook best ver van ons af, en dat is echt niet zo'n groot issue.

11. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.183
    113
    Vrouw
    Als ik jou plattegrond zie zou ik 1 t/m 5 slaapkamer

6 werkkamer aangezien je ook daar doorheen moet ivm washok etc

Suzy85 vindt dit leuk.
  12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou nr 6 als werkkamer doen, je washok/kamer ligt ernaast en dan kun je ook savonds ( als het moet) de wasmachine, droger aanzetten zonder dat iemand in nr 6 daar last van heeft.

Qua inrichting ( behang, vloer, verf) zou ik het vrij neutraal houden en dan met b.v gordijnen, dekbedovertrek etc het naar de smaak van het kind verder inrichten. Dan kun je makkelijker wisselen. En mijn ervaring ( bij dochter) is dat ze als ze ouder worden vaak wel wat anders willen en dan moet je weer behangen etc.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    "ver lopen" op 1 verdieping is natuurlijk best onzin. Daar zou ik geen slaapkamerverdeling op bepalen. Je hebt het over enkele meters verderop.
    Onze kinderen slapen boven, wij beneden. Went vanzelf. Je bent gewoon in hetzelfde huis en in jullie geval nog op dezelfde verdieping ook.
    Ik zou denk ik ook laten kiezen op volgorde van leeftijd. Overigens kiezen kinderen niet altijd automatisch de grootste kamer. En voor dochter is een wastafel idd een leuke toevoeging.

Wij hebben overigens vrij lang een babyfoon gehad, omdat de kinderen dus wat "verder" weg lagen te slapen. Dan kan je jongste gewoon met jullie "praten" 's nachts en vindt hij wellicht ook een fijn idee dat jullie hem meteen horen als hij wakker is.

14. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Als ik de plattegrond goed interpreteer moet je door kamer 6 naar het washok.
    Als jullie het washok op de plattegrond ook als washok gaan gebruiken dan zou ik zeker weten kamer 6 als werkkamer gebruiken.

Nu is hij nog jong, maar wat als hij straks iets ouder wordt, dan wil hij toch zijn privacy en niet dat jij door zijn kamer moet voor de was (en ik neem aan dat je flink wat was hebt met 4 kinderen).

En verder zou ik de oudste 2 zelf laten kiezen uit kamer 2 t/m 5, mochten ze dezelfde willen dan loten.
    Daarna mag nr 3 kiezen en nr 4 krijgt de overgebleven kamer.
    Een wastafel in de kamer bij de oudste 2 kan, bij nr 3 en 4 zou ik dat niet willen.

En wat betreft de afstand van de jongste ten opzichte van jullie kamer, dan is alleen kamer 2 echt dichtbij, de deuren van 3, 4 en 5 zitten nagenoeg bij elkaar dus dat maakt ook niet uit.

Onze oudste van net 5 is naar boven gegaan toen hij bijna 3 was terwijl wij beneden slapen, hij heeft nu nog steeds een babyfoon staan zodat we hem kunnen horen, ook de terugspreekfunctie wordt nu veel gebruikt, dus met een babyfoon maakt de afstand niet zo veel uit.

15. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bedankt voor al jullie ideeën! Echt zo superleuk dat jullie zo mee aan het brainstormen zijn ,dat geeft echt wel weer extra inzicht!
    Ik reageer later nog even iets langer Maar nu alvast ter info; die waskamer kan niet los benaderd worden Vanuit de gang alleen via slaapkamer 6 dus het is geen optie om daar een aparte slaapkamer van te maken vooralsnog.
    En wat betreft beneden: slaapkamer 6 en de wasruimte liggen boven de garage inderdaad dus er ligt geen slaapkamer beneden

16. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik zou dan van kamer 6 het kantoor maken. Wij hadden deze situatie ook en toen dochter jonger was, ging het prima. Maar toen ze ouder werd was het minder fijn. Pubers slapen lang uit, willen privacy. Vooral het uitslapen icm mama die de was wilde doen, was niet altijd een succes. Blij dat we dat nu niet meer hebben.

1= ouders
    2 = oudste dochter
    3= oudste zoon
    4= 2018
    5= 2021

Evenrueel 4 en 5 omdraaien. Zou ook oudste zoon vragen welke kamer hij wil. Misschien boeit hem het uitzicht nml helemaal niet.

17. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.183
    113
    Vrouw
    Dan is het enige logische in mijn ogen dat 6 werkkamer/studeerkamer wordt.

En hoe je de kamers verdeeld is naar eigen inzicht.

Kamer 6 zou je naast kantoor ook nog een tv met bank ofzo neer kunnen zetten. Dan hebben ze een game/chillhoek voor als jullie niet aan het werk zijn.

Wij hebben 5 kinderen en sinds wij dit hebben ervaren we meer rust in huis. Bij ons zit deze hoek op de voor zolder

18. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Vanaf je plattegrond lijkt kamer 6 de minste effectieve ruimte te hebben en de kamers 2-5 ongeveer even groot. Ik zou dus de kinderen de kamers 2-5 geven en van kamer 6 het kantoor maken. Zeker omdat je wasmachine er naast staat. Onze kinderen klagen altijd als die aan staat vanwege de herrie zeker in de avond.
    Edit: na je toevoeging dat de wasruimte alleen toegankelijk is vanuit slaapkamer 6 is het 100% dat ik daar de werkkamer van zou maken.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    #19 Berte, 2 aug 2023
    Laatst bewerkt: 2 aug 2023
    Is er een reden waarom de jongste niet nog een tijdje bij jullie op de slaapkamer zou kunnen liggen?

En wanneer jullie er dan aan toe zijn, kan hij naar slaapkamer 5.

Tot die tijd is het wel zijn kamer, alleen slaapt hij er nog niet.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Was hier ook het probleem, we hebben een inpandige douche waar ook de wasmachine aansluiting en de droger stonden. De slaapkamer van zoon en die van ons liggen ernaast. Even douchen of de wasmachine/droger aanzetten ging 's avonds niet omdat hij daar wakker van werd.
    Uiteindelijk hebben wij de fietsenschuur beneden verbouwd en daar de wasruimte van gemaakt zodat ik ten alle tijden (en dat is best fijn wanneer er een kind alles ondergekotst had) kon wassen.

Deel Deze Pagina