Ramadan 2015

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Lovely83, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Echt waar? Heel het jaar door bedoel je? Of ook een bepaalde periode?

Morgen lees ik verder ik ga zo slapen.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ja altijd geloof ik, degenen die in een klooster wonen dan.

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Wij eten altijd wel vrij sober. Meestal soep met brood of pannekoek, sambuusa thee en water en dadels. En dan zitten we gelijk al goed vol!

Gister sambuusa gemaakt. (Zijn nog ongebakken hier ;) )

4. Islah

Islah Niet meer actief

Trouwens dankje mamabri voor het sterkte wensen, had er helemaal overheen gelezen!
    Ben ook best zenuwachtig voor vrijdag, ze gaan me namelijk elektrische schokjes geven volgens de huisarts. En dan zeggen ze natuurlijk wel dat het geen pijn doet maar daar geloof ik ook weer niet zoveel van. Zeiden ze bij m'n nasoscopie ook en dat deed echt ontzettend pijn.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Gefrituurde dingen is niet mijn ding in ramadan. In mijn schoonfamilie eten ze het ook, brik heet het daar. Is wel lekker maar zo op een lege maag wil ik liever iets voedzamers dan dat zware, vette spul. Heel soms eet ik iets met bladerdeeg en dat valt al heel zwaar.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Fijn dat je eindelijk naar de neuroloog kan Islah, heb je eindelijk die doorverwijzing gehad?

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ja vanwege pijn in m'n arm... Dat was kennelijk wel erg genoeg voor een doorverwijzing.

8. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ik heb WEER een tussenbloeding door de pil heen, al laatste maanden hetzelfde steeds. Gisteravond begon het maar het is nog niet mijn ongesteld dag.. Dus ik heb gewoon gewacht tot we konden eten.. Bij sahur ook opgestaan en begonnen met vasten maar gaat weer verder de bloeding, ik ben maar gewoon gestopt met de pil dus gisteravond niet ingenomen en wachten tot ik echt ongesteld wordt. Ik heb toch net mijn vasten verbroken en wat gegeten.. Ik kon nergens wat vinden of ik verder mag of moest verbreken. Vrijdag naar de huisarts om te vragen waaaarom ik bloedingen krijg

9. Islah

Islah Niet meer actief

Bij bloed wat geen menstruatie (of kraambloeding) is moet je gewoon bidden en vasten.

10. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Hier slaap kk dus niet na het isha gebed meestal pas rond 02:00 even een uurtje soms blijf kk wakker. Em dam om 07 uur oo voor de kids en kleine voeden etc dan rond 09:00 nog slapen vandaav was dat tot 13:30 zo

Bem in de avond ook nog druk met afruimen enzo en dN wil ik ook nog een moment voor mij zelf even quran luisteren vis youtube met nl vertaling

11. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Dat dacht ik zelf ook inderdaad maar iedereen zegt wat anders, ik twijfelde heel erg. Heb tot net 2 uur gewacht. Uiteindelijk zeiden ze weer telt niet meer je vasten.. Weet jij het zeker Islah, heb je een vertrouwde bron? Niet dat ik je niet geloof hoor ik geloof jou wel want je weet best veel. Ik wil alleen zeker zijn en als mensen zeggen weer je kan niet vasten dan kan ik vertellen waarom het wel kan

12. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Hier heb ik ook al vaker dingen over opgezocht. Wanneer is het dan geen menstruatie? Ik ben nu bijvoorbeeld aan de minipil ivm borstvoeding, maar heb de laatste tijd ook regelmatig doorbraakbloedingen. Is datdan geen menstruatie??

13. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Net het hele topic gelezen. Ik blijf het altijd interessant vinden. Hier wordt er zo anders over gepraat dan hoe ik het op school nog beleefde! Mijn beeld is een heel stuk veranderd dankjewel daarvoor! Nog heel veel succes!

14. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Dankjewel, jij ook bedankt :)

15. Islah

Islah Niet meer actief

Experiencing Istihadah during the daytime in Ramadan – Permanent Committee | AbdurRahman.Org

Uiteindelijk gaat het om bewijs, ik zou zeker niet zomaar een persoon geloven wanneer er maar iets wordt gezegd. Ik ken bv. ook iemand die dit had en waarvan de moeder had gezegd dat ze zo voor ieder gebed ghusl (grote wassing) moest doen... Dus zij was daardoor zelfs gestopt met bidden helaas. Allemaal door onwetendheid.

Er is ook een goed boekje hierover genaamd 'het natuurlijke bloed van vrouwen' waarin allerlei vragen worden behandeld, stuk voor stuk met bewijs. Helaas is de bovenstaande fatwa heel kort maar er zijn wel uitgebreidere artikelen met ahadith over dat je gewoon moet bidden met tussentijdse bloedingen (istihaada wordt dit genoemd in het Arabisch) maar je moet dan wel wudu voor ieder gebed doen.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Jij ook bedankt! En ik ben wel benieuwd hoe je het vroeger dan beleefde. Gewoon benieuwd hoor, wij kregen ook allerlei foutieve informatie over de Islam/moslims namelijk op school. Bijvoorbeeld dat ieder meisje zou worden uitgehuwelijkt (wat overigens niet eens toegestaan is) enz.
    Of dat mannen wel een voorhuwelijkse relatie mochten en vrouwen niet...

17. Islah

Islah Niet meer actief

Een menstruatie is geen tussentijdse bloeding, er zijn wel dingen waaraan je het verschil kan maken naar het schijnt. In dat boekje bv. had de shayg het over de geur en/of kleur ervan. En de meeste vrouwen (ik ben uitzondering op de regel) hebben ook bepaalde menstruatieklachten waaraan ze een menstruatie kunnen herkennen. Maar als er 'gewoon' bloed komt, helemaal als je geen menstruatie verwacht, is dat dus niet een reden om het vasten en bidden te laten.

Helemaal off-topic trouwens maar de minipil is niet echt betrouwbaar om een zwangerschap te voorkomen, als je echt niet zwanger wil worden en bv geeft kan je beter de Mirena spiraal nemen. Dit aldus mijn huisarts (ik ben wel eens door de gewone pil zwanger geworden, dus ik weet niet of ze het alleen over mijn situatie had maar toch). Ken zo een stuk of 5 vrouwen die door de minipil heen zwanger zijn geworden. Misschien heb je wel dezelfde huisarts als ik trouwens.

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Salaam dames!
    Ik ga zelf na het isha gebed direct slapen, ik werk haast elke dag dus heb de rust gewoon hard nodig. Qua extra aanbidding, ik lees elke dag de koran. Aan wat anders kom ik helaas door werk en zorg voor kids en huishouden niet toe. Inshallah heb ik daar wat meer tijd voor als de kinderen vakantie hebben, dan heb ik zelf ook andere werktijden.

Gisteren een dag niet gevast, ik trok het even niet. Was enorm moe en mijn lichaam reageert dit jaar erg raar. Heb ontzettend last van mijn maag en darmen, alles wat ik eet gaat er door diarree ook weer direct uit.
    Vandaag wel weer aan het vasten, hopelijk lukt het eten straks wel.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Tijdens het huishouden e.d kan je dhikr doen.

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bedankt voor de tip Islah!

Deel Deze Pagina