Ja dat met die tijden tot wanneer je mag eten vind ik zo vervelend. De familie van mijn man stoppen echt al om 02.00 uur met eten, maar echt een verklaring hebben ze ook niet.
Tuc ik zag vandaag ook een foto voorbij komen van een voorbereiding van een grote iftar ergens in de straat, denk dat bij juie als ik zo jouw omschrijving hoor. Veel plezier!
Ik zag ook iets voorbij komen ja! klopt het dat het in bergen op zoom is? (volgens mij zag ik dat erbij staan) ziet er heel erg leuk uit! geniet ervan
Helaas loopt het soms niet helemaal zoals gepland, maar ben blij dat de vader en ik nog gewoon contact hebben. En dat ik daardoor ook van beide culturen hopelijk iets mee kan geven. Vind dat trouwens niet meer dan normaal als je een mix kindje hebt. De namen hebben we Turks/Europees gehouden, bewust geen Hollandse of Turks/Koerdische naam die moeilijk uitspreekbaar zijn. Voor zover ik weet zijn ze ook niet Islamitisch... ALs ik nog es vragen heb, weet ik je zéker te vinden, thnx voor het aanbod!
Wat leuk Tuc! Heeft het gesmaakt? Ik ben net thuis van het teravih-gebed, samen met drie vriendinnen gegaan, echt fijn en gezellig. Nu wel spierpijn in armen en benen hahaha
Het was echt heel gezellig en heerlijk eten. Maar gewoon alles erom heen hoe dat allemaal gaat is zo leuk. En de turkse keuken heerlijk natuurlijk! Waar zagen jullie dat trouwens voorbij komen?
Leuk Tuc!! Hier gisteren 40 loempia's gemaakt. De helft geef ik aan een vriendin. Heb 2 logeetjes maar heb het nu al zo gehad, 1 ventje heeft om 5 uur iedereen wakker gemaakt. Mijn man moest werken vandaag dus is al weg. Denk dat ik straks maar bel aan het einde van de ochtend of ze opgehaald kunnen worden
ik zag het op facebook, bij koken en bakken. ik ben vanochtend door 3 wekkers heen geslapen!! dus helaas niks kunnen eten en drinken. ben benieuwd hoe dat met de bv gaat met dit weer
Misschien komt dat omdat ze in de meeste (niet alle) Turkse moskeeën zo snel bidden? Toen ik hadj deed had ik wel erge spierpijn trouwens, was niet vanwege het bidden maar moest ook op een dag 8 uur achter elkaar lopen. Dat was me een opgave.
Ik weet niet of het snel is? Maar ja 4 + 4 + 2 + 20 + 3 rakat in een uur, het ging prima maar bij het laatste teravih-gebed kreeg ik toch kramp in mijn armen haha elhamdulillah. Ja van de hadj kan ik me voorstellen dat je dan op een gegeven moment helemaal op bent, vaak gaan ze ook 's nachts toch omdat het dan koeler en rustiger is?
De Hadj.. is dat niet dat je dan rond dat vierkante gebouw loopt in... Mekka(?) (Als ik het me goed herinner.. )
De hadj is de verplichte bedevaart voor iedere moslim, naar Mekka inderdaad. Een onderdeel is een aantal keer om de Ka'ba heenlopen, dat klopt. Zijn er hier zusters die de hadj al hebben gedaan? Islah jij dus wel, al lang geleden? Hier nog niet, buiten dat ik er mezelf er niet klaar voor acht, kunnen we het op dit moment ook niet betalen en ik wil de kinderen niet voor langere tijd achterlaten nu ze nog klein zijn.
Vlinderbloem, wat jij beschrijft is inderdaad een (klein) onderdeel van de bedevaart. Ik ben in 2010 geweest, bijna 5 jaar geleden en ik had toen al m'n oudste. Zij is meegegaan en tijdens de hadj zelf is zij bij m'n schoonzus gebleven voor 6 dagen. Mijn schoonzus woont namelijk in Mekka. Het kost inderdaad wel wat ja. Wij hadden ook 2-persoons hotelkamers en dan betaal je al gelijk veel meer maar ben wel blij dat ik geen kamer moest delen met 5 anderen. Los van het feit dat een 2-persoonskamer sowieso moest vanwege m'n dochter.
Allahoema barek, hoe voelde je toen je mekka binnenkwam en bezig was met Hajj, Islah ? Prijzen zijn erg hoog, dus wij stellen het om die reden uit
Dat is fijn dat je dat zo kon regelen Islah! Mijn man is wel geweest met zijn ouders, maar mijn oudste was toen 5 maanden, dus ben ik thuis gebleven. De jongste krijgt nu nog borstvoeding, dus ik kan sowieso niet zolang weg op dit moment. Maar ook daarna lijkt het me heel moeilijk om mijn kinderen zolang achter te buiten (buiten het feit om dat het financieel helaas nu ook niet gaat haha) In de toekomst inshallah!
even een stom vraagje hoor, normaal als ik op internet kijk wanneer het suikerfeest is, staan er 2 data omdat de precieze dag nooit bekend is. nu zie ik overal 17 juli. Is het nu zeker op 17 juli? of kan het nog een dag afwijken zoals voorgaande jaren
Wanneer ramadan is afgelopen ligt ook weer aan de maanstand en kan nu nog niet bekend zijn Allahu Alem