Ramadan 2015

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Lovely83, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dank je wel Zjowies, jij veel succes in je zoektocht! Bij mij is het ook begonnen met verhalen vanuit mijn. toen niet-praktiserende, man. Ik ben daarna zelf op zoek gegaan naar meer informatie.

Ik heb geen islamitische naam. Mijn eigen naam komt oorspronkelijk (ook al :D) van Maria. Met 1 letter verschil is het een Turkse naam. Dus in Turkije wordt ik vaak, vooral door oudere mensen, met mijn Turkse naam aangesproken, en door de rest met mijn eigen naam. Het maakt mij verder niet uit maar ik gebruik zelf altijd mijn eigen naam. Ik heb overigens wel mijn mans naam aangenomen, wist niet dat dat in de islam niet gebruikelijk was. Hier doet iedereen dat wel gewoon. Ben in dat soort dingen ook wel een beetje ouderwets, vind dat het zo hoort en bovendien wil ik dezelfde achternaam als mijn kinderen hebben.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik wil uiteraard niet rellen in zo'n mooi topic, maar omdat je gelovig bent wil dat toch niet zeggen dat iets wat je voor God doet, dit niet als opgave aanvoelt? Als ik kijk naar de afgelopen dagen naar de hitte kan ik me voorstellen dat dat loodzwaar aanvoelt. Dat je het doet uit liefde voor God is wat anders, maar dat wil niet zeggen dat moslims door de ramadan "heen fladderen". Het is echt wel pittig geweest voor hen, de afgelopen dagen en dan mag dat best benoemd worden dat je respect hebt en succes wensen om dat vol te houden?

Nogmaals, dit is zeker niet lelijk bedoeld, maar hoe ik er naar kijk.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Haha ja zeker, maar wij hebben destijds geld achtergelaten bij m'n schoonzus daar voor dit soort dingen. Heb geen familie in Brussel... :D Mijn naam betekent zoiets als schoon of gereinigd, in Pakistan hebben ze er overigens ook een variant op die er erg op lijkt hoorde ik eens van mijn Pakistaanse vriendin. Vond dat wel grappig want dan is er kennelijk toch zelfs een "islamitische variant" van.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat jullie allebei een punt hebben hoor, het kan wel een opgave zijn maar ik denk meer dat ze bedoelt alleen maar afzien zonder dat je er echt zelf zin in hebt en meer doet omdat iedereen het om je heen doet en het "moet" (wat je overigens helaas bij sommige moslims wel ziet).
    In de Qur'an staat ook dat het zwaar kan zijn om altijd hulp te zoeken bij het gebed en geduld.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Grappig is dat. Nu klinkt jouw naam ook niet heel Nederlands natuurlijk, maar ik vind hem echt mooi. Mooie betekenis ook.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Beetje off-topic maar als jouw dochters hier hetzelfde over denken als jij zullen ze later toch niet meer dezelfde achternaam hebben, wanneer ze trouwen.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat kan inderdaad zo zijn. Ik weet zelf als ik vast (dus de koekjes, de chips, de boterham minder en mijn wat saaie avondmaaltijd) ik daar soms best moeite mee heb. Niet loodzwaar, je weet dat je het uit liefde voor God doet, maar toch. Makkelijk is het niet altijd.

En dan met deze extreme temperaturen totaal niet drinken vind ik dus toch echt knap om vol te houden, ook al weet je waarom je het doet.

8. Zjowies

Zjowies Lid

24 jun 2014
    45
    6
    8
    België
    Ja afzien, zoals sport. Dat is ook goed voor je en je haalt er ook veel voldoening uit ;)

Ben juist begonnen in de Koran. Vond deze maand wel ideaal om er eindelijk mee te beginnen :) Heb de nederlandse en engelse (die van taqiuddin al hilali) naast elkaar.
    Tot nu toe zijn er 2 dingen die me... 'tegenhouden' om te geloven, dus ik hoop dat ik daar duidelijkheid over krijg na het lezen van de Koran en hadith. Sorry als dit off topic is. Je mag altijd lezingen pb-en Islah, bedankt!

Eylem, bedankt. Leuk om te horen!

Mamabri, ik snap wat je wil zeggen en natuurlijk is het loodzwaar en pittig, maar... Het is hetzelfde als iemand die bijvoorbeeld heel zware examens heeft met zo'n weer, dan kan tante wel zeggen 'respect jongen'. Heel goed bedoeld en lief van tante, maar hij moet er toch door. Ik hoop dat ik het goed uitleg en dit is natuurlijk hoe ik het zie. Ik denk waarschijnlijk te hard na bij de interpretatie van elk woord, haha ;)

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik begrijp jou en gelukkig snap je mij ook :)

Mag ik vragen wat jou tegenhoudt om te geloven?

Ik ben zelf Katholiek, maar geloof dat wij net als Moslims uiteindelijk in de zelfde ene God geloven. Wel op een andere manier, maar dat maakt voor mij niet uit.

Als ik kijk naar de natuur: de bloemen en bomen die ieder jaar weer opkomen en bloeien, ons eten dat groeit op de akkers van de boer, de manier waarop dieren weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. De manier waarop je organen met elkaar samenwerken. En natuurlijk de totstandkoming van een zwangerschap en het grootse gebeuren van de geboorte van een baby....Dan kan ik niet anders dan geloven in een Maker, en of deze nu God of Allah (wat ook gewoon God betekend) genoemd wordt maakt mij niet uit. Ik kan met geen mogelijkheid in de evolutietheorie geloven, dat alles door toeval is ontstaan. Daar is het TE bijzonder voor.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het gaat me er meer om dat we nu dezelfde achternaam hebben zolang ze thuis wonen. Als ze later gaan trouwens insa'Allah mogen ze natuurlijk de naam van hun man aannemen. Of hun eigen naam houden, eigen keus.

11. Zjowies

Zjowies Lid

24 jun 2014
    45
    6
    8
    België
    Dat is héél mooi gezegd, mamabri! Als iedereen zo zou denken, zou er veel minder haat en oorlog zijn :)

Ik zal je een pb sturen ivm wat me tegenhoudt, kwestie van niet te hard off topic te gaan.

Smakelijk zo direct, dames! Wat staat er op het menu?

12. Islah

Islah Niet meer actief

Wij gaan straks macaroni eten. Eerst natuurlijk een paar dadels.

13. UmmK

UmmK Bekend lid

9 mei 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    Wij hamburgers 🎉 ben gek op fastfood sinds m'n zwangerschap

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bami met een gebakken ei en pindasaus, en loempia

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik had het trouwens best gehad met al die salades en dat 'koude' eten en echt weer eens zin in normaal warm eten.

16. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Weet niet wat, heb al 2 dagen niet echt trek in eten. Gisterren beetje tussendoors gegeten zoals chocola, bits etc. Denk dat 1 croissant met 1 glas coolbest drink/eet

17. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    We hebben lekker puntjes van de marokkaanse bakker met een hamburgertje erop. Dadels en soep. Hebben allebij zin in wat makkelijks. Man wou pizza maar daar krijg ik altijd zooo dorst van dus dat doen we na de ramadan weer.

18. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama

Volgens mij ga je niet echt off-topic hoor. Ik ben ook best benieuwd :D als je het wilt delen natuurlijk;)!

Ik heb voor vanavond soep, gehaktbroodjes en nog een wrap en lekker veel water!

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik ga vandaag voor een bieten salade,man en zoon voor lamachun.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

je hebt pb terug zjowies,

En wat een heerlijke dingen op het menu: bami met ei, lamacun, lekker!

Deel Deze Pagina