Dubai is inderdaad erg mooi, ben er al een paar keer geweest en raak nog steeds niet uitgekeken. Inshallah gaan we er ook een jaartje wonen, we willen dolgraag een tijdje dicht bij zijn familie zijn. Hopelijk gaat het voor je man lukken om vrij te krijgen! Vind Marokko ook een enorm mooi land! Helemaal om met de trein door te reizen!
Mijn man gaat wel even naar zn ouders in Turkije, ik blijf hier met de kinderen. Zie het even niet zo zitten om met 4 nog redelijk jonge kinderen te reizen.
Ik ga dit jaar ook nergens naartoe.. Over 4 weken ga ik bevalling. Manlief gaat wel als het doorgaat in december alleen naar Turkije (naar zijn ouders)..
Mag ik even zeggen dat ik dit een heel interessant, maar vooral ook vriendelijk en fijn topic om mee te lezen.. (elk jaar eigenlijk wel) Ik weet niet wat er de laatste tijd met het forum aan de hand is, maar ik zie overal strijd en geen respect voor de ander (in sommige discussies ben ik ook niet onschuldig, daar niet van .) En dat zie ik hier niet. Ik vind het allemaal heel boeiend om te lezen en naar aanleiding van dit topic ben ik me eens meer gaan verdiepen in het islamitische geloof en in de bijbehorende rituelen en gewoontes. Bedankt daarvoor! Nogmaals: een fijne ramadan gewenst.
Wat leuk om te lezen!! Vandaag bij de marokaanse bakker geweest. Lekker puntjes gehaald en amandel crosantjes en pannekoek met nootjes en die bruine koek (weet al de namen niet 😁 die bij harira word gegeten hmmmmm genoeg dus.
Dat is nog eens een mooi compliment! mocht je vragen hebben of dingen willen weten, kan je ze hier altijd stellen. Er is vast 1 van ons die ze kan beantwoorden.
Wat lief vlinderbloem! Oh men vanmiddag boodschappen wezen doen en dat is echt slecht met een lege maag haha. Van chocopasta tot chips, koek en weet ik het allemaal. Maar Alhamdulillah dat we het zomaar kunnen kopen. Zeer waarschijnlijk zit ik vanavond weer vol en zal ik er niet eens aan beginnen haha. Vanavond eten we broodjes shoarma met frietjes, had er zo'n zin in. Wat doen jullie trouwens nog aan extra aanbidding? Ik moet zeggen dat ik iedere dag echt doodop ben, overdag kom ik sowieso aan weinig toe en lees dus vooral Quran na 20.00 uur voordat ik weer naar de keuken ga. Na het eten opruimen en alles gaat de tijd ook hard en wil het dan ook niet al te laat maken omdat het na een paar uurtjes weer opstaan is voor sahur en om 6 uur gaat dan weer de wekker. Door de tijden en de drukte van het gezin mis ik dat wel.
Overigens luister ik tijdens het koken en het huishouden wel lezingen van youtube, alle beetjes helpen.
Wat lief! Dankjewel. Mocht je vragen hebben kun je ze zoals eerder gezegd hier stellen of indien het niet mag ivm forum regels mag je me altijd pb-en.
Ik heb nu gelukkig alle tijd om Quran te lezen. Meestal lees ik in de middag als dochter slaapt of in de avond idd. Ben nu bij Cuz 8 of 9
Vlinderbloem, wat leuk om te lezen! HooyoShimbir, ik ken ook al die namen niet maar het klinkt heerlijk! Umm haha ja gevaarlijk boodschappen doen als je aan het vasten bent. Lekker hoor en wat je zegt alhamdulillah. Ik lees ook elke dag 1 cuz van de Koran, ben nu dus bij 6. Dat gaat prima, ik probeer het na het middaggebed te doen. Verder kwam ik erachter dat ik bij het gebed een klein stukje op het laatst niet deed (rabbana, vrijwillig maa toch) dus dat heb ik opgezocht en ga ik leren insa'Allah. Ik heb ook met een groep vriendinnen afgesproken dat we zaterdag naar teravih gaan. We hebben allemaal kleine kinderen dus het komt er bijna nooit van maar voor één keertje mogen de mannen thuisblijven hoor. Ook gaan we binnenkort met de moeders de school feestelijk versieren voor Ramadan. Van dat soort kleine dingen moet ik het hebben . Ik heb vandaag appeltaart gebakken omdat ik veel zachte appels had liggen en ik kreeg ook nog brownies van iemand, dus ik heb het niet slecht vandaag . We eten straks meyhane pilavi, yoghurt en salade insa'Allah.
Ja boodschappen doen aks je honger of vastende bent ik ken het Ik net mijn soep uitgeschoten met fermicelli echt jammer maarja helaas moet toch op geheten worden Heb vis bastilla gemaakt hoop dat ze lekkee zijn Ben vandaag,gaan vasten probeer om de dag te doen en af en toe 2 daagjes aaneen als ik niet vast,eet ik ook amper heel raar zorg wel voor minstens 2 lichter vocht per dag hen raak siroop heerlijk Gaan jullie naar isha gebed slapen? Wij blijvem op tot fajr dat is enige tijd dat rustig even quram kan luisteren Dan wel ochtend slapen als kids op school zijn En in sha allah gaan we ook op vakantie naar marokko, hoop daar eid te vieren
Ja er gaat veel tijd zitten in die kleine hapjes maken dat eigen waar het om draait aanbidding er bij in schiet vooral met druk gezin. Me oudste van 8 doet ook mee elke dag tot 12 uur em dan weekeind tot die het zelf volhoud dat is meestak 16 uur zo. Hij wilt het zelf maak hem ook wakker met sahur en dan eet een drinkt die wat en slaapt verder
Ik kom ook tijd tekort om alles te doen wat ik gepland had. Ik lees de koran (wel in het nederlands, kunnen jullie allemaal arabisch lezen? en hoe heb je dat geleerd?) ik ben bezig het alfabet te leren om inshallah volgend jaar wel de arabische koran te kunnen lezen. Verder luister ik veel koran en ben ik er veel mee bezig met mn oudste dochter van net 3. Ik ga meestal een half uur na Isha wel slapen, anders red ik het niet. 's ochtends zijn de kinderen gewoon vroeg wakker en ze zitten allebei nog niet op school, dus terug slapen zit er helaas ook niet in.
In de moskee hier (jij komt toch uit dezelfde stad als ik dacht ik) zijn wel Arabische lezen t.b.v Qur'an lezen voor vrouwen. Een zuster volgt er les, zal haar eens vragen hoe en wat. Volgens mij is het nu vakantie trouwens. Mijn dochter kreeg Arabische les via een bepaalde site waarbij de nadruk wordt gelegd op eerst Qur'an kunnen lezen maar het is wel bedoeld om ook gewoon normaal te kunnen lezen/schrijven. Zal m'n man eens vragen welk programma dat is. Ze is daar nu overigens wel klaar mee en is met lesboeken begonnen.
@ vakantie: dit jaar niet, vorig jaar zijn we in oktober een weekje bij m'n schoonouders geweest (in Tunesië). Misschien dat m'n man nog alleen gaat later dit jaar maar iig niet wij samen als gezin. @ eten door een ander tijdens het vasten: hier heb ik geen probleem mee, al ligt het wel aan de situatie. Ik vind het in een islamitisch land bv. niet respectvol om in het openbaar te gaan eten dan, ook al heb je een geldige reden om te mogen eten. Wat lief vlinderbloem, en idd als je vragen hebt wil ik je best helpen. Weet niet of je Engels kan, maar de Engelse vertaling van de Qur'an (die van Taqqiuddeen al Hilalee en Muhsin Khan) vind ik fijner dan de Nederlandse. Weinig. Geef dat gewoon toe, maar praat het verder niet goed ofzo... Probeer wel extra op de sunnah gebeden te letten (naast de 12 sunan rawatib ook 2 rakaat na wudu' en duha gebed enzo bedoel ik dan) maar ik heb op het moment ontzettend veel lichamelijke klachten en ik ga dan ook vrijdag naar de neuroloog (ja weet het; eindelijk, na al die jaren!). Ik ben überhaupt al blij dat het vasten me tot nog toe is gelukt. Overigens ben ik wel ongesteld geworden zaterdag, dus heb nog maar 2 dagen gevast maar die gingen redelijk, alhamdulillah. Verder wel extra Qur'an lezen en lezingen op YouTube luisteren wanneer ik aan het koken ben bv. al had ik laatst zo'n hoofdpijn dat zelfs dat niet lukte, dus probeer gewoon te doen wat me lukt. Je kan ook gewoon dhikr doen tijdens het koken, ik las daar laatst nog iets over van shayg Fawzaan hafidhahullah, hij zei dat de vrouw die tijdens ramadaan kookt sowieso extra ervoor wordt beloond omdat zij ook de vastenden gaat voeden, wat op zich al een goede daad is. Dat doet me dan ook wel goed om te lezen alhamdulillah, hoewel m'n man soms ook kookt als ik me heel slecht voel. En idd na friet en shoarma denk ik dat er geen koek meer in zal gaan passen...
Ja dat klopt islah! Als je eens zou willen informeren, graag! Ik dacht dat de lessen alleen voor kinderen waren. Of een programma voor thuis is ook goed. Ik vind het wel fijn om een houvast te hebben dat je bijvoorbeeld elke week iets moet doen, anders heb je zo snel dat uitstellen van dingen..