Ramadan 2015

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Lovely83, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik kan ook geen Arabisch hoor, ik wil ook eerst de inhoud van de Koran goed begrijpen voordat ik hem in het Arabisch ga lezen insa'Allah. Hier in de moskee zijn ook Koranlessen, zowel over de inhoud als over het lezen ervan (helaas wel allemaal in het Turks), voor mannen, vrouwen en kinderen, dus dat heb je denk ik bijna overal wel.

Wat vervelend allemaal Islah, fijn dat je nu bij een neuroloog terecht kunt!

Mam201, ja ik ga meestal direct na het isha gebed naar bed omdat ik het anders niet volhoud, overdag slapen lukt bij mij maar weinig omdat de jongste nog niet naar school gaat, alleen een paar dagdelen psz. En het is dacht ik ook aangeraden zoveel mogelijk je gewone dagritme aan te houden.

Wij hebben weer heerlijk gegeten elhamdulillah en nu mag ik aan de zoetigheid :D

2. blondie21

blondie21 Bekend lid

15 mrt 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Ten eerste respect voor iedereen die mee doet aan de ramadan.
    Ik woon in Turkije dus ik zie het overal waar ik ben. Ikzelf doe er niet aan mee en ben het ook niet van plan voor in de toekomst.
    Maar dat neemt niet weg dat ik het super dapper vind van de mensen die het wel doen!! Al mijn buren zijn op dit moment heerlijk aan het eten en ik krijg honger van de overheerlijke geurtjes :D. Ook kwam er een buurvrouw net koekjes aan de deur brengen. Dit zegt maar weer hoe gastvrij iedereen is. Zeker een cultuur om veel van te leren!
    Moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou kunnen volhouden met 35 graden... soms zelfs oplopend tot 45 graden. En dan geen enkel druppeltje water. Hoe doen jullie dat :D?

3. Islah

Islah Niet meer actief

Tja met cultuur heb ik niet zoveel, ik ben Nederlandse. Veel culturele aspecten druisen zelfs tegen het geloof in.
    Maar het geloof gebiedt wel gastvrij te zijn. Ik ga daarin wel anders om trouwens dan bv mijn schoonfamilie; zij zullen je tot in den treure eten/drinken blijven aanbieden, ook als je al tig keer 'nee' hebt gezegd. Bij mij is een keer nee genoeg en blijf dan niet steeds van alles aanbieden.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Islah: Wat rot dat je je steeds zo naar blijft voelen, goed van je dat je naar de neuroloog gaat. Heel veel sterkte!

En ik heb een vraag je nav dit topic. Heb in dit topic al een paar keer over teravih gelezen. Mag ik vragen wat dat is?

5. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat ze taraweeh bedoelt. Dat zijn de gezamenlijke gebeden 's nachts na het laatste gebed in de moskee (maar kan je ook thuis bidden).

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat doen jullie 's nachts voor dat je naar bed gaat? Of zie ik dat verkeerd?
    En hoe laat gaan jullie nu naar bed? Want je eet laat, dus slaap je denk ik ook niet direct? En dan weer vroeg wakker worden om te bidden en eten toch?

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je doet het gewoon :) . Vasten tijdens de Ramadan is verplicht als je moslim bent (mits niet ziek, kind, zwak etc..) en je lichaam kan veel meer aan dan je zou denken. Nu is het hier natuurlijk niet zo snikheet, maar ik heb eerlijk waar geen last van honger en dorst. Ik heb ook weleens in Turkije gevast en dan lust je bij de iftar wel een slokje water ja. Maar het is echt niet zo dat het niet vol te houden is. Wij geloven ook dat Allah ons niet boven ons kunnen belast.

Mamabri, teravih is een extra lang gebed wat alleen tijdens de Ramadan wordt gebeden, na het laatste gebed (nu rond 23.30 uur). Teravih bestaat uit 20 rakat en duurt ongeveer een half uurtje. Heel bijzonder om mee te maken in de moskee, omdat je je dan echt verbonden voelt met de broeders en zusters om je heen.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Teravih en taraweeh zijn inderdaad hetzelfde :)

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Klopt allemaal. In het beste geval eet ik tijdens de iftar goed, daarna drink ik nog een halve liter water, bid ik het laatste gebed (rond 23.30) en daarna ga ik meteen slapen. Om 3.30 sta ik op, drink ik weer water, eet ik eventueel iets kleins, poets mijn tanden, ga weer bidden rond 3.55 en dan weer slapen tot 7.00. Als ik de kans krijg ga ik in de middag ook nog een uurtje slapen. Op die manier is het goed vol te houden voor mij. Maar ik moet dan wel niet teveel eten, zeker 's nachts niet, want dan kom ik niet meer in slaap.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dank je wel voor je uitleg. (al weet ik dan weer niet wat rakat is :), ik vermoed iets van 20 verzen?)

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh ja sorry :) nee 20 gebeds'delen' zeg maar. Een quote:

Rakaat: Een segment uit het gebed wat begint met het staande deel, gevolgd door het voorover buigen en twee keer knielen met het hoofd op de grond en een eventuele zittende gebed. Na het opstaan begint een nieuw rakat.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zwaar hoor, en dan met name het korte slapen (of tenminste onderbroken slapen) Respect dames, ik zou het zelf absoluut niet kunnen. Ik vast ook (op de katholieke manier) maar dat is heel anders.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

oh ja, dat is waar, dat wist ik eigenlijk wel :)

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Klopt, het niet eten of drinken valt echt ontzettend mee maar de lange dagen en korte nachten zijn eigenlijk het moeilijkste, maar dat hoor je van iedereen, zeker van moeders met jonge kinderen die overdag niet of weinig kunnen slapen ;). Maar het gaat prima alhamdulillah.

Katholiek vasten is meer heel eenvoudig eten toch? Geen vlees en andere 'luxe' producten, geen tussendoortjes als ik het me goed herinner...

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik bid meestal alleen het nachtgebed ('isha) en een vrijwillig gebed daarna en ga vervolgens slapen. Taraweeh bidden is niet verplicht, wel aanbevolen. Maar het hoeft niet uit 20 rakaat te bestaan hoor, het kan ook wel minder.

Vasten doe je idd gewoon ongeacht de omstandigheden. Ik heb een paar jaar terug ook in Tunesiƫ gevast waar het rond de 40 graden was (misschien zelfs wat heter). Vond het niet veel moeilijker dan hier, de dagen zijn daar ook korter. Vind het sowieso mooier om in een moslimland te vasten dan hier.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, het weinig slapen, en zeker met jonge kinderen lijkt mij heel erg zwaar. Maar ik geloof ook dat jullie geholpen worden door de Almachtige, dat dat jullie sterkt.

Ja, Katholiek vasten is inderdaad eenvoudig eten, minder eten (dus ipv 3 boterhammen, 1 eten, geen snoep en koek, geen alcohol en frisdrank, maar gewoon koffie of thee zonder suiker bijv. Op vrijdag (al is het afgeschaft) geen vlees, op Aswoensdag ook niet. Wij eten op goede vrijdag standaard alleen brood, het simpelste van het simpelste zeg maar.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Interessant om te lezen, inderdaad een andere benadering van vasten maar zeker ook nuttig. Wij moeten ook oppassen dat we bij de iftar niet doorschieten en niet de hele dag alleen maar denken aan 'wat zullen we bij de iftar vandaag eens eten' want het gaat niet alleen om niet eten en drinken, maar ook om geen slechte gedachten, niet roddelen, goed doen voor je medemens etc.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Eigenlijk hoort een moslim ook wel een beetje op de manier te vasten zoals jullie dat doen, dus soberder eten. Helaas is het juist zo in vele culturen dat er ontzettend veel tijd wordt besteed in de keuken aan het bereiden van tientallen gerechten en zoetigheden enzo maar ramadan is een maand van extra aanbidding dus we zouden juist niet zo met eten bezig moeten zijn.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Toch kan ik me zeker voorstellen dat je juist aan lekker eten denkt hoor. Vind het ook heel herkenbaar :) Mijn kinderen vasten niet mee (vroeger kregen kinderen snoepjes die ze in een trommeltje moesten bewaren en dan mochten ze met Pasen alles in 1x opeten :$:$) Maar als zij een koekje of snoepje van mij krijgen tijdens de vastentijd denk ik ook wel eens van: mmmm lekker en moet mezelf echt bedwingen hahaha

20. Islah

Islah Niet meer actief

Ja ik maak ook vaak teveel eten als ik vast. En dan blijk je toch weer zo snel vol te zitten haha.

Ik weet trouwens niet of je het volgende echt vasten kan noemen maar weet wel dat boeddhistische nonnen/monniken niet meer na 12/1 uur 's middags mogen eten.

Deel Deze Pagina