Ramadan 2016

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Roosje24, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Ik ben hier al een tijdje niet geweest.. hoe gaat het met jullie?
    Hier gaat het goed alhamdulilah
    wij verbreke ons vasten meer bij ons ouders dan dat we dat thuis doen haha
    tot nu toe 2 x thuis gegeten
    gisteren bij schoonmoeder.. dan ha ik van thuis uit kleine quiche gemaakt met kip, prei, courget en paprika

Vandaag bij mijn moeder hahah
    als ik het zo met jullie vergelijk dan is dit een echte luxe haha

Ik denk dat ik straks bij mijn ma gekookte aardappelen ga maken. Maar dan wel laten koken met de schil eraan. Vind dat zooooo lekker

2. oumYahya

@ gefrituurde ete Wij frituren eerlijk gezegd echt heel veel en heb er totaal geen last van..
    bij mijn schoonmoeder ligt er elke dag loempia (gefrituurd) op tafel en dan komen er soms frietjes bij.. En gisteren ook gefrituurde kipfilet
    Vandaag ging ze couscous maken.. maar vandaag eten we niet met haar mee haha

3. oumYahya

@sassie Allahi chafiek, dat is moeilijk zo.. hopelijk voel je je snel beter en jij ook ummK veel geduld!

Sorry dat ik zoveel los reageer haha

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het is niet ingewikkeld maar ik was wel even bezig ja, totaal 3 uur ofzo denk ik? Ach in de avond ben ik liever bezig dan dat ik de minuten tot de iftar zit af te tellen ;)

5. Islah

Islah Niet meer actief

Wow 3 uur wel lang zeg. Ik kook vaak bewust voor 2 dagen omdat ramadan een maand is van extra aanbiddingen en niet een maand van urenlang in de keuken staan.
    In de avond als de kinderen in bed liggen kan je lekker rustig Qur'an lezen/lezingen luisteren. Ik kan dat in ieder geval niet goed overdag, en koken natuurlijk wel. Ik voel me rond die tijd vaak ook wat slapper worden dus dan geen zin/energie om echt iets te 'doen'. Maar zitten lezen in een stoel kost me weinig energie.

OumYahya: Is inderdaad erg luxe vergeleken met ons! Allahumma baarik. Wij eten altijd gewoon samen. Mijn schoonfamilie woont in het buitenland en mijn familie is niet moslim. Vasten verbreken met andere gezinnen is ook uitgesloten vanwege de kinderen, nou ja misschien dat mijn man eens een (alleenstaande) vriend van hem uitnodigt ofzo, maar dat is het dan ook. Misschien heel stom maar het lijkt mij dus vervelend om steeds ergens anders naartoe te moeten om het vasten te verbreken zo laat, dat gesleep iedere keer... Zou me daar helemaal niet prettig bij voelen eerlijk gezegd. Misschien ook wel omdat ik het gewoonweg niet gewend ben.

Iedere vrijdag organiseert de moskee hier een iftar voor zusters. Komende vrijdag ga ik denk ik ook insha Allah.

6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Dames, hoe gaat het vandaag? En wat staat er op het menu?

7. Zjowies

Zjowies Lid

24 jun 2014
    45
    6
    8
    België
    Nee, wou echt wachten tot ik deze speciale maand kon meevasten. Het valt allemaal reuze mee, ik denk echt dat God het vergemakkelijkt. Moest ik niet geloven, zou ik het nooit volhouden ;)

Hier alles goed vandaag. Wel inspiratieloos qua eten straks. Fruit en salade met feta en tomaat, maar de rest?

Morgen krijgen we pakketje aan met lekkernijen van mijn Marokkaanse schoonmoeder. Kijk er al naar uit, want dat mierzoete, met suikerstroop beladen gebak van de supermarkt hier is niet helemaal mijn ding ;)

Was gister in discussie met iemand die denkt dat wij ons allemaal overeten deze maand omdat hij zoveel mensen taarten en gebak uit de Marokkaanse/Turkse bakkerijen zag sleuren. Kennen jullie echt mensen die zich overeten bij iftar of suhur? Los van het feit dat dit niet soenna is.

Nu eerst dutje doen met ZL.

8. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    @overeten, ik denk dat de meeste wel heel eten klaarmaakt. Of koopt.Maar deze niet eet. Omdat ze dan al na ren soepje al volzitten. En ik denk ook dat ze al vol zitten van de iftar dat ze niet veel eten tijdens de sahur.

Zo zie ik bij sommige mensen dan.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Helaas ken ik wel veel mensen die overeten ja. Dat is wel de realiteit onder veel (vooral minder praktiserende) moslims. Zij zien ramadan als feestmaand i.p.v maand van extra aanbidding.

10. UmmK

UmmK Bekend lid

9 mei 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    mn eerste ramadan had ik niet te veel eten klaar gemaakt, maar telkens met sahur dronk ik zoveel water weg dat ik tijdens sujood helemaal niet lekker werd. Ik noem het een beginnersfoutje haha

11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.110
    113
    Eylem: Poeh 3 uur koken.. Ik hou echt van koken maar dat is me echt te lang haha. Sowieso onmogelijk icm werk.

Islah: Ik herken het wel. Vind het wel gezellig om vasten bij schoonfamilie of vrienden te verbreken, maar thuis vind ik toch het fijnst. Vooral ook omdat we dan geen oppas hoeven te regelen.

Sassie1981: Hier eten we gevulde aubergine met gehakt uit de oven (Karnıyarık) met pilav en salade. Misschien nog soep vooraf en na afloop fruit. Merk wel dat ik steeds wat inspiratieloos ben.

Zjowies: Overeten zie ik niet zo om mij heen. Sowieso eten wij niet allemaal lekkernijen en zoete dingen. We eten eigenlijk gewoon wat we normaal gesproken ook eten. Maar is inderdaad waar wat Islah zegt. Ramadan lijkt alleen maar om eten te draaien (voor de buitenwereld).

Hoe gaat het vandaag met jullie?

12. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.110
    113
    Ik ga trouwens vanavond koffers inpakken. Morgen vliegen we namelijk naar Turkije. Eerst een aantal dagen met het gezin en dan gaan we door naar schoonfamilie :)

13. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Veel plezier! Waar in Turkije? Aan te raden als vakantiebestemming?

Ik zie het om mij heen ook hoor dat mensen een tafel vol hebben. Snap dat niet zo, maar goed..

14. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Hier vandaag rustig dagje

Man eet bij ze ouders ik vast vandaag niet

Tijd om schoon te maken grondig vandaag heerlijk

Ben ook ziek griep koorts etc

Maar Alhamdoulilah

15. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Beterschap!

16. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
  17. Islah

Islah Niet meer actief

Huh koorts en dan schoonmaken? In ieder geval Allah yashfeeki!
    Vandaag goede dag gehad. Afgelopen dagen was ik nogal futloos.

18. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Haah lang leve paracetmol

Ja heb mijn maandelijkse periode vandaar niet vasten niet omdat ziek ben hoor

Ben gewoon snot verkouden ook alles zit dicht

En ja het is echt nodig ken je dat overal vingers ziet op de bank op de tv op de kastjes de ramen als de zon schijnt

Daar kan ik heel slecht tegen haha

De kinder kamer s gedaan ben alles aan het wassen

Heb wel tot 14u op bed gelegen vanaf uur of 10 ochtend zo toen voelde ik me echt niet fijn.

19. Zjowies

Zjowies Lid

24 jun 2014
    45
    6
    8
    België
    Madeliefje: veel plezier in Turkije!

Sophia: veel beterschap!

Oh, maar wij hebben ook de halve tafel volstaan met eten hoor! Om dan nog geen 20% ervan te eten en de rest terug af te ruimen ;) Is zo wel gezelliger dan dat je allebei met een kinderportie eten aan tafel zit.

Ik had nog een vraagje ivm de maandelijkse periode. Is het echt absoluut verboden om te vasten, zoals bij het bidden, of is het eerder van: je kan het proberen maar als je je te zwak voelt, kan je altijd wat eten overdag?

Wat staat er straks op het menu bij jullie?

20. oumYahya

Goede reis madeliefje! Zo leuk

Zjowies nee je vast niet tijdens je perioden ookal voel je je heel goed haha net zoals je niet bid.
    Na de ramadan haal je de dagen gewoon in

En gemeenschap hebben met je man is ook niet toegestaan tijdens je periode. Weet niet of je dat weet

Deel Deze Pagina