Ramadan 2016

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Roosje24, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soeee

soeee Niet meer actief

Ramadan Mubarak dames! ♡

2. UmmK

UmmK Bekend lid

9 mei 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    Ameen 💜

Dit is voor mij de tweede ramadan die ik gezamenlijk (getrouwd) doe. Ik vond vasten verbreken soms een beetje stil en eenzaam maar had ook wel weer iets speciaals haha

3. vlinder257

1 mrt 2016
    80
    14
    8
    Ik ben ook bekeerd alhamdullilah. Ik ben in 2010 bekeerd en heb mijn man pas 4 jaar later leren kennen en toen ook getrouwd. De jaren ervoor was ik vaak alleen tijdens de ramadan. Dit is de eerste ramadan samen met mn man maar dit jaar doe ik niet mee omdat ik zwanger ben. Vind het wel jammer. Ik keek er echt naar uit om voor de eerste keer niet echt alleen te zijn tijdens de ramadan.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Amien.
    Ik ben ook weer van de partij dit jaar : ).

Wat je vroeg over bekeerlingen; ik ben ook bekeerd, alhamdulillah, al wel wat langer dan sommigen hier (13 jaar nu). En ik ben 9 jaar geleden getrouwd, dus al heel wat jaren samen kunnen vasten. Sommige jaren was dat trouwens in het buitenland bij mijn schoonfamilie en dat was wel extra speciaal omdat ze in een Islamitisch land wonen. Je hoort dan na het 'asr-gebed constant Qur'an uit de moskeeën komen enzo.

Dat het vasten verbreken alleen eenzaam is, herken ik eerlijk gezegd niet zo. Ik zie vasten als een daad van aanbidding en daar hoef ik niet per sé allemaal mensen bij ofzo, om het "op te leuken". Daarbij: als je alleen bent, word je minder afgehouden om Qur'an te lezen en kennis op te doen. Ik vind het eerlijk gezegd juist wel fijn dat mijn man en ik gewoon samen gaan eten (dochters slapen dan al) en niet allerlei mensen steeds gaan uitnodigen enzo, al die drukte kan ik slecht tegen.

Zjowies: Spannend! Dat gevoel is herkenbaar haha. Toch heb ik het ieder jaar weer een beetje hoor, ondanks het vrijwillige vasten op de andere voorgeschreven dagen, en dan heb ik dat gevoel niet, in ramadan wel.

Madeliefje: Ieder zijn eigen keuze, zoals in de Qur'an staat, er is geen dwang om tot het geloof te komen. Vind het wel mooi dat je het geloof van je man gewoon respecteert. Al is het wel zo dat om de beloning van het vasten te ontvangen degene moslim dient te zijn (net als met alle daden van aanbidding, niet alleen het vasten natuurlijk), maargoed ook die keuze is aan iedereen voor zich.
    Ik vraag me trouwens wel af wat voor een "gevoel" je bij ramadan hebt? Ik bedoel, veel niet-moslims wensen ons succes (of zelfs sterkte) omdat ze denken dat we er echt tegenop zien... En dat we het als zwaar ervaren, terwijl de meesten van ons juist heel lang uitkijken naar de komst van ramadan, en we het als zegening zien om ramadan te mógen meemaken. Vind jij het vooral zwaar of juist erg fijn om te vasten?

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ramadan Mubarak!

Voor mij ook dit jaar geen Ramadan ivm de borstvoeding. Mijn productie loopt helaas direct terug als ik niet goed lees.

Onze zoon van 14 vast tot 18:00 doordeweeks en in de weekenden wel de hele dag.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn oudste dochter wil trouwens ook heel graag vasten, maar we hebben gezegd dat dat aan het einde van ramadan mag mits het niet zo heet is. In de winter vast ze wel regelmatig (wil ze zelf) en vorige ramadan heeft ze ook zonder moeite één dagje meegevast.
    Vasten tot een bepaald tijdstip doen wij trouwens niet aan omdat dat Islamitisch gezien geen bewijs heeft... En zo voedden de eerste generaties moslims hun kinderen ook niet op, voor zover ik weet (wat voor ons heel belangrijk is). Als ze het te moeilijk vinden vanwege hun leeftijd om te vasten, dan vasten ze gewoon nog niet.

7. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Oké mashallah als het voor jullie werkt eN is dat fijn
    Je moet bekeren echt voor je zelf doen als jou gevoel zegt van de islam dit is het

Wij waren 7 jaar samen toen ik bekeerd ben hadden we al 2 kinderen waren nog klein die wetwn daar ook verder niks van voor hun is het altijd zo geweest zoals het nu is

8. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Getrouwd met een islamitische man :)

9. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Mijn zoon van 9 wil ook persé vasten

En ik vind juist fijn dat die het wilt
    En hij zou zonder probleem de hele dag kunnen vasten dat weet ik van hem
    Maar als jij zo graag wilt mag hij halve dagen vasten

De weekeinden hebben ze ook quran en Arabische lessen

10. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    #30 sophia2016, 6 jun 2016
    Laatst bewerkt: 6 jun 2016
    Vorige jaar heb ik ook niet gevast alleen 4 dagen me zoontje was toen 9 weken en ik voelde me zo slap kon dan niks meer doen en had nog de zorg voor 3 andere kinderen en de melk werd ook minder

Nu geef ik nog bv maar hij drinkt voornamelijk snachts paar keer dus moet goed komen in sha Allah

Ik zou je zoon als die lichamelijk in staat is juist aanmoedigen elke dag mee te vasten hij heeft de leeftijd wel bereikt in sha Allah

11. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind dit nogal een uitspraak... Wie zegt dat hij lichamelijk al volwassen is dan? Of dat hij geen ziekte heeft waardoor hij niet iedere dag kan vasten?
    Maar inderdaad de meeste jongens van die leeftijd dienen inderdaad al wel te bidden en te vasten. Dat wil echter niet zeggen dat 't opgaat voor elk individueel geval.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, mijn dochter ook... Maar zij is op een speciaal dieet gezet vanwege haar ondergewicht. Ik vind het toch geen prettig idee als ze de hele maand zou vasten en daardoor dus weer zou afvallen.
    Sowieso is het nog geen verplichting voor haar.

Mijn kinderen krijgen iedere dag Arabische/Qur'an les, maar niet in de moskee, gewoon van hun vader.

13. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ja staat een beetje raar bedoel het anders dan dat het er staat

14. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Oké ja dat is begrijpelijk. Als ze al ondergewicht heeft gezondheid is belangrijk en ze zijn nog in de groei

Oké mashallah dat je man dat kan

Mijn man is de Arabische taal niet machtig

Hier krijgen ze op woensdag van 17u tm 19u biografie over de profeten

Zaterdag van 9 tm 15u Arabische en quran en opvoedkundige zittingen

Zaterdag hetzelfde

Het is best veel maar ik kan ze het ook niet leren me oudste van 9 heeft Alhamdoulilah nu binnen 1 jaar leren lezen

Ze zitten er nu 2 jaar op de jongste van 5 is zijn eerste jaar

Trouwens even los van dit dragen jouw kids de hidjaab ? Stimuleer je het of laat je de keuze aan hun zoja vanaf hoe oud etc

Ik heb 1 dochter die is nu 7 zei draagt nu sinds ze 6 is dagelijks naar school haar hidjaab. Dat wilt ze graag soms is er een dagje bij dat ze het niet wilt ook prima dan hoeft het niet. Of ze laat alleen haar kapje op
    Ik verplicht haar niks. Maar stimuleer haar zeker wel

Mijn moeder en fam heeft hier best commentaar op helaas hoe is dat bij jou

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.109
    113
    Het is zeker niet iets waar ik tegenop zie. Ik heb er zelf voor gekozen om mee te doen, juist omdat ik ramadan heel mooi en bijzonder vind. Ik vind het een mooie maand en kijk er elke keer weer naar uit. Dit is inmiddels ook de zesde keer dat ik mee vast met mijn man. Ik vind het wel weer spannend maar inmiddels weet ik goed wat ik moet verwachten.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Aanmoedigen doen we zeker, hij zou zelf niets liever willen dan hele dagen vasten. Maar wegens bepaalde medische redenen is het onverantwoord dus dan moet je als ouders daarin bepaalde keuzes maken.

17. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ramadan mubarak dames.

Dit jaar doe ik weer niet mee. Vorige jaar ook niet meegedaan. Beide jaren niet ivm zwangerschap.

Veel succes dames.

18. UmmK

UmmK Bekend lid

9 mei 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    Leuk! Heb vorig jaar ook niet meegedaan ivm zwangerschap. Nu weer zwanger en wil wel wat meevasten zodat ik straks niet mega veel moet inhalen in m'n uppie haha.

19. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ramadan mubarak

Toen ik zwanger was van mijn dochter was ik ook ongeveer 14-15 weken heb toen 15 dagen wel en 15 dagen niet gevast. Het ging heel goed.
    Dit jaar ga ik niet vasten omdat ik in de laatste loodjes ben. Moet wel veel inhalen. Komt wel goed hihi.

20. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Wie probeerd de koran uit te lezen deze maand?
    En wat doen jullie nog voor extra's?

Deel Deze Pagina