Ja Islamitisch gezien heet het zo ('eid ul fitr). Suikerfeest, zoals de meesten het tegenwoordig noemen, is geen juiste benaming. Dat hebben de niet-moslims (en Turken dacht ik ook?) ervan gemaakt. Maar ik houd het liever gewoon bij de Islamitische benaming zoals de profeet sallallahu 'allayhi wa sallam het noemde. Dus niet dat ik het niet zo wil noemen omdat ik van de antisuikermaffia ben ofzo hoor want ik ga echt lekker veel bakken (ook om aan anderen te geven). Ben gisteren met het eerste soort koekjes begonnen. En jullie? Overigens kijkt mijn dochter ook het meeste uit naar het ontbijt, want dan gaan ze hun cadeautjes krijgen. Een beetje zoals wat andersgelovigen met verjaardagen doen. Helaas ben ik niet zo goed in koekjes, slechte fijne motoriek en ik houd nooit zo van de gepruts. Dus het worden niet van die "mooie" koekjes haha. Ben wel benieuwd wat jullie allemaal gaan maken.
Oh zo bedoel je hahahaha... Zat echt al te bedenken hoe je dat dan organiseert enzo. Ben ook niet van de koekjes (wel van het eten ervan), dus ik hou het maar bij een cake ofzo. Hier krijgen de kinderen hun cadeau ook bij/na het ontbijt.
Wij gaan naar de moskee voor salat al eid. Daarna word er ieder jaar met eid al fitr soort ontbijt georganiseerd . Iedereen neem wat mee en na de salat word alles geserveerd. Is ook speciaal gedaan voor diegene die geen familie hebben of bekeerlingennde saamhorigheid te geven. Daarna gaan we naar mijn ouders en daarna rondje met de kids en mogen ze zelf iets uitzoeken. We deden vroeger kadootjes geven toen ze jonger waren Nu mogen ze zelf van een bepaald bedrag wat uitkiezen. Vinden ze nu ze ouder zijn leuker. En als het weer meezit willen we gaan barbecuen maar allah a3lam. Ga van het weekend beginnen met koekjes. Hou dus wel van gefriemel etc. En vind de bakgeur heeerlijk ruiken. Liefs
Zo'n ontbijt werd hier vorig jaar ook georganiseerd, m.n voor de vluchtelingen. Helaas wist ik er toen te laat vanaf dus had niks meer kunnen maken. Hopelijk dit jaar wel mochten ze weer zoiets organiseren. Ben benieuwd naar jouw koekjes proudmommy. Nu ik aan het bakken geslagen ben vind ik het ook wel weer leuk. Maar heb altijd moeite om er eerst zin voor te maken haha.
Hmmm ik lees cookies.. zoals iemand hierboven zei leuk om te eten maar neemt veel tijd in beslag haha.. weet dus niet of ik iets ga maken. Wss ga ik mijn moeder en schoonmoeder helpen.. En heel mss dat ik 1 of 2 soorten maak.. wil macarons maken.. iemand bekend daarmee?
Ja recepten graag! Hier paar dagen weg geweest. Gisteren wat nieuwe kleding gekocht voor de kinderen alvast. Zelf ook twee rokken en blousjes, mijn man schoenen. Vanavond komen de ooms van mijn man eten, die hebben ons huis nog niet gezien. Stiekem geen zin in (uitgebreid koken weer). Feest vieren we bij mijn schoonouders in het dorp, ga dit weekend flink aan de slag. Wil ook graag koekjes maken, dat is bij Turken niet zo standaard.
Handig HooyooShimbir, toen ik in Den Haag woonde zat er om de hoek bij me ook zo'n Marokkaanse bakker! Hier helaas alleen gewone en Turkse bakkers (die gewoon brood e.d verkopen en geen koekjes ofzo). OumYahya: Nee en lijkt me eerlijk gezegd ook niet lekker. Maargoed smaken verschillen natuurlijk. Umm85: Wat maken Turken dan wel? Mijn jongste dochter is trouwens ziek geworden gisteravond... Ze voelt zich altijd zo snel ellendig als ze griep heeft, wil de hele tijd op de bank liggen (mijn andere dochter heeft dat nooit zo). Nou ja liever nu dan met 'eid natuurlijk. Alhamdulillah.
Ik ga kokoskoekjes maken. En de wel bekende briwat die driehoekjes gevuld met amandelspijs en gedept in honing. Ga ook de welbekende cornflakeskoekjes maken vinden de kinderen heerlijk ikzelf ook hahaha Ga ook nog basboussa maken en als ik nog tijd heb ander simpele koekjes die beetje versierd zijn. Ga zo naar de action en ga die versierdingetjes halen in zo een bus voor 1.50 geloof ik. Kan je leuk koekjes mee versieren. En dan zien we wel wat me nog meer zal lukken . Liefs
Allah ichafieha, islah Proudmommy wat ga jij veel koekjes maken haha.. de bekende cornflakes koekjes haha die doen wij ook! En coco koek doen wij ook die briwat was ik helemaal vergeten .. mss dat wij die ook doen macaron ja ik dacht ook dat ik ze niet lekker vond .. maar toen ik ze zelf had gemaakt vond ik ze wel lekker het is wel een en al suiker maar goed voor een keer mag dat wel haha Alleen weet ik niet zo goed hoe ik die vulling kan maken.
Zo de ingredienten zijn huis. Lett the baking begin hahaha We zien wel hoever we komen. Heb nog meer koekjes in gedachten . Maar gewoon een beetje van iedere zodat het lukt. Liefs
Leuk om te lezen allemaal dames! Ik heb vandaag van school als dank een bord Marokkaanse koekjes gekregen, ik ben érg benieuwd. Volgens mij zitten die briwat er ook bij en koekjes met amandel. Het bord is ingepakt met plasticfolie, maar nu vraag ik me af of ik het zou kunnen bewaren tot eid? Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen? Er staat geen verpakkingsdatum ofzo op. Turken bakken idd geen koekjes voor eid, hier is het vooral baklava, baklava, baklava en baklava nou ja alle soorten zoetigheid met deeg en siroop. Niet echt mijn ding, maar ja, mijn man meldde van de week dat hij een halve bakplaat had besteld bij de moskee dus we hebben het ermee te doen . Ik ga sowieso niet zoveel maken, want wij krijgen bijna nooit bezoek (binnen de Turkse gemeenschap is het standaard dat de jongeren bij de ouderen op bezoek gaan, en aangezien bijna iedereen ouder is dan wij ) en anders komt het nooit op. Hier gaat mijn man met ramadanfeest ook naar de moskee (helaas is het in Turkse moskeeen niet gebruikelijk dat vrouwen en kinderen daar naartoe gaan, de mannen nemen gewoon de hele vrouwenverdieping over op zo'n feestdag :x dus helaas), ondertussen maak ik een lekker ontbijt klaar met de kinderen. Daarna mogen ze kadootjes uitpakken en dan in de middag en de dagen erna gaan we bij wat mensen op bezoek. Niets bijzonders en een aantal gaan ook op vakantie dus we doen rustig aan. De meiden hebben maandag laatste schooldag dus het is feest en vakantie in één. Vanavond ga ik met mijn vriendinnen naar het teravih-gebed, proberen we elke ramadan één keer te doen, meestal gaan de mannen maar één keer per ramadan mogen zij thuisblijven . Het vasten gaat elhamdulillah verder zonder problemen maar ik ben zo moe de laatste week. Heb overdag ook bijna geen tijd om te slapen, het is zo druk op school met activiteiten en boodschappen en alles maar dat hebben we vanochtend ook afgerond, dus nu insa'Allah tijd om bij te komen en straks feest te vieren.
ik ga voor eid baklava maken de vorige was echt super lekker zelfs mijn chefkok ( )schoonzus kon er niet van af blijven en nog koekjes samen met mijn zoontje bakken en versieren nieuwe kleren voor de kinderen en mezelf had ik al alleen als het op woensdag valt heb ik dikke pech want dan moet ik werken vanavond maak ik ontbijt want heb enorme trek in gebakken eieren
Vind baklava zelf ook lekker maar idd erg zoet. Wij hadden vroeger een turkse buurvrouw en die kwam zowat dagelijks bij ons over de vloer wij noemde haar oma omdat onze familie allemaal in Marokko woont. We kregen zo vaak iets van haar. Ik weet niet hoe jullie het noemen. Maar kan me herrineren dat het een soort van gehaktbal was maar dan hard en volgens mij griesmeel zat erom heen . En heeeeeet dat het was en nog doorgaan met eten haha . Was zo grappig eigenlijk zowel mijn moeder als zij spreken weinig nederlands. En toch communiceerde ze met elkaar Arabisch ,turks en nederlands en heel wat gebaren haha Leuke herrineringen heb ik eraan overgehouden en wat turkse woorden maar ga nu ophouden en maar snel de keuken induiken haha. Liefs
Ik maak zelf nooit baklava, ik eet altijd bij mijn moeder zelfgemaakt van haar en dan krijg ik het ook in een bakje mee. Bij ons komt alleen mijn schoonzusje, zij is jonger dan mijn man. En voor de rest gaan wij normal alleen naar mijn ouders en schoonzus. De rest van de familie woont in Turkije. Dit jaar met eid blijven we gewoon thuis. Mijn man werkt doordeweeks geen vrij genomen. Omdat hij ook zelfstandig werkt. Zondag gaan we wel even op bezoek en mijn oudste zoontje blijft daar logeren.
Hier ook heen bezoekers over de vloer aangezien we maar net 2 jaar getrouwd zijn en nog geen kinderen.. dus gaan wij gewoon naar ouders Eerst gaan we naar moskee voor eid gebed en dan langs schoonma daar even zitten thee drinken en koekjes eten enzo En daarna langs mijn moeder en voor derest zien we wel..
En nog iets dames... Hoe zit het met geschenkjes? Geven jullie cadeautjes ? Aan wie en wat geven jullie? Bvb aan Jullie ventje ?