Ramadan 2016

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Roosje24, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Eid mubarak dames!

2. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Eid Mubarak!💐💐💐

3. Evelien80

Evelien80 Niet meer actief

#583 Evelien80, 6 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2016
    Eid mubarak lieve zusters🌷🌷🌷🌷
    Takaballa Allah mina wa minkom.

Ben net half uurtje thuis ben helemaal brak maar was echt heeel leuke dag.

Eerst naar de moskee de kinderen mochten de huiskamer nog niet in van ons haha.
    Licht ontbijt in de moskee en er was machallah daarna een zuster die de shahada aflegde was zoo emotioneel.
    Heb de ogen uit mijn hoofd gejankt ook vanwege het verhaal van haar.

Daarna naar huis de kinderen de huiskamer binnen gelaten .
    Ze vonden het geweldig en ik en mijn man hadden nog een verrassing voor hun hahaha.
    Toen ze druk bezig waren met hun kadoos te openen lieten ik en mijn man 2 confettikanonnen los .
    Ze vonden het helemaal geweldig.
    Al moet ik de woonkamer nu nog opruimen dat is wat minder haha

Daarna door naar mijn ouders en we zijn daar de hele dag gebleven .
    Was keigezellig met mijn broers en schoonzussen en de kinderen .
    Leek net een creche met al die kinderen.
    Maar hebben echt veel gelachen en lol getrapt .
    Was echt machallah een toffe dag.
    Nu snel de woonkamer opruimen en dan duik ik mijn bed in lekker slapen.

Inchallah hebben jullie een hele leuke dag gehad.
    Liefs🌷🌷🌷

4. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

Eid mubarak zusters❤️

5. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Eid Mubarak

Ben even niet online geweest

Wij zijn inmiddels in Marokko aangekomen en hebben hier eid ul fitr gevierd

Heerlijk weer hier en ook paar dagen gevast

Hoop dat iedereen een gezellige dag heeft gehad en ook deze 2 aankomende dagen

6. Islah

Islah Niet meer actief

Fijn dat je in Marokko bent alhamdulillah.

7. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Topic kan wel gesloten worden he? Kletsen we verder in andere topic.

8. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Dames wat doen jullie

Halen jullie eerst jullie dagen in
    of vasten jullie eerst de 6 dagen van de maand shawwaal?

9. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Voor zover mij bekend is moet je eerst je dagen inhalen voordat je de 6 dagen shawwaal kan vasten. Ik zal kijken of ik het kan vinden waar ik dat gelezen had.

10. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Shawwaal

Het is zeer aangeraden voor de moslim(a) om zes dagen in de maand Shawwaal te vasten en hierin is een grote deugd en een immense beloning. Degene die deze zes dagen vast, zal een beloning opgetekend krijgen alsof hij het hele jaar gevast heeft, zoals is overgeleverd in een authentieke hadith van de Profeet (salla Allahoe 'alayhi wasallam).

Aboe Ayyoeb (radia Allahoe 'anhoe) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd:
    'Degene die de Ramadan vast en het opvolgt met zes dagen van Shawwaal, het zal zijn alsof hij een heel leven gevast heeft.'
    De Profeet legde dit uit toen hij zei:
    'Degene die zes dagen na (Eid) al-Fitr vast, heeft het jaar voltooid: degene die een goede daad (hasanah) verricht, zal tien hasanaat krijgen).'
    Het is ook overgeleverd door Ibn Khuzaymah met de woorden:
    'Het vasten van de maand Ramadan levert de beloning van tien (maanden) op en het vasten van zes dagen levert de beloning van twee maanden op, en dat is het vasten van het hele jaar.'

Een ander belangrijk voordeel van het vasten van zes dagen van Shawwaal is dat het tekortkomingen in het verplichte vasten van de Ramadan van een persoon goedmaakt, want niemand is vrij van tekortkomingen of zonden die een negatief effect hebben op het vasten. Op de Dag der Opstanding zullen een aantal van zijn vrijwillige daden genomen worden om de tekortkomingen in zijn verplichte daden goed te maken, zoals de Profeet (salla Allahoe 'alayhi wasallam) heeft gezegd:
    'Het eerste waar de mensen op de Dag der Opstanding voor ter verantwoording zullen worden geroepen, zal hun gebed zijn. Onze Heer, Geprezen en Verheven is Hij, zal tegen Zijn engelen zeggen (hoewel Hij overal van op de hoogte is): 'Kijk naar het gebed van Mijn dienaar, of het volledig of onvolledig is.' Als het perfect is, zal het als perfect opgetekend worden en als iets tekortschiet, zal Hij zeggen: 'Kijk of Mijn dienaar een aantal vrijwillige gebeden heeft verricht.' Als hij een aantal vrijwillige gebeden heeft verricht, zal Allah zeggen: 'Voltooi de verplichte handelingen van Mijn dienaar met zijn vrijwillige handelingen.' Dan zullen al zijn handelingen op een vergelijkbare wijze behandeld worden.' [Overgeleverd door Aboe Dawoed]

Je kunt beginnen met het vasten van zes dagen van Shawwaal vanaf de tweede dag van de maand Shawwaal want het is verboden om op de dag van 'Eid al-Fitr te vasten.
    Deze dagen hoeven niet onmiddellijk na 'Eid al-Fitr gevast te worden; het is toegestaan om één of meer dagen na 'Eid al-Fitr te beginnen met het vasten ervan en het mag achtereenvolgens of apart gedaan worden tijdens de maand van Shawwaal; het hangt ervan af wat gemakkelijk is voor een persoon. Er is genoeg bewegingsruimte in deze kwestie en nogmaals het is niet verplicht, maar wel zeer sterk aangeraden.

Wel zal diegene die een aantal dagen van de Ramadan gemist heeft, deze eerst in moeten halen en dan pas de zes dagen van Shawwaal vasten, want hij/zij kan het vasten van de Ramadan niet opvolgen met zes dagen van Shawwaal tenzij hij/zij zijn/haar Ramadan-vasten eerst voltooid heeft, volgens onderstaand stuk.

Sheikh Ibn 'Oethaymeen werd gevraagd: Wat als een vrouw dagen van Ramadan verschuldigd is (moet inhalen) - is het toegestaan voor haar om voorrang te geven aan het vasten van de zes dagen van Shawwaal boven het inhalen van de dagen die ze verschuldigd is? Of moet ze prioriteit geven aan de dagen die ze verschuldigd is over het vasten van de zes dagen van Shawwaal?

Hij antwoordde: Als een vrouw nog steeds dagen verschuldigd is van Ramadan, dan zou ze de zes dagen van Shawwaal niet moeten vasten, totdat ze heeft ingehaald wat ze verschuldigd is, omdat de Profeet (salla Allahoe 'alayhi wasallam) heeft gezegd: "Wie Ramadan vast en het laat opvolgen met zes dagen van Shawwaal..." Wie nog dagen van de Ramadan moet inhalen, heeft Ramadan niet gevast, dus ze zal de beloning van het vasten van de zes dagen van Shawwaal niet ontvangen, totdat ze klaar is met het inhalen van de verschuldigde dagen. Als we aannemen dat dit inhalen van de gemiste vastendagen de hele maand Shawwaal duurt, zoals een vrouw die bloedde na een bevalling en helemaal niet heeft gevast in Ramadan en toen begon met het inhalen van haar gemiste dagen in Shawwaal en daar niet klaar mee was tot Dhul-Qa'dah begon, dan mag ze de zes dagen vasten en zal ze de beloning hebben van iemand die ze heeft gevast in Shawwaal, omdat ze het heeft uitgesteld voor een noodzakelijke reden, dus ze zal de beloning hebben.

Majmoo' al-Fataawa, 20/19.

Sheikh ‘Abdoel-‘Azeez Bin Baaz werd gevraagd:

Een man was een compensatie van het vasten van twee maanden achtereenvolgens verschuldigd en hij hield van het vasten van de zes dagen van Shawwaal. Dus, is dat toegestaan voor hem?

Hij antwoordde:

Wat verplicht is, is het haast maken in het vasten van de vasten van compenatie. Daarom, is het niet toegestaan om de zes dagen ervoor te vasten, omdat het (de zes dagen van Shawwaal) vrijwillig is terwijl de compensatie verplicht is en het moet onmiddellijk worden gedaan. Aldus, is het verplicht om het eerst te vasten alvorens het vasten van de zes dagen (van Shawwaal) of welke andere vrijwillige vasten dan ook.

Dit heb ik gekopieerd van de sote van moskeebadr

11. oumYahya

Baarak Allahu fiek voor het delen, ging er nog achter zoeken..

Ik begin altijd met mijn dagen in te halen
    maar er zijn altijd dames die zeggen "nee ik vast eerst shawwaal omdat shawwaal maar 1 maand duurt en tegen dat ik klaar met met de te inhalen dagen, dan krijg ik terug mijn menstruatie en kan ik shawwaal niet vasten"

12. Islah

Islah Niet meer actief

Daar verschillen de meningen nogal over. Aisha radiyAllahu 'anha vastte nafila toen ze dagen van ramadan nog moest inhalen. Ik haal het zelf eerst ook in voor de zekerheid.

13. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Ik begrijp wat je bedoeld, maar dan is het blijkbaar niet geldig.
    Je moet dus zorgen dat je eerst de dagen inhaald en dan de 6 dagen shawwaal.
    En dat is best pittig idd als je veel dagen moet inhalen.

14. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Oke, dan moet je doen wat je denkt dat het beste is.

Ik heb iig vaak dit gelezen vandaar.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Dat heb je wel vaker met bepaalde onderwerpen dat één van de twee meningen vaker wordt gedeeld.
    Zullen we trouwens verder kletsen in het andere topic? Ramadan is immers voorbij

16. oumYahya

Ja voor mij voelt het beter om eerst de verplichte dagen in te halen.. maar zeg zeker niet dat het niet toegestaan is om eerst nafila te doen aangezien er een hadith over is.. kan je die even plaatsen islah

Als het om het vasten gaat ga ik automatisch naar hier haha want het gaat nog over de ramadan he

Deel Deze Pagina