Ramadan 2016

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Roosje24, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.110
    113
    Ik kan echt genieten van dit weer. Dit weekend ook volop ervan genoten. Maar als ik moet werken vind ik het wat minder. Vooral als het benauwde erbij komt kijken. Ligt natuurlijk aan het soort beroep en de omstandigheden. En daarnaast verschilt het natuurlijk ook per persoon. Een dikke trui zou voor mij nu te warm zijn.
    Het ligt in ieder geval niet aan de woonplaats haha. Ik woon namelijk ook in het zuidwesten.

2. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Zo het "ontbijt " zit erop.. wat eten jullie zo voor fajr?
    Vandaag 2 sneetjes brood met kaas, eitje en komkommer
    verse muntthee
    yoghurtje
    citroendrink (zelf gemaakt)
    wat druifjes
    En als laatst een glas water

3. oumYahya

Maa shaa Allah islah jullie zijn ook veel met jullie kinderen bezig anders zou ze niet zoveel kunnen/kennen

4. Islah

Islah Niet meer actief

Dat is veel zeg.
    Ik at gewoon een bakje yoghurt met banaan en wat noten en flink wat water erbij. Eigenlijk zat ik nog best vol (had niet zoveel gegeten hoor maar het is allemaal zo dicht op elkaar) dus dan maar iets kleins. We moeten niet vergeten dat wat je ook eet er altijd baraka in sahur zit, ook als je alleen wat water drinkt.

Klopt dat we veel met de kinderen bezig zijn (maar wij geven sowieso thuisonderwijs, er zijn hier namelijk geen Islamitische scholen), hopelijk werpt dat ook zijn vruchten af insha Allah.
    Maar we hebben ook (r)emigratieplannen dus dan is het sowieso belangrijk dat ze de Arabische taal beheersen, omdat school daar natuurlijk gewoon in het Arabisch is. En natuurlijk omdat het Islamitisch gezien ontzettend belangrijk is.

Vandaag dag 2. Hopelijk gaat het net zo makkelijk als dag 1.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Die dikke trui was wel omdat ik had gegeten, vreemd genoeg heb ik het altijd na het eten (maakt niet uit wanneer hoor, dus niet vanwege vasten) ineens heel koud. Daarvoor wel gewoon een dunne longsleeve aan. Maargoed, het is alweer grauw en ietwat afgekoeld heb ik gemerkt...

6. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Mashallah dus ze gaan niet naar school ? Doe jij zelf het thuis onderwijs ?

Ik heb bewust voor de islamitische basisschool gekozen die zit dan wel 14km verderop maar dat heb ik er graag voor over Alhamdoulilah

En mijn kids zitten niet echt op een moskee het is een onderwijs instelling met een lesrooster ze moeten dan ook altijd zoveel mogelijk aanwezig zijn

Alhamdoulilah ze leren er echt veel zelfs me jongste van 5 kent nu het alfabet Mashallah en al heel wat sourats

Ik heb ook een tijdje in Marokko gewoond zo een half jaar mijn kids gingen daar ook naar school ik vond het heerlijk alleen door omstandigheden toch terug moeten gaan

Welke islamitisch land heb je voor ogen

7. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ik ben wakker tot fajr gebleven de boel aan kant gemaakt etc

Bruine brood met kaas en zalm en wat sushi gegeten

En ja de redbull ook toen hoofdpijn weg hahaha

8. Islah

Islah Niet meer actief

Haha, mag ik jou even voor gek verklaren... Wow dat ga ik dus echt niet doen he 's nachts! Of was het meer om wakker te blijven?
    Ik vraag me wel af hoe je dit volhoudt met kinderen naar school brengen en de jongste die gewoon wakker is? Of geeft die redbull je écht zoveel energie ofzo...

9. Islah

Islah Niet meer actief

Ja klopt, mijn man en ik beide. Hij Qur'an/Arabisch en ik rekenen, Nederlands, knutselen e.d. en algemene ontwikkeling, ik ga met ze naar sport (er is hier gymles voor meisjes, vindt ze super). Ze krijgt van mijn man ook wel rekenen ook in het Arabisch, maar van mij krijgt ze net wat meer.
    Maar wij willen (helemaal qua Islam. onderwijs) zelf degenen zijn die hen onderwijzen. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je kinderen, en mijn man heeft alhamdulillah ook genoeg kennis daarvoor. Ik las laatst een uitspraak van shayg Sulayman Ruhayli dat hij het aanraadde om ten minste surat al Faatiha zelf te leren aan je kinderen, omdat iedere keer wanneer zij deze reciteren je dan de beloning (m.b.t het onderwijzen) ontvangt. En wanneer je ze naar iemand stuurt om ze dat te leren is dat niet het geval.

We willen naar Tunesië, niet het meest ideale land (hoewel het qua praktiseren er wel op vooruit is gegaan vergeleken met een aantal jaren terug). Liever zouden we bv naar Marokko willen gaan, daar heb je ook veel Qur'anscholen voor kinderen wat je in Tunesië amper hebt maar mijn schoonmoeder die op leeftijd en ziek is wil heel graag dat we daar komen wonen. En dan gaat dat voor. Mijn man heeft helemaal geen familie in Nederland, ze wonen allemaal daar.

10. Islah

Islah Niet meer actief

11. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ja ik ben zo en zo een avond mens slaap nooit voor 12u. En ik vind ook wel gezellig me man die naar tarweeh komt nog even gezellig samen in de tuin zitten of quran lezen

De spullen voor kids Volgen De dag klaar zetten

Ben ook best wel moe hoor nu ben ik vanaf 7u wakker heb met beneden aan kant die ik zo nog een wasje er in en ik ga even tukken met kleine

Dan doe ik straks soep voor kids lekker makkelijk van gisteren met wat brood

En ophalen doet mijn man

Vind wel Mashallah goed dat je thuis onderwijs doet zou zelf het geduld niet voor hebben Hahah en dan ook nog het huishouden doen.

Doen ze niet moeilijk in Nederland ? Of woon je in België

Tunesië is idd wel wat anders dan Marokko
    Maar is ook wel fijn voor je schoonmoeder is je man Tunesiër?

12. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Wat staat er vanavond voor jullie op het menu

Ik heb zin in harira soep

Tonijn hapjes

En broodje durum

Lekker simpel ben vandaag bezig in huis dat kost al energie

Hahaha

13. oumYahya

Ik zou het denk ik indd ook niet kunnen om zelf onderwijs te geven.. weet niet, heb nog geen kinderen maar merk het met nichtjes.. heb wel onlangs ayat alkursi geleerd aan een nichtje maar dat is ook omdat ze dat echt wou dan gaat het leren makkelijk..
    En vorig jaar wudu geleerd met prentjes
    sommige kindjes willen gewoon niet dan is dat echt waar moeilijk om ze wat bij te leren

14. Islah

Islah Niet meer actief

Wij proberen gewoon gezond te eten. Dus eigenlijk geen hapjes ofzo en al helemaal niet dingen die gefrituurd en/of heel zoet zijn (uiteraard soms uitzonderingen haha). Ik ga voor straks kippensoep met gerst (iwzan, vast bekend bij de Marokkanen?) maken en een vegetarische volkorenpizza.
    Voor de kinderen is er nog eten over van gisteren.

15. oumYahya

#75 oumYahya, 7 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2016
    Dit zijn de prentjes van wudu (rituele wassing), als iemand bezig is met het aanleren van de rituele wassing is dit wel leuk..
    dat is wel een deel, derest had ik denk ik nog niet af gemaakt

16. oumYahya

Haha ja iwzan. Kan je stap voor stap noteren hoe je dat maakt? Mijn man vraagt dat altijd maar omdat ik dat niet zo graag eet, doe ik geen moeite om op te zoeken hoe het moet haha

Ik probeer vooral om minder te eten, want ik ga daarna ook nog naar het taraweeh gebed (nacht gebed)
    gisyeren half kommetje harira (soep)
    Mss 2 kleine loempiaatjes
    1 en half mini pizaatje
    En beetje frietjes

Alles zelf gemaakt (door schoonmoeder, want hebben daar gisteren vasten verbroken hihi)

17. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Hoe gaat het vasten bij iedereen? Dorst of trek?
    Vannacht yoghurt met wat fruit op.

Knap hoor thuisonderwijs. Zou ik niet kunnen, heb er het geduld niet voor. Mijn zoon en dochter gaan 1x per week naar de moskee. Daar krijgen ze zowel Arabische les als Koranles. En thuis doet mijn man veel met ze. We hebben hebben het zo verdeeld dat hij de moskee doet en ik school.

En het weer....puf puf.. Voor mij is 20 graden al hittegolf;)

18. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Islah, recept van de iwzan wil ik ook wel. Maak dat soort dingen nooit, terwijl het wel heel lekker kan zijn.

19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.148
    113
    Home
    hier gaat het prima alleen nog steeds knallende koppijn maar dat is van het afkicken van de cafeïne ;)

ik heb gister alleen wat dolma gegeten en heel veel water gedronken daarna geslapen en alleen wakker geworden voor wat drinken verder niet meer gegeten dus nu wel een beetje trek vooral toen de kinderen net aan hun broodje zaten haha.

hoef niet te koken want heb nog genoeg over van gisteren.

20. UmmK

UmmK Bekend lid

9 mei 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    Wij twijfelen ook over thuisonderwijs, maar persoonlijk vind ik de verantwoordelijkheid te groot en weet niet of ik dat aandurf. Islamitische scholen hier in de omgeving mogen ze op vrijdag trakteren wanneer ze die week jarig zijn geweest en zo nog meer dingen..
    Maar gelukkig hebben we nog even om te bedenken wat we gaan doen.

Voor vanavond sowieso harira en verder nog even kijken

Deel Deze Pagina