Ramadan 2018

Discussie in 'De lounge' gestart door HooyoShimbir, 11 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Mooi uitgelegd. Ik kan het heel goed begrijpen, die twee kanten. Enerzijds het moeten en anderzijds dat je het makkelijk aan kunt, omdat je je op zo veel belangrijkere dingen richt ;)
    En dat het soms vaag is... Ik ben zelf christelijk opgevoed, en daar ben ik genoeg vage dingen tegen gekomen haha!
    En trouwens ook die tweestrijd. Jongeren die enkel naar de kerk gaan omdat het moet, en omdat je anders raar aangekeken wordt. Ach, en zo lijken heel veel geloven toch weer op elkaar ;)

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik heb vandaag een tijdje aan dit topic gedacht en wil graag even zeggen dat ik al heel veel respect voor het vasten zelf heb, maar met die warmte zoals vandaag, stijgt mijn respect nog veel hoger! (Zelf kan ik absoluut niet tegen warmte helaas)

fanona, LolaBloem, HooyoShimbir en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dankje!
    Wat ik zelf lastig vind is niet eens het niet eten en drinken. Maar dat ik het lastig vind om met de kinderen wat te ondernemen met deze hitte. Wij hebben geen tuin dus thuis blijven met een zwembad in de tuin is ook geen optie.
    Morgen gaan we maar met waterballonen aan de slag op de galerij :)

4. Mixed

Mixed Niet meer actief

I feel you.. hier ook waterballonnen op het programma.
    Ik heb de meeste moeite overigens met slaapgebrek...ik pak overal en nergens een dutje als het even kan.

Strandbal vindt dit leuk.
  5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja dat vind ik ook lastig. Het eten is al laat, en daarna wil ik ook nog even bijkomen en zitten. 3 uur moeten we weer opstaan om te eten en dan na 2-3 uur slapen weer opstaan.

6. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Ik heb gewoon te doen met die jongeren. Ik had het toen ik christelijk was opgevoed. Gelukkig kon ik me uit de kerk laten schrijven toen ik volwassen was. Hoop dat zij die kans ook krijgen. Maar ik geloof dat islam voor altijd is en je je nergens kunt laten uitschrijven.

7. Mixed

Mixed Niet meer actief

In principe kan je je bij elk geloof niet uitschrijven.
    Je hebt je uit de kerk uitgeschreven... maar je had al eerder de keuze gemaakt om niet verder te gaan als christen.

Ik denk overigens wel dat die meiden moslim zijn en willen zijn. Maar ze zijn puber en zich nog niet echt bewust van de diepte in het geloof. Dat heb je bij christenen ook. Genoeg christen pubers die ook 'moeten' naar de kerk maar later als ze ouder worden juist vanuit hun zelf heel graag willen gaan.

fanona vindt dit leuk.
  8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Als je niet gelooft geloof je toch niet. Waarom zou je je moeten laten uitschrijven. Ik sta nergens geregistreerd als zijnde Moslim.

Blijdorp, fanona en Kipsate vinden dit leuk.
  9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ik heb mij ook uitgeschreven omdat ik erachter kwam dat ik door verhuizing bij de gemeente als Chr geregistreerd stond en dus automatisch aangemeld werd bij de katholieke kerk en een uitnodiging kreeg.

Hommeltje vindt dit leuk.
  10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Wat ik mij nog afvroeg... je hebt net je wassing gedaan maar moet ineens nodig naar de wc. Moet je dan alles overnieuw doen of alleen handen en down under?

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja dan moet alles opnieuw. Daarom beter eerst naar de wc voor de wassing.

LolaBloem vindt dit leuk.
  12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Even een vraag...

Mijn schoonzus zei dat we voor einde van ramadan fidyah moeten betalen, ook voor de kinderen. €10 p.p.
    Sowieso wil ik geld geven. (Zakat)
    Maar wij dachten dat fidyah alleen moet als je niet vast?
    Weet iemand hier hoe dat precies zit?
    Mag eventueel ook in een pb.

13. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
    Naar mijn weet moet je dit ook als je vast.. voor de kinderen weet ik niet?!

HooyoShimbir vindt dit leuk.
  14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Na mijn weten is fidyah alleen voor degenen die niet vasten.
    https://al-yaqeen.com/va/aan-wie-fidyah-geven-en-hoeveel/

Eind van de Ramadan betalen we wel zakaat.
    https://al-yaqeen.com/artikelen/zakaat-ul-fitr/

HooyoShimbir vindt dit leuk.
  15. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
  16. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Zakaat al fitr moet idd voor het eid gebed einde ramadan betaald worden.

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb haar gebeld, het moet fitre zijn.
    Ik was in de war :oops:

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Weet jij toevallig of dit ook 2,5 procent van wat je bezit moet zijn?

19. Marchella

Marchella Niet meer actief

Ik hoop dat het me lukt deze vraag op een niet aanvallende manier te stellen. Sorry bij voorbaat als het toch anders overkomt :)

Hoe komt het dat er onduidelijkheid is over wanneer er wat voor welke persoon /personen er hoeveel betaald moet worden? Ik bedoel, ik denk dat het voor jullie niet de eerste Ramadan is waar aan meegedaan word. Wat maakt dan dat daar onzekerheid over bestaat?

20. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Nee dat is de gewone zakaat die je ook 1x per jaar moet afdragen. Zakaat el fitr is meestal een bedragje van 5-10€ per gezinslid.

Deel Deze Pagina