Gebrek aan kennis? Als iemand er niet veel mee bezig is of erin verdiept denk ik dat iemand dat dan niet weet. Daarnaast zijn veel dingen vastgesteld kwa betaling op “maaltijd voor 1 persoon” dan Moet dat betekend worden naar deze tijd wat je kwijt bent voor een maaltijd.
Oké . Wat ik tot nu toe hier gelezen heb, kwam niet op me over alsof er een gebrek aan kennis zou zijn. Vandaar dat het wat vreemd op me overkwam dat er best wat vragen en afwisselende antwoorden kwamen.
Wij hebben een aantal jaar niet meegedaan. We waren er gewoon niet mee bezig. Nu doen we wel weer mee. En willen we het ook allemaal goed doen. Ik was in de war met fidyah, bedoelde dus fitre. Niet iedereen is al jaren diep met het geloof bezig. Er zijn dus ook mensen die daar pas mee beginnen. Ik had het mijn man gevraagd maar sinds de ramadan is het een slappe dweil, dus dacht ik vraag het hier. Daar is toch niks mis mee?
Het is ook maar een aanname van mij hoor (heel slecht i know), kan niet iets anders bedenken waarom iemand het niet zou weten.
Klopt de gewone zakaat is 2,5 %, maar ik kan nergens terug vinden hoe je kun vaststellen hoeveel de zakaat el fitr moet zijn, wat ik erover vind is in ieder geval 2,4 kilo graan. Maar dus niet hoeveel dit in euro’s zou moeten zijn. Wij doen zelf inderdaad vaak 20 euro per gezinslid.
Dat berekend de moskee meestal om. Vorig jaar was het uit mijn hoofd iets van 7 euro pp. Wij sturen het geld naar moederland van mijn man en vragen daar wat het op dat moment kost.
Wat ik mij al meerdere keren heb afgevraagd tijdens dit topic en eigenlijk niet goed durf te vragen omdat het beledigend over kan komen en ik dat zeker niet bedoel... Ik las dat er ergens stond dat "de Islam makkelijk is en het niemand moeilijk wil maken"... Maar als ik dit allemaal lees (en heel veel wist ik al wel, daarom verbaas ik mij over de uitspraak) is het helemaal niet makkelijk. en het wordt jullie ook niet makkelijk gemaakt ... er zitten allemaal regeltjes aan vast van wat wel en niet mag, hoelaat je wel of niet mag eten, qua wassingen, menstruatie etc etc.... Hoe kun je dat allemaal nu "makkelijk gemaakt" vinden? Ik begrijp heel goed dat je dit soort dingen voor lief neemt omdat het je geloof is en je dit met alle liefde die in je zit doet, maar veel dingen worden eigenlijk hierdoor voor je bepaald en heb je je aan te houden. Ik kom zelf uit een deels Joodse familie, dus weet ALLES van godsdienstregeltjes Joden zijn nog vele malen strenger namelijk. Maar ik ben Christen en vind het dus fijn dat ik me niet met allerlei verplichte zaken bezig hoef te houden. Ik hoef niet te vasten (ik doe wel mee aan de vastenperiode, maar dat is onthouding van luxe zoals koek, snoep etc, dus ik mag wel gewoon eten en drinken) verplicht is het niet zeg maar. Echte regels van wat wel en niet mag hebben wij niet. Welke Moslim zou mij dit eens goed willen uitleggen: -Waarom vind je toch dat het je makkelijk wordt gemaakt? -en waarom kies je ervoor om je aan al die regels te houden? _En als het niet lukt om je eraan te houden, voel je je dan rot? of bang dat Allah boos is? Wat moet je doen om het weer "goed" te maken? Ik ben gewoon écht heel benieuwd naar de drijfveer erachter, dus nogmaals, niet beledigend bedoeld. Maar ik vind de Islam dus verre van "makkelijk maken".
Ik heb een vraagje, mijn collega's en ik zijn uitgenodigd voor de iftar. Wat is dat precies en moet ik qua kleding ergens rekening mee houden?
Iftar is het avondmaaltijd tijdens de maand Ramadan. Het is dus gewoon een (hele late dit keer) uitgebreide dineer. Qua kleding: als het maar niet te bloot is, dus niet té kort en niet te diep decolleté, zit je wel goed.
Wat leuk! Iftar is de maaltijd die we nuttigen na zonsondergang. Qua kleding geen korte rokjes en shirts met diepe decolleté. Oftewel gewoon nette bedekkende kleding.
Maar wel een beetje optutten, het is een feestelijke uitnodiging dus liever niet in je gescheurde jeans en airmaxjes (die toch uit moeten bij de deur, maar nog steeds). En neem iets mee voor de gastheer/vrouw! Bloemen of wat lekkers, en eventueel een kleinigheidje voor de kinderen.
Hoi hoiii Ik ga proberen het vanuit mijn punt zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Bovendien, komt je vraag niet aanvallend over vind ik, maar juist gewoon geïnteresseerd. -Waarom vind je toch dat het je makkelijk wordt gemaakt? De regels die er zijn met betrekking tot de zaken die je opnoemde zoals: etenstijd tijdens de Ramadan, menstruatie periode, wassing etc. zijn over het algemeen gewoon standaard. Als je als moslim leeft, is alles ''gewoon''. Wat ik versta onder het makkelijk maken, is bijvoorbeeld dat een menstruerende vrouw vrijgesteld word van het bidden/vasten zodat het voor haar niet te zwaar word. Alle ''regels'' zijn er met de intentie dat het voor ons makkelijker word. Etenstijd is trouwens bij zonsondergang en dat kent iedereen omdat je op dat tijdstip ook bid. Bijv: De meeste moslims hebben thuis een klok die automatisch oproept tot het gebed, dus hoef je niet bij te houden hoelaat je gebed moet verrichten. Ik leg het vast niet goed uit, maar komt omdat je het gewoon bent. Alle extra regeltjes wat eromheen komen zijn er voor mensen die in een bepaalde toestand bepaalde zaken niet kunnen verrichten, dus die ''regels'' zijn er om het ons makkelijk te maken. Kun je me nog volgen? -en waarom kies je ervoor om je aan al die regels te houden? Als je moslim bent, dan weet je dat alles wat bevolen word enkel ten goede is voor jouzelf. Ik zie het eigenlijk niet als een ''regel'' maar als een levenswijze die ik automatisch leidt. Het brengt me alleen positieve energie, word er gelukkig van dus daarom probeer ik me zo goed mogelijk aan alles te houden. _En als het niet lukt om je eraan te houden, voel je je dan rot? of bang dat Allah boos is? Wat moet je doen om het weer "goed" te maken? Dit vind ik eigenlijk een hele goeie vraag. bijv: Ik had me erg verheugd op deze Ramadan en wou dolgraag meedoen! Het is zo een bijzonder mooie maand, het gevoel dat je ervan krijgt is onbeschrijfelijk veel waard. Na het ongeval afgelopen dinsdag mocht ik niet meer vasten omdat ik medicatie moet nemen tegen harde buiken. Ik heb ook veel last van lage bloeddruk (altijd al) en ben bijv vandaag nog flauwgevallen. Ik voel me ontzettend geliefd door Allah dat hij het alang voor vrouwen als mij heeft makkelijk gemaakt om niet te vasten. Hij heeft het beste met mij voor en ik ben vrijgesteld van het vasten. Voel ik me rot? Ja, want had me enorm op de Ramadan verheugd en wou dolgraag mee doen! En je hoeft helemaal niks te doen om het met Allah goed te maken. De regel is dat ik voor elke dag dat ik niet kan vasten, een behoeftige, die niet van voedsel is voorzien, voorzien van een maaltijd zodat hij/zij die kan benuttigen. Dus eigenlijk ben je vrijgesteld en verricht je erna nog een goede daad voor de medemens Oke ik ga nu supersnel naar de broodjes kijken in de oven, hoop dat ik je vragen goed heb beantwoordd
Bedankt voor de informatie dames! Het is in de moskee is het dan ook gebruikelijk om iets mee te nemen?
Trekt iedereen het een beetje met de warmte. Ik vind het stiekem niet heel erg dat mn ongi precies nu valt
Vond vandaag wel pittig hoor. Niet eens dorst of trek, maar de warmte. En op kantoor geen airco boehoe... Van mij mag het 10 graden koeler.