Ramadan mubarak! Ik vast dit jaar ook weer mee. Geen hele dagen, want dan krijg ik geheid migraine. Mijn man houdt i.v.m. zijn werk ook andere tijden aan, die moet gewoon goed erbij blijven en kan het zich niet veroorloven om fouten te maken. Hij houdt zich aan de tijden van mekka en onze zoon ook.
@HooyoShimbir ik wil jullie alle sterkte en kracht geven om dit verlies te dragen. Lees af en toe mee in dit topic en dit heeft me erg geraakt. Wat moet dit zwaar zijn. Hele dikke knuffel.
Mag ik (uit interesse, niet bedoeld als oordeel) vragen waarom het voor een man belangrijker is in de moskee te bidden dan voor een vrouw? Edit: en weer te vroeg met reageren want ik zie nu dat @maartje84 de vraag ook al gesteld had..
Het is voor een man verplicht in een moskee te bidden. Een vrouw mag altijd naar de moskee als ze dat wenst. Maar tijdens menstruatie, vlak na een bevalling mag ze niet bidden (ook niet in een moskee). Dus is het voor ons vrouwen niet verplicht om naar de moskee te gaan. Het is ook moeilijk als er (jonge) kinderen zijn. We mogen rond 20.30 uur eten, dan kan je gewoonweg de kinderen niet meenemen. Ook is het moeilijk om jonge kindjes in de gaten te houden terwijl je aan het bidden bent (als je ze toch meeneemt). Vandaar dat de vrouw dan thuisblijft om op de kinderen te passen en de man gaat dan bidden in de moskee.
Salam alaikum dames, Hier toch besloten om te vasten. Gaat tot noch toe heel goed, ben vooral bang voor mijn melk aangezien mijn dochter een kijkoperatie zou moeten als ze afvalt (lang verhaal, maar operatie is afhankelijk van stagnatie in gewicht). Ik stop dus meteen als ik merk dat melk afneemt of iets dergelijks. Maar ik ben zo blij dat ik vandaag meevast, voel veel meer spiritualiteit daardoor. Gisteren taraweeh kunnen bidden en de kleine met papa gelaten, ging ook goed gelukkig. Nog Quraan doelen hier? Ik wil de Quraan in ieder geval 1 keer uitlezen in sha Allah. Ben zo blij dat ik de Ramadan weer mee mag en kan maken, hamdouliAllah!! Succes allemaal, dat dit ons beste Ramadan mag zijn! <3
Toen ik borstvoeding gaf heb ik ook nog nooit heel de ramadan meegevast. Ik heb 4 jonge kinderen, dus je begrijpt wel dat ik nu al een paar jaar niet heel de ramadan heb meegedaan. Ik vastte gewoon 2 dagen en dan 1 à 2 dagen weer eten. Soms deed ik een week niet mee, het lag echt aan het moment. Mijn melkproductie ging altijd achteruit namelijk. Ik raad je dus aan om het echt per dag te bekijken. Ik heb wel de dagen die ik niet had meegedaan allemaal ingehaald (buiten de ramadan om).
Verstandig. Je productie gaat achteruit van vasten en anders kom je weer in de knoei met dat borstvoeding krijgen (en dus geven) een recht is vanuit de Islam. Het verhaal omtrent mannen en vrouwen wel/niet belangrijker om naar de moskee te gaan om te bidden: niet om te rellen maar ik snap niet dat tegenwoordig dat nog zo gezien wordt. Je kunt toch prima afspreken dat op maandag je man gaat, jij op dinsdag etc etc. Nogmaals: niets rellerig maar je krijgt samen kinderen en samen ben je er verantwoordelijk voor. Met de argumenten die gegeven worden waarom het voor een man belangrijker gezien wordt dat hij naar de moskee gaat (als vrouw kun je toch niet bidden en op de kinderen tegelijk letten.... Wauw...)
Maar ze typt toch dat het voor een man VERPLICHT is om in de moskee te bidden en voor de vrouw niet? Dus dan is het logisch dat de vrouw thuis blijft omdat zij niet wilt dat haar man een zonde begaat. Dat ze niet op de kinderen letten en kan bidden tegelijk dat is een bijkomende zaak waardoor ze dan liever met haar kinderen thuis blijft. Aldus haar verhaal als ik het goed begrepen hebt.
Klopt de 5 verplichte gebeden, Taraweeh is voor zover bekend bij mij niet verplicht voor niemand. @Borstvoeding, ik heb bij mijn dochter idd maar 3 dagen gevast en verder niet, en ook tijdens de zwangerschappen niet gevast heb dus lekker veel in te halen (teller stond op 70 inmiddels terug naar 37 en daar moeten de dagen van deze ramadan nog bij). Ik ben gewoon heel blij dat ik vandaag mee kon vasten !!
Dat klopt niet, dat door vasten je productie achteruit gaat, dit kan zo zijn maar is zeker geen regel. Wereldwijd voeden vrouwen hun kids en vasten ze namelijk.
Ik citeer wat @Vitamientjuh schreef in haar post. Ik benoem niet een specifiek gebed want dat doet Vitamientjuh ook niet. [QUOTE="Vitamientjuh, post: 21504063, member: 57916"]Het is voor een man verplicht in een moskee te bidden. Een vrouw mag altijd naar de moskee als ze dat wenst. Maar tijdens menstruatie, vlak na een bevalling mag ze niet bidden (ook niet in een moskee). Dus is het voor ons vrouwen niet verplicht om naar de moskee te gaan. Het is ook moeilijk als er (jonge) kinderen zijn. We mogen rond 20.30 uur eten, dan kan je gewoonweg de kinderen niet meenemen. Ook is het moeilijk om jonge kindjes in de gaten te houden terwijl je aan het bidden bent (als je ze toch meeneemt). Vandaar dat de vrouw dan thuisblijft om op de kinderen te passen en de man gaat dan bidden in de moskee.[/QUOTE]
Wat ziet dat er feestelijk uit, doe je dat altijd, zo mooi dekken of alleen tijdens de ramadan? zo heb ik het alleen met kerst/pasen/pinksteren
Bij mij klopte het wel dat mijn melkproductie achteruit ging. Bij mijn zoon had ik meegevast en toen was hij 5,5 maand (volledige borstvoeding). Ik deed mee vasten (onwetend als ik was) en na 2 dagen een huilende baby aan de borst en enorm onrustig. Na 4 dagen ging ik eens kolven en er kwam geen druppel meer uit. Heb toen kunstvoeding moeten geven, omdat zoon gewoon honger had en geen melk kreeg. Ik neem het mezelf nog steeds kwalijk. Ik dronk toen in de avond 2,5/3 liter vocht maar helaas toch teruggelopen. Dit jaar neem ik dit risico niet met mijn zoontje van 6 maanden. Vorig jaar was ik zwanger en dit jaar borstvoeding, maar inshallah dat ik dit allemaal nog mag gaan inhalen.
Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen? (Gericht op het bidden nu). En zijn er nog meer dingen waardoor je niet mag bidden?
Omdat je als je gaat bidden niet mag bloeden. Als je als man een wond hebt waaruit bloed loopt, moet die ook eerst gewassen en verzorgd zijn (afgeplakt) voordat je gaat bidden. Bloed is in die zin 'onrein', wat in veel andere godsdiensten ook zo is.
Er wordt weinig onderscheid gemaakt hoor. Mannen en vrouwen moeten 5 x per dag bidden. Vrouwen zijn ontheven van deze verplichting als zij ongesteld zijn of net bevallen zijn (ivm kraambloeding). Voor elk gebed doen wij een wassing zodat we "rein" zijn. Tijdens de menstruatie kan dit dus niet op de juiste manier. Verder zijn mannen (en vrouwen als zij daartoe in staat zijn) alleen verplicht om het vrijdagmiddag gebed in de moskee te bidden. Omdat het belangrijk is dat de gemeenschap bij elkaar komt en we de saamhorigheid etc niet verliezen. Vrouwen zijn niet verplicht omdat zij (over het algemeen) het grootste deel van de opvoeding op zich nemen. Het is alleen bedoelt om het de vrouwen makkelijker te maken hoor, dat zij niet verplicht zijn. Niet omdat de mannen belangrijker zijn. Vrijdag is sowieso een belangrijke dag die veelal in het teken dient te staan van aanbidding.