ik was net in de apotheek en bedacht me het volgende. Wanneer iemand medicatie moet innemen, bijv 3x pd, altijd, het hele jaar door, hoe doet deze dat met vasten dan? Kijk: ik weet dat je de ramadan moet inhalen wanneer je bevallen bent, of borstvoeding geeft en om die reden dan niet mee doet. Ook zieken hoeven niet mee te doen. maar in bovenstaand geval?
Die hoeven natuurlijk niet te vasten. Chronisch zieken geven dan voor elke dag dat ze niet vasten een arme te eten. Dus bijvoorbeeld 30 armen voeden of 1 arme gedurende 30 dagen voeden.
Sorry hier moest ik om lachen, niet dat ik je uitlach hoor. Maar goed gevonden. En nee, een tampon helpt niet. De bloeding zit er toch en zolang een vrouw dus een bloeding heeft mag ze niet vasten. Dus met of zonder tampon.
Wij dekken de tafel tijdens de ramadan ook feestelijk. Er hoeven geen 10 gerechten op tafel, maar na een dagje vasten is zo'n aantrekkelijke tafel natuurlijk beter .
Maar die wond bij een man stopt toch ook niet gelijk als er een pleister op zit? En wat als die telkens kapot springt (bijv op de knie door het lopen)? En als je doorligplekken heb, mag het dan wel als je het zou kunnen? Bijv door verkeerd rolstoelgebruik Zwangerschap en borstvoeding snap ik
Oh en is het niet vervelend dat iedereen dan weet dat je ongesteld bent? Wordt er misbruik van gemaakt door bijv 2 dagen erbij te faken?
Bij een wond maak je t gewoon weer schoon en plak je een nieuwe pleister. Menstruatie en kraambloeding word in de islam toch anders gezien. Ook is het zo dat vrouwen dan verplicht moeten eten, om oa ijzertekort te voorkomen.
Als men daar misbruik van maakt dan is dat hun probleem. God "ziet" alles. Je houdt dan toch alleen jezelf voor de gek.
Je kunt bijvoorbeeld in de keuken eten, terwijl de anderen in de woonkamer zitten. Veel vrouwen eten liever niet tegenover iedereen (maar dat verschilt ook per persoon heb ik gemerkt). En misbruik word zelden gemaakt, we vasten voor Allah en die ziet alles. Het is god, dus dan kan je niet stiekem doen tegen Hem. Het is alsof je jezelf dan voor de gek houd.
Dit inderdaad. Er is een verschil tussen bloed uit een wondje omdat je bijv gevallen bent en menstruatiebloed.
ja maar goed: elke dag medicijngebruik wil niet zeggen dat je verder niet gezond ben natuurlijk. Ik gebruik dagelijks medicijnen, maar schaar mezelf absoluut niet onder de noemer chronisch ziek. Is in mijn geval gewoon omeprazol, leveroterizine (maag en hooikoorts) plus een neusspray, niks bijzonders dus, maar zorgt er wel voor dat ik fatsoenlijk de dagen door kom, zeg maar. Maar moet wel over de dag door verspreid gebruiken. En als je tabletten hebt die je 's morgens en 's avonds gebruikt zit er wanneer je van zonsondergang tot zonsopgang zit, te kort aan uren bij elkaar. Dus hoe wordt dat opgelost dan? Of als je nu zelf heel arm bent? Dan kun je die extra mond toch niet voeden?
Heel veel moslims overleggen met hun arts en nemen dus indd alleen medicatie als de zon onder is. Als het noodzakelijke medicatie is die echt niet zonder risico's uitgesteld kan worden dan ben je dus vrijgesteld van vasten. Islam is niet moeilijk. Wat niet kan dat kan niet. Oh en als je dan "arm" bent dan ben je dus ook niet in staat om anderen te voeden en dat hoeft dan ook niet. Ik zou hier dan een imam over raadplegen wat te doen. Het gaat allemaal ook om de intentie he. Als jij een zuivere intentie heb om te vasten maar het kan echt niet dan telt je intentie toch. Als jij de intentie heb om zoveel mogelijk smoesjes te bedenken om maar niet te vasten en ook niet je best doet om naar mogelijkheden te zoeken dan heb je dus geen zuivere intentie.
Zulke medicijnen bedoel je. Ik heb een aantal kenissen die allergietabletten innemen rn maagbeschermers enzovoorts. Dus niet levensbedreigend zoals insulineprikken enz. Die nemen hun medicijnen vlak voor zonsopgang in. En dan bij zonsondergang weer. Voor hun werkt dat gewoon, ik heb er zelf geen ervaring mee. De hele armen hebben zelf niks en kunnen natuurlijk ook niks geven, maar ook daarbij geldt dat Allah (god) alles ziet, dus ook dat die personen het echt niet hebben. Je kunt niks weggeven dat je niet hebt toch.
Voor de vastende dames; Hoe gaat het met jullie vandaag? Ik moet eerlijk bekennen dat het mij ontzettend meevalt. Normaal heb ik de eerste dagen wel wat hoofdpijn maar vandaag vliegt de tijd en heb ik nog geen echte honger/dorst.
Hier gaat het ook goed, alleen vanmiddag een ziekenhuis gesprek gehad en daardoor nu wel hoofdpijn maar dorst of honger geen last van! Ik ben Nederlandse Lekker Somalische sambusa gemaakt. (Mijn man is Somaliër)
@mamabri ik doe het gewoon wanneer ik er zin in heb haha, maar gister was het vrij normaal vind ik, denk dat het door die kaarsjes feestelijk uit zag haha en dat komt omdat mijn man net wakker was en het licht te fel voor zijn ogen was. @ vandaag valt het vasten ook wel mee. Nog niet duizelig geweest ofso, wel af en toe een knorrige maag maar geen hoofdpijn of iets dergelijk en ben hele dag bezig geweest. Ga nu ook maar snel naar de keuken want moet nog van alles voorbereiden.