borstvoeding als anticonseptie?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Vagans, Jul 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

De titel zegt het al!

wie gebruikt of weet hoe betrouwbaar borstvoeding geven ter voorkoming van een zwangerschap is?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Da's niet betrouwbaar.
    Zelf kreeg ik weer een cyclus terwijl ik nog volledig BV gaf (bij oudste menstrueerde ik weer na 5 mnd, bij jongste al na 3 mnd). Voor je eerste menstruatie heb je weer een eisprong, en dan kán het al weer raak zijn.

Schijnt dat het betrouwbaarder is als je heel vaak voedt, volgens mij iedere 4 uur of zo? Mijn oudste sliep al snel door, dus ik ook.

Maar als je geen zwangerschap wilt, zou ik het niet als AC gebruiken.

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Voor zover ik weet zijn er geen gegevens bekend over de betrouwbaarheid. Mij is (door de HA, VK, kraamhulp) aangeraden altijd aanvullende anticonceptie te gebruiken als je echt niet zwanger wilt worden. Je kunt bijv. de minipil gebruiken als je borstvoeding geeft.

De kans dat je zwanger wordt is het kleinst wanneer je baby nog geen 6 maanden is en je voedt op verzoek met max. 3/4 uur tussen elke voeding (dacht ik).

Ik ben zelf het levende bewijs dat het in elk geval geen waterdichte methode is: mijn zus en ik schelen 13 maanden.

Mijn persoonlijke inschatting is dat het net zo "veilig" is als voor het zingen de kerk uit...

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    JA er zijn wel cijfers, bij volledige borstvoeding op verzoek, staat ergens op borstvoeding.com. Hier een veeldrinker de eerste weken (10/12 keer per etmaal) en 22 dagen na mijn bevalling een eisprong. Dus zou me er niet op vastpinnen ;)

5. Flamingo

Flamingo Bekend lid

Dec 9, 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Niet betrouwbaar! Vrienden van ons zijn nu al voor de 2e keer papa en mama geworden (wel gewenst), maar nr 2 stond absoluut nog niet op de planning.....
    Ze is zwanger geworden in de periode dat ze nog borstvoeding gaf!

6. Gul83

Gul83 Bekend lid

Apr 22, 2010
    564
    27
    28
    Ik ben ook gewoon ongesteld geworden in de 4 de maand na de bevalling. Ik gaf borstvoeding op verzoek om de 3 uur of korter en uk slaapt nog steeds niet door en wordt uiterlijk om de 4 uur wakker om te drinken. Nu pas drinkt hij ook overdag om de 4 uur.

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Volgens mijn gynaecoloog is het inderdaad even veilig als "voor het zingen de kerk uit gaan". Niet dus ;)

8. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik ben nog steeds niet ongesteld worden.. ;) Moet zeggen dat ik het ook niet mis.
    Er ligt hier al heel lang de persona in de la. Als ik weer regelmatig ga menstrueren gaan we dat gebruiken. Is voor 93% betrouwbaar, lang niet zoveel als de pil natuurlijk, maar voor ons voldoende. Ik wil geen hormonen meer!
    Vooralsnog worden hier condooms gebruikt.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Wat is een persona???

Hier vooralsnog inderdaad condooms. Straks laat ik weer een spiraaltje plaatsen. Moet me er alleen nog even geestelijk aan toe zetten...

10. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Dit staat op borstvoeding.com:

Maar goed ik vertrouw het dus niet ;)
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vruchtbaarheid - Menstruatie en borstvoeding

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Persona is een apparaatje die je cyclus (en dus je hormonen) registreert. Een soort ovulatietest, alleen neemt dit ding het iets ruimer en is een anticonceptie.

Wat is PERSONA

12. w0nder

w0nder Niet meer actief

Met borstvoeding geven kun je wel zwanger raken, ja!!

Ik kreeg mijn cyclus terug na 6 maanden bij volledige borstvoeding te geven ;)
    (als je temperatuurt dan weet je of je een eisprong hebt, maar dit is wel pas achteraf te zien)
    maar dan weet je wel of je cyclus weer terug is ;)

13. babyproject

Ik heb even gegoogled en een folder van een ziekenhuis gevonden over anticonceptie waar de cijfers idd worden genoemd: http://www.tergooiziekenhuizen.nl/folder820.pdf

Daar geven ze aan dat de LAM methode - lactatie-amenorroe (borstvoeding) 0-6 mnd - in theorie inderdaad een 2% kans geeft op een zwangerschap. Maar er staat ook een cijfer hoe dit in de dagelijkse praktijk uitvalt en dit percentage ligt een stuk hoger: van 0% (?) tot 7,5%.

In de tabel staan ook de verschillen tussen theorie en praktijk van algehele onthouding. In de theorie is de kans op zwangerschap uiteraard 0% (ja, geen seks, niet zwanger). In de praktijk is dit percentage 10-25% ;):p

Overigens heeft de pil ook een dagelijkse praktijk kans van 2 tot 6%.

Dus eigenlijk valt het alles mee met die betrouwbaarheid van borstvoeding als anticonceptie! En toch zou ik er niet snel op vertrouwen ;)

Lactatie-amenorroemethode (LAM), borstvoeding als anticonceptie
    Lactatie betekent ‘borstvoeding’ en amenorroe betekent ‘geen menstruatie’. Tijdens de borstvoeding treedt de eerste maanden meestal geen menstruatie op. Bij volledige borstvoeding is er in de eerste maanden na een geboorte een natuurlijke bescherming tegen zwangerschap. Volledige borstvoeding betekent dat de borstvoeding niet mag worden afgekolfd en dat de baby geen andere voeding tussendoor mag krijgen. Zodra u bloedverlies krijgt, bestaat er weer een kans op een zwangerschap en moet u anticonceptie gebruiken. De betrouwbaarheid van de LAM-methode neemt na enkele maanden altijd af en na zes maanden is een andere vorm van anticonceptie nodig.

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Aha...
    Ik heb nog geen menstruatie, Yara is nu ruim 2 1/2 maand en ik voed op verzoek. Ze heeft een paar keer een uurtje of 6-7 doorgeslapen verder komt ze meestal om de 3 soms om de 4 uur.

Vriendlief en ik hebben het 2x onveilig gedaan, nu al weer ruim een week geleden ongeveer. (ik weet het... stom... maar onze relatie stond een beetje onder druk, ik weet het... geen excuus!)

Ik hen de Mirena al klaar liggen maar moet nog een afspraak bij de Gyn maken, ben er alleen een beetje bang voor dus stel het steeds uit! Ook omdat ik dus geen idee heb wanneer mijn menstruatie terug komt en je dit eigenlijk bij de afspraak wel door moet geven. Ze kunnen hem wel ''blind'' plaatsen zij mijn HA maar ik weet dus niet wat daar de gevolgen van zijn...
    Ben gewoon heel erg bang dat het zeer gaat doen ofzo... ben een beetje moeilijk met dat soort dingen.

En condooms zijn geen optie, kan ik niet tegen ook niet tegen die van de appotheek enzo.

Pillen enzo wil ik niet meer, daar ben ik niet netjes genoeg voor kwa innemen dus vandaar...

We willen heus nog wel een kindje maar nu nog even niet ;)

15. babyproject

Ah, nou, in dat geval denk ik dat de kans niet zo groot is hoor.

Ik wist niet dat je de Mirena kon combineren met borstvoeding. Ik heb nog even in die folder gekeken en het lijkt erop dat je alle middelen met alleen progestagenen kunt gebruiken: minipil, prikpil, hormoonstaafje, hormoonspiraaltje.

Als je zo opziet tegen een spiraaltje, kun je dan niet een hormoonstaafje laten zetten? Dat lijkt me een stuk minder pijnlijk. Of anders de prikpil?

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

prikpil schijnen best wat nadelen aan te zitten... dat staafje moeten ze er weer uit snijden dus dat leek me ook ni zo fijn...

daarnaast zou ik heel graag minder of niet ongesteld willen worden ivm de buikpijn!

Ik heb speciaal de mirena voorgeschreven gekregen omdat die wel met BV mag!

maja kan iemand mij vertellen of dat echt zon zeer kan doen?

17. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Als je eenmaal bent bevallen schijnt het plaatsen van een spiraaltje geen pijn te doen. Zou snel die afspraak maken ;)

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik snap je wel hoor.....moet 'em ook nog laten plaatsen. Maar heb het al eens eerder gedaan en laten verwijderen ;) en ach, het is even vervelend.

Maar ik moet me er ook weer even geestelijk aan toe zetten....weer dat gefroet daar onder :) Nee....daar ben ik nog even niet aan toe!

Heb een keizersnee gehad, maar de laatste keer toucheren kwamen de vingers van die ***VK van het ziekenhuis bijna uit mijn neus....

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier werd ik na 5,5 maand ongesteld. Toen sliep ze 's nachts lang door en was ik overdag ook niet zo consequent met kolven tijdens m'n werk.
    Aan m'n afscheiding kon ik goed zien dat ik weer vruchtbaar werd, dus in die zin had het hier misschien wel gekund tot die tijd.

Hier condooms in de vruchtbare dagen en daar buiten om niks.
    Niet waterdicht maar voldoende voor ons. Al worden we nu wat lakser maar de kriebels voor een 2e kindje nemen ook toe, dus dat speelt ook mee.

20. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ondanks dat zoey elke 2 uur kwam toch na 3 maaden ongesteld
    Moest er neit aan denken om dan al zwanger te raken
    Nu nog niet hoor dus lang leve de condooms
    Zolang ZOey nog bij mij drinkt komen er geen extra hormonen of andere dingen in mijn lijf

Share This Page