Ramadan komt weer in zicht!

Discussie in 'De lounge' gestart door KanjerB, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @dani: het is eigenlijk niet de bedoeling om je daarna te laten gaan en vol te eten.

Mijn man die eet eerst wat dadels en dan vaak wat full ( recept met bonen) en wat salade.

Ik heb de afgelopen dagen ook geprobeerd te vasten,gisteren tot 16:00. Ben nu ongi. Hoop daarna weer verder te proberen.
    Tot nu toe nog geen heftige migraine aanval gehad!
    En m'n man vind het echt ontzettend lief dat ik toch met hem mee probeer.

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Je kan ook bijna niets eten, je zit al vol met een soep..

3. Dani11

Dani11 Niet meer actief

oke dit wist ik dus allemaal niet....zo zie je maar dat er allerlei verhalen rond gaan daarom dacht ik zal mijn vraag hier stellen.
    vind het een mooie gedachte wat erachter zit en ik wens jullie allemaal veel succes, heel knap!

4. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Even lichtelijk offtopic:

Als je een soep eet zit je eerder vol dan als je vast voedsel eet, ook al gebruik precies dezelfde ingredienten. Dit komt omdat het water zo vermengd is met de vaste ingredienten dat het niet meteen weer doorgsluisd wordt (dit in tegenstelling met als je gewoon een glas water bij je eten drinkt). Krijg je dus te weinig binnen op een dag en levert dit problemen op, probeer dan soep zoveel mogelijk te vermijden.

Verder: Nog veel succes dames! :)

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Heeft iemand trouwens een lekker recept voor me van linzensoep :)?

6. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Ik zal mijn (beetje geexpirimenteerde) recept zetten van linzensoep

Ingredienten:

Rode linzen

rode/witte ui
    groentenboullion
    knoflook
    koriander
    vermecelli
    evt kip en wat groenten
    komijn, kerrie, zout, peper enz.. wat je lekker vind.

Eerst de linzen goed koken. en dan gewoon alles erbij gooien 8) kruiden erbij en hopsakee daar heb je de soep :D
    de linzen moet wel goed doorgekookt zijn anders blijven ze hard. ze moeten echt uit elkaar vallen :)

Eet smakelijk!

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Thanks Sakinah!
    In Sudan heb ik ook wel geleerd om linzensoep te maken, maar eigenlijk doen hun er niet veel bijzonders mee.
    Dus heb echt wat inspiratie nodig :D

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Maar die goede gedachten moet je toch gewoon het hele jaar hebben en niet alleen een bepaalde periode? Ik lees ook dat er hier snel wordt afgehaakt. Iemand is niet fit en doet even niet meer mee en pakt de ramadam later weer op. Of ze zijn ongesteld of zwanger. Dat getuigd toch helemaal niet van doorzettings vermogen? Als je om het minste of geringste kunt afhaken......

9. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ten eerste: het mag niet ten koste van je gezondheid gaan (ik neem aan dat dit over mij gaat), ik ben ziek geworden idd, ik hoef ook officieel niet mee te doen, want ik ben geen moslima ;)

Ten tweede: als je ongesteld bent mag je niet mee doen omdat (correct me if I'm wrong) je dan 'onrein' bent.

Ten derde: tijdens zwangerschap mag je wel meedoen, tenzij dit slecht is voor moeder en kind.

10. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Als je ongesteld bent mag je niet meedoen. Dat is geen kwestie van geen doorzettingsvermogen, maar van geloofsregels. Tijdens de zwangerschap of bv-periode is het vasten voor zover ik heb begrepen (er bestaan wel verschillende lezingen) niet verplicht als je vreest voor het welzijn van je kind. Die dagen worden later allemaal weer ingehaald dus dan nog is het een hele prestatie.

En de ramadan is juist om die gedachten extra in 'het zonnetje' te zetten zodat iedereen zich weer bewust wordt van het belang ervan. Het is dus niet het hele jaar rondhopsen en dan even meedoen aan de ramadan, maar gewoon een extra bewustwording. Liefdadigheid is overigens altijd erg belangrijk in de Islam en is als ik me niet vergis ook een van de zuilen.

Ik ben overigens geen moslima dus excuses als ik iets verkeerd heb weergegeven.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je maag verkleind helemaal niet. Dat kan alleen door een operatie. Wat wel kan, is dat je na een lang dieet minder honger hebt dan voordat je aan het dieet begon. Je lichaam is gewend
    geraakt aan minder eten en eten met minder calorieën. Maar je maag krimpt dus niet, die blijft even groot. Maag laten rekken kan daarentegen wel door veel te eten, alleen ook dan is hij niet groot. Hij rekt altijd terug in de begin"maat" alleen mensen die (extreem) veel eten kunnen hun maag meer laten rekken dan anderen.

Een uitgerekte maag of verkleinde maag kan dus helemaal niet.

Maar na 5 dagen is dit nog helemaal niet van toepassing. Dit gebeurt pas als je 2 weken amper wat eet. Als je meedoet aan de Ramadan eet je overdag niet maar na zonsondergang wel, er veranderd dus helemaal niets aan je maaginhoud want je draait alleen de tijden om die je eet.

Verder nog succes allemaal, duurt het tot ongeveer 11 sept?

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @mamavmarit: als je ongesteld bent, mag je niet vasten.
    Daarnaast heb ik hier nog geen enkele keer gelezen dat iemand om een hele domme reden niet vast.

Ikzelf kan niet lang zonder eten en drinken, omdat ik dan een migraine aanval krijg, weet niet of je zelf ooit een migraine aanval hebt gehad, dat is geen pretje. Dus in overleg met mijn huisarts vast ik niet de hele dag anders zou ik elke dag ziek op bed liggen.
    Daarnaast probeer ik wel om halve dagen te vasten en elke dag een stukje verder te gaan.

13. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Klopt hoor wat je zegt, maar..

Je eet echt niet dezelfde hoeveelheid die je buiten de ramadan eet hoor.. Je eet (vaak) maar 1 of 2x per dag en veel minder dan normaal.. Dus op den duur gebeurt het wel dat je minder kan eten...
    Dit was eigenlijk wat ik bedoelde haha! Ben altijd zo slecht in uitleggen :)

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

ah ok. Ja je zit sneller vol omdat je maag gewend is aan minder calorieen en omdat je spijsvertering savonds cq snachts een stuk lager is dan overdag. Maar dat merk je vaak pas na 2 weken. Als ik ziet ben eet ik zo 3 dagen amper wat op een paar crackers na, maar als ik dan weer beter ben kan ik nog genoeg eten hoor.:D

15. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Eigenlijk best jammer dat je een soort van inbreekt in het topic en aan ons laat doorschemeren dat je vind dat we geen doorzettingsvermogen hebben omdat we snel afhaken? wat weet jij daar eigenlijk van? Inderdaad zoals devy en mireii zeggen.. zwangere vrouwen hoeven niet mee te doen als dit niet goed is voor de baby of voor de moeder (en halen dit overigens later ook weer in) en aangezien hier veel dames zwanger zijn...

Verder hoeven ongestelde vrouwen ook niet mee te doen.. EN omdat ze niet rein zijn.. maar als je verder denkt.. vrouwen zijn vaak tijdens de ongesteldheid wat zwakker enz.
    dus eigenlijk een soort van barmhartigheid van God.

Natuurlijk moet je dit soort gedachtes het hele jaar hebben, en het is ook zeker niet de bedoeling dat het hele jaar maar wat aangemodderd wordt en dat je dan in de ramadan op en top moslim bent! Maargoed.. deze maand doe je dit extra.

En wat betreft het verder afhaken om andere zaken, dit is niet toegestaan tenzij het om gezondheidsredenen gaan. Hier is de islam vrij streng in. Dus als jij mensen in je omgeving ziet die zich het er volgens jou makkelijk vanaf maken dan is dat niet de bedoeling.

16. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    gisteren ging mijn man brood halen voor het ontbijt voor mij en mijn zoontje... hij ging langs de marokaanse bakker... die vrouw achter de kassa keek hem zo raar aan toen hij brood ging halen... ik was er zelf niet bij maar mijn man vertelde dat...

aan de ene kant kan ik het wel begrijpen, zou ook een beetje raar kijken, maar ik zou ook denken van, die man gaat brood halen voor iemand die niet kan vasten dus dan ontbijten die wel gewoon...

17. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    wel raar dat zo zo gek kijkt. het kan toch ook dat je brood voor in de avond haalt? of inderdaad voor iemand die niet aan het vasten is.
    haha misschien was die vrouw gewoon sjagerijnig :p

18. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    haha...dat kan ook natuurlijk...jaloers dat ze niet mag eten...;)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Alleen al dat je het hebt over de RamadaM bewijst mij al dat je er niet veel vanaf weet ;)

20. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Nee klopt en daarom stel ik ook vragen. Als je geen antwoord wilt geven doe je dat niet. Wil alleen voor mijzelf wat dingen ophelderen en jullie gedachtengang weten. Waarom ben je bv onrein als je ongi bent? En mag sex niet?
    En wat betreft mijn voorgaande bericht, daar heb ik het over sommige en niet over iedereen. En idd ik zie veel hier in mijn omgeving.

Deel Deze Pagina