Het is helemaal niet erg dat er vragen gesteld worden, zeker niet! Maar kan bergijpen dat sommige het een beetje 'hard en veroordelend' over vonden komen (de manier waarop).
Ja moet dan ook zeggen dat we hier natuurlijk op een forum zitten met voornamelijk veel moslimvrouwen die of zwanger zijn of borstvoeding geven of nog in de vruchtbare leeftijd zitten en dus niet mogen vasten tijdens de menstruatie en dan zie je natuurlijk sowieso al veel 'uitvallers' omdat deze groep vrouwen toevallig (naast zieken) sneller vrijstelling krijgen en het later moeten inhalen. Dit heeft dus niks met doorzettingsvermogen te maken overigens. Heb je het zelf weleens geprobeerd om te vasten trouwens? Verder vasten tegenwoordig veel mensen helemaal niet meer helaas, dat is verder iets voor die mensen.. iets tussen hun en God. De één kan het niet opbrengen, de ander heeft er gewoon geen zin meer in, sommigen hebben gezondheidsproblemen en die hoeven dus niet etc.. Verder is de vrouw niet onrein tijdens de menstruatie, maar het bloed is onrein wat zij verliest. Moslims moeten 'schoon' zijn wanneer ze zich bezighouden met geloofzaken (lezen van de Koran, bidden, bedevaart, vasten etc). Dit gaat door middel van een rituele wassing, maar tijdens de menstruatie bijft een vrouw dit bloed verliezen en kan ze dus een paar dagen niet bidden of vasten. Het vasten moet op een later tijdstip ingehaald worden. Seks tijdens de Ramadan mag niet omdat dit ook 'onreinheden' met zich meebrengt en voornamelijk ook omdat je je moet bezighouden met algehele bezinning en hier valt seksueel genot ook onder.
@mamma v marit: Ik vind het prima hoor als je vragen hebt over de ramadan of over de islam! graag zelfs. wil ze met alle liefde beantwoorden. Ik vind het alleen jammer dat je dan gelijk een oordeel in je bericht zet. namelijk dat wij om het minste of geringste stoppen. en dat is nou niet echt een vraag. Ik vond het meer als een beschuldiging/aanval klinken. vandaar dat ik en de dames ook zo reageerden. Maargoed, we staan open voor vragen. en die heeft Umm al beantwoord zie ik. Als er meer zijn horen we het wel!
Ten eerste fijne Ramadan iedereen! @Ummm vraagje seks tijdens de ramadan mag niet? Ik dacht zelf dat het na het verbreken van de vasten wel gewoon mocht?Hoe zit dat nou?
Ja na het verbreken van het vasten mag het gewoon maar overdag dus niet . Na de seks moet dus wel de rituele wassing gedaan worden voordat je weer kunt gaan vasten.
hoe doen jullie het met slapen en werken dan? Als je snachts eet ben je toch kapot als je vroeg op moet? Ik sta om 05:15 op en ben om 18:15 weer terug van mn werk, hoe doen jullie dat dan? Dan ben je toch kapot?
Ja de meeste zijn in deze maand ook wel wat vermoeider of niet zo snel meer, vooral met deze lange dagen. S'avonds bidden veel ook nog lange gebeden in de moskee en dan s'ochtends vroeg weer het gebed en nog wat eten. Mijn man heeft expres nu de eerste 2 weken vrij genomen zodat hij s'ochtends wat langer kan blijven liggen.
damn, als ik moet werken ga ik om 10 uur naar bed maar jullie kunnen dan pas eten, dat is echt ontof hey. Ik zou dat echt geen maand volhouden ...
Ik ken ook mensen die vakantie nemen voor de Ramadan (of niet werken) en vervolgens overdag slapen en snachts wakker zijn. In mijn ogen niet correct maarja dat moeten ze zelf weten.
Hallo dames, Hoe gaat het? Hier gaat alles goed. De vakantie stress is hier een beetje begonnen, moet nog zoveel doen en totaal geen zin hoop maar dat ik alles afkrijg voor zaterdag.
Hoi Dames, Hoop dat het goed gaat met jullie... Hier iets minder.. Ik voel me al 3 dagen zwak en erg moe... Ik heb ook nog een kleine die al 2 nachten niet goed slaapt en dan om 04.30 opstaan om weer te eten... pffff het valt me een beetje zwaar... Morgen moet ik ook weer werken en ook nog eens om 07.00 uur dus dat word niet meer slapen als ik morgen wakker word om te eten.. Donderdag heb ik een avonddienst tot 23.00 uur en daar zit ik heel erg tegenop, omdat ik juist in de avond erg zwak ben en juist dan moet ik veel mensen tillen, in bed leggen, omkleden enz... Insh'allah ga ik het volhouden op mijn avonddiensten.. Hebben jullie ook dat je geen zin hebt om op bezoek te gaan of bezoek te ontvangen deze Ramadan? Ik ga nergens heen deze maand en ik heb ook geen zin om mensen te ontvangen...
Hai Esin, Jouw werkuren klinken erg zwaar, ik moet er even niet aan denken. Ik zit sinds jan. in de ww, dus heb een erg rustige Ramadan . Natuurlijk ben ik liever aan het werk, ben ook volop aan het solliciteren, maar deze maand is het geen drama om werkloos te zijn. Ik heb trouwens niet alle reacties van de laatste dagen gelezen, ben ff een paar dagen afwezig (en ziekjes) geweest, bah.... Maar vandaag voel ik me weer prima. Wat eten jullie vandaag? Hier staat op het menu: - Salade met gegrilde kipfilet en croutons - Sigara borek met chilisaus (Filodeeg met fetakaas gevuld) (Heb de sigara borek vanmiddag al gerold, aij, zometeen ff bakken en klaar is kees) Alvast eet smakelijk meiden!
ik vind het altijd oneerlijk dat jullie eten altijd lekker smaakt als het van jullie hand komt maar als ik het zelf precies zo maakt het niet te (vr)eten is. Hadden op school een x culturele avond, heerlijke marokkaanse hapjes, heeeerlijk turkse hapjes, surinaamse hapjes noem maar op, allemaal helemaal geweldig.Maak je het zelf? niet te vreten. ONEERLIJK. En wat stond er bij de NL kraam? Blokken kaas en stukken haring. Pfff dus dat... en ja dat moest ik ff kwijt, waarom? nou gewoon..... daarom...omdat het kan.
Vandaag een dagje meegevast, en het is echt goed gegaan moet ik zeggen. Ik dacht zelf dat ik het nooit zou volhouden, werken, huishouden 2 kleine kinderen etc maar is goed gegaan. Nog 10 minuutjes en dan lekker wat eten.
hallo dames! Weer een nieuwe dag! Ik heb gisteren zo veel moeite gehad met het vasten.. Ik had constant buikpijn.. op een gegeven moment was ik gewoon op. Ik merkte gewoon aan mijzelf dat ik rust moest nemen (natuurlijk overal druk mee; opruimen, koken, kind dat rondrend) Ik heb ook besloten vandaag een dagje pauze te nemen (en neeee niet omdat ik makkelijk ben) maar omdat ik anders bang ben dat het effect gaat hebben op de baby (gisteren constant harde buiken) Verder wel lekker gegeten gisteren. Nog soep over en lekker een broodje frikandel gegeten hahaha. Ik had er zo'n zin in. wilde mezelf er niet van onthouden. @devilschase: Ja het klopt dat het soms best vermoeiend is om op te staan en te eten. Ik heb toevallig het geluk dat ik binnen 5 minuten weer in slaap kan vallen. dus ik ga na het eten nog even liggen! verder sta ik normaal ook op om te bidden (of voor de baby) dus ik ben het opzich wel gewend. Ga 's avonds ook best vroeg slapen idd (10.30 ong, heel burgelijk haha) wat betreft alle lekkere hapjes, daar moet je echt ervaring in opdoen. op het begin smaakte mijn eten ook naar niets. en als mijn schoonmoeder het maakte was het heerlijk! (heb ik nu ook nog wel eens last van) maar met de tijd gaat het telkens lekkerder smaken! ik heb dat ook altijd met patat trouwens. Als je het thuis maakt dan vind ik het niet zo lekker dan als je het haalt