Ramadan komt weer in zicht!

Discussie in 'De lounge' gestart door KanjerB, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    @sakinah: dank je wel! Ik moet zeggen dat ik er eerst niet zo positief tegenover stond. Ik zag eigenlijk alleen het meerwerk. Maar met mijn collega's afgesproken dat als dat beperkt zou zijn, we hem de kans zouden geven het te doen en hij doet nu dus heelveel zelf. Het is voor ons niet te doen om 's nachts eruit te gaan om eten voor hem te maken. Dus hij eet 's avonds laat zijn warm eten en zet zelf 's ochtends/'s nachts de wekker om brood te eten (we zeggen wel hoelaat, want dat scheelt dus per dag...) Ik heb er weer heel wat van geleerd.
    Nu moet ik zeggen dat hij wel een beetje alternatief vast hoor... Als het echt niet gaat, dan "smokkelt" hij, maar dan wel bewust. Laatst hadden we een bbq feestje en dat vond hij heel moeilijk. Toen heeft hij een stuk fruit gegeten, dus niet lekker meegedaan, maar wel iets gesmokkeld. Ook dit vind ik knap, zeker gezien zijn IQ.
    maar goed, t suikerfeest. Hoort daar ook een bezoek aan de moskee bij? want hij gaat daar nooit meer naar toe sinds hij bij ons woont. En kan hij willekeurig naar een moskee? of moet je ergens "lid" van zijn ofzo? (voor zijn vader, iman, is hij de schande van de familie, dus die wil eigenlijk niet samen met hem gezien worden op straat/moskee)
    Wat een vragen he. Oja, kunnen we op het werk ook een soort suikerfeest nabootsen? of horen daar ook andere rituelen bij? (gebed ofzo). We zijn nog aan het kijken of hij dan een dagje naar huis kan(tante ofzo) dat hij een echt feestje heeft...
    Moet zeggen dat ik het naar mezelf heb getrokken en bedacht heb wat ik fijn zou vinden (ik ben christen) als ik in ergens was waar ze iets anders dan ik geloofde. En dat geeft wel motivatie om hem te helpen. Maar goed, ik ben dus best trots op hem!

2. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Taliaa zit met een brok in mijn keel te lezen. Maar ff een vraagje tussendoor. Ziet zijn vader hem als "de schande van de famillie" omdat hij geestelijk een beperking heeft?????

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    yups.... erg he?? Hij woont ook als een crisis bij ons (wij zijn een crisishuis/overbruggingshuis) sinds moeder uit beeld is werd hij ernstig verwaarloosd. Hij zou ook uitgehuwelijkt worden aan een vrouw van 45 in het buitenland, maar dat is gelukkig niet doorgegaan.
    En het is echt een lieve jongen!!!

4. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    @Taliaa: Ik vind het nogmaals echt heel lief van jullie dat jullie je er zo mee bezig houden (jij dan speciaal)
    het wordt op de 1e dag van het suikerfeest wel aangeraden om naar de moskee te gaan. Voor mannen eigenlijk verplicht.. maar omdat hij een verstandelijke handicap heeft weet ik niet in hoeverre dat mogelijk is. Hij hoeft dan niet naar een speciale moskee te gaan, hij is overal welkom. Let er wel op dat ALS iemand van jullie mee gaat dat mannen en vrouwen gescheiden ingangen hebben en je niet zomaar bij de mannen naar binnen kan gaan (kan wel maar het is niet netjes) Het gebed wat dus speciaal voor het suikerfeest gedaan wordt kan in de moskee bijgewoond worden. dat heet het 'Eid-gebed'.
    Jullie kunnen bij jullie ook een soort van feestje organiseren. Er hoeft niets speciaals gedaan worden wat betreft rituelen hoor. Maar gewoon een gezellig feestje met balonnen of weet ik wat :)

Edit: Inderdaad verschrikkelijk dat hij verstoten wordt door zijn familie! Ik vind DAT een schande. Je eigen kind (of welk kind dan ook) niet willen omdat deze een beperking heeft. dat vind ik (Ik ben aan het vasten dus ik zal het niet zeggen)

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    haha, vast je ook van lelijke woorden dan?*grijns*

dank je! ik zal eens contact gaan maken met tante/oma of ze naar de moskee gaan.
    Hij alleen een jonger broertje, voor de rest alleen zussen. Broertje is 12 ofzo, gaat die door dezelfde ingang als de mannen? dan zou hij daarbij mee kunnen...

bedankt voor alle antwoorden! nu nog hopen dat een Marokkaans gezin ons wil voorzien in lekkere hapjes, haha! dat lijkt me wel wat!*grijns again*

En idd, ik vind vader de schande van de familie!!!

6. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    haha ja in de ramadan proberen we onszelf ook te beheersen wat betreft schelden en ruzie maken (moet sowieso maar nu extra)

Uhmm verder.. ja zijn broertje mag gewoon mee hoor :)

succes met het bellen van de familie. schamen zijn tantes zich dan niet?

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    nee, die zijn iets menslievender... Zijn moeder ook, maar die kan dus niet meer voor de kinderen zorgen...
    Heel drama hoor daar thuis. Plus enorme taalbarrière.
    ik breek weer uit, thnx voor de uitleg!!!!

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Mama van Marit, menstruatie word in elk geloof als onrein gezien, bij het jodendom gebeurd het zelfs vaak dat een man niet bij zijn vrouw in 1 bed slaapt.
    En haar heel erg vermijdt.
    Als jij gebraakt hebt moet je zelfs stoppen want je braakt niet voor niks, aldus je voelt je niet goed.
    Huilen niet dat maakt niet uit.

9. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Kleine correctie lieve Elif, als je "per ongeluk" overgeeft is je vasten niet verbroken. Maar als je het opzettelijk doet wel :)

sorry voor de betweterigheid

10. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

toch nog iemand die het snapt.
    Dat is idd. wat ik bedoel :)

11. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Nergens heb je mij de suggestie zien wekken dat ik voor een ander bepaal wat zij moet doen, dat even voor op stellen.
    als je mijn tekst goed had gelezen en je niet gelijk zo aangevallen voelde had je eruit kunnen halen dat ik het heb over de gevallen die er gemakkelijk over denken: tjah ik ben zwanger dus ik hoef niet te vasten, zonder ook maar te proberen :) .
    het is in de islam altijd raadzaam om een "ander" te raadplegen alvorens je eigen lijn te trekken. Je eigen lijn trekken neigt meer naar de islam toepassen daar waar het je wel of niet uitkomt, volgens mij is dat niet de bedoeling.
    als je zwanger bent is het niet onverstandig om bij een arts te informeren of het al dan niet goed is (elke situatie afzonderlijk gezien) om te vasten of juist te eten.
    voor mij is moeheid is geen reden om niet te vasten. Of ik nu wel of niet aan het eten bent, als ik moe ben, ben ik gewoon moe. Ik heb ook dagen dat ik opsta en me beroerd voel en nergens de kracht voor heb, maar toch ga ik door met vasten. Wanneer mijn kind of ik in gevaar komt wordt het een ander verhaal, tot die tijd blijf ik doorvasten.
    Tenslotte overleven zwangere vrouwen in afrika en elders ook, en dan ook nog eens met echte honger. Wij kunnen bij de iftaar tijd, tot ons nemen wat wij wensen, zij hebben gedurende de gehele dag nog geen kwart te eten van wat wij savonds op tafel hebben staan :) , misschien is dat ook iets om bij stil te staan gedurende deze vastenmaand!

Zoals ik al eerder typte, ik suggereer nergens dat ik voor een ander bepaal, geef puur sang mijn visie. Zie helaas veel gevallen om mij heen ( en had het trouwens over mijn prive en niet eens het forum) die denken dat enkel het zwanger zijn, ze vrijsteld van het vasten! Er moet meer zijn dan alleen maar zwanger zijn. Zoals je zelf ook al noemde, het geen kracht hebben of energie hard nodig hebben.

;)

12. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Dit vind ik een rare vergelijking.. Heb je enig idee hoeveel moeders én baby's daar overlijden????!

13. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    ik was te laat met opstaan vannacht:( gister alleen een kopje thee gedronken, geen soep of water zoals gewoonlijk. Echt stom! Heb nu al zo'n droge keel en moet nog de hele dag bv geven. Pff ik baaaaaal:(

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Nee dat snap ik ;)
    Maar als je braakt omdat je je echt niet meer goed voelt moet je wel stoppen;)
    Dat bedoelde ik eigenlijk.:)

15. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Elif: oooh ja dan wel ja :p

16. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

De vergelijking werd gemaakt omdat er mensen zijn die het met veeeeeeel minder moeten doen en toch overleven! :)

17. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    En toch vind ik het raar. Babysterfte is daar ontzettend hoog evenals moedersterfte. Mensen worden daar ook niet zo oud als hier. Dus ja, ik vind het raar.

18. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Hoi, Rodayna,

Ik heb je stuk wel degelijk goed gelezen. En ik heb het geinterpreteerd zoals ik het begreep. En mijn reactie was geen aanval maar uiting van ongenoegen. Het feit dat jij vermoeidheid geen reden vindt om niet te vasten is jouw goed recht. Je hebt gradaties van vermoeidheid en verschillende redenen die dat veroorzaken. Dat is voor iedereen persoonlijk. Maar goed...

om maar niet steeds heen en weer te gooien met argumenten, laat ik het hier verder bij.

Miljoenen mensen en miljoenen meningen, zo ook onder de moslims :)

grtjs,

Sabrin

19. Esin

Esin Niet meer actief

Hoi Dames,

Baal zo erg... Ben vandaag ongi geworden...
    Ben al maanden niet ongesteld geweest, omdat ik de prikpil gebruik en dan nu net met de Ramadan word ik ongesteld en dan ook nog eens om 19.00 uur.. De hele dag voor niks gevast... ;)

20. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    #460 HabibiAna, 21 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2010
    Hoi dames,
    Wij gaan zo richting schiphol, zouden jullie (niet Ned taal verwijderd) willen doen dat we goed aankomen (niet Ned verwijderd.)
    Vind he zo spannend met de kleine vliegen, zit echt te stressen!!

Deel Deze Pagina