Ramadan mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door HabibiAna, 20 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou de regering heeft soms bepaalde acties maar zou niet weten waarom het niet echt een Islamitisch land is? haha. Je hebt de moskeeen, de mensen, de adhan, de gebruiken etc.

Mijn mans familie heeft daar een bedrijf, zijn ouders komen daar vandaan, vandaar. En hoe het voor mij is moet ik nog meemaken!

2. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Oke, dat was mijn indruk. Ben er een aar jaar geleden geweest. Was de enige met hoofddoek daar (istanbul), heb geen 1 keer een adhan gehoord en toen ik aan de mensen van het hotel vroeg wat de gebedstijden waren keken ze me aan alsof ik gek was;)
    Maar misschien is dat alleen istanbul. Geen idee, hoor wel van turkse mensen dat ze erg " modern" zijn daar. Moderner dan de turken hier. Ook mbt normen en waarden en religie enz.

Wel spannend hoor! Ben je van plan turks te leren?

3. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hey meiden hoe is het?

@habibana en umm85,

Turkije is idd geen islamitisch land. Eigenlijk wel en niet. Is moeilijk uit te leggen en ik snap het ook niet echt terwijl zelf ik turks ben maar jah haha.

Istanbul is idd een heleeee moderne stad en daar zijn de mensen ook heel erg modern. Sommigenn vasten, bidden etc niet. Weten bijna niks van islam terwijl ze moslim zijn. Weinig mensen die hoofddoek dragen.

Maar in andere steden heb je gelovigere mensen hoor vooral in het oosten. Westerse steden zijn wel moderner. Ik kom zelf uit een westerse stad naast antalya daar. Ik ben wel in nederland geboren. Heb alles gekregen van de islam van me ouders. Kan koran lezen, bidden en draag een hoofddoek. Dus het verschilt allemaal.

Nou dit is echt een uitgebreide onderwerp eigenlijk :D

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man komt uit het midden van turkije, daar zijn ze ook wel weer anders als een stad als istanbul. Moet wel zeggen dat mijn geloofsbeleving vaak wel anders is als dat van de meeste turken.

5. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Turkije heeft ongeveer 96% islamieten en de rest is dan atheist, ktholiek, koden etc..

In istanbul en de oosten van turkije heb je naast de islamieten de andere geloven en de in de anatolie heb je meer islamieten..

Verbeter maar als ik het fout heb.

Ik heb dit jaar 1 dag mee gevast, maar ik ben gestopt, want ik heb ijzer te kort en heb geen kracht met de kids. Insallah ga ik het inhalen als ik weer beter ben.

6. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Vind ik ook hoor. In turkije noemen mensen zich moslim maar doen er niks mee. Wij, jij beleven het meeer geloof me.

7. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    Ja Turkije vindt ik echt aparte land! Ik judge niet ..maar ik raak echt confused met ze .. Ik denk dat het komt omdat ze moderne zijn geworden..Maar met de President van hun heb ik echt respect voor..:D
    Ik heb nog nooit een President gezien die een vrouw heeft die een hoofddoek draagt.
    Maar denk dat er wel plekken zijn die wel gelovig zijn (vast wel!)

Hoe gaat het voor de rest met jullie?
    Ik heb het echt druk gehad..Ben nu voor een tijd echt alleen thuis.
    Man is weg voor een tijdje voor werk.
    Ik vond het echt heerlijk , lekker huis voor mezelf. Hoor ik me moeder aan de lijn : '' Ben je niet bang dan ? Snachts?
    Ze heeft het voor me verpest want nu ben ik echt WAKKER in de nacht *zucht* Thanks mom!
    lool

8. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Whahaha Yasminaa stuur je moeder maar een bloemetje om dr te bedanken ;)
    Hoop dat je er weer snel 'vanaf' bent.

Wij krijgen vanavond mee eters, zij zijn niet moslim dus vind het wel spannend. Wij hebben zo ons ritueeltje haha. Eerst dadels met melk, dan Maghreb gebed, dan echt eten.
    :)

9. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Het was niet mijn intentie om Turken af te kraken of te zeggen dat wij beter geloven dan hun hoor:) Viel me alleen op dat het erg modern was daar. Maar goed, waar niet tegenwoordig:D

Vandaag niet aan het vasten. DOe 2dagen wel en 1 dag niet. DE jongste komt nu helaas weer om 5u voor een voeding, terwijl ze al zeker een maand doorsliep. Heeft het vasten toch effect op haar.
    Bijna op vakantie en heb geen zin om te beginnen met inpakken! Wat een troep met je meeslepen zeg met 2 kindjes!

Amona; gezellig! Ik zou het gewoon van tevoren zeggen wat jullie doen, zodat ze niet verbaasd zitten te kijken;) Eten zij ook pas met el maghreb dan? Wat ga je maken voor lekkers?

Ik heb hier nog gevulde paprika's en courgetten van gisteren.

10. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Kmoet helaas gewoon werken tot 6 dus echt speciaal maak k het niet.
    Kdenk dat ze idd wel even van hun stoel afvallen of me zelfs veroordelen. Ze zullen er geen weet van hebben hoe ik nu leef/geloof etc. Heb ze lang niet gezien. Dus wel een goed idee om ff te melden dat wij dan melk met dadels doen en dan bidden en dan pas eten.

Maken gewoon chorba, humus (pepers), salade, aardappeltjes, kip, zoiets :)

Vervelend he zoveel inpakken... er moet vast veel mee!! Gaan jullie ver weg?

11. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Nou dat klinkt ook lekker hoor, haha genoeg toch.
    Wij gaan naar Egypte, dus neem alles mee wat ze nodig hebben. Alle zomerkleding die ze hebben, luiers, doekjes, medicijnen etc.

12. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Oh wat heeeeerlijk!! :) Geniet er lekker van!!!

Kwil ook zo graag naar m'n schoonfamilie... maar manlief wil nog niet. De kosten... en hij vindt dat hij hier nog niks bereikt heeft en daarom wil ie liever niet naar huis want dan is alles daar beter toch :( denk dat we gaan zodra de baby er is (ik had graag ook de babybuik geshowed). Jullie kleintje is ook pas 3 en halve maand, wat is de minimale leeftijd om te mogen vliegen?

Spannend hoor, gaan jullie lang? Heerlijk!!

13. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

salam aleikom iedereen.

ik hebt het gister erg druk gehad. me man zei dinsdag avond: o ja morgen komen er 12 vrienden van mij mee eten:$
    gister dus vroeg opgestaan en naar de supermarkt en slager gegaan. heb machi gemaakt (gevulde spitskool rolletjes) en maccaroni bechamella en kofta en soep met vlees en salade en natuurlijk melk met dadels, abrikoze en banaan. 's avonds was ik erg moe maar was blij dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad:)

amona: heel veel plezier vanavond:)

habibiana; inpakken vind ik ook altijd zo vervelend. en helaas is er altijd wel iets wat ik vergeet;) ik heb wel altijd overdreven veel bagage als we naar egypte gaan;) ga je met een rechtstreekse vlucht of moet je eerst overstappen? wij gaan bijna altijd met swiss air maar dat is best een gedoe met kinderen.

in egypte heb je overigens ook veel " naam moslims" vooral in de grote steden. ik was de laatste keer in de carrefour in saag il sjamel en ik was flink verbaasd over het feit hoe vrouwen zich daar kleden. veel vrouwen kleden zich daar nog erger dan de meeste vrouwen in europa. maar ik de dorpjes is dat gelukkig niet zo.

14. mamazeyad

mijn zoontje was 3 weken toen hij voor het eerst ging vliegen. was maar een uurtje hoor van italie naar nederland maar ik geloof dat er geen leeftijd aan gebonden is. mischien wel voor de langere vluchten maar dat zal per luchtmaatschappij verschillen.

15. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    12 mee eters, mamazeyad, respect hoor, ik zou het restaurant abrupt gesloten hebben :D Goed gedaan.
    Maar wel gezellig.

3 weken en dan vliegen wow, ik heb vroeger gehoord dat het niet te vroeg mocht omdat het fontanel dan nog niet hard is ofzo, maar dit is eeuwen geleden toen dacht ik nog dat babies met de ooievaar kwamen ;) dus vroeg het me zo af :) wellicht kunnen we dus al gauw de baby showen bij de schoonfamilie, lijkt me zo heerlijk. En waars makkelijker dan hen hier krijgen voor een vakantie.

16. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    @ Amona: volgens mij is er ook geen min. leeftijd. Heb iig niks gehoord er over. Hoop dat het goed gaat inshallah. Wel spannend!
    De oudste was een jaar toen we voor het eerst vlogen.

@ Mamazeyad: wat knap dat je dat allemaal in je eentje maakt voor zoveel man! Had mijn man niet mee aan hoeven te komen 1 dag van tevoren hahaha. We gaan meestal met egyptair of swiss idd, maar de laatste keer met swiss zijn we 2 van onze koffers kwijtgeraakt:x
    we gaan nu voor het eerst met turkish airlines haha, mn man had daar goedkope tickets gevonden. we stappen over in istanbul. Ben benieuwd!

17. mamazeyad

normaal gesproken zou ik ook tegen me man gezegd hebben dat hij dat langer van tevoren moet zeggen maar ik was in een goeie bui:)
    als mijn man iemand laat mee eten is het gelijk heel veel mensen doet hij altijd, ben er onder tussen wel gewend aan. ik was gisteren 2 uur voor het etens tijd nog niet helemaal klaar met de machi en toen hebben een paar vrienden van me man me geholpen met draaien:)

oe dat is ook vervelend als je tassen kwijt ben, ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met swiss air. met egyptair was een keer onze vlucht zo vertraagd en moesten we op schiphol slapen en ze zijn ook echt niet kindvriendelijk (vind ik dan:)). met turkisch airlines ben ik nog nooit geweest. ik hoop dat ze een goede service hebben en kindvriendelijk zijn. alvast een fijne vakantie. ga je il eid daar vieren?

18. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    oh dan ben je wel wat gewend idd:D hebben jullie veel egyptische vrienden hier?

Ik hoop het ook! Heb wel zo'n wiegje besteld voor de kleine, dan kan ze lekker slapen. En de oudste heeft gewoon een eigen stoel. Maar ze is best lastig met slapen buiten, dus hoop dat ze gaat slapen. Ja el ied doen we daar isa. wel gezellig en dan leert de oudste ook dat dat onze feesten zijn enz. Hier heb je die sfeer niet echt vind ik. We blijven 5 weken isa.

19. mamazeyad

ik heb eigenlijk geen idee of dat waar is maar mijn zoontje heeft nergens last van gehad. hij had zelfs de hele vlucht geslapen. ik zou het gewoon aan je huisarts vragen voor je op vakantie gaat.

20. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Klinkt heerlijk HabibiAna! :) Geniet ervan straks!!
    Kwil zo graag genieten van de gerechten van mijn schoonmoeder hihi, heerlijk!! *zwijmel*

Deel Deze Pagina