@Inaya1991 wij aten frik chorba (Tunesische gerstsoep), met stokbrood en zelfgemaakte eiersalade. Ik ben niet zo van de hapjes e.d (al zal het er wel eens van komen voor de kinderen, maar zeker niet dagelijks). Na één schaaltje soep zit je eigenlijk wel vol dus wat we wél eten heb ik dan liever zo voedzaam mogelijk. @3musketierseneengirl Tijdens het vasten mag je dus echt helemaal niks. Geen slokje water, al is het alleen om een medicijn door te slikken. Maar wanneer je medicijnen moet nemen overdag hoef je sowieso niet te vasten. (Er zijn ook wel medicijnen die het vasten niet verbreken, zoals inhalators.)
Ik hoorde vandaag in onze stad dat voor het eerst sinds 1995 de 40 dagentijd van de Christenen en de Ramadan samenvallen. Met die reden hebben de christelijke kerken en de moskee hier gezamenlijk een aantal projecten voor liefdadigheid gestart. Mooie verbindende gedachte vond ik dat! ♡
Ik heb vandaag meerdere moslim mannen stiekem zien roken Dan denk ik wie hou je nou voor de gek. Je doet toch mee aan de Ramadan voor jezelf, niet omdat het moet van familie ofzo.
Mijn collega’s zeiden vaak dat ze ongesteld waren en haalde die dagen op geschiktere momenten dan weer in
Je mag idd niet vasten als je ongesteld bent. Je moet het dan later inhalen voor de volgende ramadan er is. Of ze het daadwerkelijk waren is dan maar de vraag.
Ramadan Mubarek iedereen… Ik doe dit jaar niet mee. Ik geef borstvoeding en ben bang dat mijn melkproductie dan achteruit zal gaan. Ik zorg voor een goede iftar voor mijn man. Af en toe gaan we familieleden uitnodigen voor iftar. Heb er zin in. Met mijn dochters heb ik een Ramadan-hoekje gemaakt. Ik vind het belangrijk dat Ramadan echt leeft onder ons. Dus probeer wel elke dag iets met ze te doen, wat ik weer kan linken aan Ramadan. Wat is jullie iftar menu voor vandaag?
Ik vind dit soort dingen altijd een beetje negatief. Helemaal in zo een feestelijk topic. Als je ze niets gevraagd hebt weet je niets van het hoe en waarom. Misschien zijn ze wel ziek, moeten ze medicatie slikken en mogen ze niet mee doen. Of doen ze om andere reden niet mee.
Ramadan Mubarak allemaal! Ik doe dit jaar niet mee, althans niet de hele maand. Tot nu toe gewoon gegeten aangezien ik 2 weken terug ben bevallen, eerst even op kracht komen. @Mop81 natuurlijk zijn er genoeg moslims die gewoon eten, doordat ze iets mankeren lichamelijk gezien, of gewoonweg geen zin hebben een hele dag niet te eten. Net zoals ieder ander geloof vult elke moslims zijn aanbidding zelf in. Ieder zijn eigen graf, zeg ik altijd.
Precies. Zoveel redenen om niet mee te vasten, zelfs wanneer je op reis bent hoef je niet te vasten. Daarbij weten veel mensen niet eens dat roken het vasten verbreekt. (Roken is sowieso niet toegestaan, dus buiten ramadan ook, maar dat terzijde.) Mijn man heeft 3 jaar geleden ook bijna de hele maand niet meegevast ivm medicatie die hij na een operatie moest nemen. Tja, nu ik dit lees denk ik dat er vast mensen zijn geweest die hem verdachten van "stiekem eten" Vind alleen de manier waarop het nu gebracht wordt in dit topic een beetje lullig hoor, maar wellicht ligt dat aan mij. Daarbij zijn er genoeg moslims die niet 5x per dag bidden maar wel weer vasten, terwijl het gebed in principe een belangrijkere plaats inneemt dan het vasten. Maar zoals @vrouwvan ook al aangeeft, iedereen beleeft het geloof op zijn/haar eigen manier.
Ik vraag me af of je hebt gecontroleerd of deze vrouwen daadwerkelijk menstrueerden? Zo nee, en daar ga ik maar vanuit, dan zou ik persoonlijk uitgaan van het goede (maar dat is ook omdat ik vanuit mijn geloof niet slecht mag denken over anderen). Menstruatie is één van de redenen om niet te vasten, maar wellicht dat dat niet bekend was bij je. En inderdaad, dat wordt op een later moment ingehaald. Ik haal het persoonlijk meestal direct in, maar er zijn genoeg vrouwen die het liever op "makkelijker momenten" inhalen en daarin ben je helemaal vrij, zolang het maar ingehaald is vóór de daaropvolgende ramadan aanbreekt. Heb zelf ook wel eens gewacht met inhalen tot het winter was, helemaal omdat ik ivm zwangerschap een hele maand moest inhalen. Ik vind daar niks raars aan, beetje gek dat er dan zo lacherig over wordt gedaan (maar misschien ligt het nu aan mij?). Vind het een beetje jammer dat dit vooralsnog jouw enige bijdrage was in dit topic. Ik verwacht echt niet van een niet-moslim om me een fijne ramadan te wensen, maar zulke reacties geven een nare bijsmaak in een topic dat positief begon.
Nee, ik heb het niet gecontroleerd, ze zeiden het zelf Dan hadden ze halverwege de dag honger/trek en dan gingen ze toch wat eten. Ze zeiden dan; doen gewoon alsof ik ongesteld ben en dan haal ik wel weer in. (Iets in die trant) Ik zal er idd verder ook niet op doorgaan, excuus!
Dat maakt het al heel anders, dus doen alsof je ongesteld bent ipv daadwerkelijk ongesteld zijn. Ik neem aan dat de dames in kwestie dan wel weten dat het inhalen in zo'n geval niet van toepassing is. Ik hoor wel eens vaker rare redenen van niet-vastenden hoor (verslapen bv), en denk dan ook wel; zeg dan gewoon dat je niet wil vasten. Maar over het algemeen vasten de meeste moslims wel gewoon. Om dan de uitzonderingen eruit te halen van mensen die "stiekem" niet zouden vasten vond ik een beetje jammer, maar excuses aanvaard hoor
Wat doe jij zoal met je dochters en hoe oud zijn ze ? Misschien haal ik er nog wat inspiratie uit vind het vooral voor de kleintjes (3-6) soms een uitdaging . Mijn dochter van 9 heeft een invulboekje waar ze in kan vullen welke dagen ze gevast heeft of ze dua heeft verricht of iets anders goeds heeft gedaan , haar doelen voor komend jaar etc etc
nog gefeliciteerd! Ik dacht altijd dat je de eerste 40 dagen niet mocht vasten na je bevalling ? Of mag het gewoon als je kraambloeding voorbij is ?
Idd zodra je kraambloeding voorbij is mag je weer vasten en bidden. Want kraambloed duurt niet altijd 40 dagen soms langer soms korter.
Oh nee zo bedoelde ik het niet. Moest er juist erg om lachen. Ik zag echt dat ze stiekem aan het roken waren, om een hoekje en zo rond aan het kijken of iemand ze zag. Drie volwassen mannen