Ik had gegoogled ja maar vond drie verschillende namen. Gelukkig geven anderen wel antwoorden op m’n vragen. Iemand hier zei dat je altijd zo rustig en respectvol bent. Dat vind ik ook altijd. Maar nu al een paar best onaardige berichten van jou hier. Jammer. Las dat het geen fijne periode is voor jou dus misschien dat het daarmee te maken heeft. Ik kan wel wat hebben gelukkig. Wens je wel veel sterkte en fijn dat je hoop, liefde en kracht uit het geloof haalt.
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! En je raadt het nooit, toevallig bleef er hier vanavond een klasgenoot eten die moslim is. Het kind was overdag aan het vasten en baalde dat hij geen snoepje mee kon eten, dus speciaal voor hem een voorverpakt snoepje gepakt dat hij mee naar huis kon nemen en na zonsondergang kon eten. Later bleek dat hij tijdens het buitenspelen zoveel honger kreeg dat hij aan zijn moeder had gevraagd of hij bij ons mee mocht eten, want thuis ging het nog zo lang duren. Gelukkig zijn wij wat dat betreft ook geen typische Hollanders, want een extra bord is bij ons thuis ook geen probleem. In overleg met zijn moeder heeft hij hier dus heerlijk gegeten en tijdens het eten wat uitleg gegeven aan mijn kinderen. Viel mij wel op dat hij erg veel dronk, maar dat is opzich niet raar als je van zonsopkomst tot 18.30u niets op hebt toch?! Het jochie zit in groep 5, dus ik vind het sowieso al knap dat hij het zolang vol gehouden heeft. Was allemaal geheel onverwacht, maar ik vond het erg leuk dat hij zo enthousiast over de ramadan en het suikerfeest vertelde. Mijn dochter wil het nu ook een dag proberen, maar dan wel als ze niet hoeft te sporten en als we 's avonds iets smerigs eten in haar ogen (dat laatste is dus ongeveer dagelijks).
Same here! Verwacht alleen dat mijn diëtiste er minder blij mee is . Als wij naar Turkije op vakantie gaan heb ik daarna altijd een week hoofdpijn om af te kicken van de suiker . Eigen schuld, dikke bult, maar het is allemaal zo lekker! OT, ik hoop dat het jullie allemaal nog goed gaat! Mijn nieuwe collega heeft zich ziek gemeld omdat hij zo moe is. Verschil tussen mannen en vrouwen denk ik
Ja klopt, hij was zo moe omdat hij zo vroeg uit bed "moest" om nog te kunnen ontbijten en hij kan dat overdag niet compenseren met koffie. Dus dat wordt nog een lange maand! Vrouwen zijn toch ook gewoon het sterkere geslacht
Als het goed is staat de moslim altijd al vroeg op (om te bidden). Nu met vasten wel iets vroeger natuurlijk, maar dat is geen extreem groot verschil. Natuurlijk zijn er ook moslims die het verplichte gebed niet verrichten, en die hebben dan dus inderdaad veel moeite met 's nachts opstaan. Maar zo zie je maar weer dat ze daar vooral zichzelf mee hebben Of het ligt aan de koffie... Ik ben geen koffiedrinkster, dus daar kan ik niet over meepraten. Persoonlijk sta ik best vroeg op maar dat is omdat ik zo vroeg geen zin in gehaast heb, en in alle rust het eten wil voorbereiden. En als mijn jongste meevast (3 dagen per week) al helemaal, want die eet héél langzaam
Ah, dan weten we gelijk waar het aan ligt Hij had ook al vreselijk spierpijn van het bidden zei hij, dus ik denk zomaar dat hij het wel eens overslaat op normale dagen . Hoe vroeg ga je eruit om eten te bereiden? Ik vast niet, maar ga elke dag om half 5 uit bed om gewoon rustig mijn dingen te doen. Dat vindt iedereen ook al vroeg. Maar kan me voorstellen dat jij er nog eerder uit gaat.
Ligt eraan wat we eten Soms heb ik al de avond van tevoren voorbereidingen getroffen, maar gisteren bijvoorbeeld niet en ben vannacht om 03.45 opgestaan. (We aten sorghumpap, dat moet eerst koken en dan nog even afkoelen...) Normaal gesproken sta ik vanaf het ochtendgebed op, het ligt aan het jaargetijde hoe vroeg die is. Nu is dat rond 5 uur. Volgens mij is de vroegste gebedstijd, in de zomer, rond half 4. Ik ben wel echt een ochtendmens dus dat scheelt Omdat ik vannacht bijna niet heb geslapen ben ik na het bidden nog even gaan liggen, tot 9 uur ofzo, maar meestal doe ik dat niet. Van bidden krijg ik soms ook spierpijn, maar ik heb dan ook een spierziekte. Als het te pijnlijk is bid ik gewoon zittend. Een "normaal gezond persoon" zou er eigenlijk geen last van moeten ondervinden, dat heb ik tenminste nog nooit gehoord.
Oh ja, dat is dan echt wel vroeg. Voor mij zou dat betekenen dat ik niet zoveel slaap meer kan krijgen, want ik ga om 7 uur van huis. Ik ben ook een ochtendmens gelukkig, dat maakt t toch een beetje makkelijker he, zo vroeg eruit. Nog een gezegende maand toegewenst! En sterkte met je spierziekte.
Misschien had hij spierpijn van taraweeh, dat is het nachtgebed dat specifiek in de Ramadan wordt gedaan. Buiten de Ramadan heb je 5 verplichte gebeden en dit gebed is vrijwillig maar sterk aanbevolen. De meeste mensen die ik ken verrichten dit gebed in de moskee en dan kan het best lang duren. Hier in de moskee duurt het minimaal een uur incl het verplichte nachtgebed. Ook mensen die bijvoorbeeld de verplichte gebeden niet of niet in de moskee verrichten gaan vaak toch het taraweeh gebed doen in de moskee. Het is echt een moment van samenzijn, ontspanning en rust. Meestal is het dan ook super druk bij de moskeeën, hier kun je bijna geen parkeerplek vinden .
En ik ben dus echt geen ochtendmens . Gisteren sliep ik bijvoorbeeld om 00.45 en om 4.45 ging mijn wekker. Ik heb dus net nog een middagdutje gedaan anders ben ik echt te moe.
Oh en als je op YouTube intypt taraweeh of tarawih dan zie je hoe zo'n gebed wordt gedaan. Ik kan me best voorstellen dat je spierpijn zou kunnen krijgen als je lichamelijke conditie niet zo goed is
Vind de dagen omvliegen sub7ana Allah we zitten inmiddels al op dag 6 van de ramadan. De tijd vliegt echt . Moge Allah onze vasten accepteren en onze zondes doen vergeven ameen.
Bedankt, wat lief ♥️ Ik merk wel dat mijn chronische pijn veel minder is als ik vast, heel bijzonder.
Alhamdo li Allah gaat goed❤️ Ja het gaat echt supersnel. Ik mag nu niet meevasten ik ben ongesteld geworden Alhamdo li Allah na magreb scheelt me 1 dag inhalen haha
Naar omstandigheden gaat het goed. Ik ervaar deze ramadan wel als zwaar, vergeleken met de voorgaande jaren. Vlak voor de ramadan hadden we hier thuis de ziekenboeg en heb daardoor niet goed uit kunnen zieken. Ben van de week naar de huisarts gegaan voor bloedcontrole (bleef moe, pijn aan botten, geen energie, draaierig). Nu blijkt mijn HB 6,4, ferritine 5 en vitamine D 49 te zijn. Voorgaande jaren voelde ik me super met de ramadan en ging ik als een speer. Dit jaar kan ik amper de dag doorkomen en voel ik alsof ik op me reserves zit te draaien. Ben blij te lezen dat anderen dat niet zo ervaren, alhemdoelilah