Inderdaad wat Islah zegt. Je weet dat het 'moet' en dat het een hoger doel dient. Eerder hield ik het ook nooit vol maar nu alweer 25 dagen zonder grote problemen elhamdulillah. Moet wel zeggen dat ik vandaag expres (tegen mijn principes in) met de auto boodschappen ben gaan doen ipv op de fiets want met deze warmte en die wind erbij krijg ik zo'n droge mond en dat gaat niet meer over. Daar had ik even geen zin in.
Ja hoor, dat mag gewoon. Als het nodig is mag je zelfs eten proeven zonder het door te slikken. Maar persoonlijk zie ik niet zo het nut in van mond spoelen met water omdat de dorst daar alleen maar erger van kan worden.
Ik ben zo jaloers op jullie, ik zou zo graag mee willen doen dit jaar. Vorig jaar heb ik voor het eerst mee gedaan en ja ik kreeg een vreselijke dorst, maar wat voelde ik me super, zowel geestelijk als fysiek. Maar ik heb begrepen dat er zwangeren zijn die gewoon mee doen. Mijn verloskundige heeft me dit strikt afgeraden en daarom doe ik dit jaar niet mee
Lastig hoor Alev! Mijn vriendin is 32 weken zwanger en vast al de hele Ramadan mee masa'Allah. Ze was vorige week bij de gyn en met de baby ging alles perfect, goed gegroeid, voldoende vruchtwater, ontzettend beweeglijk. De gyn zei ook dat vasten voor de baby geen kwaad kan, alleen dat als je er zelf last van hebt je ermee moest stoppen. Maar als ik zwanger zou zijn zou ik ook twijfelen. Pfff ik heb me toch een keelpijn, vannacht bijna niet geslapen. Insa'Allah red ik het vandaag tot aan de iftar.
Om eerlijk te zijn heb ik ook wel gemerkt dat er véél vk's en artsen zijn die nogal anti-vasten zijn hoor. Ik kreeg bij de eerste zelfs een stapel folders mee waar een folder tussen zat waar in stond dat je niet hoefde te vasten e.d (en het was toen niet eens ramadan?). Terwijl de meeste geleerden toch iets anders hierover zeggen: dat het juist verplicht is om te vasten, tenzij het echt niet kan. Maar 'zomaar' niet mee vasten, ook al voel je je super verder, dat niet. Ik vind het sowieso raar dat je zoiets dan uit een folder van de vk moet lezen, net alsof zij je geloof beter kennen dan jijzelf of de Islamitische geleerden. Ik ben bij de eerste twee zo ontzettend misselijk geweest de eerste 4 maanden, alles wat erin ging kwam er ook weer uit. Was daardoor ook 8 kilo afgevallen. Maar daarover gaan ze toch ook niet zeggen dat het schadelijk voor je kind is? Terwijl je met het vasten nog meer voedingsstoffen binnenkrijgt, alleen op wat andere tijden... Je eet nog gewoon 2x per dag, en toen ik maandenlang zo misselijk was at ik eigenlijk gewoon 4 maanden niks omdat alles er direct weer uit kwam. En dan zeggen ze wél gelijk: je kindje pakt wat het nodig heeft. Dus dat vind ik nogal tegenstrijdig, maargoed. Afgelopen keer mocht ik ook echt niet meevasten omdat ik al wat verder was in mijn zwangerschap en vanwege mijn zwakke baarmoederhals (en operatie daaraan) kans had op vervroegde weeën (het schijnt dat een langdurig lege blaas dit kan veroorzaken dan).
Ik heb alhamdoullilah 19 dagen zonder problemen meegevast (ben zwanger), maar ik begon 's nachts (vanaf iftar) steeds misselijker en dorstiger te worden. Ik had ZO een extreme dorst, dat ik de dorst zelf niet meer weg kon drinken met 4 liter. Toen heb ik besloten twee dagen niet te vasten. Toen heb ik twee dagen weer wel gevast, en gister en vandaag gingen weer niet. De misselijk is begonnen, dus kan bij suhoor niks eten of drinken (alleen van het broodje dat ik voor mijn man maakte werd ik al misselijk). Maar de stelregel is: vast! Tenzij het schadelijk is voor jou of de baby. Verloskundigen zullen het nooit eens zijn met de regels van de Islam. Als vasten per definitie slecht was voor de baby, dan had de Alwijze Schepper het toch nooit toegestaan voor zwangeren!!!!???
Hier is wel meningsverschil over. Er zijn geleerden die zeggen dat een zwangere sowieso niet hoeft te vasten (idem met bv) maar dat is niet de mening waar ik me prettig bij voel. Het is dus geen stelregel! Want een stelregel is iets waar alle fuqaha het over eens zijn. En dat gaat dus hier niet op, i.v.m het meningsverschil.
Zou je me dan kunnen vertellen wie zegt dat je sowieso niet hoeft te vasten? Allahu a3lam, maar voor zover ik weet van de grote geleerden.. Ligt er ook maar net aan wie je onder "een geleerde" verstaat, omdat ze tegenwoordig broeders zonder een echte goede Islamitische studie al geleerd noemen.
Goedemorgen, Ik heb eindelijk vakantie! Ben uitgeput, werken, kids, huishouden en ramadan was erg zwaar! Nu de laatste avond/nachten met man mee naar de moskee kijk daar al de gehele ramadan naar uit. Hebben jullie trouwens ook veel vriendinnen die vasten? Ik zelf niemand, ken wel enkele vrouwen uit land van herkomst van man maar hebben helaas enorme taalbarrière. Ik heb wel eens activiteiten ondernomen met een groepje bekeerlingen maar merkte dat ze heel anders dan mij dachten en me enorm veroordeelde omdat ik geen hoofdoek draag. Maar nu tijdens de ramadan merk iktoch dat ik het mis! Iemand dichtbij behalve mijn man om ervaringen te delen. Wat gaan jullie maken voor het suikerfeest?
Fijn Lovely, eindelijk vakantie! Heerlijk dat je nu naar de teravih gebeden kan, maar hoe doe je dat met de kinderen? Ik ben vorige week 1 keer gegaan, vond het heel bijzonder, maar vaker zit er niet in voor mij, mijn man moet of werken of hij wil zelf gaan (en het is nog maar 2 dagen dat hij kan gaan dus helaas voor mij ). Ja de meeste vriendinnen/kennissen die ik heb zijn Turks en vasten ook allemaal. Wel fijn om gewoon een beetje begrip te hebben idd. Bekeerlingen (wat ik zelf ook ben) 'ken' ik via de school van de oudste maar die zijn echt totaal anders dan ik ben dus geloof niet dat ik daar echt bevriend mee kan raken (helemaal bedekt met khimaar maar wel gewoon de kinderen los in de auto en voor de ingang van school 'dumpen' vanuit de auto, weet niet, dat zijn geen mensen waar ik het goed mee zal vinden denk ik. Ben zelf wel bedekt gekleed maar draag geen hoofddoek). Lastig dat je geen andere Nederlands sprekende moslima's kent, ook niet via de school van je kinderen misschien? Zitten waarschijnlijk wel meer isl. kindjes op? Voor ramadanfeest echt nog geen idee, verwacht geen bezoek dus ik ga zeker niet teveel maken. Wel iets want het moet natuurlijk feestelijk zijn voor de kinderen ook. Mijn oudste is al vanaf het begin aan het aftellen wanneer ze nou eindelijk de kadootjes krijgt haha. Weten jullie trouwens of het feestgebed in de ochtend van ramadanfeest ook voor vrouwen is? Het is maar 2 rakat en daarom zei ik tegen mijn man dat we wel met z'n allen naar de moskee konden gaan. De oudste gaat sowieso regelmatig mee met mijn man en de jongste houd ik dan wel in de gaten tijdens die 2 rakat. Maar hij zei dat dat gebed alleen voor mannen was?
Ik heb het antwoord al gevonden, het is wel toegestaan, aangeraden zelfs. Maar volgens mij is het in Turkse moskeeen (waar wij heen gaan) niet zo gebruikelijk. Eerst maar even navragen bij mijn vriendinnen voor ik daar als enige vrouw sta, zal mijn man blij mee zijn
Vanaf de sahaaba bestond deze mening al. En van de afgelopen eeuw was shayg al albaani deze mening toegedaan. En ik dacht shayg Muqbel uit Yemen ook. Ik versta onder geleerde: iemand die jarenlang heeft gestudeerd, op basis van de juiste manhaj. Iemand die bv een paar jaar heeft gestudeerd is een student.
Als ik die in het Engels/NL kan vinden zal ik dat doen. Had het tot nu toe alleen in het Arabisch. Was er ook niet zo mee bezig omdat ik een andere mening volg.
Ik ben ook benieuwd naar dat bewijs Hier heb ik een link voor jullie waar eem aantal vraag en antwoorden staan betreft de ramadaan. Ook staat er een vraag over hoe de geëxcuseerde vrouw laylatul qadr benut. Ramadan
Eylem, op de school van mijn kinderen heb ik wel wat contact met sommige moslima's maar dit is nog er oppervlakkig. Denk dat dit ook komt omdat onze kinderen niet bij elkaar in de klas zaten, na de zomer zou dit wel zijn dus wie weet groeit het dan wel. Ik ga overigens wel met man en de kinderen in de ochtend naar de moskee. Het is bij ons altijd erg druk ook bij de vrouwen! Kinderen krijgen dan ook altijd een kado .