Ramadan topic 2014

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door HooyoShimbir, 19 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Hier is het aan de vrouwenkant ook altijd erg druk.
    Maar ik ga dit jaar niet (vorig jaar wel geweest), met een baby vind ik het erg lastig nog... Geen plek om de buggy te 'parkeren' en we hebben geen auto dus een maxi cosi meenemen is daarom ook best lastig (draagdoek heb ik een tijd geleden weggegeven), dochter is de lichtste ook niet meer. Vreemd dat dit in Turkse moskeeën niet het geval is trouwens, dat wist ik niet.
    Hier is alleen een Marokkaanse moskee, maar mijn man voelt zich sowieso altijd erg bekeken in Turkse moskeeën. Daar kan hij de preek niet volgen maar hij wordt vanwege zijn Islamitische uiterlijk ook altijd vreemd aangekeken en dan ook nog eens het gebed dat ze in sneltreintempo doen. Ik ben er ook eens geweest toen ik de shahada 'officieel' moest doen bij de imam daar vanwege de hadj. Wel slordig dat die man geen enkel woord Nederlands sprak (zelfs geen Arabisch en dat voor een imam, dus er moest zelfs een Turkse broeder mee om te vertalen).

Lovely, insha Allah ontmoet je snel wat andere zusters waar je mee kan omgaan. Ik ken hier ook niet zoveel zusters. Nou ja ken er wel behoorlijk wat, maar dat zijn geen types waar ik graag mee om ga, ze hebben alleen maar problemen veroorzaakt binnen de gemeenschap. Heb een paar (op 1 hand te tellen) zusters die ik af en toe zie en dat vind ik goed. Heb ook niet echt een sterke behoefte om dagelijks allerlei contacten te hebben, ben meer op mezelf.

Shayg al albaani rahimahullah over het (niet) vasten door zwangere vrouwen: http://ittibaa.com/uploads/2/8/2/1/2821629/al-albaanee_-_fearing_not_a_condition_for_pregnant_women_to_abstain_from_fasting.pdf Volgens hem moet je dus armen voeden i.p.v het inhalen. Ook hoef je niet een 'reden' te hebben om het vasten te laten, maar eerlijk gezegd vind ik de andere mening sterker. Die volg ik dan ook en heb alles netjes ingehaald alhamdulillah.

2. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Hier wel leuke evaringen/vriendschappen met bekeerlingen. Bij mij in de buurt is er ook echt een leuk en hecht clubje vanuit de moskee, allerlei nationaliteiten. Maar vooral bekeerlingen.

We maken van eid/bayram echt een feestje. Versieringen en balonnen, taart, cadeautjes etc. Ik heb er nu al zin in.

3. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    En we gaan in de ochtend met z'n 3en naar de moskee. Vanuit daar door naar me schoonfamilie met een tas vol cadeautjes haha.

4. studente90

studente90 Actief lid

28 dec 2013
    411
    0
    16
    NULL
    NULL
    DjazakAllahu ghairan! Wat betreft inhalen of niet, zijn idd meningsverschillen over. Hier zijn het tot nu toe maar 4 dagen, dus voor de zekerheid doe ik dat!

Hahaha zo herkenbaar van die Turkse moskeeen! Bij taraweeh 20 rakaat in 15 minuten ofzo.. Was ABNORMAAL. Isha heb ik zelfs opnieuw gebeden nadat k daar gezamenlijk had gebeden. Als je te snel gaat is het niet geldig.. Dus maar ff opnieuw gedaan. Zijn ook veel bidah (vernieuwingen in de religie) helaas, daar moeten we allen voor waken, want bidah zijn heel ernstig. Advies aan de zusters getrouwd met een Turkse broeder hihi

Ik ga zondag of maandag pas aan de koekjes beginnen! In shaa Allah

Amandelghribia
    Turkse suikerkoekjes
    Chocoladecake met witte chocola en frambozen

Zoiets

5. Islah

Islah Niet meer actief

In Marokkaanse moskeeën zijn ook veel bida' hoor. Alleen misschien wat anders/minder duidelijk dan bij de Turken (of minder opvallend omdat het in het Arabisch is?). Zo vragen ze hier altijd zakaat al fitr in de vorm van geld terwijl het duidelijk is dat je eten dient te geven, zijn genoeg bewijzen voor. Er zijn alhamdulillah ook genoeg mogelijkheden om dit te doen, misschien dat sommige mensen denken dat armoede niet bestaat in Nederland, maar je kan ook het eten bv. naar een asielzoekerscentrum brengen. Of dat je geld geeft aan een betrouwbaar persoon in bv. Marokko zodat er daar eten van wordt gekocht.

Maar chocola met framboos? Nu ben ik sowieso geen framboosfan maar dit vind ik wel een erg rare combinatie. Of het moet aan je zwangerschap liggen haha. Ik weet nog niet zeker wat ik allemaal ga maken, sowieso marmerkoekjes zoals elk jaar. Maar wel met hazelnoot, want van de combinatie pinda/chocola word ik altijd gelijk misselijk.
    Ik zou zo graag boterkoek willen maken, echt zin in maar heb tot nu toe nog niet het perfecte recept gevonden, helaas... Dus als iemand dat wel heeft dan is dat meer dan welkom.

6. studente90

studente90 Actief lid

28 dec 2013
    411
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ow ja hoor, bedoelde niet dat er geen bidah zijn in Marokkaanse moskeeen.

Haha rare combinatie? Witte chocolade is lekker zoet, en framboos friszuur. Lekkere combinatie. Vooral met marsepein op de cake. Ok, ok, misschien heb je wel gelijk.. Ik doe dan gwn niet teveel chocolade erin.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mwah, vind het een beetje flauw om te zeggen dat er in de Turkse islam zoveel vernieuwingen zijn. Zoveel moslims, zoveel gebruiken en gewoontes. Je moet gewoon goed opletten naar wie je luistert. En bij ons duurt de teravih gewoon 45 minuten hoor...Komt nog bij dat de Turken bijvoorbeeld altijd alle soenna gebeden bidden dus dat is misschien zelfs wel een goed voorbeeld voor anderen ;). Allahu alem, iedereen is uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn eigen daden en handelt naar wat hij of zij denkt dat goed is insa'Allah. Ik kijk persoonlijk liever niet teveel naar de mening van geleerden want die zijn altijd zo verschillend, ik volg de Koran en de overleveringen van de Profeet vzmh. En wie echt een goede moslim is weet alleen Allah...

8. AzA

AzA Niet meer actief

Nja het is niet alleen in de Turkse moskeeën. Het is eigenlijk zowat overal. En juist daarom is het heel belangrijk om te weten waar je je kennis vandaan haalt. Uit de koran en soennah is belangrijk. Maar niet alles kan je daaruit halen. Plus je zou het zomaar verkeerd kunnen interpreteren. Daarom is het juist belangrijk om ook naar de mening van de grote geleerden te kijken/luisteren. Omdat hen die kennis bezitten van jaaaaaaaaren lang studeren. Maar ook hierin moeten wij uitkijken van welke geleerde we kennis nemen. Allaahu ahlem. Wij bezitten amper kennis. Ik heb een mooie hadith gevonden ukhti,

Overgeleverd van AbdAllah ibn ‘Amro ibn Al’aas dat hij zei: “Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen”:
    "Voorzeker, Allaah zal de kennis niet abrupt van de mensen wegnemen.
    Maar hij zal de kennis wegnemen door de geleerden weg te nemen [te doen sterven],
    tot op het punt dat er niet één geleerde overblijft.
    De mensen zullen (dan) onwetenden tot hun leiders aanstellen,
    waarop zij ondervraagd worden en dan fatawa (religieuze oordelen) zullen geven zonder
    kennis. Met als gevolg dat zij zullen dwalen en anderen doen dwalen."

Bovenstaande stuk heb ik hier vandaan, lees het anders even door. :)

http://www.an-nasieha.nl/upload/Uitleg_athaar_ibn_Sireen.pdf

9. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Hoi dames

Een nieuwsgierug vraagje maar wat trekken jullie aan met de eid??

10. Islah

Islah Niet meer actief

Naar buiten gewoon wat ik altijd draag, dus abaya en gimaar (lange wijde jurk en grote hoofddoek), daaronder heb ik wel iets nieuws.

11. AzA

AzA Niet meer actief

Ik heb vandaag een nieuwe abaya + khimaar geshopt. Dat zal het wel worden. :)

12. Islah

Islah Niet meer actief

Heb je dan niet iets leuks voor binnen of ga je voornamelijk op bezoek?

13. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Hier ook nieuwe abaya en maxi's geshopt.. alhamdoulilah.

Ben benieuwd wanneer het al eid is in sha Allaah.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook. Ik ga vandaag beginnen met koekjes e.d. maken trouwens. Eerst maar de koekjes die het langst goed blijven want het kan natuurlijk dat het dinsdag pas eid is.

15. Brightness2013

Hier ook, cakes maak ik last minute.

Dinsdag? Ik dacht dat het morgen of maandag eid zou zijn?

16. Islah

Islah Niet meer actief

Vandaag is het de 28e, en een maand heeft altijd minimaal 29 dagen: dus dan is het op z'n vroegst overmorgen 'eid, insha Allah.

17. Brightness2013

Haha mijn man begon me al uit te lachen, zat gewoon in m'n hoofd, denk zelf verzonnen want hij had inderdaad maandag of dinsdag gezegd :)

18. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    zondag kan wel
    het is vandaag 29 die eerste dag hebben wij toch niet meegedaan

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee jullie zijn toch een dag later begonnen. Het is voor ons vandaag dag 29, morgen dag 30, wij vieren maandag ramadanfeest. Dan heb ik het over de Turkse gemeenschap.

Ik heb net snickerkoekjes gemaakt, zometeen de tweede laag chocola erop. Mijn oudste is nu ramazankaartjes aan het kleuren, ik heb er een mooie hadith bij gezocht dus die gaan we zo nog even schrijven en dan hebben we met de koekjes erbij leuke kadootjes voor iedereen.

20. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    ja klopt voor ons 28 maar suikerfeest is toch altijd allemaal tegelijk

maar het kan nooit dinsdag zijn want het mag niet meer dan 30 dagen zijn

Deel Deze Pagina