Hier is het twijfelachtig, man is nu naar de moskee dan zullen we het wel weten. Wij eten snachts niks of hooguit soort van cornflakes omdat we gewoon moeten werken dus ook een goede nachtrust nodig hebben.
Trouwens er staan nu wel een perzikentaart in de oven omdat mijn dochter over is naar het volgende leerjaar!!!![/QUOTE] Gefeliciteerd! Ik wil wel ontbijten 's ochtend. Ga dit jaar maar is een keer smoothies proberen denk ik. Geef namelijk borstvoeding, dus alleen avond eten zal waarschijnlijk niet voldoende zijn..
Voor suhor eet mn man altijd weatabix of brinta met dadels en drinkt water. Ik krijg nooit zoveel weg meestal een broodje pindakaas of Ontbijtkoek 😁 Vandaag welkom ramadan feest op school. Was erg leuk! Vanmiddag met dochter geknutsel, leuke kalender gemaakt. Ze is er erg trots op!!
Assalaamou aleykoum, Wat leuk, idd veel bekeerlingen mashaAllaah. Ik ben ook nlse en al bijna 4 jaar bekeerd. Mijn man is marokkaans. Tis mn eerste jaar echt samen met manlief. Vorig jaar woonde we nog apart. Ik wil proberen om zo gezond mogelijk de ramadan door te komen inshaAllaah. Euhm afgelopen jaren at ik met suhor dadels, water en brinta of havermout pap. En ook altijd fruit er bij. Met iftar toch wel vaak soep. Dit jaar wil ik verschillende soepen proberen. Veel fruit eten en veel groentes. Haha ben benieuwd! Maar het belangrijkste waar ik me mee bezig wil houden is aanbidding. Mijn imaan weer een boost geven voor de rest van het jaar.
Een beetje kennis verspreiden mag wel toch? Deze hadith(overlevering) wou ik graag met jullie delen. Ik hou er van als men met daliel (bewijs) aankomt, dus vandaar dat ik de reat er ook bij heb gedaan. Baarak Allaahu fiekoum (moge Allaah jullie zegenen. Suhoor is een gezegende maaltijd, laat het niet na. Drink tenminste een slok water, want waarlijk, Allah en Zijn engelen prijzen degene die suhur nuttigt. Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Abu Said Al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Ahmad. Suhoor is de maaltijd die in de ochtend genuttigd wordt voordat men gaat vasten. Het is sunnah om dit zo laat mogelijk te doen, net voor het aanbreken van het Fajr-gebed. (Dit is trouwens geen verplichting, dus men maakt geen zonde als je suhor niet nuttigt. )
Ramadan Mubarak (Een gezegende ramadan), Bij ons thuis staat er dagelijks als voorgerecht soep op het menu Champions-, kip-, tomaat maar Harira mag deze maand niet ontbreken! Bij de marokkaanse dames ook in Marokko is Harira onlosmakelijk verbonden met de Ramadan 2 eetlepels olijfolie 150 gr runder soepvlees 3 verse tomaten (geschild), een half blik tomaten en een eetlepel tomatenpuree. Een halv bosje selderie fijngesneden Een half bosje koriander fijngehakt Een half bosje gladde peterselie fijngehakt 2 uien gesneden 100 verse kikkererwten (deze moeten een dag van te voren geweekt zijn) Een handje linzen (bruine) 1 theelepel smen (geklaarde boter) 1 theelepel kurkuma 1 theelepel saffraan 1 theelepel gemberpoeder 1 theelepel peper 1 theelepel Ras el hanout (marokkaanse kruidenmengsel ook te koop bij bijv AH) Zout 1 theelepel peper Een halve theelepel kaneel Een hand vol vermicelli ( ik gebruik meestal spaghetti die ik op maat "maak". Om de soep te binden kun je gebruik maken van een papje wat bestaat uit bloem met water. Let op dat je geen klonten krijg gebruik bijv een zeef! Bereidingswijze: Gooi in bijv een blender de: uien, tomaten, selderie, peterselie, koriander. Dit wordt een fijn geheel. Ik houd altijd een streng achter van de selderie, peterselie en koriander achter om het mee af te maken. Giet het mengels in een pan en doe daar de olijfolie, smen, kruiden en het vlees bij. Alles even aanbakken. Voeg vervolgens 2 liter water en de kikkererwten toen. Laat dit koken op een middelmatig vuurtje (ongeveer 1 uur). Doe vervolgens de linzen erbij en vul de pan aan met 1 liter water. Laat dit wederom door koken. Proef de kikkererwten en de linzen als deze gaar zijn dan voeg je het "papje"toe. Na het toevoegen van het papje blijf je door roeren. Na een minuut of 8 gaat de vermicelli erbij. 10 minuten later....serveer je dit met dadels en uiteraard chebakkia! Besaha!
Mooie kalender hooyooshambir. Ik ga er morgen 1tje maken met de kindjes. Bedankt voor je kennis aza...
http://m.youtube.com/watch?v=FMcQBIztQr4 How not to fast laat mooi zien dat het vasten niet alleen maar om niet eten en drinken gaat Maar dat je moet vasten met je hele lichaam en niet alleen met je maag
Leuke kalender. Ik ben druk bezig met hapjes maken ik zal later of morgen de recepten plaatsen. Ik heb al gehakt met roerbakgroente in bladerdeeg gemaakt. en ben nu vispastilla in bladerdeeg aan het maken.
Leuke kalender geworden! En lekkere recepten Zijn er nog meer meiden die vannacht al beginnen? Want ik hoorde dat het in Saudi-Arabie op zondag begint dus waarschijnlijk zullen de meesten hier ook zondag gaan beginnen? Wij beginnen dus vannacht al (in Turkije worden de data door de isl. organisatie altijd van tevoren vastgesteld). Mijn man wil pilav met vlees eten dus dat heb ik net gemaakt, watermeloen staat ook al gesneden in de koelkast. Ik heb vanmiddag nog even snel de badkamer en slaapkamers schoongemaakt en gezogen, dat scheelt weer de komende dagen.
Normaal gesproken vraag ik dit nooit. Maar willen jullie alsjeblieft dua voor mij doen? Ik ben de hele dag door heel erg misselijk kan daardoor moeilijk eten en hou wat ik eet niet binnen. Het huishouden lijdt eronder en ik heb nog niets kunnen voorbereiden voor zondag.. Mijn man zit als het zo doorgaat met een boterham! Ik heb geen hulp met de kinderen en het huishouden, geen familie in de omgeving. Het enige wat mij kan helpen is Allah swt, dus gedenk mij alsjeblieft in je gebeden.
Moge Allaah het jouw gemakkelijk maken! Ik bereid helemaal niets voor qua eten. Ik heb er absoluut geen zin in om me daar nu al mee bezig te houden. Heb zondag tot 10uur in de avond de tijd inshaAllaah Zondag zou je toch een lekkere makkelijke soep in elkaar flansen? Afbakbroodjes er bij en wat salade met sla en komkommer en tomaat. Simpel maar prima te doen toch?
Hallo meiden, Heb jullie ook weer gevonden! Wij beginnen inderdaad zondag hoorden we net. Lalay heb je ook geen andere moslims in je omgeving waar jullie kunnen aanschuiven de eerste dagen? De deur staat vast overal voor jullie open. Waar woon je?
Ik verwacht dit weekend my period dus misschien vast ik 1 dag en anders pas volgende week. Ik ben wel al paar dagen mijn lijf aan het hydrateren. Ik heb namelijk enorme migraine dus heb vorig jaar vaak eerder moeten stoppen. Hoop door hydratatie misschien wat beter gaat inshallah.
Wat vervelend zeg ! Ik zal zeker dua voor je doen! Heb je ook geen schoonfamilie of vriendinnen die kunnen helpen? Of lieve buren??
Lalay het is niet niks om met zoveel misselijkheid wat klaar te maken hoor! probeer veel dingen te maken die niet zo veel geuren. Salade bijv en wat deeg producten die geurloos zijn tot je ze in de oven stopt (dan kan je snel de keuken onvluchten tot het gaar is) of ovenschotel maken hetzelfde alles rauw erin, de oven in en uit de keuken wezen. Dan maar deze ramadan kant en klare soep die hij zelf even kan roeren met wat water