Hoi, dit was in het nieuws: Vrouwen hebben schijt aan biologische klok Vrijheid en werkervaring zijn voor de meeste vrouwen belangrijker dan kinderen. Daarom stellen we het krijgen van kinderen het liefst zo lang mogelijk uit. Een kwart van de moeders van de de vorig jaar geboren kinderen was de leeftijd van 35 jaar gepasseerd. Je zou dus kunnen praten over flinke schijt aan de biologische klok. Volgens het Nederlandse bureau voor statistiek zegt de helft van de Nederlandse vrouwen, die hun eerste kind krijgen als ze ouder zijn dan 30 jaar, voor het moederschap te willen genieten van de vrijheid. Een kwart van de vrouwen in deze leeftijdscategorie wil eerst werkervaring opdoen. Van de 188 duizend kinderen die vorig jaar werden geboren, had een kwart een moeder die bij de geboorte 35 jaar of ouder was. In 6.500 gevallen was de moeder ouder dan 40 jaar. Het CBS meldt dat de leeftijd van de moeders sinds 1970 niet meer zo hoog is geweest. Toen waren het vooral vrouwen die vier of meer kinderen kregen, van wie de laatste werd geboren als ze 40 jaar of ouder waren. Het aantal kinderen dat in Nederland geboren wordt, daalt sinds 2000. In dat jaar werden 207 duizend kinderen geboren. De dalende trend van het aantal geboorten loopt gelijk met het stijgen van de leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen.
wat heet schijt aan de tijd hahah we worden nu ook ouder als vroeger,en trouwens over vroeger gesproken toen kregen de vrouwen wel op jongere leeftijd kinderen omdat er toen geen voorbehoedsmiddelen waren,ze kregen zelfs ook nog kinderen op latere leeftijd,dus is er werkelijk zo veel verandert?dan denk ik eerder dat de maatschappy is verandert groetjes gemma
Ik sluit mij helemaal aan bij jouw antwoord gemma. Vroeger trouwde je ook veel vroeger, zeker begin twintig, kinderen volgde snel. Maar het krijgen van kinderen ging vaak door tot aan de menopauze. geen voorbehoedsmiddelen, dus ook kinderen op oudere leeftijd. Maatschappij was anders, vrouwen bleven thuis. Erg ongebruikelijk was het als de vrouw voor een carriere koos.Nu is dat anders, vrouwen zijn gelijkgesteld met de mannen en kiezen vaak ook voor een carriere, ze vinden later een partner, binden zich minder snel. Kiezen daarom bewust voor ouderschap op latere leeftijd. Ik hoef maar naar mijzelf te kijken, ik ben heel blij met de keuze die ik gemaakt heb. Ben nu 38 en heb twee kinderen van drie en vijf jaar. Ik heb al veel gedaan, ben heel tevreden zo, we hebben gezorgd voor financiele zekerheid, huis etc.Ik heb uiteraard een behoorlijke stap terug moeten doen op carrieregebied, omdat wij er voor kiezen om de kinderen zelf op te voeden, dus ze gaan nagenoeg nooit naar oppas. Ik heb toch niet het idee dat ik veel "mis"We doen en ondernemen nog steeds heel veel, zoals reizen etc. Het is anders met kinderen maar absoluut heel positief.
het klopt wel dat vrouwen stteds later kinderen krijgen maar dat is ieder zijn eigen keus. Toen ik 9 jaar geleden zwanger was van mijn oudste dochter ,toen was ik 24,en veruit de jongste op de zwangerschapsgym.En dat is al 9 jaar geleden. Inmiddels hebben we ook een zoon van bijna 6 en zou ik nog graag een derde willen.Ben nu bijna 33. Verder vind ik het een dom stukje wat het onderwerp in rare bewoordingen beschrijft. groetjes drieske
Ik vraag me af of dat wel de enige reden zal zijn ..vrijheid en werkervaring!?? Als ik naar mezelf kijk was dat namelijk helemaal NIET de reden dat ik nu pas bezig met een kindje proberen te maken bezig ben, maar was het simpelweg...niet de juiste partner hebben!! Mensen worden steeds meer kritisch denk ik. Maar dat is mijn mening/ervaring. Mirre
@Mirre: ben het helemaal met je eens! Had graag op jongere leeftijd kinderen gehad maar helaas geen geluk in de liefde. Vind het erg jammer dat dat aspect meestal vergeten wordt. Vaak gaan mensen er vanuit dat het komt vanwege carriere etc!
Er kunnen zoveel omstandigheden zijn waardoor vrouwen op latere leeftijd een kind krijgen, je hebt het niet altijd voor het zeggen. jammer genoeg!!!! groetjes drieske
Ik hoor juist dat de gemiddelde leeftijd weer aan het dalen is. Als ik zo kijk op zwangerschapszwemmen, zitten daar echt veel jonkies. En een kennis die in een babyzaak werkt, zegt het ook.
dat dacht ik eigenlijk ook daphne! ikke hoef niet zo nodig carriere te maken, bleh! Laat mij maar lekker huismoederke spelen, heerlijk!
@Meliske: zoals gezegd is een carriere dus echt niet de enige reden! Ben vaak zelfs jaloers op vrouwen die op jongere leeftijd al een partner hebben en aan kinderen kunnen beginnen. Had ik ook heel graag gewild. Maar helaas heb je dat dus niet altijd voor het zeggen...
Sowieso vind ik dit bericht niet veelzeggend. Een kwart van de vrouwen die een kind kregen boven de 35? Ja, en? Is dat dan het 1e kind of het 7e? Mijn moeder kreeg mijn jongste broertje ook toen ze 35 was. Hij is dus wel de 5e. Bovendien denk ik dan maar: ik ben een paar jaar geleden de juiste man tegengekomen. Had ook nog wel 10 jaar kunnen duren. Of je hebt een ziekte waardoor je tijdelijk geen kinderen kunt krijgen. Psychisch bijvoorbeeld. er zijn zoveel redenen te bedenken, zeker als je een beetje om je heen kijkt. aan de andere kant moet ik wel zeggen dat mensen ook wel raar reageren. Zo van; je bent nog zo jong, je hebt een paar maanden geleden pas je universitaire studie afgerond. Moet je eerst niet werken en van je vrijheid genieten? Dus die druk krijg je ook wel een beetje.
Nou ben ik 1 met ontzettend veel geluk in de liefde....op mijn 19e getrouwd en nog steeds gelukkig getrouwd! Maar helaas...de kinderwens schiet niet echt op. Nou wilde we zo graag de cijfers doen veranderen Wat scheelt is dat we over 5 jaar nog steeds jong zijn!
Nou dan ben ik helemaal jong dan. mn dochter is 5 en mn zoontje bijna 4 en wij zijn bijna 6 jaar getrouwd. En zwanger van nummer 3. En ik ben bijna 24 en mn man net 29 geworden.
het hoeft idd. niet altijd aan werk te liggen of dergelijke .. als je nagaat dat er ook veel huwelijken stranden , en een kindje willen met hun huidige partner zoals in ons geval , vandaar nu 35 ik heb al wel 2 kids van 13 en 11
iedereen moet dit natuurlijk zefl weten, kinderen moeten een weloverwogen keuze zijn! Ik heb een goede realtie, we zijn al 6.5 jaar gelukkig samen, dus jah! voor mij was de aanleiding er! Al krijg ik steeds opmerkingen naar me hoofd; nu al! dat had ik niet verwacht! En waarom verwachten mensen het niet; omdat ik 21 ben!!! Grrr sorry hoor maar dat moest er even uit! Als ik 30 was geweest en me vriend 1 jaar gekend had had niemand er raar van opgekeken! maar nu ik 21 ben met wel al ruim 6 jaar een realtie! is het raar!!! kom op zeg! Dit zeg ik niet om mensen aan te vallen, ik vind simpel eg dat iedereen de keuze voor zichzelf moet maken. je moet doen waar je je goe dbij voelt en heb je op je 25e de mogelijkheden niet, nou dan zeker niet doen! tenminste! zo bekijken ik het!!!!!!!!!!!
Nou Anniek dat heb ik nou ook,ik ga ook al 6 jaar met mijn vriend en een paar mensen zitten achter onze rug om tegen andere mensen te vertellen dat we te jong zijn Uhh waarom denk ik dan.....en waar bemoeien mensen zich mee als ik ouder geweest zou zijn had niemand er wat van gezegt. Maar gelukkig zijn de meeste mensen niet verbaasd en blij voor ons omdat ze weten dat we al een paar jaar heel erg graag kinderen wilden,maar nog niet kon anders was ik nog jonger geweest. En verder vind ik dat vrouwen zelf moeten weten wanneer ze kinderen willen en inderdaad soms willen vrouwen eerder en kan het gewoon niet door bijv geen goeie man tegenkomen.
Ach ja de ene keer ben je te jong de andere keer te oud. Volgens mij is het nooit goed volgens 'men'...
Hier nog een bewust jonge moeder... we zijn samen gelukkig, hadden onze zaakjes op orde dus we gingen er gewoon voor. Nooit spijt van gehad. Ik heb abslouut niet het idee dat ik iets van m'n jonge jaren mis of dingen heb moeten inleveren. Ik ben 21 en zwanger van nr. 2... en als ze dan horen dat het helemaal bewust is Ik prijs mezelf alleen maar gelukkig dat het mij is gelukt mn droom waar te maken om jong moeder te zijn. Als iemand anders z'n droom is eerst de wereld een paa keer rond te reizen dan moeten ze dat vooral doen.
ik vind dit bericht niet raar overkomen. cijfers zijn cijfers, dus die staan er in ieder geval en daarbij herken ik het helemaal in mijn omgeving. ik ben 26, mijn man 28 en we zijn een van de jongste stellen in onze vrienden en familie kringen. Wij zijn zo ongeveer de eersten die getrouwd zijn en ook de eersten die een kindje willen. Iedereen om mij heen is nog druk bezig met een opleiding, vervolgopleiding, baan, huis etc. Ik kijk dus niet op van dit bericht. wel even een kleine kant tekening: er bestonden vroeger ook egwoon voorbehoedsmiddelen hoor, mijn moeder is altijd aan de pil geweest, dus waar dát idee vandaan komt snap ik dan weer niet?!