Ramadan

Discussie in 'De lounge' gestart door lydia, 12 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Mn man was van de week bij mensen die aan de Ramadan deden....hij kreeg allemaal lekkere dingen te eten en zelfs lekkere dingen om mee naar huis te nemen...hij kende die mensen niet eens...zo gastvrij daar kunnen wij Hollanders nog iets van leren..zit nu lekker te smikkelen van een gevulde paprika...met gehakt en heerlijke kruiden.... :D

2. Niet meer actief

:D

gastvrijheid is bij ons haast heilig, kunnen inderdaad sommige mensen nog wel wat van leren.......(betreft mensen die ik ken dus voel jullie niet aangesproken)

:oops:

3. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    Nou inderdaad. Bij mijn vriendin kan ik altijd aanschuiven aan tafel ook al heeft ze er niet op gerekend.
    En als ik bij haar moeder was dan werd ik ook vol gepropt.
    Moch altijd pas weg gaan als mijn maagje goed vol zat.
    Ik moet wel eens lachen als ik haar op visite vraag,
    dan zeg ze ``koffie met een koekje``?
    Door haar ben ik ook heel anders geworden hoor.

4. Niet meer actief

nou moet ik zeggen dat ook veel nederlandse mensen veel gastvrijer zijn geworden hoor (al worden ze in de volksmond nog steeds gierig genoemd )

bepaalde mensen hebben het misschien gewoon minder in zich, willen wel maar staan er gewoon niet bij stil! :D

5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Tja als er onverwacht iemand langskomt rond etenstijd kan die ook altijd wel mee aanschuiven hoor, maak ik echt geen punt van er is toch altijd genoeg.
    Alleen nog eten meegeven zal er niet inzitten.

En persoonlijk (toestanden uit het verleden) zou ik mijn vriend nu wel de nek kunnen omdraaien als ie met klaargemaakt eten dat hij bij andere mensen heeft gekregen thuiskomt.

6. sim

sim Niet meer actief

ja inderdaad, wij hebben ook zo iemand (heel voorzichtig) die we kennen :) mijn man was daar aan het helpen in huis en ik kwam even kijken op de fiets. en we stonden en stonden en stonden, zegt mijn man, goh heb je zin in koffie? dus ik zeg hmmm ja lekker. hint hint.. dus die jongen roept zijn vriendin, maken eerst samen nog even strijd wie koffie maakt. uiteindelijk komt ze weer bij ons staan en zegt: je koffie staat op het aanrecht hoor :confused: eeeh oke. goed ik ga naar de keuken, ze wandelt me achterna, ik probeer een gesprek aan te knopen door heel veel open vragen te stellen waar ik dus gesloten antwoorden op krijg. ineens staat ze op, ik denk oh lekker ze haalt een koekje 8) hoor ik ineens de stofzuiger aan gaan, is ze boven aan het stofzuigen! nah, ik had echt nog nooit zoiets meegemaakt! ik voelde me zo ongemakkelijk daar aan die tafel, heb mijn man een kus gegeven en ben m gesmeerd!

7. Niet meer actief

ik heb dus inderdaad ook 1 kennis die biedt me niet eens meer drinken of een koekje aan maar zegt je weet waar je keuken is, terwijl als zij langskomt ik de hele tafel vol zet met van alles en nog wat.........

:(

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik bied altijd wel iets te drinken aan hoor en zet wel iets op tafel.

Het meekrijgen van klaargemaakt eten roept gewoon nare herrineringen op. Zo gaf mijn ex-schoonmoeder mijn vriend altijd vanalles mee dat zij had klaargemaakt met de woorden: dan heb je tenminste wel fatsoenlijk eten. En dat terwijl ik er gewoon naast stond. Dat ging er voor mij toch over hoor.

9. Niet meer actief

@elisje

dat vindt ik nou ook weer niet kunnen van je ex-schoonmoeder!
    net of jij niet voor je ex kon zorgen!

10. sim

sim Niet meer actief

@Elisje

dat heeft helemaal niks met gastvrijheid te maken, maar dat is bemoeizucht! kan me voorstellen dat dat steekt.

11. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja ik vond het ook erg. Daarmee dat het me nu ook nog wel eens moeite kost hoor om dingen aan te nemen. Ook al weet ik dat het met de beste goeie bedoelingen is, toch zit dat zinnetje nog steeds ergens in mijn achterhoofd en ik kan het haar zo weer horen zeggen en de blik zien die ze erbij trok.

12. Katootje

Katootje Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.909
    0
    0
    Gelderland
    Hier kan ook iedereen aanschuiven. De portie's worden wel wat kleiner maar och een extra blik is zo opengetrokken. Mijn klanten kunnen ook altijd koffie krijgen terwijl ze enkel maar hun hond komen afgeven. (trimsalon etc, etc..) Misschien ben ik ook wel wat te makkelijk en te "geverig". Heb er wel eens moeite mee om me steeds strikt zakelijk op te stellen.
    Ik merk dat de mensen hier (achterhoek) er wel eens vreemd maar ook enthousiast op reageren. Is dat mijn opvoeding als echte Zuiderling?

13. Poeh

Poeh Lid

12 okt 2006
    28
    0
    0
    Ik denk dat het meer aan je karakter en opvoeding ligt dan aan waar je vandaan komt.
    Ik ben een ras echte noordeling, maar komt er tijdens het eten onverwachts bezoek dan kan die zo aan schuiven ik kook volgens mijn vriend toch altijd veel te veel.
    Ook zal ik als er visite komt altijd een schaal neer zetten met koeken en die blijft ook staan want dat gedoe van een koekje en dan de trommel dicht vindt ik zo ongezellig overkomen...

14. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    haha ja Poeh je hebt volkomen gelijk. Ik zet ook liever een schaal op tafel. Niet dat ikzelf zo'n zoetekauw ben maar ik zie het vaak wel anders, dat is dan 1 koekje en dan de trommel dicht.
    Bij sommige mensen komt dan soms de gedachte in me op dat ze nog gaan natellen in trommel of je echt niet stiekem nog een koekje genomen hebt terwijl ze even in de keuken waren ofzo.

15. Poeh

Poeh Lid

12 okt 2006
    28
    0
    0
    @Elisje

:) :) :) ik zie het al voor mij, je zou het iemand maar zien doen :confused: het idee alleen al...

16. sim

sim Niet meer actief

ja dat heb ik ook hoor! dat is allemaal veel gezelliger ook.

is veel levendiger, doet me goed om te zien dat mensen het gezellig vinden bij ons!

17. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    bij marokkaanse en turkse cultuur hoort het ook gewoon dat er genoeg eten is, ook als er onverwachts gasten komen kunnen die altijd mee eten.
    het is niet zo dat er precies zoveel stukjes vlees in de pan liggen als er mensen in het gezin zijn. er word altijd een grote pan vol gekookt.
    als ik naar mijn schoonmoeder ga en ik heb wat lekkers gemaakt neem ik dat ook mee. en nu ik zwanger ben word er regelmatig wat lekkers mijn kant op gestuurd.
    vroeger was het al vaak zo dat als ik bij een vriendinnetje kwam dat er werd gezegd, we zijn aan het eten, kom over een half uurtje maar terug.
    bij ons word er gezegd kom maar zitten en eet ook wat.

moet wel zeggen dat er uitzonderingen zijn. maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen gewoontes.

18. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat geldt ook voor de Spanjaarden.
    Mijn vader komt uit spanje..
    Altijd genoeg en veel eten iedereen kan zo mee eten.. altijd lekkere dingetjes op tafel enz enz.

Bij mijn nederlandse schoonouders is het toch wel anders merk ik. hihihihi
    Maar dat kan ook met oppvoeding te maken hebben.

groetjes

19. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ja klopt bij de spanjaarden is het ook zo. mijn vriendin komt uit costa rica, en hoe vaak ik daar wle niet meegegeten heb.

wij hebben ook turkse buren, en met de ramadan krijgen we regelmatig wat eten van hun. heerlijk van die gevulde dingetjes. en andersom geven wij hun.

20. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Ja gastvrijheid kennen sommige mensen helaas niet, zoals mijn zus.
    Woon 4 uur rijden van haar vandaan, ga op bezoek maar iets te eten?
    Nee dat kregen we niet, zijn om 6 uur maar weggegaan en een frituur ingerend, ikmoet op tijd eten ivm suikerziekte maarja........

Deel Deze Pagina