Ramadan

Discussie in 'De lounge' gestart door Marleen31, 26 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Graag gedaan ;)

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben niet van plan om geheimzinnig te gaan doen als er ongesteldheidsvragen gaan komen hoor. Misschien ook omdat ik een meisje heb, dat dat anders is dan bij jongens... Zulke dingen moet ze ook gewoon weten, en bovendien als ze (als ze wat ouder is) de Koran gaat lezen dan komt ze dergelijke teksten over menstruatie ook gewoon tegen.
    Nu heb ik gewoon gezegd dat ik vanwege haar zusje in mijn buik niet kan vasten (daar vroeg ze nl. zelf naar), maargoed dat is natuurlijk wel wat anders.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind mijn dochter nog iets te jong voor dat soort uitleg ;) maar natuurlijk zal dat hier later ook wel aan de orde komen. Voor nu is buikpijn voldoende wat mij betreft.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, dat snap ik... Doelde ook niet zozeer op jou of anderen uit dit topic hoor. Meer gewoon een algemene opmerking, omdat dit iets is wat (helaas, vind ik) veel voorkomt onder moslims. Maargoed er zijn genoeg ouders die er altijd vaag en geheimzinnig over blijven doen, mijn man kwam er bv. pas achter dat dat 'bestaat' vanaf dat hij de Koran ging lezen op zijn 15e. Ik heb trouwens nooit buikpijn als ik menstrueer, dus dat kan ik niet als smoesje gebruiken haha!

5. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

31 mrt 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    ts echt leuk dat je dit doet.
    mijn buurmeisje deed dat ook altijd die deed altijd een zak snoepjes in een schaal en ging voor de deur staan en iedereen die langs liep mocht een snoepje pakken sommige keken haar aan wat vreemd en sommige vroegen haar waarom ze snoepjes uitdeelde en dan zei ze heel trots omdat het suikerfeest is en dan moet je delen(ze was 6 jaar).
    Hoe reageren hier de dames op mensen die niet vasten en wel moslim zijn. gewoon nieuwsgierig

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Islah, ik snap m ;)

LadyLaila, ik heb daar niet echt een mening over, het is ieders eigen verantwoordelijkheid en zeker niet mijn zaak of mijn probleem.

7. Rodaina

Rodaina Bekend lid

9 mrt 2013
    609
    48
    28

Moslims die gewoon zomaar niet vasten? Of met een geldige reden? Vind het zelf namelijk wonderbaarlijk wanneer iemand aangeeft wel moslim te zijn maar eigenlijk de Ramadan niet doet zonder reden. Vaak probeer ik dan de discussie aan te gaan maar zoals al eerder aangegeven, het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid. :)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het zou mij echt een worst wezen 0f niet besluit te vasten als moslim. Ik ga daar verder ook geen vragen over stellen.

9. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    hey ts echt goed van je dat je iets wil maken voor je buren echt top :D wou ook wel zulke buren!!

zelf zou ik iets zoet maken want het is toch niet voor niets SUIKERfeest :D

spijtig van die vervelende reacties van sommige mensen. TS heeft dit topic gestart met de bedoeling voor verdraagzaamheid tussen verschillende culturen...

verder aan alle vastende dames...ramadan mbarak

10. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Jaaa dat had ik ook. Nouja dat ik iets in me hoofd heb en niets anders wil eten dan he. Dat was paar dagen geleden dus pannekoeken :) mijn man zat me raar aan te kijken haha :p

11. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Wat leuk, hier in onze stad is het een traditie onder de turkse kinderen (maar de somalische, arabische eigenlijk alle nationaliteiten moslims komen tegenwoordig). Dan komen de kinderen op suikerfeest aan de deur je hand kussen (dat doen ze bij oudere mensen) en dan geef je ze geld/snoep ervoor. En dan hebben ze aan het eind van de dag een zak vol snoep/geld en dergelijke.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik haal dit topic weer even omhoog :) wij vieren morgen Suikerfeest, ik heb gehoord dat het voor de Arabische moslims vrijdag is dit jaar? Gaan jullie nog wat bijzonders doen of maken? Ik ga zo even boodschappen doen en wil in ieder geval een chocoladecake bakken. Ik verwacht verder geen bezoek ofzo dus ga niet al te veel in huis halen.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Voor de Arabische moslims is het zover ik weet nog niet duidelijk (ivm de maanstand) kan zowel morgen als vrijdag zijn met Gods wil.

Hier net gisteren teruggekomen uit Turkije dus ben nog even aan wassen, opruimen en moet vanmiddag echt boodschappen doen. Ga maar even kijken wat ik doe.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik zocht net dit topic... Vroeg me af tot wanneer de ramadan dit jaar duurt en dergelijke :)

Dochterlief heeft een nieuw vriendinnetje in de straat en haar ouders doen ook de ramadan.
    En volgens mij is onze dochter zo'n beetje het enige meisje waar hun dochter mee speelt op het moment dus leek het me wel handig (en leuk!) om te weten :)

Dus als iemand me kan vertellen wanneer..... En wat de eventuele tegenverwachting is.. Hoor ik dat stiekem toch wel graag scheelt weer een keertje van het typisch-lompe-Hollander-effect ;)

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als ze Turks zijn, dan vieren ze het sowieso morgen. De Arabische moslims vieren het morgen of vrijdag begrijp ik van Umm :) mijn man zei dat het waarschijnlijk vrijdag zal worden maar dat is dus nog niet bekend (hangt af van de stand van zon en maan).

16. Saskia78

#236 Saskia78, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2013
    Volgens mij Turks... Probleem is dat als je vraagt waar ze vandaan komen.. Komen ze uit een dorpje in Brabant :D
    Maar volgens mij begreep ik van het buurmeisje dat ze van Turkse afkomst zijn... Enige tijd geleden.

Maar suikerfeest is ook van delen met je buren enzo toch?
    Vind eigenlijk dat wij dan ook wat moeten delen...
    Of sla ik dan een enorm modderfiguur? :)
    Vandaar dat ik me afvraag wat de verwachtingen zijn :)

Overigens.. Ons buurmeisje (8) kwam zojuist trots gehoofddoekt naar buiten. Leuk die ukken zo netjes en feestelijk :)
    Al begrijp ik dus dat de echte feestelijkheden morgen pas zijn.

dus niet het vriendinnetje van dochterlief maar onze directe buren die weigeren ook maar een woord met ons te spreken. Dus daar heb ik ook weinig aan :(

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk dat je buren überhaupt niets verwachten aangezien jullie geen moslims zijn maar ik denk dat ze het wel heel erg leuk vinden als je iets kleins brengt. Bak koekjes met je dochter en laat haar morgen een bordje brengen, zoiets. Het regent nu toch ;)

18. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Dames, ik ga vanavond de appeltaart bakken voor mijn buren. Is het gek als ik de taart vanavond al kom brengen bij ze? Want wat als ze morgen op familiebezoek zijn? ;)

19. Saskia78

Nouja.. Dat wordt vrijdag dan... Dochter is morgen bij oma maar zoiets leek me wel leuk inderdaad :)

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik hoorde net dat eindelijk op al-jazeera is bevestigd dat el eid morgen is (voor marokkanen etc). Zou wel lekkerrrr zijn hoor...we wachten het even af.

Deel Deze Pagina