Ramadan

Discussion in 'De lounge' started by Marleen31, Jul 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik wil even hierop inhaken: ik neem aan dat kleine kinderen niet mee vasten en al eerder hun avondeten op hebben. Wat doen de kinderen dan s avonds nog om 22 uur buiten/uit bed? Ik snap heel goed dat ze dan doodmoe en druk zijn. Maar ik zie in de straat hierachter ook hele familie kinderen s avonds om 22 uur rondrennen terwijl ouders dan aan het eten zijn.

2. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik thuis blijf dan eten ze inderdaad gewoon om half 6 en gaan daarna op hun bedtijd naar bed. Maar als ik naar mijn schoonouders ga, kan ik ze daar niet op bed leggen. Dat is ook de reden dat we niet al te vaak gaan.

En wat sommige mensen ook doen in de vakanties, is het ritme van de kinderen veranderen. Dus later laten slapen, s ochtends later wakker. Omdat je anders dus om 22 uur gaat eten, daarna slapen, dan om 3 uur 's nachts weer opstaan en weer eten, daarna bidden en dan weer slapen. Als je dan daarna om 7 uur weer op moet voor je kinderen is dat echt zwaar. Vorig jaar heb ik dat ook zo gedaan. Als wij gingen eten om 22 uur, dan legde ik mijn dochter in bed, en dan sliep ze volgende ochtend tot half tien. Dat was een fijn ritme. Dit jaar lukte dat niet, ze werd gewoon wakker om half 7/ 7 uur. Dus toen heb ik het maar opgegeven.

Wat betreft die kinderen die om 22 uur nog buitenspelen. Sja mijn kinderen mogen dat niet. En aan de ene kant stoor ik me er aan dat ik die kinderen allemaal buiten zie lopen. Maar ergens snap ik het ook wel. Binnen is het druk want vaak komen meerdere families bij de schoonouders/ouders samen eten. Meeste wonen in kleine huizen. De vrouwen zijn allemaal bezig om meerdere gerechten warm op tafel te krijgen dus in de keuken is het doorgaans chaos. Als de kinderen dan ook nog allemaal in de weg lopen, dan sturen sommige mensen ze dus naar buiten van ga maar buiten spelen. Als het schoolvakantie is, ach.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het zegt me helemaal niets, zou de turkse winkel het ook hebben of echt alleen de toko? Ik eet nl geen gelatine, niet vanwege mijn geloof overigens, maar ik heb er een weerzin tegen :) Ben heel lang vegetariër geweest en eet dus geen gelatine puur omdat ik het "vies" vindt, hahaha.

4. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Zo respectloos ben ik niet,geef gewoon een eerlijke mening.. Sommige mensen zijn gewoon te snel op hun teentjes getrapt..

5. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    #165 Pluis81, Jul 29, 2013
    Last edited: Jul 29, 2013
    Niet tegen een andere mening kunnen is nog veel zieliger..;)
    Maar idd,negeer mij verder lekker..jullie hebben je energie nog hard genoeg nodig..

6. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Onze kinderen gaan om 7 uur naar bed. Als we naar familie gaan, dan natuurlijk niet. Alsnog mogen ze dan niet buiten spelen. Kinderen horen sowieso voor t donker binnen te zijn en wil anderen ook niet tot last te zijn.

Nog zo'n tien dagen te gaan en dan is t alweer voorbij. Vond t reuze meevallen ondanks dat ik zwanger ben en borstvoeding geef.

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Zwangere vrouwen hoeven officieel toch niet mee te doen? Knap hoor! :)

8. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wat moeten mensen met jou mening dan? Niemand zegt dat je die niet mag hebben maar wat moeten wij er mee? Ja ok, jij vind het raar allemaal. Dat kan. En wat wil jij dan daarna nog horen? Jij bent degenen die er maar over doorgaat vervolgens. Wat voor reactie verwacht je dan nog, behalve dat mensen zeggen, laten we het maar weer over wat anders hebben?

Niet tegen kunnen is m.i. wat anders. Namelijk gaan schelden, roepen dat je weg moet etc. Dat doet niemand. Op een gegeven moment ben je gewoon uitgepraat als iemand zegt, ja ik vind het allemaal maar raar.

9. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom vast je dan als je zwanger bent en bv geeft? Ik heb nooit gevast in mijn zwangerschappen. Liever inhalen als dat mijn kind iets tekort komt.

10. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er ook wel eens van gehoord, maar nooit in de winkel gezien. In de natuurvoedings winkels verkopen ze het ook. Het is iets wat van zeewier gemaakt wordt geloof ik.

Zelf maak ik trouwens gewoon geen dingen met gelatine erin. Vind het niet moeilijk om te vermijden.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja dat doe ik ook. En dan sta ik automatisch wel rond 3.30 op omdat ik dan ontzettend nodig moet plassen :D . Maar ik heb nu een paar dagen pauze :) ;) ook wel fijn :p

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij veel culturen gaan de kinderen pas laaaat naar bed, zeker nu het vakantie is. Onze Iraakse buurkinderen liggen pas na twaalven op bed :$ (kleuterleeftijd). Ik vind het ook niet echt gezond, maar zo is dat nu eenmaal. Hier gaan de meiden gewoon om 19.00 uur naar bed, juist die laatste uurtjes tot de iftar heb ik graag RUST. (maar ik ben dan ook gewoon Nlse :p )

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik kan prima tegen een andere mening en sta altijd open voor eerlijke en respectvolle discussie's maar dat mag nu eenmaal niet op ZP, topics over geloof. Dus houd ik mijn mond.

14. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

May 7, 2009
    2,395
    35
    48
    Female
    Moeder ♡
    Brabant
    Mijn kindjes slapen net zoals altyd rond 19u. Wij blijven met de ramadan ook liever thuis eten zodat zij in hun eigen bedjes kunnen slapen. Maar ook ik zie om mij heen dat veel kinderen tot laat opblijven.

15. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Omdat je sowieso moet vasten TENZIJ jij of je kind iets tekort komen. Heb zowel met ha als de vk over t vasten gehad. De baby komt niks tekort, die pakt wel wat hij nodig heeft. Ikzelf vind het goed te doen, dus zie geen reden voor de vrijstelling.

16. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat wist ik niet eens eigenlijk.

17. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb me er de vorige zwangerschap in verdiept. Verschillende onderzoeken suggereren dat een baby er wel degelijk nadelige gevolgen van ondervind als de moeder vast/te weinig eet/ te weinig te eten heeft/veel moet spugen ivm misselijkheid. Er is bijv. een heel groot onderzoek gedaan naar kinderen die na de hongerwinter zijn geboren. Alleen merk je de gevolgen daarvan niet direct, maar pas op latere leeftijd. Met name de hersenontwikkeling is heel gevoelig voor factoren van buitenaf en voeding speelt daar een belangrijke rol in. Dat is omdat het de schildklier is die de hersenontwikkeling het meest stimuleert. Te weinig voeding in de baarmoeder resulteert daardoor in een significant grotere kans op schizofrenie, depressie en asociaal gedrag.

Als het zou zo was dat de dagen kort zijn, zodat je genoeg kunt eten, dan is het misschien minder nadelig. Maar de ervaring leert dat je meestal met een paar happen vol zit (ik wel ten minste), en een paar uur later moet je al weer ontbijten. Dus de kans dat je echt genoeg binnen krijgt, lijkt me best wel klein. En de gedachte dat je dat dan wel zult merken aan hoe je je voelt of hoe je kleine beweegt etc., dat hoeft helemaal dus niet te zijn. Ik denk dan bij mezelf; waarom het jezelf en je baby moeilijk maken, als ons geloof dat niet is?

Voor wat betreft HA en verloskundige. Die zijn gewend geraakt om te zeggen, ja doe maar. Maar zelf weten ze niet hoe het is om te vasten.

Maar goed, is natuurlijk een eigen keuze. Ik hoop wel dat je in elk geval een multi vitamine slikt.

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mijn oudste van 11 vast ook en ligt dus uiteraard laat op bed, na het eten gaat ie namelijk vaak nog met zijn vader naar de moskee. Hij vindt dit helemaal geweldig, en slaaptekort heeft hij niet hij slaapt gewoon het klokje rond. De jongste ligt er op normale tijd in tenzij we ergens anders eten. Maar zij heeft nooit problemen met wat later slapen ze slaapt de volgende ochtend gerust uit tot na 10en.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk dat de meeste 'allochtonen' sowieso wel wat anders zijn qua bedtijden dan de gemiddelde Nederlander. Zeker nu in de vakantie. (Dat zie ik tenminste best veel bij mijn schoonfamilie.)

20. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,865
    5,136
    113
    Home
    ik heb vorig jaar tijdens mijn zwangerschap niet alle dagen gevast het was het prille begin en ik werd namate de zwangerschap vorderde misselijker.

en pluis als je niet weet waar je over praat en duidelijk nog nooit in hebt verdiept kan je beter je mond houden...... hoe moeilijk dat ook voor jou zal zijn ;)

Share This Page