Ramadhaan topic!

Discussion in 'De lounge' started by BeingMommy, Jul 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Adorable

Adorable Fanatiek lid

Dec 20, 2008
    2,601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    iyi ramazanda!!!

wij doen niet mee dit jaar (ik ben geen moslima) en mijn man is een stressroker, heeft veel stress op t werk dit moment dus hij zegt het niet aan te kunnen. wel gaan wij niet luxe eten, denken en geven meer aan de arme en mijn man gaat de koran lezen.

iedereen een voorspoedige ramadan gewenst!!!

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ooo ik heb zo'n zin in de ramadan deze jaar! Vorig jaar was ik zwanger en had ik 1 dag gevast. Deze ramadan wordt extra speciaal aangezien ik vorig jaar dus niet gevast had en omdat mijn dochter vorig jaar in de ramadan op een vrijdag is geboren! Helaas hebben mijn ouders mij nooit geleerd om te bidden en ik vond de koranlessen in de moskee vroeger Toen ik klein was nooit leuk.. elk jaar neem ik me voor om te leren bidden... En voel me altijd zo slecht omdat het er dan elke keer weer niet van komt.. :( inshallah is dit jaar anders :) iedereen een fijne ramadan toegewenst!

3. BabyR

BabyR Fanatiek lid

Dec 18, 2011
    2,009
    5
    38
    Ahh ik zou t echt niet kunnen.
    Heb een Turkse collega gehad die dus ook aan ramadan deed, ik durfde zelf ook niet te lunchen.

Nou succes meiden!

4. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Dat zal je collega vast niet erg vinden BabyR (wel lief van je btw). Ik persoonlijk wil niet dat andere mensen rekening gaan houden met mij of dan ook maar niks eten en drinken. Ik voel me dan bezwaard. Ik kies er voor te vasten en daar hoeft een ander natuurlijk geen "last" van te hebben door maar niet te eten. Ik heb er dan ook totaal geen moeite mee als ik met een knorrige maag zit en een ander naast mij iets eet. Op de een of andere manier maakt het je heel sterk en je weet waar je het voor doet.

Don't worry :)

5. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

May 8, 2010
    717
    0
    0
    Veel suc6 en Ramadan Kareem !

Wat voor soep maken jullie?

6. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    is ramadhaan eigenlijk hetzelfde als ramadan?

7. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Een gezegende Ramadan meiden. Moge Allah (swt) je vasten accepteren.

8. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Ramadan mubarak, dames.

Mijn doelen blijven elk jaar hetzelfde *schaam* en dat zijn op tijd mijn gebeden verrichten, en geregeld bidden. Door mijn drukke gezinnetje en fulltime baan sla ik weleens over en bid het dan de volgende dag. Soms compleet en soms onvolledig.

Hier maak ikals maaltijd een soep, gekookte eieren en een broodje. Kop thee en/of een smoothie. In de nacht drink ik heel veel water, stuk fruit en sms nog een cracker met beleg.

9. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Salaamoe aleykoem dames! ramadaan mubarak!

Wat leuk, dit topic. Veel bekeerlingen hier, masha Allaah :D

Ik heb vorig jaar niet mee kunnen vasten omdat ik zo ontzettend misselijk was. Dit jaar geef ik borstvoeding, heb zitten twijfelen maar besloten om toch niet mee te doen. Heb eerder geprobeerd te vasten, maar mijn productie loopt zo snel achteruit.. ben zelfs al begonnen met kv bij te geven. Dus ben blij dat ik nog deels bv kan geven, alhamdoulilah. Insha Allaah kan ik volgend jaar weer meedoen met vasten.

Desondanks wil ik me dit jaar niet te druk maken met koken e.d. maar veel Quraan lezen etc. Manlief is gelukkig lekker vrij, dus hoef geen rare fratsen uit te halen. Hopelijk kunnen we af en toe bij sch. fam eten. scheelt alweer koken :D ga morgen in iedergeval harira maken dan kunnen we daar een paar dagen mee toe.

Het enige wat ik wle zal missen is de gebeden in de moskee. Toen ik nog geen baby had ging ik elk fajr gebed, en elk taraweeh gebed naar de moskee. Subhan Allaah dan krijg je zo'n boost... zo fijn. Helaas gaat dat dit jaar niet lukken.

Ik kreeg vanmiddag een filmpje toegestuurd. Is in het engels, maar erg motiverend. Insha Allaah hebben jullie er iets aan!

Parting Farewell Advise of Ramadan - Nouman Ali Khan - YouTube

Mag Allaah ons vasten en aanbiddingen accepteren, en onze zondes vergeven!

10. Persephone

Jun 20, 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben geen moslima, dus ik vast niet. Mijn man wel, en onze oudste dochter stond erop dat ze het mocht proberen. Ik ben benieuwd hoe lang ze het volhoudt.

Voor alle dames hier die meedoen: ramadan mubarak!

11. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ramadan mubarak allemaal!! <3

Leuk dit topic :D Hier nog een bekeerde moslima

Ik doe dit jaar hopelijk volledig mee. Vorig jaar was ik 38 weken zwanger en heb ik maar tot halverwege de Ramadan mee kunnen vasten omdat toen mijn dochtertje werd geboren.. (half uur na het verbreken van het vasten braken mijn vliezen, dus gelukkig mijn uitgerekende dag nog gewoon gevast :D)

Maar na de bevalling was ik natuurlijk helemaal in de ban van mijn meisje en was de Ramadan voor mij over. Dit jaar hoop ik er dus weer alles uit te kunnen halen..
    Geef nog wel borstvoeding maar is geen probleem, heb de dagen die ik gemist heb door de kraambloeding ook zonder problemen in kunnen halen gelukkig..

Iedereen succes allemaal! Dat het een gezegende maand mag worden..

12. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik ga lekker harira maken. Ben er dol op en ik kan het in de Ramadan echt elke dag eten.. Dus morgen even een grote pan op het vuur zetten :D

13. YenD

YenD VIP lid

Aug 31, 2009
    6,343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Ik heb echt respect voor jullie, het lijkt me zeker niet makkelijk, vooral niet hier in nl waar andere mensen niet aan ramadan doen.

Succes allemaal!

14. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ohja voor de dames onder ons die (net als ik) graag deze maand de hele Koran willen lezen:

De Koran bestaat uit 600 pagina's. Als je dit aantal deelt door 30 dagen dan kom je uit op 20 pagina's per dag. Dat lijkt misschien veel, maar als je het aantal van 20 pagina's deelt door 5 gebeden per dag wordt het al veel gemakkelijker; als je 4 pagina's leest na ieder gebed in de Ramadan dan heb je na een maand de Koran volledig uitgelezen.

Als je de Koran tweemaal wilt uitlezen dan lees je 4 pagina's voor, en 4 pagina's na ieder gebed.

:)

15. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Geloof dat je nog geen antwoord op je vraag had gekregen (maar alvast excuus als ik in de herhaling val want heb niet alle reacties gelezen :D)

Maar onze kalender is gebaseerd op de stand van de zon, en de Islamitische kalender is gebaseerd op de stand van de maan. Zodra er een nieuwe maan wordt gezien begint de nieuwe maand. Maan-maanden duren korten waardoor het steeds ca. 10 dagen per jaar terug schuift.. (dus elke jaar is het voor de kalender van hier ca. 10 dagen eerder.. )

;)

16. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mag ik een recept van de harira? Een Marokkaanse vriendin van mij maakte dat altijd, zo lekker! Heb het alleen nooit van haar geleerd en ik spreek haar nu nooit meer.. :)

17. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik maak het zo:

1/4 kom linzen
    1/2 kom kikkererwten
    1 kom uien
    1/2 kom bleekselderij
    1 blik gepelde tomaten (of verse tomaten)
    1 kom rundvlees
    1 kom met 50/50 koriander en peterselie
    2 liter water
    3 blokjes bouillon voor rundvlees
    1 tl gemberpoeder
    1 tl ras el hanout
    snufjes kaneel
    snufje safraan
    1 tl. smen (geklaarde boter)
    1/2 kom vermicelli
    ca. 4 el. bloem om te binden (eerst in een kommetje mengen met water)
    50 gram tomatenpuree

Je doet de boter met de groentes en vlees in een grote pan. Tijdje door laten braden. Dan water erbij en de kruiden. Minimaal half uur laten koken..

Dan de tomaten puree erbij, en daarna de bloem om te binden. Dan doe je de vermicelli erbij en nog even doorkoken tot t gaar is. Aan het eind proeven en naar smaak nog extra zout en peper toevoegen..

Sommige doen er ei doorheen, maar heb dat nooit gegeten en vind het er ook niet smakelijk uit zien haha..

18. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    2,362
    0
    36
    Female
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Ramadan mubarak allemaal.

Ik wil graag meedoen maar besloten toch niet te doen :( ik geef borstvoeding en wil niet dat mijn melk terug loopt. Bij mijn eerste 2 kindjes lukte de bv niet en nu bij mijn 3e wel elhamdolilah (godzijdank) dus ik ben bang dat het straks weer niet meer lukt :)

Degene die wel vasten, moge Allah saws jullie vasten accepteren ;)

Ik ga wel proberen Quran uit te lezen, bidden & dua's leren

19. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Wow, leuk en interessant topic! Respect voor iedereen die het vol kan houden. Bijzonder dat jullie uitkijken naar de ramadan en dat het blijkbaar een diepe spirituele betekenis heeft, zo heb ik het nog nooit bekeken. Als oppervlakkige buitenstaander zie je toch al snel alleen het 'niet mogen eten'. Als ik het zo lees krijg ik er zelf haast zin in, haha!
    Nog een paar vragen die bij me opkwamen, als ik mag:
    Ik lees dat er veel door de borstvoeding niet mee kunnen doen. Maar mag je dan niet dan toch wat water drinken of zo op een dag en de rest wel vasten? Of is het echt 'alles of niks', anders telt het niet?
    Wat is ras el hanout?? En koop je dat gewoon bij de appie?

20. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik wens iedereen veel succes met de ramadan. Dit jaar doen we weer mee. Ik ga het weer proberen. Het lukt me elke keer niet, want ik ben veel misselijk en ik ben veel draaierig.. Maar ik ga vandaag proberen vasten. Mijn man doet ook mee.

Share This Page