Gevolgen 'harde opvoeding' zichtbaar bij eerdere generaties?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by bunchy, Apr 1, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    https://decorrespondent.nl/4221/Waarom-je-baby-gewoon-laten-huilen-een-slecht-idee-is/321480257868-be4fc009

Ik kan me hier geheel vinden en probeer zo veel als ik kan sensitief en responsief te zijn.
    Wat ik mij wel kritisch afvraag: de generaties voor ons zijn anders opgevoed nl wel laten huilen en gewoon onder op veilige hechting gestuurd. Maar hoe zien we dit terug? Mijn ouders kampen niet met psychische problemen maar hebben uren gehuild en zich niet getroost geweten..
    Hoe is aangetoond dat responsief en sensitief ouderschap op lange termijn leidt tot psychisch stabielere gezondere mensen?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik denk dat je in veel gevallen wel depressies eraan kan koppelen. Als bij de eerste instellingen in het brein wordt geprogrammeerd dat er niemand voor je klaarstaat en je het zelf moet oplossen (laten huilen) zal je dat onbewust heel je leven meedragen.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Volgens mij is het ook een kwestie van een combinatie van factoren als het gaat om schadelijkheid. Dus het laten huilen an sich zal niet gezond zijn, maar op de langere termijn denk ik dat er meer factoren nodig zijn om het schadelijk te laten zijn.
    Overigens in het verleden waren de meeste gezinnen ook een stuk groter en moest veel huishoudelijk werk gewoon met de hand gedaan worden. Dus moeders (want het waren met name de moeders die voor de opvoeding opdraaiden) waren ook gewoon bezig met het runnen van een drukke huishouding met veel kinderen. Tja, dan kun je soms niet anders dan een kind laten huilen. Anders bleef je aan de gang. En die kinderen hebben over de band genomen niet een slechtere band met hun ouders hierdoor.

4. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Ergens weet ik niet zo zeker of veel ouders dit soort richtlijnen wel hebben opgevolgd. De ideeën van Watson die worden besproken in het artikel zijn wel heel extreem, en dat werd niet standaard aangeraden. Daarnaast weet ik zeker dat mijn ouders het gewoon hebben aangepakt zoals zij wilden. Het advies was om te laten huilen en vooral in eigen stoeltjes te zetten. In de praktijk deden ze wat ze zelf goed vonden en mocht ik als dreumes op schoot wanneer ik wilde, en lieten ze me alleen huilen als ze echt niet meer wisten wat eraan scheelde. Ik denk dat veel ouders zo hun eigen weg om de adviezen heen gevonden hebben.

5. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    dat laatste denk ik ook.
    ik snap helemaal de gevolgen op langere termijn vanuit de theorie en schaar me daar helemaal achter. Ik zou het echter zo graag gefunceerd willen zien in de praktijk dat daar uit blijkt dat er bijvoorbeeld meer hechtinngsproblemen / depressies etc gemeten worden...
    ik hoor vaak zeggen 'ach ik ben er ook groot mee geworden met laten huilen urenlang' en dan denk ik ja je rapporteert geen psychische klachten dus wat kan ik hier nou tegeninbrengen behalve mooie theoretische modellen waar ik overigens geheel achter sta...

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Kon alleen bedacht zijn door een man haha.

Laten huilen ben ik niet voor maar een goede huilbui kan ontladend werken dus die combinatie is niet vreemd.

Ben zelf een conveuze kind. Denk je nu werkelijk dat ik daar constant getroost werd dacht het niet! We hebben het wel over 42 jaar terug.Kind niet aanraken niet oppakken maar ja misschien ben ik wel een school voorbeeld. Heb psychische klachten. Zal de oorzaak liggen in de eerste zes weken van mijn leventje. Zou best wel eens kunnen. Zo afstandelijk was het toen om in een conveuze te liggen.

Het contact met je moeder was er niet. Wat dat betreft is het nu echt beter geregeld je mag bijna 24 per dag er bij zijn je mag je kind aan raken je mag zelfs buidelen alles om een warme band te krijgen en te onderhouden. Zelfs minikindjes aaien mag er naast zitten mag liedje zingen mag werkt echt stukke beter. Het laten huilen is niet een totaal plaatje vind ik.

Wat ik al schreef soms een huilbui is ontladend zo slecht is huilen soms niet. maar ja als kindje? liever lekker troosten en bij je nemen al huilt het. Het kan huilen je probeert het te troosten door te wiegen een liedje te zingen door voeding te geven door er mee te spelen. Ect ect.

100 moeten we wel beseffen dat menig vrouw kind na kind kreeg en je moeder haar handen vol had aan haar kroost. Kijk naar de seriecall;) the midwife daar werden de kinderen buiten vast gezet in hun kinderwagen voor de frisse lucht haha.

7. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

Feb 8, 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het eerder zelfs van levensbelang je baby op te pakken zodra het huilt, kinderen hebben deze nabijheid van pappa en mamma keihard nodig. Mensenbaby's vallen onder de categorie dragers, en ik vind een baby hulpeloos laten huilen nooit een oplossing.

8. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    De generatie van onze ouders is ook de generatie waar psychische problematiek een sterke groei heeft gezien. Ik zie dus wel een behoorlijke directe link.

9. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Niet iedereen zal er klachten van krijgen, of liever gezegd: klachten ervaren. Als je strak genoeg opgevoed bent met: niet zeuren en doen wat je ouders zeggen, dan zul je dat ook later in je leven toepassen en mogelijk jezelf compleet voorbij lopen.

En, wat het artikel echt wel zegt: hechting ontstaat niet alleen door een kind niet te laten huilen, maar ook vanuit andere factoren. Een kind dat alleen moet huilen, maar verder wel liefdevolle verzorging krijgt, zal dus totaal anders groot worden dan een kind dat naast het laten huilen ook nog opgroeit met andere risicofactoren.
    Het artikel is daar niet heel expliciet in, maar ik heb het er wel in gelezen, (is al even geleden, heb 'm niet opnieuw gelezen nu).

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wat is dat toch vandaag met al die topics in de lounge, die daar niet thuishoren?

11. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik ook. Die generatie wil ook zo graag zelf wel een warme, hechte band met hun kinderen, dat ze weer moeite hebben om los te laten. Staat momenteel een leuke serie artikelen over in de Groene Amsterdammer.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Verschrikkelijke opmerking dit! En daarnaast ook onjuist.

Watson had 4 kinderen:
    2 kinderen met Mary Ickes:
    - Mary (Polly) --> Stierf een natuurlijke dood, maar heeft wel meerdere zelfmoordpogingen gedaan.
    - John --> Stierf aan een maagzweer.

De schrijfster vergeet even te vermelden, dat Watson gescheiden is van Mary Ickes en met zijn maîtresse is hertrouwd. Dit lijkt me ook wel behoorlijk psychisch belastend voor een kind. Daarnaast had Polly een alcoholprobleem en een depressieve man. Zijn de zelfmoordpogingen te wijten aan haar vaders opvattingen? Lekker makkelijke, maar vooral lage manier om je punt te maken.

2 kinderen met Rosalie Rayner
    - John (Jimmy) --> Stierf een natuurlijke dood
    - William (Billy) --> Pleegde zelfmoord.
    Nog wat extra informatie, die de schrijfster weg heeft gelaten:
    Rosalie overleed op zeer jonge leeftijd, dus toen de kinderen ook nog erg jong waren. Dat heeft ook zeker zijn weerslag gehad. Billy was verder een succesvolle psychiater. Wie weet heeft zijn werk ook wel bijgedragen aan zijn keuze om uit het leven te stappen.

Maar dat komt de schrijfster natuurlijk niet uit ;)

Ik ben zeker geen voorstander van behaviorism. Het is ook algemeen bekend dat die opvatting meer leed veroorzaakt dan goed doet. Er zijn weinig mensen, die het nog op die manier doen. De schrijfster beweert dat dat wel gebeurt en komt met 2 voorbeelden: Laten huilen en het strafbankje. Volgens mij heeft ze zelf helemaal niet begrepen wat behaviorism is!

13. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hoezo?Het gaat toch over hoe onze generatie en voorgaande generaties zijn opgevoed en of en wat gevolgen hiervan zijn?Niet over hoe wij het nu bij onze kinderen doen.of eigenlijk vooral het verschil hierin.

14. Veera

Veera Niet meer actief

Ik moest je openingspost 3x lezen voordat ik begreep wat er stond.
    Ik denk dat t heel moeilijk te onderzoeken is in hoeverre dat soort situaties impact hebben op de volwassenheid. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik zelf ben behandeld als baby, dreumes en peuter. En wat ik daar van meegenomen heb. Wie zal t zeggen?
    Maar langdurig laten huilen en niet ingaan op de behoeftes van een baby gaat persoonlijk totaal tegen mijn gevoel in. Kinderen worden afhankelijk van liefde en affectie? Gelukkig wel! Een mens is ervoor gemaakt sociaal te zijn!

15. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Wat is dat toch dat sommigen zich daar zo druk om maken? Ik begrijp daar niets van, wat maakt dat nou uit?

(geen grapje, vraag ik me serieus af. ;) )

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Nou inderdaad!
    Ik ben het er helemaal mee eens dat laten huilen schadelijk is voor een baby. Maar dit artikel vind ik niet geloofwaardig door de punten die jij aankaart.

17. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Er is hier een mama en gezin lounge voor (opvoeding) of het televisie/nieuwsgedeelte.
    Kleine moeite toch om het daar te plaatsen..

18. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Ja maar om mensen daar nou echt op te gaan wijzen.. mja. ;)

Maargoed, offtopic en totaal niet belangrijk, haha!

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ja? Want de generaties ervoor liet men niet huilen?!

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Als je er niks van zegt blijven mensen het fout doen.

Share This Page